Lotusgeboorte

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Marloes89, 7 jan 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.155
    8.129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Uitkloppen is tegenwoordig gewoon standaard.

De placenta blijft aan de baby tot de navelstreng eraf valt. De placenta wordt elke dag gezouten met zeezout om rotten te voorkomen, ook moet je hem droogdeppen. De kleding die de baby aanheeft moet de navelstreng doorheen kunnen want deze mag niet knakken.

Daarna wordt de placenta in een doek bewaard en krijgt de kraamvrouw hem. Vaak wordt hij dan opgegeten omdat het de beste voeding schijnt te zijn die je ooit hebt gehad. Alleen door het zeezout is het niet aan te raden.

Sommige mensen planten er een boom op. Dit kan allen pas na een jaar.

Wil je helemaal lotus, dan maak je de bevalling naakt door, met zelfs een (ja ja) naakte verloskundige, en ook de kraamweek breng je door in je blote kont.

Dat gaat natuurlijk ver maar er zijn echt mensen die dat willen en dus ook doen.

2. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Was uitkloppen tegenwoordig maar standaard dan hoefde we t ook niet meer in het geboorteplan te noemen. Helaas wordt het echt niet standaard toegepast, soms zelfs maar 2 minuten en noemen ze dat uitgeklopt. Maar een uitgeklopte navelstreng is helemaal wit en slap en zit geen klop meer in.

En hoe kom je aan die informatie van blote verloskundige? Dit vindt ik nergens terug en ben ik eerlijk gezegd nog nooit tegen gekomen in de praktijk...

Een placenta wordt niet zomaar opgegeten hoor hihi, vaak wordt die gecapsuleert, of door de smoothie gedaan. Maar pas dagen nadat de placenta en navelstreng dus compleet zijn ingedroogd en er vanzelf afvallen.

3. Linnaea

Linnaea Fanatiek lid

20 apr 2015
    3.443
    27
    38
    Volg een thuisstudie en werk daarnaast als bijlesd
    Ik bedacht me ineens iets vannacht, wat betreft wel of niet natuurlijk: dieren bijten de navelstreng door en eten de placenta op, maar kunnen dat gewoon. Als wij mensen de navelstreng doorknippen moet die goed worden afgekneld met een plastic klem omdat de baby anders weer veel bloed verliest. Hoe natuurlijk is het dan eigenlijk om die navelstreng door te knippen als enkel doorknippen zo'n gevaar oplevert?

4. Denise K

Denise K Fanatiek lid

11 apr 2010
    2.230
    354
    83
    Vrouw
    Ik ben niet zo bekend met het uitkloppen van de navelstreng, maar er is toch een goede reden dat dieren én veel mensen de navelstreng doorbijten, afknijpen, knippen whatever. Doordat de uitwisseling van stoffen met de placenta stopt hoopt het kooldioxide gehalte in het lichaam van de baby op wat het ademhalingscentrum prikkelt om zelfstandig te gaan ademen..

Wat gebeurt er dan precies wanneer je de navelstreng laat uitkloppen of een lotusbevalling hebt?

5. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Zie link hierboven.

6. Warboel

Warboel Fanatiek lid

8 jan 2014
    3.541
    625
    113
    Daarom: laten uitkloppen. De placenta er aan laten zitten voor een paar dagen is dan een heel ander verhaal.

7. Tigra

Tigra Bekend lid

15 dec 2014
    706
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik wilde graag een halve lotusbevalling. Dus navelstreng pas doorknippen als de placenta is geboren en de navelstreng helemaal is uitgeklopt.

Helaas met 35 weken een spoedkeizersnede gehad en mijn dochter had zelf veel bloed verloren dat ze zelfs een bloedtransfusie moest. Het was nogal het tegenovergestelde van een lotusbevalling. Ik heb er psychisch/emotioneel ook best last van gehad dat ik m'n meisje niet al die goede stoffen mee heb kunnen geven.

8. Amaranthas

Amaranthas Fanatiek lid

29 nov 2013
    3.534
    3.869
    113
    Het is niet helemaal een vergelijking, maar bij de bevalling van onze honden als we moeten helpen dan scheur ik de navelstreng door ipv knippen. Dan bloed het minder en stopt het sneller.

Maarja een mensennavelstreng scheur je niet zo makkelijk met je nagels :)

Verder is zoon hier vrij snel van de navelstreng geknipt. Ik wilde graag dat hij even bij me bleef liggen maar zijn navelstreng was zo kort dat vlak na de geboorte de verloskundige hem niet hoger kreeg dan mijn venusheuvel, dus moesten we hem wel afknippen ;)

Deel Deze Pagina