Lotus bevalling

Discussion in 'De bevalling' started by Boterkoek, Jun 27, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Boterkoek

Boterkoek Bekend lid

Apr 19, 2006
    818
    0
    16
    Ik ben eigenlijk opzoek naar ervaringen met lotus bevallingen.

Op google en hier nog niets over kunnen vinden in het Nederlands, maar in het Engels is echt heel veel te vindeen 'lotus birth'.

http://en.wikipedia.org/wiki/Lotus_Birth

De navelstreng word niet doorgeknipt maar met placenta en al eraan gelaten. Alle stoffen uit de placenta kunnen zo nog naar het kindje toe, en de navelstreng valt vanzelf af als de placenta en de navelstreng ingedroogd zijn. Volgens internet na een paar dagen.

Dit vind ik erg interessant. Heeft iemand hier niet direct de navelstreng afgeknipt of ook een echte lotusbevalling gehad?

2. Kiki

Kiki Fanatiek lid

Jul 8, 2005
    4,364
    1
    38
    Fulltime memmie en mod :-)
    Steenwijk
    De gedachtengang erachter kan ik me iets bij voorstellen, maar ik vind het een vreemd idee om nog ca 1 kg aan ballast bij je baby te willen hebben (gewicht van een placenta+navelstreng)

Volgens het stuk doen meerder aapachtigen het ook, maar het gros van de zoogdieren knaagt toch de navelstreng door (en eventueel de placenta opeten, iiiiuew).

Kortom, geen ervaring mee dus.

Groet van Kiki

PS ben wel benieuwd naar of er iemand van het forum ervaring mee heeft.

3. taliaa

taliaa VIP lid

Mar 2, 2007
    16,069
    2,203
    113
    Brabant
    Hm, ben ook benieuwd. Ik weet dat ze bij prematuurtjes de navelstreng (soms?)nog even laten zitten , om zo meer bloed in het kindje te krijgen..
    Ik lees mee:)

4. Jalea

Jalea Fanatiek lid

Jun 24, 2006
    2,396
    0
    0
    wat doe je in die dagen met de placenta.... wat ik nog weet van mn vorige bevalling was dat ik het er enorm vies uit vond zien ;) om dat dan nog dagen eraan te laten, is dat praktisch ook niet gewoon onhandig..? ik bedoel, waar laat je dat ding?

5. kims

kims Actief lid

Jan 7, 2007
    352
    1
    0
    Bij de lotusmethode wikkel je de placenta in katoenen doeken oid (iets wat kan ademen) zodat de placenta uit kan drogen. Desnoods gooien ze er zout op om het proces te versnellen. De placenta moet je dus continue naast je kindje houden.

Ik zie het voordeel niet in van deze methode. Kort na de geboorte is de navelstreng uitgepulseerd zoals we dat noemen en stroomt er geen bloed met voedingsstoffen meer naar het kind. Een gezond kind heeft mijns inziens die placenta ook helemaal niet nodig.

@ sinnamon: Ik ben het in de praktijk nog nooit tegengekomen, maar zodra ik er wat over vindt, zal ik het melden.

6. croky

croky Actief lid

Aug 9, 2007
    428
    0
    0
    Het lijkt mij juist onlogisch om het eraan te laten zitten.
    Volgensmij is het in de natuur zo geregeld dat de navelstreng inderdaad doorgeknaagd wordt, en in veel gevallen de placenta opgegeten wordt door de moeder, om geen sporen achter te laten en vijanden te lokken.
    Tevens bevat de placenta belangrijke stoffen om de moeder aan te sterken.

In onze moderne wereld zie ik echt het nut er niet van in.

En als de navelstreng uitgeklopt is, dan worden er toch geen stoffen meer aan- of afgevoerd?

7. Kimmeding

Kimmeding VIP lid

Mar 13, 2008
    6,167
    1
    38
    begeleidster verstandelijk gehandicapten
    lelystad
    Volgens mij ook niet nee.

Denk trouwens ook dat er tegenwoordig heel erg weinig verloskundige dit doen.

8. Wilma

Wilma VIP lid

May 22, 2006
    6,396
    1
    0
    Uithoorn
    Staat mij iets bij dat in sommige culturen het vroeger gewoon was de placenta te bereiden en op te eten...
    Maar pin me er niet op vast hoor.
    Het nog even er aan laten zitten na de bevalling...ok. Maar n aantal dagen tot alles is ingedroogt...nou nee dankjewel. Zie t nut idd niet en verder alleen maar problemen. Zowiezo lijkt t me niet erg hygienisch....

9. Vlinder84

Vlinder84 Niet meer actief

Ik had begrepen dat zodra de placenta met de lucht in aanraking komt, deze ' indroogd' en de vaten afsluit? Dus wat is dan het nut vraag ik me af? Plus dat ik het ook echt een gore gedachte vind. Weefsels gaan uiteindelijk rotten dus placenta uiteindelijk ook toch?

10. Siem

Siem Actief lid

Apr 7, 2007
    399
    0
    0
    is dat niet gevaarlijk voor de baby ?
    straks gaat heel die placenta beschimmelen ofzo (of zit ik nu weer heel raar te denken :p ),
    lijkt me in ieder geval heel erg vreemd.

11. Niet meer actief

Hier heb ik nog nooit van gehoord.. interessant !

Mij lijkth et alleen 10 keer niks... gaat het ook niet ontzettend stinken?

12. Anna1978

Anna1978 Actief lid

Oct 7, 2007
    419
    0
    0
    Den Haag
    Het lijkt mij ook helemaal niets, yak! Lekker met 30 graden dat ding aan mijn babytje, hoe ruikt dat opgedroogde nloed na een dag of wat.....

13. Boterkoek

Boterkoek Bekend lid

Apr 19, 2006
    818
    0
    16
    Hmm tsja, het lijkt mij ook niet echt handig om die placenta er continu bij te houden. Maargoed, ik lees dat in Amerika er wel aardig wat mensen zijn die het doen (mothering.com) en die schijnen er geen last van te hebben...

Hoelang duurt het eigenlijk voordat de navelstreng uitgepulseert is?

14. Niet meer actief

Hahahaha een lekkere kilo opgedroogd bloed ;)

15. croky

croky Actief lid

Aug 9, 2007
    428
    0
    0
    volgensmij is de navelstreng vlak na de geboorte al uitgeklopt. Mocht het kindje een moeizame start hebben, wordt steeds vaker gewacht met doorknippen tot het pulseren gestopt is.
    Dit om het laatste zuurstofrijke bloed nog naar het kindje te laten gaan.

16. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,229
    7,276
    113
    Female
    Brabant
    Weet je hoe een navelstompje ruikt na 10 dagen! :confused: Laat staan een hele placenta...

Gadverdegadver, wat was ik blij dat dat ding er ein-de-lijk afviel! Rook echt naar dood vlees en dat bij ons zo verse en schone baby'tje! ;)

17. Devilschase

Devilschase VIP lid

Dec 1, 2007
    21,158
    8,135
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Gatverdamme zeg

18. Niet meer actief

Ofniet... lekker rottend dingetje.. hmmmm kom je dan aan met al je lekkere zwitsal spulletjes .. is daar niet tegen op te werken denk k ;)

19. Devilschase

Devilschase VIP lid

Dec 1, 2007
    21,158
    8,135
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    gatver, duurt dat zo lang? :confused:

20. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,229
    7,276
    113
    Female
    Brabant
    Meestal iets korter hoor, eigenlijk altijd wel in de kraamweek, dus binnen 8 dagen. Maar we hadden een erg dikke navelstreng en dan duurt het wat langer.

Share This Page