ik had er ook over gehoord en heb er naar gevraagd bij de vk was gewoon gezellig kletspratje tussen de weeen door ze had het zelf nog nooit meegemaakt wel over gehoord maar ze wist niet of ze aan mee zou kunnen/willen werken , zij had het idee dat vrouwen die voor een lotusbevalling kiezen ook wel de hulp van een doula in zullen schakelen . misschien komt het dus wel vaker voor maar dan onder begeleiding van een doula ? mijn kraamhulp heeft er wel 1 meegemaakt maar het gezin waar ze kwam te werken was echt heel alternatief , ze waren echt heel veeleisend , hun goed recht maar zij kon er niet mee omgaan dus hoe het afgelopen is weet ze niet ik zou er zelf nooit voor kiezen denk dat mijn hond 4dagen jankend voor de deur ligt en als ze de kans zou krijgen de plaacenta op zou vreten hahaha
Ik ben donderdag bij de VK geweest. Zij kende het wel maar onder een andere naam. Ze had het zelf nog niet meegemaakt. Ze zegt het heeft voors en tegens. Zowiezo omdat ik heel erg veel bloed heb verloren tijdens de bevallingen omdat de placenta nog maar net op tijd er vanzelf uit kwam (nouja met wat getrek)krijg ik meteen een injectie dus is het al lastiger. Ze zegt dat er vaak wel gewacht wordt met het doorknippen van de navelstreng tot hij is uitgeklopt (onze vk let er dus wel op). Dus dat is natuurlijk al wel goed. Verder gaf ze aan dat het wel zo is dat er ook een teveel aan bloed uitgewisseld kan worden en dat de niertjes van de baby heel erg hard moeten gaan werken om het teveel aan bloed afgebroken moet worden, dus dan worden ze heel erg geel en suf wat ook niet goed is. En als de moeder lager ligt dan de baby loopt er heel veel bloed terug (wet van de communicerende vaten) dus dan zou er bij de baby een tekort kunnen ontstaan aan bloed. Onze VK gaf er meer de voorkeur aan voor een goede hechting/binding om de baby bloot op bloot tegen mama/papa aan te leggen en dat voor een langere tijd achter elkaar in een lekkere warme kamer. Ik weet eigenlijk niet meer wat ze verder nog zei, maar voor mij is het dus wel duidelijk dat ik niet voor een lotusbevalling zal gaan kiezen. Ook niet omdat het kan vanwege het veel bleodverlies bij de vorige bevalling. Ik denk overigens dat mijn hoofd daar ook niet zo naar staat nav de vorige bevalling... xxx
ik zelf ben van mening dat dit toch niet helemaal goed is, maar dat is meer omdat ik kijk naar dieren (meeste)moeders in het dierenrijk bijten instinctief de navelstreng door. vandaar dat ik het zelf een raar idee vind om dit niet te doen. Uiteraard wel respect voor mensen die er anders over denken maar mij lijkt het gewoon niet zo fris.
De placenta eraan laten zitten en er vanzelf af laten vallen gaat mij te ver. Wel heb ik dit keer in mijn geboorteplan staan dat ik wil dat ze de navelstreng volledig laten uitkloppen. Bij mijn zoontje hebben ze wel meteen de navelstreng afgeklemd en doorgeknipt. Hij heeft behoorlijke startproblemen gehad, was als het ware nog niet 'geland', zoals ze dat noemden en is 9 uur na de bevalling opgenomen op de couveuseafdeling. Natuurlijk weet ik niet of het met elkaar in verband staat, maar ik wil er alles aan doen om herhaling te voorkomen.