lotusbevalling

Discussie in 'De bevalling' gestart door anoukplant, 10 sep 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. anoukplant

10 sep 2008
    29
    0
    0
    Warnsveld
    Dit is bewezen. Ik ga dat toch niet zomaar verzinnen! Ik heb hier vooral contact over met een doorgewinterde verloskundige die hier een groot voorstander voor is. Ik heb heel internet uitgeplozen en begin een aardige lotuskenner te worden, al zijn er ook nog echt wel dingen die ik (nog) niet weet. Het is niet zweverig. Het is gewoon een innerlijk gevoel geweest dat dit wilde. En pas na grondig onderzoek durfde ik het aan.
    En dat knuffelen: reken maar dat wij dat deden!

2. Essiegirly

Essiegirly Fanatiek lid

14 mrt 2007
    1.712
    0
    0
    Dordrecht
    Ja en dan gooi je dat ding gewoon over de schouder!
    Ik geloof ook niet dat het een belemmering is...
    Maar mijn keus is het niet ;)

3. Zeeuwsmeisje

Zeeuwsmeisje Fanatiek lid

9 aug 2006
    3.051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Ieder z´n ding toch... ikzelf heb niet de behoefte om de placenta aan mn kind te laten zitten, ook niet om ´m te begraven oid maar ben het er helemaal mee eens dat als mensen zich fijn voelen bij zoiets dat ze dat vooral moeten doen. Wat de rest van de wereld wel niet denkt oid zou eigenlijk niet van invloed moeten zijn op hoe je met dingen omgaat.

Ik heb mn kind pas na 3 dagen in bad gedaan, pas laat begonnen met inenten, sommige inentingen nog niet gegeven en ben van plan zo lang mogelijk bv te geven... allemaal keuzes die ik heb gemaakt en die sommige niet zullen begrijpen maar dat maakt niet uit. We doen dit voor onszelf. Meer info over dingen is alleen maar goed dan kan ieder voor zich uitmaken of dit bij hem/haar past. Ik vind het juist top als mensen zelf over dingen nadenken en opzoeken ipv de kudde te volgen.

4. anoukplant

10 sep 2008
    29
    0
    0
    Warnsveld
    Ik kan me hier helemaal bij aansluiten!

5. Pientje

Pientje Fanatiek lid

17 apr 2006
    4.086
    0
    0
    stay-at-home-mom!!
    Noord-Holland
    Maar als je de placenta inwrijft met zout om het vocht eruit te laten trekken, watvoor voedingsstoffen blijven er dan nog achter?
    Hoe komen die bij je baby dan?
    Ik heb meer het idee dat de placenta stopt na de geboorte, taak van de placenta is klaar en neemt de mama het over en produceert ze melk.
    Ik hecht niet zoveel waarde aan de placenta, zie het niet als een soort broertje of zusje zoals je zei :) we zetten niet op het geboortekaartje hoera onze zoon/dochter/placenta is geboren ;)
    Voel me ook niet verwant met een chimpansee :p

En wat als de placenta op is? Die van mijn zoontje was op, helemaal op, daar komt toch niks meer uit?

Denk eerlijk gezegd dat een baby niet zo gehecht is aan de placenta, maar meer aan mama en haar stem en geur.

6. ProudMum

ProudMum Niet meer actief

en hoe zit het dan als je een KS hebt gehad?

7. guppie81

guppie81 VIP lid

13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    hmm het roept bij mij ook vreemde beelden op, maar het lijkt me dat je zoiets uit liefde doet!

8. anoukplant

10 sep 2008
    29
    0
    0
    Warnsveld
    De eerste 24 uur moet je de placenta nog niet inzouten. Na een dag zijn de voedingsstoffen inderdaad aan het kind doorgegeven en dan geeft de moeder het kind voeding. En natuurlijk is de placenta geen tweelingbroer of -zus, maar een baby in de baarmoeder kan het wel zo beleven en dat vind ik alleen maar logisch. Om o.a. daar een beetje rekening mee te houden, wordt de lotusbevalling gedaan.
    Wat betreft het gehecht zijn aan de placenta. Er zijn legio voorbeelden van dat het wel zo is. Veel baby's huilen heftig vlak voor of nadat de navelstreng afvalt.

9. anoukplant

10 sep 2008
    29
    0
    0
    Warnsveld
    Keizersnee of vaginale bevalling maakt geen verschil bij de lotusbevalling. Bij een keizersnee kan de placenta ook aan het kind vastblijven. Je moet het alleen duidelijk aangeven voordat de geboorte begint, anders kun je het wel schudden en verdwijnt de placenta zo in de vuilnisbak.
    En zoiets doe je inderdaad uit liefde. Gewoon uit liefde voor je kind en alles wat helpt om hem of haar te laten groeien. Toen ik voor het eerst hierover hoorde, dat was over een stam waar de baby zelf met zijn handje de navelstreng van de buik af haalde, schoot ik helemaal vol. Dat beeld zit in mijn geheugen gegrift en is de basis van mijn hele lotuszoektocht.

10. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    Ik vind het eigenlijk een hoop zweverig gedoe om anders te willen zijn dan andere. Sorry ben misschien te nuchter voor al dat gedoe...

11. randi

randi Niet meer actief

zie het mezelf ook niet doen en zag het zeker niet met de twin gebeuren, ze zijn 1eiig dus ze deelde 1 placenta ook, zie me al lopen met 2 babies en 1 placenta in de kom :) je zegt dat het bewezen is maar is het medisch bewezen? want het verhaal van een verloskundige die niks anders doet vind ik persoonlijk geen bewijs. voor de rest; ieder zijn meug hé

12. Essiegirly

Essiegirly Fanatiek lid

14 mrt 2007
    1.712
    0
    0
    Dordrecht

Idd ;)

13. Anne1985

Anne1985 Fanatiek lid

17 okt 2007
    1.364
    6
    38
    Ik vind het absoluut geen zweverig gedoe. Ik heb er veel over gelezen en het meeste, zo niet alles, is wetenschappelijk bewezen. Wij hebben er voor gekozen om het niet te doen, omdat het idee me tegenstond. Mijn vriend en ik zagen het echt niet zitten om met de placenta te 'zeulen' Ook al is het maar een paar dagen en natuurlijk best te overzien. Overigens heb ik de placenta wel goed bekeken en vond het helemaal niet vies. Het zit negen maanden in je buik, zonder de placenta kan je kindje niet bestaan! Ik vind het juist iets heel moois!

Het is niet raar als je er wel voor kiest, ook niet als je er niet voor kiest, maar ik vind het wel belangrijk dat je je keuze overwogen maakt.

14. Alita

Alita Niet meer actief

Wil even op jou reageren.......
    Ik doe ook helemaal geen dingen die horen?! :(:
    Het is gewoon een mening dat sommige het belachelijk vinden een placenta eraan laten zitten?!
    Net zo goed als dat jij het geweldig vindt vindt ik het belachelijk, ieder haar ding zoals je het zelf zegt. ;)

15. loca

loca Bekend lid

18 mrt 2006
    544
    1
    0
    Flevoland
    Ik vind het eigenlijk wel een prachtig iets, had er nog nooit van gehoord.
    Anders....?

Maar goed, ik ga i.i.g. nooit 'sjeulen' met een placenta, want in onze 'planning' was dit de laatste ( :( , toch altijd iets moeilijk)

16. loca

loca Bekend lid

18 mrt 2006
    544
    1
    0
    Flevoland
    Schoot even in de lach....zie het helemaal voor me. Was even serieus aan het googlen en kwam dit tegen:

“Dat was een lotusbevalling. Sommige mensen geloven dat in de placenta alle wijsheid zit. Om de baby nog zo lang mogelijk uit die wijsheid te kunnen laten putten, wordt de navelstreng bij de geboorte niet doorgeknipt, maar wordt er gewacht tot hij uitdroogt en er vanzelf afvalt. De placenta wordt zolang gewassen en in een zak met onder meer zout en lavendel naast de baby gelegd. De navelstreng van dit kindje was uitgedroogd, maar liet nog niet los. Hij zat echter zo erg in de weg dat de ouders uiteindelijk besloten hem toch maar voortijdig door te knippen. Ze hadden me gevraagd van dit moment een foto te maken. Ik zit klaar met de camera en de vader knipt met een plechtig gezicht in de navelstreng. Dat ding bleek echter zo hard als leer te zijn geworden en hij kwam er met geen mogelijkheid doorheen. Uiteindelijk heb ik een foto gemaakt waarop de vader met een tang uit zijn gereedschapskist de navelstreng doorknipt!”

17. anoukplant

10 sep 2008
    29
    0
    0
    Warnsveld
    Ja, grappig, he, die had ik ook al gelezen. Goed, dat over die wijsheid, dat vind ik dan weer wat ver gaan, maar in bepaalde stammen of culturen denken ze er ongetwijfeld zo over.
    Ik vind het belachelijk maken van dingen eigenlijk een beetje flauw en ook wat kortzichtig moet ik zeggen. Als je niet weet waar je over praat, maar wel meteen een oordeel klaar hebt, tja, waar oordeel je dan eigenlijk over? Ik zei het al eerder, het denken is het grootste struikelblok. Wat ik fijn vind, is dat we het in deze maatschappij min of meer allemaal kunnen doen zoals we het zelf willen. En daar mag je respect voor hebben. Ik heb ook respect voor mensen die ervoor kiezen een geplande keizersnee te doen uit angst om te bevallen. Ik zou dat zelf never nooit doen, maar iedereen is anders, gelukkig maar!
    Toen mensen vroeger zeiden dat de wereld rond was, lachte iedereen hen ook uit. Gewoon, omdat ze gewend waren aan het idee dat hij plat was.

18. MamaDeluxe

MamaDeluxe Fanatiek lid

4 sep 2007
    4.576
    82
    48
    Vind ik ook! ;)

19. anoukplant

10 sep 2008
    29
    0
    0
    Warnsveld
    Thanx! Lees ik het goed? Ben jij 26 en moeder van 5? Wow! Ook daar heb ik respect voor, dat lijkt me een flinke klus, maar dat is eigenlijk weer een heel ander onderwerp.

20. loca

loca Bekend lid

18 mrt 2006
    544
    1
    0
    Flevoland
    Bedoel je nu mij,omdat ik dit plaatste of degene die dit stukje geschreven heeft?
    Want als je mij bedoeld zie je een bericht eerder dat ik het mij juist iets heel moois lijkt.
    Maar een knipoog richting dit onderwerp moet kunnen toch? (Met de juiste bedoelingen)

Deel Deze Pagina