Aan de hand van alle berichten die ik lees over het moederschap, ben ik best wel gaan twijfelen over wat ik goed en slecht doe als moeder. Voel me nog lang geen volmaakte moeder!! Daarom dacht ik: laat ik eens een topic openen over wat we als moeders goed doen en waar onze verbeterpuntjes liggen. Dus hier mijn twee gezichten: Goede moeder: - Ik heb een overdosis liefde voor mijn kinderen - ik ben consequent - ik geef ze genoeg te eten en te drinken - ben voor mijn kinderen een thuisblijfmoeder gebleven (geen verwijt naar anderen hoor; maar dit is een keuze die ik voor hun gemaakt heb) - Ik hou ervan om af en toe lekker gek te doen met ze. - voed ouderwets op (in de zin van 2 woorden spreken etc; dus geen lichamelijke straffen(!)) Slechte moeder: - als ik door de kids gewekt word met een geweldig ochtendhumeur, denk ik: stil zijn en slapen gaan! (om er uiteindelijk na een kwartier met een suf gezicht toch maar uit te gaan) - krijgen heel vaak een potje ipv vers eten - Mijn zoontje van 2,5 krijgt 's ochtends nog steeds een fles pap. Hij is er gek op! (en ik denk: niemand die het ziet...) Besef wel dat dit er toch echt een keertje af moet. - aan eind van de dag vind ik het heeeeeerlijk als ze op bed liggen. - geef regelmatig een zoethoudertje (koekje oid) als ik iets voor mezelf wil doen
Ik denk dat heel veel moeders zich herkennen in jou "slechte" moeder gedrag.. hihi. dat maakt je geen slechte moeder hoor heb nog wel een paar toevoegingen - eerst even uit je slof schieten tegen je kindje en hem daarna knuffelen omdat je je schuldig voelt. -toch iets te laat naar bed omdat je nog even iets af moet maken -toch maar toegeven omdat je het huilen zo zielig vind nou ja vast nog wel meer..Maar ik denk dat de meeste van ons het doen met een goed hart toch
Moeder worden is 'n wonder, moeder zijn 'n heel gedonder Dit vindt ik een mooie spreuk, zo is het gewoon.
Wat een leuke spreuk; die houden we erin! Allebei klopt namelijk Maar is er verder niemand die ook ff haar 2 gezichten laat zien??
Goede moeder omdat: * ik zorg dat ons meisje niks te kort komt, kook elke dag vers, dagelijks naar buiten, altijd schone nageltjes, mondje, handjes, enz. * vast ritme in slaapjes en etenstijden, ook eten we altijd als gezin samen aan tafel, daar zorg ik voor * ben consequent en er wordt met respect omgegaan met alles en iedereen. * vast nog meer maar dit schiet me het eerst te binnen Slechte moeder omdat: * ze van mij wel dat koekje krijgt als ze niet zo goed heeft gegeten (want papa is er 's avonds toch niet dus die ziet het niet) * als ze hard gilt omdat ze haar stemmetje aan het ontdekken is, gil ik lekker met haar mee en dan GIERT ze het werkelijk uit. Een 'goede' moeder zou waarschijnlijk zeggen: hou op met dat gegil! maar deze moeder gilt zelf graag af en toe. * verlies weleens te snel mijn geduld, dat heb ik gewoon van nature niet in me . Ben al blij als ik tot 3 kan tellen ipv tot 10... maar ja, niemand is perfect he. * en ook hier vast nog wel meer om aan te vullen.
Goede moeder omdat mijn kindjes nooit iets te kort komen Goede moeder omdat ik heel veel liefde heb en ze overal om prijs Goede moeder omdat ze altijd goed te eten krijgen Goede moeder omdat ik me opstel als hun dienstmeid (of was dat nou juist een slechte eigenschap van me omdat ik hun gezeur zat ben...) Goede moeder omdat ik (als het mooi weer is) ze iedere week mee neem naar het bos en speeltuin Goede moeder omdat we vaak dansen en mee zingen (luidkeels) op K# Goede moeder omdat we een duidelijk ritme hebben mezelf helemaal wegcijfer voor mijn kindjes Slechte moeder omdat: De tv hier nonstop aanstaan Kabouter plop hier in 4 dagen kapot gedraaid is (maar ze zien hem zo graag en ik vind het erg makkelijk) ik toch niet consequent genoeg ben snel mijn geduld verlies ze te snel corrigeer ik niet tegen gillen en rennen in huis kan ik geen crea-bea ben en dus ook niet lekker met ze kan knutselen e.d. Omdat ik niet altijd het rauw onder hun nageltjes vandaan haal (vinden ze ontzettend vervelend dus laat ik het meestal maar zitten want het weekt vanzelf wel weg in bad) het niet kan hebben als mijn kinderen een overdosis energie hebben terwijl ik rust nodig heb ik ze uit gemak soms nog een fles ipv beker geef (geeft minder geknoei en dus minder gedoe) slechte partner omdat ik: (alleen bij de oudste kindjes) snachts net doe of ik ze niet hoor zodat mijn man eruit gaat, maar ja hij heeft ook geen (bij elkaar opgeteld) 24 maanden nachtvoedingen hoeven geven, 3 zwangerschapen hoeven dragen en geen 3 bevallingen hoeven te doen. als de oudste kinderen snachts wakker worden dan vragen ze automatisch naar pappa omdat ze weten dat ze van mamma toch geen nieuwe fles krijgen en omdat mamma ook echt niet voor 8 uur opstaat in het weekend. ai ai ai zo teruglezend ben ik soms wel erg slecht!
goede moeder: omdat ik altijd aanvoel als mijn kindje iets scheelt hij niks tekort komt ik altijd maar dan ook altijd voor hem klaar zal staan ik hem zoveel mogelijk de riumte geef om te ontdekken ondanks dat ik er een hekel aan heb als hij snachts wakker wordt en niet meer wilt/kan slapen, ik met hem (als het zou moeten) op de stoel zou zitten tot de volgende ochtend zolang hij maar lekker kan slapen. ik er altijd voor zorg dat hij optijd te eten krijgt. soms eet ik zelf pas in de avond en verga ik van de honger hij er altijd goed verzorgd uitziet. nageltjes netjes schoon neusje schoon haartjes netjes ik zal altijd het idee hebben dat niemand het beter kan dan mij. hij een rommeltje mag maken al heb ik net opgeruimd..zolang hij er maar plezier aan beleeft. soms liggen pannen en deksel in de woonkamer..ach jaaa ik ervoor zorg dat elke ruimte in huis waar hij komt, lekker verwarmd is. slechte moeder omdat: ik soms te moe ben om leuk met hem te spelen en het enige dat ik dan kan doen is domme geluidjes maken en handjes klappen. gezeur en gehuil de hele tijd op straat betekent je krijgt een fruitkoekje om je snuitje te houden of je speen. dat ik em soms een tik op zn billen geef als hij er weer eens een drama van maakt om zich aan te kleden. snachts woest uit mn bed stap als hij weer loopt te huilen om niks maar zodra ik in zn kamer sta ben ik weer afgekoeld en krijgt een knuffel en kusjes ik het aanleren van een nieuwe vaardigheid snel opgeef omdat het in mijn ogen te lang duurt allemaal. *oei dat klinkt wel heel erg* ik er niet tegen kan als hij eten uit mn handen slaat omdat hij geen trek heeft. grrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr ik niet altijd geduld heb om hem uit te leggen waarom iets niet mag. als ik hem 20 keer heb gewaarschuwd dat hij bijv. niet aan de verwarming mag komen en dan toch nog stiekem 1 vingertje ertegen aan houdt om te proberen dan laat ik hem maar... hij komt er gauw genoeg achter waarom het niet mocht. ik hem nooit heb "geleerd" water te drinken en nu moet hij er dus ook echt niks van hebben. hij kwijlt het er zo allemaal weer uit.
Goh eigenlijk best wel moeilijk om dingen over jezelf te zeggen wat ik goed vind hoef een ander niet goed te vinden en andersom Goede moeder omdat ik: - Zorg dat ze genoeg liefde en aandacht krijgen. - Zorg dat ze genoeg eten en drinken krijgen. - Altijd voor ze klaar sta. - Consequent(?) ben. - Ik ze nooit heb laten huilen. - Ik iedere dag buiten met ze ga wandelen/fietsen wat voor weer het ook is. Slechte moeder omdat ik: - Mijn kids niet iedere dag in bad doe. - Niet van buiten spelen hou. - Mijn kids met slapen nog een speen hebben. - Soms te snel boos word.
Goede moeder omdat; -Onze dochter mijn alles is -Ik ervoor zorg dat ze niks te kort komt -Ik consequent ben -Ik heerlijk kan genieten als ik onze dochter lekker zie spelen -Wij heerlijk samen kunnen dansen op K3 -Ik dagelijks met haar naar buiten ga (wandelen/fietsen) -Ik ze heel veel complimentjes geef Slechte moeder omdat; -Ik een hekel heb om haar in bad te doen (maar als mijn vriend er niet is natuurlijk wel doe..) -Ik haar (te vaak?) Bumba laat kijken -Ik niet zo geduldig ben, zeker niet als ze zeurderig is -Ik er niet zoveel moeite mee heb als ze uit logeren gaat bij opa&oma
Goede moeder omdat: - Ik helemaal verliefd ben op mijn zoontje - Ik veel met met zoontje knuffel, een aai over zijn hoofd geef, complimentjes geef, etc. - Mijn vrije dagen volledig in teken van zijn ritme staan, en aangezien hij nog 2 slaapjes van 2 uur heeft, zit ik veel binnen - Ik vind dat ik heel goed zie wat mijn zoontje nodig heeft en dat ik hier goed op kan reageren - Ik hem nog nooit voor de tv heb gezet omdat ik iets voor mezelf wil/moet doen - Het huis altijd schoon is zodat hij het vervolgens weer onder kan kwijlen etc. - Ik elke dag wel even met hem ga wandelen Slechte moeder omdat: - Ik niet altijd uitkijk naar routineklusjes als eten, verschonen en tandenpoetsen - Hij soms een potje krijgt(2 keer per week ongeveer) terwijl ik genoeg tijd heb om voor hem te koken, maar dan eten wij iets makkelijks en heb ik geen zin om voor hem ook moeite te doen - Ik soms inzit over de maat van zijn piemel(laten we zeggen mini), en ik me dan al druk kan maken dat hij later gepest gaat worden met voetbal - Ik te lui ben om hem uit een tuitbeker of rietjesbeker te laten leren drinken, hij oefent elke dag uit een gewone beker dus ik hoop stiekem dat die helemaal niet nodig zijn - Als hij zijn fles drinkt leg ik hem nog neer, omdat hij niet snapt dat hij de fles omhoog moet houden om er iets uit te laten komen en ik geen zin heb om hem dit constant voor te doen
ehh veel van wat jullie hier als slechte moeder bestempelen, vind ik erg normaal. Je bent geen robot, natuurlijk heb je zin in rust s avonds, kids niet elke dag in bad doen is alleen maar goed voor de huid. fles met pap is niet slecht , dat is veiligheid en dat geven ze echt wel aan hoor dat ze het zat zijn opeens, Kinderen moeten als zo snel groot worden laat ze rustig zichzelf ontdekken, leren dat je een fles omhoog moet houden voordat er wat uitkomt daarvan is het heeeel logisch is dat ze dat pas snappen rond 1 jaar, alles drinken uit een beker met 9 a 11 maanden dat is zo goed als onmogenlijk, dus dat gelijk laten varen.. Ik weiger om mezelf een "slechte"moeder te noemen (met of zonder knipoog ) om dat soort dingen. een goede moeder geeft namelijk ook het voorbeeld dat ze wat waard is en dat ze om zichzelf denkt en geeft en hhaar grenzen bewaakt! En meegillen met je dochter als ze haar stem ontdenkt is een goede moeder ding ,zo leert ze wat ze kan en in mijn ogen zou een 'slechte"moeder zeggen doe een stil.. beetjes meer krediet dames aan jezelf!
... meidenhuis, ik heb jouw stukje als voorbeeld genomen, zou dat bij de rest ook kunnen doen hoor, maar dan is het topic vol. Meid je doet het geweldig, niet zo''n druk op jezelf leggen..
Nou ja, ik las laatst hier toch allerlei dingen wat ging over wanneer je iemand zou moeten aangeven bij jeugdzorg en daar schrok ik nogal van. Ik herkende zooovveeeeel dingen waar ik me ook wel eens schuldig aanm aak, maar waardoor je volgens diverse moeders hier een slechte moeder bent. Daarom dacht ik; laat ik eens een topic openen hierover en even mezelf vergelijken met andere moeders. Terwijl ik dit nu typ, maak ik me ook schuldig aan een anders "slecht" iets. Ik hoor namelijk mijn zoontje om aandacht roepen en ik zit lekker op zp--> verwaarlozing??
dat weet ik suzy en ik vind het erg slecht dat mensen zo snel spreken van verwaarlozing, slecht gedrag, slecht voorbeeld enz.. Hoe moet een kind nou leren dat je ook om je eigen ik moet denken als mama zich helemaal wegcijfert voor haar kinderen en partner. Ze mogen best eens horen nee mama is nu even voor zichzelf bezig.. is niets mis mee. Er zijn al meerdere onderzoeken geweest die aangeven dat kinderen sterker, infinitief en zelfstandig worden doordat moeder niet alles willen regelen en de weg naar volwassenheid helemaal glad willen maken voor hun kinderen.. Ik ben van mening dat moeders elkaar te?? snel veroordelen. En dan meestal zelfs uit onzekerheid over hun eigen opvoeding.. zo van ja dat kan niet hoor.. zie je dat doe ik niet,ik doe het toch goed.. Snap je een beetje wat ik bedoel??
Over het algemeen spreek je van draakracht en draaglast. Draagkracht zijn de positieve eigenschappen binnen een gezin, en draaglast de dingen die moeizaam gaan of binnen een gezin ontbreken. Elk gezin heeft draagkracht en draaglast, het punt is wel dat de draaglast op te vangen moet zijn door de draagkracht. Op het moment dat een gezin heel veel draaglast heeft, en weinig draagkracht, kun je spreken van een probleemgezin. De gezinnen die bekend zijn bij jeugdzorg hebben dit vaak. Het wil dus niet betekenen dat wanneer jij je zoontje soms iets te weinig aandacht geeft, dit per definitie slecht is, omdat je hem op andere momenten kunt overladen met aandacht.. Op het moment dat je je kind continue weinig aandacht geeft, is het een heel ander verhaal. Ik hoop dat je het zo een beetje begrijpt.
Ik ben het ook met je eens. Het is ook niet zo dat ik mezelf echt een slechte moeder vind, maar ook bij lange na niet de perfecte. En het is natuurlijk ook goed om kritisch naar jezelf te durven kijken. Dus ik zou het wel leuk vinden als er nog meer moeders zijn die hun rijtje invullen.
Wat een heldere en nuchtere kijk! Zo had ik het nog niet bekeken, maar hierdoor wordt het wel wat inzichtelijker wanneer je het als moeder goed doet. En volgens mij kan ik adh hiervan zeggen dat ik een goede moeder ben
Snap wat je bedoeld daarom maak ik geen lijstje. Dan komt er alleen maar slecht te staan terwijl ik zeker weet dat ik goede dingen hebt snapje nog. Er word idd wel snel met een vinger gewezen van je doet het niet goed als moeder/vader. Maar ik denk wel dat het altijd goed is als ouder om krities naar je keuze.s te kijken om willen van je kinderen. Dan doe je het als ouder goed. Dat je na denkt over wat je doet als ouder van kan iets anders in de opvoeding of moet ik iets laten. Dan ben je denk verstandig bezig. Maar moet nu gaan voel me al een slechte moeder vandaag moet ze 24 uur bij vaders laten inverband mijn galblaas operatie. Zo zie je maar weer> Maar aan de andere kant wel 24 even niet zorgen is ook weer eens wat anders. Maar tuurlijk als ik de keuze had liever geen galblaas operatie. Maar denk wel dat jullie me snappen. Mama gaat op pad.