Low budget/ laid back bruiloft, tips?

Discussie in 'De lounge' gestart door Sakura123, 9 jul 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sakura123

Sakura123 Actief lid

16 dec 2014
    353
    0
    16
    Verpleegkundige
    Rotterdam
    Omdat hier ontzettend veel kennis en ervaring rondloopt op het forum, hoop ik hier wat ideetjes op te doen. Natuurlijk zijn Google en Pinterest mijn beste vriendjes op dit moment, maar extra tips en ervaringen zijn altijd heel leuk om te lezen.

Wij gaan op 11 september trouwen (redelijk last minute besloten :D ), met name voor de baby maar ook omdat we natuurlijk van elkaar houden. Mijn vriend heeft altijd gezegd nooit te willen trouwen, en nog steeds is het niet zo zijn ‘ding’.. hij vindt het een beetje ouderwets. Desalniettemin is hij wel redelijk enthousiast, hij vindt het wel leuk.
    Nu ben ik ook niet het type voor een groot sprookjeshuwelijk met 500 van onze allerbeste vrienden, en willen we het gewoon laidback houden, zonder al teveel poeha. Ook omdat we het geld veel liever aan de baby besteden, en er nog genoeg moet gebeuren in huis.

We hadden zelf het volgende in gedachten:
    - Begin van de middag trouwen in het stadhuis met alleen de getuigen erbij (‘normale’ ceremonie kost 500 euro, de uitgeklede versie zonder gasten 75.. ik weet het dan wel). Mijn getuigen zijn mijn beide ouders, van hem zijn beste vriend. Hij heeft geen goede band met zijn moeder, die zou dan ook pas ’s avonds komen.
    - Daarna ergens koffie drinken / taartje eten met de getuigen
    - Op naar ons huis, waar we ’s avonds een feestje geven. Ik denk dat ik even ga liggen ’s middags, omdat ik door mijn bekkeninstabiliteit en algehele moeheid een dutje denk ik wel zal kunnen gebruiken ;) Getuigen en vriendlief beginnen met de voorbereidingen die nog op de dag zelf gedaan moeten worden, ik haak iets later in.
    - Qua feestje, willen we maximaal 30 gasten uitnodigen. We hebben een redelijke tuin, waar we een overkapping neer willen zetten.. we kennen redelijk wat rokers dus die kunnen dan ook gewoon rustig buiten zitten als het weer niet meewerkt, bij ons in huis wordt niet gerookt.
    - Mijn moeder heeft tijd genoeg en wil de catering verzorgen. Ik wil een soort van buffet tafel maken met genoeg hapjes dat mensen het als avondeten kunnen beschouwen, die mijn moeder en ik samen vantevoren gaan maken. Qua drank heeft mijn vader een tapje wat ik neer wil zetten, en ben ik van plan om genoeg flessen wijn en fris in te slaan, zodat mensen het zelf kunnen pakken van een ‘drankentafel’ of iets dergelijks
    - Ik kan mijn eigen haar, make up- en nagels gelukkig prima doen, scheelt ook weer kosten 

Nu ben ik eigenlijk op zoek naar leuke tips, of ervaringen van mensen die zo’n soort feestje gegeven hebben, over bijvoorbeeld:

- Lekkere/makkelijke hapjes die vantevoren te maken zijn. We hebben al wel een lijstje maar mocht iemand iets geweldigs weten hoor ik het graag
    - Tips voor betaalbare trouwkleding. Ik hoef niet persé in het wit, dat is niet zo mijn kleur, ik zoek een A-lijn jurkje zodat mijn buik er ook inpast als ik 7 maanden zwanger ben, maar het moet wel plus-size wezen (maat 48-50)
    - Muziek, hoe hebben jullie dat opgelost? We hebben een iMac in de woonkamer staan waar wel redelijk wat geluid uitkomt maar goed, ik weet niet of dat genoeg zou zijn voor de tuin ook. Ik zat te denken aan een Spotify playlist maken, voor wat gezellig geluid op de achtergrond
    - Overkappen van het terras, zou een partytent kopen/huren wat zijn? Ik ben altijd een beetje huiverig voor van die ‘witte partytent in de achtertuin feestjes met blokjes kaas en worst’.. ik kan het niet zo goed uitleggen, maar ik vind dat altijd een klein beetje nét niet zeg maar.
    - Decoraties/versieringen, eventueel DIY.. tips of ervaringen? Iemand leuke ideeën?
    - Ik vind een fotograaf aan de ene kant best leuk om wat foto’s te hebben, maar vraag me af of het niet wat overdreven is op zo’n bescheiden feestje, aangezien die toch best een paar honderd euro kunnen kosten. Ik heb helaas geen fotografen in mijn directe omgeving zitten, dus niemand om te vragen. Heeft iemand daar nog tips voor?

Ik denk dat het zo best een mooi bescheiden feestje zou worden wat bij ons past... mijn vriend houdt totaal niet van in het midden van de belangstelling staan, dus deze opzet spreekt hem het meest aan en het lijkt mij gewoon gezellig om zo’n feestje te geven waarbij ik zelf ook gewoon kan zitten en kletsen met iedereen.

2. Knapie

Knapie Fanatiek lid

5 nov 2013
    1.524
    0
    0
    Ik heb een low-budget bruiloft mee georganiseerd maar die was denk ik toch ietsje duurder omdat ze wel een zaal hadden.

Zoek eens naar cateringsites die koud buffet serveren. Vaak hebben ze erbij staan wat er zoal in dat buffet zit. Wellicht kun je daar wat tips uithalen :p
    Heb je de mogelijkheid om op te warmen?
    Een koude macaronisalade.
    Pizzahapjes die je zelf maakt, die kunnen zowel opnieuw worden opgewarmd als ook koud worden geserveerd (dan moet je ze de avond vantevoren maken)
    Kippenpootjes, ook die kunnen warm en koud. Liggen vaak bij een koudbuffet.

Qua decoratie eventueel een aantal slingers en zelf pompoms maken? Vooral pompomps staat leuk versierd maar toch "netjes". Dus niet een kinderfeestje uitstraling zeg maar.
    Wat witte/zwarte/doorzichtige ballonnen combineren en her en der wat groepjes van deze ballonnen ophangen.

Qua jurk had de bruid een hele mooie galajurk. Of, als het nog niet eens zo netjes hoeft, alle sites en winkels afstruinen naar een mooie witte (of andere kleur) jurk die wel netjes is maar je eventueel zo ook nog eens kunt dragen.

Haar, make-up en nagels hadden we ook zelf gedaan bij haar en dat was op de foto's echt niet te zien hoor dat het niet door een professional gedaan was.

Qua fotografie hadden we een vriend gevraagd of hij foto's wilde maken en af en toe werd hij door een andere vriendin afgelost.

Ook hadden we een aantal wegwerpcamera's gekocht en die overal neer gezet. Zo konden de gasten foto's van elkaar maken. Daar kwamen echt de leukste en grappigste foto's uit.
    houdt er wel rekening meer dat die dingen niet zo een geweldige kwaliteit foto's maken, vooral binnen en in de avond wordt de kwaliteit heel slecht.

3. rocketscience

rocketscience Fanatiek lid

16 feb 2015
    4.273
    3.239
    113
    Vrouw
    Qua decoratie kun je misschien beter een grote parasol kopen / huren, dat ziet er altijd wat chiquer uit vind ik. En kijk of je lampjes kunt regelen voor buiten, om er een soort bohemian sfeertje van te maken. Lampionnetjes ophangen, pompoms, lieve windlichtjes en hier en daar een bloemetje in een vaasje.

4. MoniekJ

MoniekJ Fanatiek lid

12 mei 2015
    1.719
    0
    0
    HBO-B biomedisch laboratoriumonderzoek.
    Tilburg
    Via facebook een fotograaf vinden? Misschien is er via via iemand die dat graag doet voor weinig geld. Denk dan aan studenten fotografie enz, die een portfolio willen opbouwen

5. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.990
    6.741
    113
    zuid-holland zuid
    zit er tussen die 30 gasten niet 1 hobby-fotograaf? Ik had van de 40 gasten wel 5 hobby fotografen.. allemaal hun camera mee laten brengen, ik had heeeeel veel leuke fotos!

6. MnnW

MnnW Fanatiek lid

10 jun 2013
    3.244
    2.361
    113
    Vrouw
    Kringloopwinkels afstruinen en de hele tuin vol ouderwetse schemerlampjes (met van die kapjes met franje) geeft ook een leuk effect.

7. Sakura123

Sakura123 Actief lid

16 dec 2014
    353
    0
    16
    Verpleegkundige
    Rotterdam
    Helaas geen hobby fotografen in de omgeving, het merendeel van de 30 personen zijn familieleden. Onder mijn vrienden heb ik alleen 1 camera man zitten maar geen echte fotograaf, en in mijn vriend’s vriendenkring zitten heel veel sportmensen/ beveiligers, maar wederom geen fotografen.
    Ik ga eens op zoek via Facebook, wellicht iemand voor zijn portfolio inderdaad :)

Een grote parasol zou kunnen, maar vind ik persoonlijk niet zo handig als het regent (wat het nog best eens zou kunnen doen.. je weet maar nooit hier). Misschien dat er een andere mogelijkheid van overkappen is, Google maakte me nog niet superveel wijzer.

Die tip van het bekijken van buffetten op internet vind ik een goede! Had ik nog niet aan gedacht. We hebben mijn hele keuken tot onze beschikking dus zou geen probleem moeten opleveren.

8. Kacheltje

Kacheltje Bekend lid

8 mrt 2013
    929
    92
    28
    Je zou ook een bruidstaart kunnen bestellen via een hobby bakker ( DeLeuksteTaarten.nl) ipv ergens taart gaan eten. Dat scheelt misschien geld.

Verder zou je de kleding misschien via marktplaats kunnen kopen.

9. Luna86

Luna86 VIP lid

11 jan 2009
    14.803
    9.314
    113
    Gelderland
    1 tip, zorg dat jij en je man op de dag zelf zo min mogelijk tot niks hoeven te doen! Dat geeft al zo'n fijn gevoel en maakt het iets relaxter!
    Wij zijn afgelopen maandag low budget getrouwd (althans dat was de bedoeling) maar al met al komen er veel kosten bij kijken. Qua jurk ben ik geslaagd in Arnhem bij dreamdresses en mijn man had een pak in de sale gekocht bij een goede herenzaak. Wij hadden ook gekozen om het thuis te vieren maar misschien hadden we achteraf toch beter een locatie kunnen doen all in. Qua kosten had het niks uitgemaakt ;) maar het scheelt je een hoop voorbereiden en schoonmaken/opruimen. We hadden het geluk een goede fotograaf in onze directe kring te hebben dus die heeft prachtige foto's gemaakt. Verder klinkt het allemaal erg leuk, qua eten zou je nog gamba's op de wok/bbq kunnen doen? Kun je ter plekke laten maken en heb je goed eten. Stokbrood, saté, pastasasalade en je hebt genoeg aan keuze. Veel plezier met de voorbereidingen!

10. Gizje

Gizje Fanatiek lid

11 feb 2010
    1.661
    0
    0
    Qua jurken is newlook erg leuk, juist voor plus maten hebben ze leuke jurken.

Wij zijn ook low budget getrouwd, omdat we allebij niets met trouwen hadden. Gewoon leuke kleding gekocht, stalen ringen(we hebben niets met goud), wel in het oude stadhuis getrouwd met de gasten(ouders, broers, zussen) en daarna op het terras wat gedronken en daarna gegeten bij ons favoriete restaurant wat op hetzelfde plein zat. Ik denk dat we net iets meer dan 1000 euro kwijt waren.
    Van te voren hebben we thuis koffie gedronken met taart(die hadden we gekregen)

11. sam83

sam83 Actief lid

20 nov 2014
    296
    0
    16
    NULL
    NULL
    Wij hebben afgelopen juni ook intiem onze bruiloft gevierd, alleen met getuigen in de trouwzaal, daarna met elkaar gelunchd en geborreld.

Daarna smiddags begonnen met het feestje voor savonds.

We hebben een bestaande overkapping/ veranda , dat scheelde al. Hielden het zowel binnen/ als buiten ( buffet stond binnen)

Wij hadden gewoon de radio op een non-stop music zender staan via digitale tv.

We hadden binnen en buiten versierd met grote en kleine ponpons en ballonnen, kaarsjes aan en verder niet te veel poes/pas.

qua drankjes weet je waarschijnlijk wat de gasten drinken, biertap is voor als je veel bierdrinkers hebt id handig, misschien leuk om als apperetiefje ipv taart voor prosecco/hugo oid met een luxe hapje te kiezen.

Wij hadden een warm en koud buffet ( zelf voorbereid) bbq styl
    - sate
    -braadworstjes
    - hamburgers
    - varkenshaas
    - zalm

broodjes met allerlei smeerseltjes zoals , aioli, knoflook, heksenkaas, kruidenboter, tapenade.

kaasplankje met verschillende kaasjes en dipjes.

groenten ( rauw) tomaat, komkommer, olijf, paprikareepjes met dip

huzaren- rund en aardappelsalade

grote schaal met fruit salade die deed het het best ( aardbeien, meloen, druif, mango, mandarijn, blauwe bessen, perzik en ananas)

Natuurlijk slagroom en soesjes er bij.

Hebben erg leuke reacties gehad, ok het was veel werk ( plannen boodschappen, vlees voorbereiden etc) maar was het meer dan waard.

12. Eenkadootje

Eenkadootje Fanatiek lid

5 mrt 2013
    4.611
    2.405
    113
    Misschien hier en daar informeren wat een menu kost?

Qua boodschappen loopt het ook aardig op (en een tent, decoratie, extra servies, stoelen enz en heb je wel zoveel koelkastruimte? (Overigens bij onze bbq feestjes 15 man, pikken we bij de hele straat koelkastruimte in)

13. Eenkadootje

Eenkadootje Fanatiek lid

5 mrt 2013
    4.611
    2.405
    113
    Ik had trouwens mijn nw paarse gala jurk van MP (rond de €100).
    Fotograaf was mijn tante, die overigens best zenuwachtig was.
    Lunchen in een workshop/met high tea mogelijkheden van een vriendin. Buffet in een vakantiepark... En daar kregen we een gratis zaaltje.. (Was voor hun handiger)

Mijn schoonouders: die zijn maandagochtend vroeg getrouwd. Ik heb de foto's gemaakt, auto van vriendin was de bruidsauto. Daarna lekker uitgebreid geluncht. Daarna is het bruidspaar naar een hotel gegaan.
    Onze kleine meid was nog geen jaar, maar zo was het goed te doen.

14. fanona

fanona Bekend lid

9 dec 2014
    892
    336
    63
    Bij asos hebben ze mooie plus size/maternity jurken. Qua versiering witte/zilveren heliumbalonne of gewoon heel veel kaarsjes, altijd prachtig.

15. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
  16. Kim31

Kim31 Bekend lid

7 dec 2011
    539
    3
    18
    NULL
    NULL
    Wij hadden een semi-budget bruiloft :) (low budget en heel veel zelf gedaan, maar groots), maar we hebben uiteindelijk na lang wikken en wegen wel het volle pond betaald voor een professionele fotograaf.

En nu een jaar later, zijn we daar zó blij mee!! Dat was het geld meer dan waard, terwijl ik dat vorig jaar een beetje onzin vond.

Kijk met groot plezier naar de foto's en dan komen het gevoel en de herinneringen weer helemaal terug.

Als je het kunt missen, zou ik daar dus niet op besparen.

17. pietje1987

pietje1987 Niet meer actief

Wij hebben totaal voor 3500 euro een top bruiloft gehad en wel zo geregeld dat we zelf niets hoefden te doen :D

Ik zou zeker een zaaltje huren, zo relaxed als je geen troep thuis hebt!! Wij hadden toen een soort barbecue buffet, waarbij het personeel van de locatie het eten verzorgde, super lekker, niet te formeel en voor ieder wat wils.

Als ik het thuis zou doen zou ik absoluut een chique tent huren, geen standaard partytent, een grote barbecue regelen en mooi meubilair erbij zetten en dan een grote tafel met salades en brood en een flinke stapel eten voor op de barbecue. Er is altijd wel iemand die zich opwerpt om te grillen (hier tenminste wel:)) en dat wisselt zich hier ook automatisch af...

Ik zou zeker kijken voor een hobbyfotograaf ofzo, wij hadden een fotograaf voor drie uur voor 250 euro en dan kregen we alle foto's, een dvd met een compilatie van de foto's en een aantal bewerkte foto's, echt z'n geld meer dan waard!

18. KlGekko

KlGekko Actief lid

24 jul 2011
    412
    0
    0
    Koken
    amsterdam
    Ik ken wel een fotograaf. Stuur maar pb bij interesse.. :)

19. ClaudiaZ

ClaudiaZ Actief lid

5 mrt 2013
    276
    0
    0
    Flevoland
    Grappig, ik wilde ook een topic openen. Wij gaan volgend jaar (low budget) trouwen! Ik lees graag mee!

20. MamavanLoker

MamavanLoker Actief lid

12 sep 2014
    435
    1
    0
    NULL
    NULL
    Onze bruiloft vond plaats in een geweldig, gezellig klein café. Ideaal. Je komt thuis en alles is opgeruimd en netjes. Wij hadden overigens niet eens taart, we lunchten met de daggasten, boden tussendoor hapjes aan, aten intiem met z'n 2-en (!!!!, de andere gasten konden op eigen initiatief eten of aansluiten bij de ceremoniemeesters, scheelt heel veel geld en het was heerlijk rustig echt genoten) en s avonds tapten we samen achter de bar het eerste biertje als opening!! Hadden ook geen DJ, caféeigenaar had via de ceremoniemeesters een lijst gekregen met favorieten van de daggasten.

Deel Deze Pagina