Tekort aan flesvoeding dreigt - Brabant - Algemeen - bndestem DEN HAAG - Handelaren kopen enorme partijen flesvoeding voor baby's in Nederland, om die vervolgens te verkopen op de Chinese markt. Nederlandse ouders komen hierdoor in de supermarkt steeds vaker voor lege schappen te staan. Marktleider Nutricia probeert via bezoeken aan supermarkten de bedrijfsleiders over te halen geen grote hoeveelheden ineens aan particulieren te verkopen. Het bedrijf heeft een telefoonnummer beschikbaar gesteld voor vragen van verontruste ouders. Op internet is inmiddels een grootschalige handel ontstaan in Nederlandse flesvoeding. In China is een grote vraag ontstaan naar veilige flessenmelk sinds het melamineschandaal van vorig jaar. Zes Chinese baby's stierven toen door vervuilde poedermelk van de Chinese Sanlu Group. Honderdduizenden baby's werden ernstig ziek. Bemiddelde Chinezen kiezen nu massaal voor de als hoogwaardig bekend staande Nederlandse poedermerken Nutrilon en Friso. Tussenpersonen in Nederland kopen niet rechtstreeks bij fabrikanten als Nutricia en Frisolac in, maar slaan de producten op grote schaal in bij de supermarkten en drogisten. Nutricia, de producent van Nutrilon, zet de laatste weken alle zeilen bij om de leegverkoop van babypoeder in Nederland in toom te houden. Zo heeft een vertegenwoordiger van Nutricia medewerkers van een Albert Heijn in Almere dringend verzocht bij massale inkoop, vermoedelijk bestemd voor doorverkoop naar China, alarm te slaan bij de bedrijfsleiding. "Als er mensen met veel te veel melkpoeder hier de deur uitlopen, is er geen poeder meer beschikbaar voor de Nederlandse baby'tjes", zei de Nutriciamedewerker tegen een caissière. Nutricia bevestigt de 'duidelijk toegenomen vraag vanuit het buitenland'. De toename in vraag is groter dan verwacht mag worden op basis van de dalende geboortecijfers in Nederland, zegt directeur Verkopen Niels Bontje. Hij verwacht niet dat de vraag vanuit het buitenland tijdelijk is, zegt hij. We leven nu eenmaal in een tijd van een open economie. Daar zullen wij op moeten inspelen. Het bedrijf benadrukt dat het zijn hoogste prioriteit is dat jonge ouders in Nederland altijd het vertrouwde Nutrilon in de schappen kunnen vinden. De productie van alle Nutrilon-varianten is fors verhoogd. Ook wordt meer geleverd aan de supermarkten. Nutricia bedient ten minste tweederde van de Nederlandse markt op het gebied van flessenvoeding. Ouders kunnen met vragen terecht bij het informatienummer van Nutricia: 0800-0222626. Een in Nederland wonende Chinees die wil exporteren zegt dat de afname geen enkel probleem is. Maar de afnemers willen grote hoeveelheden én kwaliteit en die is alleen in Nederland te vinden. Er is grote Onder handelaren is al geruime tijd een discussie aan de gang over het exporteren van Nederlandse babyvoeding naar China. Er is grote vraag naar, diverse leveranciers in China willen dagelijks twee tot vier zeecontainers geleverd krijgen. De afname is geen enkel probleem, laat een in Nederland wonende Chinees weten die wil exporteren. Maar de afnemers willen grote hoeveelheden en goede kwaliteit en die is alleen in Nederland te vinden. Meestal heb ik met dit soort berichten, oooh dat zal wel los lopen... maar nu ging net bij de agrimarkt nutrilon halen. hing er een briefje: max. 3 pakken per klant... dus ze nemen het wel serieus (overigens wist de kassière van niets ) Maar dacht ik zal het effe melden
nou ik moet eerlijk zeggen dat ik de laatste maanden echt vaak meegemaakt heb dat de nutrilon idd uitverkocht was.. zelfs in de ah waar ze toch een grote hoeveel heid normaal hebben staan... wel vervelend,gelukkig heb ik tot nu toe altijd nog bij de etos ernaast kunnen halen .. maar om die reden haal ik ook vaak al ruim voor de bus leeg is een nieuwe bus voeding voor het geval het weer eens op is...
Ben ik blij dat ik geen nutrilon (nog niet) gebruikt Maar tis niet normaal dat we dan hier geen voeding meer kunnen krijgen....
Ik stuit ook regelmatig op lege vakken, zowel bij de drogist als bij de supermarkt. Vooral de nutrilon 1 is vaak op. En ik koop idd ook al ruim van te voren een nieuw pak voordat de oude op dreigt te raken.
hier ook nog geen last van gehad.. friso comfort is hier nog volop verkrijgbaar.. en scheelt natuurlijk dat anna er binnenkort af kan.. maar idioot is t wel ja..laat ze lekker hun eigen voeding goed maken..pfff
Uit het bericht zou je bijna denken dat Nutricia niet blij is met de explosieve stijging van de afzet . En dat tegen de verkopprijzen in de supermarkt...
Het zal best kunnen dat ze er nu even niet blij mee zijn: als NL ouders steeds voor lege schappen staan, loopt Nutricia wel het risico dat ouders in NL gaan overstappen op een merk zònder leveringsproblemen. En ik denk dat de NL markt toch stabieler is dan export naar China. (Met een andere wisselkoers of als het vertrouwen daar in de eigen voeding weer toeneemt, kan het zo weer over zijn.) Maar vervelend is het natuurlijk wel, als je ineens misgrijpt. Als je eenmaal flesvoeding geeft heb je natuurlijk ook geen alternatief meer.
Las vanmiddag dit topic al, had er eigenlijk nog niet zo op gelet want wij hebben nog lang geen babyvoeding nodig. Maar ik was vanmiddag in de Kruidvat, heb er even op gelet, en hier ook idd ALLE Nutrilon 1 op. 2 en de rest stond er wel gewoon. Vreemd hoor...
Moet dat ook maar lukken Hier gelukkig nog geen problemen, maar de kleine man zit nu ook aan de comfort 2. Maar wel slecht hoor... je zal maar zonder zitten.
ik vraag me alleen af, of na dit bericht, de schappen niet helemaal leeg blijven, want nu gaan de nederlandse mama's natuurlijk ook allemaal hamsteren....
hmm ben blij dat ik kruidvatvoeding gebruik. Heb mn laatste zak open gemaakt dus morgen maar ff halen
tja het is natuurlijk ontzettend lastig voor de nederlandse moeders.. maar ik denk dat nutricia maar gewoon alles op alles moeten zetten om het te kunnen leveren, of ze moeten zelf zorgen dat er in china ook nutricia komt.. het is natuurlijk lastig voor hier, maar ik begrijp de chinese moeder ook heel goed.. ( je wilt toch het beste voor je kind en geen risico dat er weer vergif in de voeding zit ) dus tja dan moet je het maar ergens anders gaan halen toch? dus ik denk dat nutricia gewoon harder zijn best moet doen ik weet zelf ook dat het ontzettend vervelend is hoor als er geen voeding in de schappen staat ) ik gebuikte altijd kruitvat extra en daar sloeg ik altijd al van in, maar het was 8 van de 10 x dat het uitverkocht was..