Moet zeggen dat school het ook niet beter maakt in ons geval. Tv programma's gaan tegenwoordig vaak over gezond eten, dat willen ze de kinderen bijbrengen, maar werkt bij mijn jongste soms averechts. Zoals huisje boompje beestje over suiker. Vervolgens vraagt ze bij alles of er suiker in zit. Laatst zei ze, ik ga vandaag alleen maar gezond eten! Ze bedoelde dus alleen groente en fruit. Komt heel leuk door die ene aflevering van huisje boompje beestje en misschien wat ze nog meer heeft gezien op school. En zij is dus echt slank, tegen het magere aan. Gelukkig gelooft ze me (nog?) wel dat af en toe snoepen gewoon mag.
Ik bedoel ook niet specifiek een eetstoornis, het maakt niet uit waar je gevoelig voor bent. Ik vind het gewoon een slechte zaak dat 'we' zo doorslaan in onze voeding.
Zelfs mensen die minder gevoelig zijn zien door de bomen het bos niet meer. Ik was ook helemaal de draad kwijt en was echt verkeerd aan het eten. Dankzij een diëtist van een sportschool ben ik er weer helemaal bovenop. Woog ik eerder nog maar 48 kilo...nu weeg ik 51 en ben ik gespierd. Ik plaats geen foto's maar ik durf te zeggen dat ik al net zo gespierd ben als Imensa Ik luister vanaf nu ook alleen maar naar mijn lichaam. En een boterham eet ik ook gewoon weer. Niks te veel...want dat is niet goed. Maar als ik veel heb gesport eet ik dus ook goed.
Ik ben eerlijk gezegd wel blij met aandacht voor gezond eten. Maar ik denk dat het een kleine groep is wat het echt extreem oppakt. Als ik kijk wat mensen allemaal bij de supermarkt afrekenen, dan denk ik dat er nog wel winst te behalen is op het gezonde vlak. Hier wel eens opmerkingen gekregen dat het zielig is dat mijn kind een dagdeel water krijgt. In de winkels/kapperszaken staan standaard naast de kassa een snoeppot bestemd voor de kleintjes, de kindermenu's in restaurants zijn veelal ongezond en eenzijdig, 'verwennen' staat bij de grootouders synoniemen aan veel zoetigheid geven........... en zo kan ik wel even doorgaan. Je kind een beetje bewust maken wat voeding met hun lijf doet, mits op een speelse manier en wat geen afbreuk doet aan hun zelfbeeld, vind ik ook niet verkeerd. En als je naar de cijfers kijkt van zwaarlijvigheid, snap ik de onwil ten opzichte van informeren over gezond eten al helemaal niet.
Mja, als ik in de supermarkt om me heen kijk vind ik dát eigenlijk pas door slaan, hoe normaal al die pakjes bewerkte voeding zijn geworden. Natuurlijk is dat niet erg af en toe, maar veel mensen vinden het volledig normaal om 's ochtends uit een pakje te eten, 's middags een boterham met iets heel bewerkts en 's avonds een Knor Wereldgerecht ofzo... Dat is niet normaal, dat is net zo goed doorslaan... Een keer een koekje, prima, maar ik zie mensen die het normaal vinden een donut te eten ipv een koekje; dat is gewoon niet normaal iedere dag.
Ik heb hartelijk gelachen om het item en vond het heerlijk vermaak. Het punt over suikers vs geraffineerde suikers blijf ik lastig vinden. Ik heb een hele tijd geen geraffineerde suikers gegeten of iig zo onbewerkt mogelijk en dat deed toch echt wonderen voor mijn lichaam qua kilo's en mijn humeur en focus. Of is dat dan een soort placebo effect?
Nee niet perse een placebo effect denk ik maar je bent bewuster en gezonder gaan eten. Een omdat je beter nadenkt over wat je eet val je af. Je neemt bijv dat chipje of stukje chocola niet als je savonds lekker een filmpje aan het kijken bent..