Heeft iemand ervaring met goudvissen in een kom i.p.v. aquarium? We hadden een klein aquarium bij ons zoontje op de kamer staan. Hij had 3 goudvissen gekregen. 2 zijn er inmiddels dood. Nu is het zo dat ik het aquarium het liefst weg heb. De pomp hoor je constant wat ik nu toch een beetje storend begin te vinden. Iedere keer het water verversen, filter en pomp schoonmaken, groene alg uit het aquarium wegpoetsen want nooit helemaal lukt en toch altijd in de randjes etc. blijft zitten. Ik vind het nu echt te veel gedoe voor 1 visje. Ik zit dus te twijfelen aan een kom. Een vriendin heeft een kom met twee vissen en verder geen pomp en haar vissen zijn al ruim een half jaar oud. Toch hoor je vaak slechte verhalen over vissenkommen. Het zou te klein zijn en ze zouden te weinig zuurstof krijgen? EDIT: gezien de reacties besloten dat het beter is om een aquarium aan te houden. Weet iemand of het dan mogelijk is om bijvoorbeeld savonds de pomp uit te zetten en dan smorgens weer aan of moet die echt 24 uur draaien?
Ik vind het zielig.. goudvissen hebben een hoop ruimte nodig. Kom is te klein, en doordat een kom taps toeloopt en je geen planten wilt, zal ook het zuurstof gehalte te laag zijn. En ook een kom moet je schoonmaken en regelmatig verversen. Alg komt door voeding en niet door planten. Ik zou zeggen breng je goudvis naar een liefhebber of terug naar de dierenwinkel!
Precies dit. Erg zielig. Bovendien wordt dat weinige water op een slaapkamer met dat warme weer snel te warm voor de vis. Ik zou het niet doen.
Nee, een kom is echt zielig. Het schijnt heel erg de geluiden van de vis, het zwemmen, te weerkaatsen waar ze veel last van hebben. De dierenbescherming adviseert dan ook om geen kom te gebruiken, voor welke vis dan ook, maar een vierkante of rechthoekig aquarium.
Oh maar ik heb niet gezegd dat ik geen planten wil hoor. Als ik een kom pak dan komt er sowieso een plantje/plantjes voor de zuurstof in aangezien er dus geen pomp meer in zit dan. Als het echt heel slecht is dan doe ik het gewoon niet. Het is niet zo dramatisch dat ik het vis weg wil doen om die reden
Punkyfish.nl Veni Vidi Vissie 2 hele goede sites waar je heel duidelijk kan lezen waarom een kom zielig is voor uberhaupt een vis, laat staan een vis die bij een goede verzorging groter dan de kom zelf kan worden! Overigens worden ze dit dan dus niet maar hun organen groeien door en dan gaat de vis dood.
Als het een echt goudvis is, heeft hij minimaal 50 liter water nodig en kan hij beter in een vijver! Ze kunnen ruim 15 jaar oud worden, mits onder de juiste condities! In een kom zonder filter is gewoon achterlijk! Lees je aub goed in, voordat je vissen neemt!
Ik ben op internet gaan zoeken en kwam een hoop informatie tegen hierover. Ik had hier nog nooit van gehoord We houden het dus toch maar op het aquarium.
Voordat je een aanvallende reactie stuurt met achter iedere zin een ! kun je ook normaal antwoord geven op mijn vraag Ten eerste heb ik de vissen niet genomen maar heeft mijn zoontje die voor zijn verjaardag van vrienden gekregen. Of het een "echte" goudvis is, dat weet ik niet. We hebben een 54 liter aquarium dus voor die ene vis die we nog hebben moet dit voldoende zijn. En we gaan het dan toch bij het aquarium houden.
Je hebt het zeker over een koikarper joh!!! Elke 1 cm. vis heeft 2 liter water nodig, dus een vis van 4 cm. lengte 8 liter.
Klopt wel hoor ze poepen enorm die beesten ik heb een vijver van bijna 3000 liter zitten ook maar 8 goudvissen in anders wordt het snel vies en goor...
Dit is echt de grootste onzin die er bestaat. Een goudvis kan ruim 20cm worden en je moet uitgaan van totaal uitgegroeide vis en niet zoals hij is, als je hem koopt. En goudvissen zijn echte vervuilers en hebben hierom ook een filter nodig, die minimaal 4x per uur de hele bak filtert.
Wat hier helpt tegen de groene algen is de lamp niet te lang aan laten staan en de vissen op een niet te lichte plek zetten.(advies bij de dierenwinkel)
Fijn dat je hem niet in een kom doet. En de pomp moet inderdaad wel de hele dag draaien. Helaas zijn goudvissen nogal smeerpijpen en je bent de pomp echt nodig. Je kan eventueel kijken naar een stillere pomp. Die zijn wel verkrijgbaar maar duurder.
Technisch gezien is een 54 liter aquarium te klein voor een goudvis, maar dat heeft vooral met de lengte van de volwassen vis en het aquarium te maken. Al is dit wel al beter als een kom.
Dit regeltje is leuk om te kijken of je niet teveel vis hebt met een gemiddeld visje. Het werkt vaak al niet als je de grotere en of zwaardere vervuilers hebt. 10 kleine visjes kunnen qua lengte samen even groot zijn als 1 meerval, toch zal de meerval veel meer water nodig hebben als die 10 visjes te samen, puur door het afval wat de meerval produceert.