Wie kan mij deze vragen beantwoorden, ik kom er niet uit. Wij hebben een aflossingsvrije hypotheek van 245.000. huizen in onze buurt gaan rond 235.000 weg. Dat zou beteken als wij het zouden verkopen dat we 10.000 schuld hebben. Maar wij hebben een levensverzekering aan deze hypotheek gekoppeld zitten waar wij bijna 40.000 al mee gespaard hebben. Wat gebeurt er met dat geld als wij ons huis zouden verkopen?
Dat ligt er volgens mij aan wanneer de levensverzekering uitbetaald. Is het een levensverzekering welke aan het eind van de looptijd de of een deel van de hypotheek aflost? Of is het een overlijdensrisicoverzekering? In het 1e geval lost deze af op je hypotheek, echter zit er vaak wel een boetebedrag op welke de bank rekent ivm eerder aflossen en verandering van eventuele rente. In het 2e geval (overlijdensrisicoverzekering) wordt er niets afgelost, deze verzekering keert uit op het moment dat iemand komt te overlijden. Bij verkoop woning stopt deze verzekering.
Het is een combinatie van beide. Het is bedoeld om de hypotheek of gedeelte ervan bij einde looptijd mee te betalen. Maar mocht 1 van ons te komen overlijden dan word er een vast bedrag eerder uitgekeerd
Omdat het een combi is zal een deel komen te vervallen en het andere deel worden afgelost op de hypotheek minus de boete van de bank. Hoeveel dit is zal je moeten opvragen en ligt eraan hoe het verdeelt is in jullie polis.
Oké bedankt voor je uitleg! Dus het zou zomaar kunnen zijn dat we quitte spelen of misschien iets over zouden kunnen houden.
Volgens mij krijg je geen boete als je gaat verhuizen en dan de levensverzekering afkoopt. Dat hebben wij een paar jaar geleden ook gedaan en geen boete gehad.
Volgens mij idd ook niet. Als wij gaan verhuizen komt er ook een bedrag vrij, daar hoeven we dan geen boete over te betalen. Wij hebben een spaarhypotheek.