Trouwens de navelstreng van mijn zoontje viel er geloof ik ook al af na 4 dagen dus niet veel langzamer.. ik vind het wel logisch dat het misschien sneller eraf valt het is gewoon een dood stuk vlees en het lichaam sluit dat snel af want anders krijgt je beeb die bacterien binnen..
Ja, zo denken de meeste mensen. Het is dan ook vooral een omschakeling in het gedachtenpatroon, dit hele gebeuren. Er worden in vooral Australie en Nieuw-Zeeland vele lotusbevallingen gedaan. Ik heb veel contact met een verloskundige die ze vaak begeleidt en zelf ook drie lotuskinderen heeft gekregen. Ik had zelf ook een verloskundige erbij. Dat het het kindje kan infecteren, is echte larie. Je moet er natuurlijk wel even aandacht aan besteden, zorgen dat de placenta uitdroogt. Het woord lotus komt trouwens van de naam van de vrouw die het voor het eerst deed. Oh, en wat de dieren betreft: chimpansees doen het ook. Interessant, he, want die zijn genetisch bijna 99% identiek aan ons. Groetjes.
Ik denk ook niet echt dat bacterien een probleem zijn, alleen je eigen gevoel erbij. Ik heb 10 jaar in NZ gewoond en ik kan me wel voorstellen dat daar meer lotusbevallingen zijn, heel ander volk over het algemeen.
Je hebt gelijk. Mijn wens is dat elke vrouw bevalt op de manier zoals ze het zelf het liefste wil. En omdat er zeker mensen zijn die het op deze mnaier willen, maar niet weten dat het bestaat, ben ik het meer bekendheid aan het geven.
Het lijkt me toch een beetje ranzig hoor....sorry dat is het eerste woord wat mij te binnen schiet. Maar ja ieder zn ding he. Laat mij maar gewoon mn kindje vasthouden zonder zo'n vieze homp eraan bleh...
Ja, het moet inderdaad niet gekker worden. Gaat het nou om je kraambezoek of om jou en je kind? Bij ons kwamen ook mensen die het liever niet wilden zien. Geen enkel probleem, de placenta was in een doek gewikkeld.
ja het gaat mij om mijn kindje en mezelf en die willen allebei geen dood hompje vlees naast hun hebben liggen. fijn ook al die foto's van je kindje met een dood iets erlangs brrr.. Als mensen het willen doen moeten ze dat doen natuurlijk maar mij ver ervan weg houden. Ben jij ook een "type" wat is voor unassisted home births, anti entingen of is dit het enige wat afwijkt van het "normale" patroon (gewoon nieuwsgierig niet aanvallend bedoeld)
Nou, ik ben meer een type die probeert dingen te doen die ze zelf graag wil en niet omdat het nou eenmaal zo hoort of omdat anderen vinden dat het zo hoort. Ik denk dus na over bepaalde dingen, probeer objectieve informatie te verzamelen en een besluit te nemen. Ik heb onderzoek naar inentingen gedaan en mijn zoon uiteindelijk niet helemaal volgens het normale patroon in laten enten. Ik vond inenten met 2 maanden te vroeg, maar met een half jaar wel okee. Ik ben zelf gewoon met een verloskundige bevallen en daar stond ik helemaal achter. Maar ik ken iemand die het inderdaad helemaal zelf gedaan heeft en dat was voor haar weer helemaal geweldig. Zo heeft ieder haar eigen ding en dat vind ik mooi. Er is niet 1 waarheid, maar ik vind wel dat je mag nadenken en twijfels hebben bij hoe we het doen. En wat dat dode hompje vlees betreft, heb je wel eens goed een placenta bekeken? Het is prachtig, hoor. Een soort levensboom met al die gekeurde adertjes. Maar goed, ieder haar ding.
Hij staat op de foto, dat vind ik al heel wat Het idee dat dat ding nog aan haar hing toen ik naar huis ging. Nee dank je wel. Maar goed ieder zijn keus
Zo denk ik er ook over, zie mij in de kraamweek niet heerlijk met mijn kindje knuffelen in bed en een placenta ernaast. Foto hebben wij ook gemaakt maar meer met het idee: dat is jouw huisje geweest afgelopen maanden. Placenta is mooi, het heeft je kindje tot een zelfstandig functioneerd wezentje gemaakt..maar meer als dat is het niet voor mij.
Nou weet je wat eerlijk gezegd mijn gedachte was toen ik hoorde dat de placenta normaliter in een vuilniszak verdwijnt? Goh wat plotseling, zo INEENS...dat ding is onmisbaar tijdens de zwangerschap en ineens wordt ie weggeflikkerd als een stuk oud vuil. Dat is het in principe nu ook want je kindje is er niet meer van afhankelijk maar toch...een soort 'schuldgevoel' tegenover de placenta. Ik zie het overigens zelf niet als vies. Het heeft 9 maanden in mijn buik gezeten straks net als mijn kindje; het is allemaal eigen vlees en bloed. Ik vind het best een wonderbaarlijk ding eigenlijk.
Joey's placenta heb ik nieteens gezien op de OK. Wel jammer, ik had hem graag willen zien. Hoe doe je dat met badderen dan?
Ik ben vooral benieuwd hoe de navel eruit ziet van een lotus-bevalling kindje. Is (wordt) het wel een kuiltje? Of een bobbeltje?
Ja, je verwoordt het mooi. Het is een bron van voeding voor je kindje en dan wordt het als vuil weggegooid. Maar dat hoeft niet. je kunt de placenta houden als je wilt. En dan bijvoorbeeld begraven in de tuin ofzo. Sommige mensen eten hem ook, supervoedzaam, het schijnt een beetje biefstukachtig te smaken. Wij hebben hem onder een mooie boom in de tuin begraven. Dat doen heel veen mensen. Anderen platen er een jaar later een boom op. Dat moet je niet meteen doen, want hij zit zo vol met voedzame stoffen, dat daar nauwelijks iets tegen bestand is. Badderen? Mijn vriend en de kraamverzorgster deden het samen. De een hield de baby vast, de ander de schaal met de placenta. Je kunt de schaal ook ergens op zetten vlakbij. Ach, en het is maar voor een paar dagen. De navel is precies hetzelfde. Bij een 'gewone' geboorte blijft er toch een stukje navelstreng hangen? Nou, dit is dan geen stukje, maar het hele stuk. Het valt op dezelfde manier van de buik af.