Gele honden hebben rust nodig

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door mamv1, 1 nov 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Wat vind je van dit idee?

1. Een goed idee!

2. Ik twijfel nog..

3. Geen goed idee.

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. mamv1

mamv1 Niet meer actief

Gele honden hebben rust nodig

OOST-SOUBURG - Het Honden Opleidings- en Gedragscentrum Zeeland wil dat honden die rust nodig hebben, een geel lintje aan de riem of halsband krijgen.

Op die manier kan iedereen zien dat de hond met rust gelaten moet worden en kunnen vervelende situaties voorkomen worden.

Lint
    Het Gedragscentrum is een campagne gestart om honden die niet benaderd kunnen worden, door middel van een geel lint herkenbaar te maken. Het gaat om honden die bijvoorbeeld in opleiding zijn of om medische reden met rust gelaten moeten worden.

Zweden
    De campagne is in Zweden gestart en is inmiddels in meerdere landen overgenomen. Het is de bedoeling om op deze manier hondeneigenaren meer bewust te maken van het gedrag van hun hond en van andere honden.

Gele honden hebben rust nodig | Omroep Zeeland

---------------------------------------------------------------------------

Ik zelf vind dit iets goeds! Voor mijn ene hond heb ik zeker een geel lintje nodig! Die is er echt niet van gedient als er een andere hond naar haar toe komt.. (komt omdat ze meerdere keren aangevallen is..)

Maar dan zal er wel meer bekendheid moeten komen zodat mensen het wel weten ;) Anders schiet het nog niet echt op.. ;)

Ik zal er eventje een poll bij doen (als dat lukt :))
    Dus wat vind je van dit idee?

2. Aszz

Aszz Niet meer actief

Goed idee, kan ik zo'n lint ook voor mezelf gebruiken? Lekker rustig.

3. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.266
    6.794
    113
    Hebben honden die in opleiding zijn niet al een jasje aan waar dat op staat?

Verder natuurlijk een goed idee. Misschien makkelijker dan een jasje

4. mamv1

mamv1 Niet meer actief

@bosi
    Ik heb ze hier in de buurt nooit gezien met een jasje aan die in opleiding zijn. Misschien is dat per woonplaats anders is.

Ik vind die gele lintjes wel een goed idee, je strikt hem aan de riem of tuig en iedereen ziet het! Maar ik denk dat er heel veel mensen zijn die het niet /nog niet weten wat het betekend!

5. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.229
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Is het niet de bedoeling dat de honden in opleiding juist wel contact maken met anderen, om te leren hoe ze daarop moeten reageren? Zodra een hond 'in functie' (tja hoe zeg je dat) is hebben ze dan wel zo'n jasje aan.

Op zich is een geel lintje wel een goed idee. Maar ik denk dat volwassenen niet zomaar op een vreemde hond afstappen, iedereen weet toch wel dat dat niet verstandig is? Dat zijn denk ik dus vooral kinderen die dat wel doen en die kijken niet naar een geel lintje.

6. MLkids

MLkids Niet meer actief

Nope, zeker geen goed idee!

Geeft kwaadzinnige mensen meer en meer een reden om juist die hond te mishandelen: is oud zat, 'recht om dood te gaan'. kan amper verweer geven!

Geef de kwetsbare in onze samenleving ook een lintje, moet je eens opletten hoe snel je weer in Hitler taferelen valt of des te sneller de zwakkere zijn uitgekozen om misbruikt, gebruikt en mishandeld te worden!

Nee absoluut geen goed idee!

7. mamv1

mamv1 Niet meer actief

Nog eventjes aan het sneupen geweest op internet en vond het volgende ;)

De “Gele Hond”, een perfect initiatief waar alle honden eigenaren van op de hoogte moeten zijn. Al een groot succes in veel landen, en hopelijk ook in Nederland. Een hond met een geel lint/doek om de lijn is een hond die meer ruimte nodig heeft. Dus zie je vanaf nu een hond met iets geels om de lijn, hou afstand met je hond. Het beste voor die hond, en je eigen hond!
    Er kunnen meerdere redenen zijn waarom je afstand moet houden, gezondheidsproblemen, een trauma, een hond die aan het trainen, etc.
    Hou er dus rekening mee. Meer informatie vind je op gelehond.nl

De voor- en nadelen van het gele lintje.

Er is de laatste tijd veel over gesproken, het gele lintje. Het gele lintje geeft aan dat de hond afstand nodig heeft van andere honden en mensen, dit kan omdat de hond niet met andere honden overweg kan maar bijvoorbeeld ook een gezondheidsprobleem. Maar wat zijn de voor- en nadelen van het gele lintje?

Voordelen
    Het is voor iedereen meteen duidelijk dat een hond meer afstand nodig heeft, je hoeft mensen niet meer zo vaak te vragen hun hond aangelijnd te houden. Het kan zijn dat een hond uit het asiel nog erg bang is voor de wereld en de kennismaking met andere honden en mensen rustig moet verlopen. Het is natuurlijk wel van belang dat iedereen, zowel hondeneigenaren als niet-hondeneigenaren, begrijpen waar het gele lintje voor staat!

Nadelen

Hoewel het gele lintje niet alleen is bedoelt voor honden die agressief zijn naar andere honden kan het gele lintje bij een langslopende hondeneigenaren (onbewust) een schrikreactie opwekken; “Er is iets mis met die hond”. Natuurlijk hoeft een hond met een geel lintje helemaal niet agressief te zijn, loop gewoon rustig met jou hond langs de hond met het gele lintje, negeer de hond en blijf rustig en assertief; geen rede voor paniek! Je kunt natuurlijk ook altijd aan de eigenaar van de hond vragen waarom hij een geel lintje heeft.
    Het gele lintje is een prima initiatief om duidelijk te maken dat een hond meer ruimte nodig heeft, om welke reden dan ook. Helaas kan het in sommige gevallen ook averechts werken, mensen worden gespannen als ze een hond met een geel lintje zien en dit heeft ook weer invloed op de hond.

Conclusie: Het succes en nut van het gele lintje hangt dus geheel af van de instellen en uitstraling van de mensen!

8. Senais

Senais Fanatiek lid

27 jul 2008
    3.089
    0
    0
    Eeehm....dat zou wel ziek zijn he? Dat geloof ik niet. We schoppen nu toch ook geen bejaarden of mensen in een rolstoel omdat je ziet dat ze al oud zijn of geen verweer geven? Ja het gebeurt een enkele keer, net als dat er een enkele keer een hond wordt mishandeld. Lijkt me niet dat een lintje oproept tot meer geweld:(:(:(

9. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik ben alleen niet zo blij met de kleur. Roept bij mij associaties op et een gele ster.

10. Leenislief

Leenislief Fanatiek lid

30 sep 2011
    1.765
    0
    0
    NULL
    NULL
    Inderdaad, wat een vertrouwen in de mensheid.
    Bizar hoe sommige mensen overal iets negatiefs in kunnen zien.

11. Leenislief

Leenislief Fanatiek lid

30 sep 2011
    1.765
    0
    0
    NULL
    NULL
    Jeutje, wat vergezocht!
    Nee sorry, maar die associatie deel ik niet.

12. jada08

jada08 VIP lid

14 jan 2009
    7.567
    332
    83
    Ik wil ook wel zo'n lintje voor onze hond. Onze hond is agressief naar andere honden toe. En ik vind het best prettig als mensen dit zouden zien op een afstandje. Nu moet ik altijd blijven staan en afwachten hoe het gaat als er weer een hond aan komt rennen.

Net was ik ook ergens en komt er een vrouw aan met 5 losse honden...1 hond komt er aan rennen en het ging weer mis. Begint die vrouw te roepen dat ik mijn hond los moet doen. Dus ik liep langs haar en zeg dat dat niet kan, zij zegt ja dat kan wel hoor. Dan zakt mijn broek echt af en vraag me serieus af waar iemand zich mee bemoeit. Dus ik zei nee dat kan niet, want mijn hond vecht tot bloedend aan toe. Nou lekker is dat zegt ze...
    Tja ik vraag daar ook niet om.

Dus ik zou zo'n lintje best wel willen voor onze hond

13. jada08

jada08 VIP lid

14 jan 2009
    7.567
    332
    83
    :$ tjee sorry wat moet je hier nu op zeggen.

14. Loesie1982

Loesie1982 VIP lid

25 dec 2008
    5.486
    0
    0
    Juffrouw
    Overijssel
    Proest! Grapjas!

15. Leenislief

Leenislief Fanatiek lid

30 sep 2011
    1.765
    0
    0
    NULL
    NULL
    Eigenlijk helemaal niks.
    Dit lijkt mij een duidelijk gevalletje van provocatie a.k.a. trollen.

16. Loesie1982

Loesie1982 VIP lid

25 dec 2008
    5.486
    0
    0
    Juffrouw
    Overijssel
    Dus...

En welke kleur mag dan wel?

Doe dan ook maar geen rood...roept bij mij associaties op aan die bloederige oorlog.;)

17. Bri

Bri Niet meer actief

Ik zou bij een geel lint juist denken aan de yellow ribbons die in de VS nog wel eens om een boom gestrikt worden als er een geliefde in een overzees oorlogsgebied aan het vechten is.

Wat mij betreft is elke kleur goed, als het hondenbezitters helpt om zo'n signaal op die manier af te geven.
    Als (niet-hondenbezittende) moeder van een echt hondenvriendinnetje zou ik het ook wel handig vinden; natuurlijk leer ik haar dat ze niet zomaar honden mag aaien en zo, maar als ik dan zo'n lint zie kan ik haar zelf al zeggen dat ze dat hondje met rust moet laten en het niet aan de baas hoeft te vragen of ze mag aaien.

Ik ken hier wel de hesjes van honden in opleiding en honden aan het werk. Dan weet je ook: nee lieverd, dat hondje moet je niet aaien.

18. glimworm

glimworm Niet meer actief

ik vind het probleem ineens zo zichtbaar dat men gelijk van alles (in negatieve zin) van de hond zou kunnen denken wat helemaal niet hoeft.
    Wij als mens dragen toch ook geen blauwe sjaal als we bijv. een persoonlijkheidsstoornis hebben?

Het in hokjes plaatsen wordt zo dus uitgebreidt naar de dierenwereld
    Een baasje van een "moeilijke" hond weet van de situatie van zijn beestje af en kan daarop inspelen.

19. Myrthe

Myrthe Niet meer actief

Ik kan maar niet aan de titel wennen ;) Iedere keer huh gele honden? Denk dan aan een labrador, maar nu na gelezen te hebben snap ik het. Ik ben voor.

20. Bri

Bri Niet meer actief

Maar die hond heeft er toch geen last van als de buren achter z'n rug gaan kletsen over wat hij allemaal mankeert? En hij heeft er wel baat bij als andere hondenbezitters hun viervoeter afstand laten houden. Ik denk niet dat honden op dezelfde manier onder het in hokjes plaatsen lijden als mensen.

Deel Deze Pagina