extinction rebellion

Discussie in 'De lounge' gestart door tupp, 15 apr 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.815
    19.109
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Zijn er hier mensen die actief zijn bij extinction rebellion? Ik ben nieuwsgierig hoe dat in zijn werk gaat.
    Ik zie op de site heel veel mogelijkheden om meer te weten komen. Komend weekend wil ik eens rondkijken op de Aardparade Digitaal. (Eigenlijk wel een stiekeme zege van de coronacrisis: lekker laagdrempelig digitaal).

Maar daarnaast ben ik ook wel benieuwd naar verhalen / ervaringen die hier al bij betrokken zijn of bij betrokken zijn geweest.

2. Spoetnik

Spoetnik Fanatiek lid

8 jun 2013
    4.365
    4.422
    113
    Vrouw
    Wat is het precies? Klinkt wel interessant

3. Loufoque

Loufoque Fanatiek lid

17 mrt 2021
    1.732
    4.881
    113
    Nee, geen ervaring mee. Het lijkt me een behoorlijk militante organisatie. Daar kan ik in dit geval niets mee.

Chillin vindt dit leuk.
  4. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.229
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik vind dat ze veel te ver gaan. Ze hebben een punt hoor, maar hoe ze hun punt duidelijk willen maken gaat mij veel te ver.

Chillin vindt dit leuk.
  5. Heartofhope

Heartofhope Fanatiek lid

14 mrt 2019
    1.027
    1.224
    113
    Vind ik ook. Ik zat pas ambulance UK te kijken. Er kwam een oproep en ondertussen kwam extinction demonstreren. Ze lieten de ambulance er niet langs met een patiënt erin die vrij dringend naar het ziekenhuis moest. Het staat mij ook enorm tegen dat iig een deel van de demonstranten betaald wordt om te demonstreren.

Chillin vindt dit leuk.
  6. Saartje33

Saartje33 Fanatiek lid

6 dec 2018
    3.926
    5.945
    113
    Vrouw
    Wat ik er van weet is dat de Nederlandse tak trainingen geeft om volledig geweldloos te protesteren.

7. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.815
    19.109
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Dit vind ik inderdaad ook veel te ver gaan.

Verder is een belangrijk onderdeel van Extincion Rebellion juist dat alle acties geweldloos moeten zijn. Als je echt met de acties gaat meedoen, krijg je ook trainingen om de-escalerend op te treden.
    Maar de acties zijn wel zo ingericht dat ze echt verstorend werken. En dat vind ik voor dit doel niet verkeerd. Maar dat komt omdat ik oprecht denk dat onze planeet en al het leven erop in groot gevaar is. Voor een deel kunnen we dat al niet meer voorkomen / terugdraaien. Althans: niet meer in één mensenleven. Maar we kunnen nog wel alles op alles zetten om ervoor te zorgen dat de schade voor toekomstige generaties zo veel mogelijk beperkt wordt.

Ik ben nu bezig met het boek "de goede voorouder". Dat zet wel aan het denken. Want hoe willen we de aarde achterlaten? Tegenwoordig kijken we met gefronste wenkbrauwen naar de periode dat we koloniën hadden. We namen land van andere volken in beslag en behandelden die volken als minderwaardig, ondergeschikt.
    Maar in feite doen we nu niet veel anders. De wereld waar we nu wonen is niet alleen van ons, maar ook van onze kinderen en iedereen die nog geboren moet worden. Welk recht hebben we om de plek waar zij zullen leven, zo te verpesten? We behandelen toekomstige generaties als minderwaardig, door ze op te zadelen met enorme problemen.

Met die gedachte -voor mij- als uitgangspunt, vind ik het dus wel te rechtvaardigen om hardere acties te voeren. Geweldloos, dat staat voorop. Maar wel meer dan de zoveelste petitie of rechtszaak waar niks mee gedaan wordt. Ik steun de doelen en werkwijze van Extincion Rebelion dus van harte. Maar voel toch nog een soort drempel om me aan te sluiten ofzo. Vandaar dat ik erg benieuwd ben naar ervaringen.

Mapje, rijo, Saartje33 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  8. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Het feit dat ze daar trainingen voor moeten geven vind ik al een dik minpunt.

Ik vind het een hele militante organisatie.

Chillin vindt dit leuk.
  9. Saartje33

Saartje33 Fanatiek lid

6 dec 2018
    3.926
    5.945
    113
    Vrouw
    Vind je? Als je ziet hoe demonstraties uit de hand kunnen lopen, dan lijkt het me juist goed. Mensen reageren vanuit hun instinct al vrij snel niet geweldloos als, ik noem maar even iets, de ME komt. Als leden opgepakt worden zie je ze ook gewoon meelopen of ze laten zich hangen maar nooit reageren ze met geweld tegen politie

Mapje vindt dit leuk.
  10. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    Het volgende vraag ik me af, zonder negatieve bedoelingen.
    Wat doe je nu al om een goede voorouder te zijn?
    Rijd je auto?
    Draag je sierraden?
    Ga je op vakantie? Zo ja, hoe en hoe vaak?
    Eet je vlees?
    Waar koop je je kleding?
    Wat eet je?
    Waar komen al je (huishoudelijke) producten vandaan?
    Waar maak je mee schoon?
    Hoe vaak en hoe lang douche je jezelf?
    Ben je bereid je comfort en luxe op te geven voor het welzijn van de aarde en voor de toekomst?

Zonder je aan te sluiten bij een organisatie en te demonstreren kan je al heel veel voor de wereld doen.
    Wanneer wij niet meer overconsumeren draagt dat veel bij, want de vraag is dan niet meer zo groot. Verandering begint bij de consument.
    Dat neemt niet weg dat overheid en bedrijven al veel kunnen doen, maar uiteindelijk gaat het hen om de kosten/baten verhouding en wij zijn degenen die daar gretig gebruik van maken. Welvaart heeft een prijs........

Dus....... Een betere wereld begint bij jezelf.

Maan14, citroenrasp, rijo en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  11. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Ik persoonlijk vind demonstreren een groot goed. Aangeven waar je voor staat, vreedzaam, duidelijk. Er zijn talloze demonstraties waar ME niet aan te pas hoeft te komen of dat er wel politie meeloopt ter de-escalatie. Bv als twee groepen die lijnrecht tegenover elkaar staan elkaar ergens teken kùnnen komen. Of als de veiligheid van de demonstranten of omstanders in het geding kan komen.

Maar als je bij voorbaat al trainingen moet geven om vreedzaam te leren demonstreren, of in ieder geval geweldloos dan zit het mijns inzien primair al niet goed.

12. Saartje33

Saartje33 Fanatiek lid

6 dec 2018
    3.926
    5.945
    113
    Vrouw
    Op hun website staat enorm veel informatie. Van hoe ze alles organiseren, waarom, waar het van betaald wordt, wat de doelen zijn etc. Het is heel open beschreven. Er staan veel documenten zoals deze:https://resources.extinctionrebellion.nl/media/XRNL_NVDA_Guide_NL.pdf

Ik denk dat mensen vooral niet gewend zijn aan de manier waarop hun organisatiestructuur werkt.

HappyRabbits vindt dit leuk.
  13. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.815
    19.109
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Dat laatste is zeker waar. En ik leef niet perfect, maar we zetten wel elke keer stappen om het steeds iets beter te doen. Het is een sport (letterlijk en figuurlijk) om zo veel mogelijk te fietsen ipv de auto te pakken. Soms moet ik echt bewust iets plannen om met de auto te doen, omdat die van ons de onhebbelijke gewoonte heeft om niet meer te starten als we er een paar weken niet mee gereden hebben.
    Ik eet hooguit 1 à 2 keer per week vlees of vis.
    We gaan wel op vakantie, maar uit principe niet op vliegvakanties. En aangezien ik een hekel heb aan autorijden, blijven we in de regel redelijk dichtbij.
    We hebben al zonnepanelen en gaan dit jaar ons huis flink beter isoleren om ook gas te besparen.

Maar in alle eerlijkheid: dat alles blijft een druppel op de gloeiende plaat, zolang de overheid geen stappen zet om de grootste vervuilers ècht aan te pakken. De industrie, het vliegverkeer, de wijze waarop we energie opwekken etc.

De aanpak van het klimaatprobleem is een enorme opgave. En die zal helaas van iedereen die nu leeft, offers zal vragen. Niet alleen van de mensen die de ernst van het probleem inzien. Dat vraagt echt om sturing en ingrijpen van de overheid. En persoonlijk vind ik dat je echt niet perfect hoeft te leven, om te mogen vragen of de overheid en bedrijven eindelijk in beweging kunnen komen.

Lafayette, Mapje, citroenrasp en 4 anderen vinden dit leuk.
  14. Saartje33

Saartje33 Fanatiek lid

6 dec 2018
    3.926
    5.945
    113
    Vrouw
    Daarnaast is alles in de samenleving er op gemaakt dat je gaat consumeren. Daar draait alles op. Het is vreselijk lastig als je daar niet aan mee wilt doen. Het feit dat dat eigenlijk al bijna onmogelijk is zonder bijna een complete dagtaak te zijn (uitzoeken wat er in je eten zit en waar het vandaan komt Bijv) is natuurlijk al vreemd.

Mapje vindt dit leuk.
  15. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.815
    19.109
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ja, precies. We hebben echt een complete systeem verandering nodig. Natuurlijk is het ook belangrijk dat je (ondertussen) zelf je steentje bijdraagt. Iemand vroeg bijvoorbeeld of ik zuivel gebruik. Dat doe ik nog wel, we leven niet vegan. Maar ik drink geen melk meer, we nemen o.a. om die reden geen vla of yoghurt als toetje maar fruit. Dus dit zijn zeker wel dingen waar we bewust mee bezig zijn.

Maar ik vind niet dat iemand zichzelf en zijn eigen leefstijl volledig hoeft aan te passen of verdedigen, om mee te mogen denken & praten over klimaatverandering. Dan houd je namelijk te weinig mensen over om iets te bereiken.

citroenrasp, Chayammy en Saartje33 vinden dit leuk.
  16. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    Daar heb je helemaal gelijk in, maar het zou wel erg schijnheilig zijn als iemand wel protesteert, maar zijn leefstijl niet aanpast. Ik lees dat jij dat zeker probeert, super!

Het is zeker niet teveel gevraagd om van de overheid en grote vervuilers te verwachten dat ze hun beleid en milieu-eisen aanpassen. Het probleem is echter mondiaal en dat is vreselijk moeilijk aan te pakken. Opkomende landen, zoals China. Waar wij een kolencentrale sloten, zijn er daar 6 geopend. Zij ruiken de welvaart en macht (van het geld), dat gaan ze niet opgeven op dit moment.
    Maar goed strijdbaarheid is te prijzen, als iedereen zich er bij neerlegt komt er nooit verandering.

17. Chayammy

Chayammy Fanatiek lid

14 aug 2020
    1.301
    2.091
    113
    Vrouw
    Je hebt mij met je post aan het denken gezet. Ik probeer zo 'groen' mogelijk te leven, maar realiseer mij ook goed dat dat een druppel op de gloeiende plaat is. De echter verandering ligt bij de overheden. Ik stem milieubewust, maar helaas niet genoeg mensen met mij. Misschien is mij aansluiten bij een actiegroep een goed idee. Als ik daar genoeg tijd/ruimte voor in mijn hoofd heb...

Ik ben benieuwd, hoe was de digitale parade?

Ik las vandaag overigens dit artikel, maakt nog maar weer eens duidelijk dat je als individu nauwelijks iets kan bereiken..

https://www.groene.nl/artikel/duurzaamheid-is-slechts-een-verhaaltje

Saartje33 vindt dit leuk.
  18. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.815
    19.109
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik ben niet meer geweest. M'n kinderen kregen vriendjes te spelen en man was aan het werk. 't Leek me niet handig om dan zelf ook 2 uur met een koptelefoon op achter een scherm te gaan zitten. Ze hebben geloof ik 1 of 2 keer per maand een inleidend praatje. Dus ik sluit een andere keer wel aan.

cowgirl80 vindt dit leuk.
  19. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.997
    6.745
    113
    zuid-holland zuid
    Oh grappig, ik zie nu pas dit topic.... een paar weken geleden was er een artikel in de Volkskrant over jonge mensen bij Extinction rebellion . Ik had me toen ook afgevraagd, als ik nu jong was of ik me daar dan bij aangesloten had.

Toen ik jong was, was er de mkz-crisis en dat maakte me zo boos dat ik vegetarier werd en lid van Wakker Dier:roflmao: .

Maar ik zie mezelf me toch ook niet echt vastketenen aan de hekken van campina, dat gaat me net een stap te ver en ik geloof ook niet echt dat dat nu verandering gaat brengen. Misschien kan ik beter mijn capaciteiten gebruiken door de (lokale) politiek in te gaan of zo.

Deel Deze Pagina