Free Willy

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Huismuisie, 16 aug 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

10 aug 2016
    10.465
    11.976
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Hehe het is vakantie dus tijd voor ontspanning. Had Free Willy (netflix) gekeken met mijn zoon en zodoende gewoon eens een beetje gaan zoeken op filmpjes van orca’s. Maar wat een bijzondere dieren zijn dat zeg ❤️

En wat vreselijk dat er nog steeds landen zijn die dolfinaria hebben, ook met orca’s. Vind het nog steeds onbegrijpelijk dat orka Morgan is verhuisd naar een aquarium waar ze kunstjes moet doen en veel te jong een kalfje heeft gekregen.

Ze hebben zelfs een gebied in de hersenen dat beter ontwikkeld is dan dat van mensen waar het empatisch vermogen zit.
    Onderstaande filmpje vond ik echt bijzonder om te zien.

GossipGirlxoxo, Anouk2005 en Spectre vinden dit leuk.
  2. Spectre

Spectre VIP lid

5 nov 2015
    19.876
    18.668
    113
    Vrouw
    Heb je de documentaire Blackfish gezien? Is ook heel mooi (en zielig).
    Vind het wel lastig, want waarschijnlijk had Morgan het ook niet overleefd als ze terug uitgezet was in zee..
    Eigenlijk zouden ze een soort orca opvang moeten hebben, met voldoende ruimte en waar ze geen kunstjes hoeven te doen. Zeker als ze tekenen van stress vertonen zou het verboden moeten worden.
    Mijn zoontje kijkt ook graag Free willy trouwens :p hij is nog wat jong om de hele film te volgen of uit te kijken, maar hij vindt het wel leuk.

Huismuisie vindt dit leuk.
  3. Spectre

Spectre VIP lid

5 nov 2015
    19.876
    18.668
    113
    Vrouw
    Maar hoort dit niet in de lounge?:thumup: of films/ televisie? verkeerd geplaatst misschien?

4. maliro

maliro Niet meer actief

Waarom staat dit in het subforum over corona?

5. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

10 aug 2016
    10.465
    11.976
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Ja blackfish heb ik gezien toen hij net uit kwam. Het was weer een beetje weggezakt.

Er zijn wel voorbeelden dus van jonge dieren die wel terug zijn geplaatst in het wild.
    Maar ben het met je eens. Er zou een soort van opvang moeten zijn, of gecreëerd worden.

Ze hebben Keiko (willy) destijds in ijsland vrij gelaten. En eigenlijk was dat een groot succesverhaal.

Spectre vindt dit leuk.
  6. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

10 aug 2016
    10.465
    11.976
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Oh shoot, foutje.

@Beheer zou deze alsjeblieft verplaatst kunnen worden?

bosi333 en maliro vinden dit leuk.
  7. maliro

maliro Niet meer actief

Ik dacht dat free willy één of ander metafoor was

8. Kleintjuh85

Kleintjuh85 Fanatiek lid

5 feb 2014
    3.992
    2.283
    113
    Noord-Brabant
    Mijn lievelings dieren samen met de dolfijnen! Heb natuurlijk ook al tig keer free Willy gezien. Ik heb ze in Loro park op Tenerife gezien. Schitterende beesten. Wat ik mij dan wel afvraag zouden die orca's in Loro park, en ook de dolfijnen in bijvoorbeeld het Dolfinarium het overleefd kunnen hebben als ze in het wild terug waren gezet?

9. Spectre

Spectre VIP lid

5 nov 2015
    19.876
    18.668
    113
    Vrouw
    Dolfijnen zijn een stuk kleiner natuurlijk. Orca's in zo'n klein bassin vind ik echt zielig, veel orca's vertonen ook stress symptomen... Keiko zocht de mensen echt nog op toen hij uitgezet was. En orca's zijn ook eigenlijk groeps dieren en heel intelligent.
    Morgan was volgens mij ook al ziek en verzwakt toen ze hem vonden. Geen idee of ze het overleefd zou hebben terug in zee zonder haar groep.

GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  10. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.222
    16.583
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ja het zijn echt indrukwekkende dieren. Als kind heb ik eens een film gezien en die maakte zoveel indruk. Stropers doodden een moeder die drachtig was van een kalf, de vader rustte niet totdat hij wraak had genomen.Het werd een helse achtervolging.
    Was natuurlijk in scène gezet maar de achterliggende gedachte vond ik erg mooi.

11. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

10 aug 2016
    10.465
    11.976
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Morgan is een meisje ;)

Het had echt wel gekund. Ze hebben Keiko ook leren jagen na tig jaren. Ze hebben nu gewoon een circusdier van haar gemaakt. En daar heeft ze ook nog een jong gekregen. Ze hadden beter ergens een stuk fjord in Noorwegen of IJsland af kunnen zetten en haar daar laten verwilderen. Dan nog zou het best kunnen dat ze alleen was gebleven en veel contact met mensen had gezocht of in de schroef van een boot was gekomen. Maar nog liever dat dan opgesloten zitten in een vissenkom.

12. aappie20

aappie20 Fanatiek lid

19 feb 2012
    3.224
    525
    113
    Je hebt nog een mooie film; a dophin’s thale
    Ook over dolfijnen in het wild en in een bassin.

persoonlijk vindt ik gewoon dat dieren in het wild horen, tenzij ze dit niet meer kunnen maar dan wel met een bassin wat vergelijkbaar is aan ruimte of iig groot genoeg. Dolfinarium vind ik bijv echt een no go. Het zijn dieren geen atracties

GossipGirlxoxo en Huismuisie vinden dit leuk.
  13. Kleintjuh85

Kleintjuh85 Fanatiek lid

5 feb 2014
    3.992
    2.283
    113
    Noord-Brabant
    Dolfijnen zijn inderdaad kleiner. Maar toch horen dolfijnen ook gewoon in het wild te leven en niet in gevangenschap. Dolfijnen zijn ook erg intelligent en leven ook in groepen. Groot verschil dat dolfijnen wel een stuk socialer zijn dan orca's.

14. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

10 aug 2016
    10.465
    11.976
    113
    Vrouw
    Noord Brabant

15. Kleintjuh85

Kleintjuh85 Fanatiek lid

5 feb 2014
    3.992
    2.283
    113
    Noord-Brabant
    Orca's zijn inderdaad een soort van dolfijnen. Alleen meen ik ooit in een documentaire gezien te hebben dat orca's toch echt minder sociaal en juist gevaarlijker zijn dan de dolfijnen. Ook dat juist de dolfijnen intelligenter zijn. Ze leven beide in groepsverband en soms reizen ze ook samen..

Beide zijn het gewoon schitterende dieren! Ik spring alleen liever in het water bij een dolfijn dan bij een orca. ;):p

16. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

10 aug 2016
    10.465
    11.976
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Oh oke. Ik zou het omgedraaide hebben met dieren in het wild. Er zijn namelijk geen gevallen bekend met orca’s wel met dolfijnen. Waarbij de dolfijn aanviel.
    Maar kan kloppen hoor. Orca’s zijn de grootste dolfijnen die er zijn volgens google ;)

Maar idd beide schitterend en niet bedoeld om in een dierentuin als circusdier te fungeren.

Kleintjuh85 vindt dit leuk.
  17. giebel

giebel Fanatiek lid

26 aug 2011
    2.566
    601
    113
    Hier zijn twee films van en ze zijn waargebeurd. De dolfijn met prothese staart bestaat echt. Ik heb ze vorig jaar beide opgenomen en kan niet wachten tot mijn dochter ondertiteling kan lezen. Heb al gekeken of hij op dvd in het NL af te spelen is maar helaas niet. Echt prachtige films.

En Free Willy was vroeger mijn favoriet. Omdat ik wist dat mijn kinderen het leuk zouden vinden, 4 films v 10 euro op marktplaats gehaald en die zijn wel in het NL af te spelen.

18. Elisje

Elisje Fanatiek lid

18 jun 2006
    3.930
    933
    113
    Ja een orka is de grootste dolfijn maar behoort tevens ook tot de walvissen. Vandaar misschien 'gevaarlijker' en iets minder sociaal?

19. gitaartje

gitaartje Fanatiek lid

12 nov 2013
    1.983
    1.251
    113
    Ik ben ooit naar een orca show geweest, op Tenerife. Ik had al mijn twijfels maar mijn man wilde graag.
    Sindsdien kom ik niet meer in dierentuinen. Dieren zijn prachtig, maar niet in gevangenschap. Ik kijk liever een film van een orca in het wild dan een show in een vissenkom.

vorige week werd dit gedeeld op Facebook
    https://www.brightvibes.com/1859/nl/bali-opent-s-werelds-eerste-revalidatie-centrum-voor-dolfijnen-uit-gevangenschap?fbclid=IwAR1Nbygx2mme3WV5va1Y61VL-savmGjP01ksZ_ehB6S-rUv1vYL34Yq48qc

Een mooi initiatief!

20. Waxinelichtjes

Waxinelichtjes Fanatiek lid

22 jun 2018
    3.695
    4.231
    113
    Vrouw
    Ik vind dolfinarium echt walgelijk. Dolfijnen worden dus gewoon afgetrokken door het personeel om aan hun trekken te komen. In veel te kleine kooien worden ze gehouden. Orka's hebben amper leefruimte. Het is om van te braken.
    Bah. Opdoeken die troep. Zo snel mogelijk!

Deel Deze Pagina