Hallo allemaal! Ik heb hier een leuke ondernemende meid van 21 maanden rondlopen. Lekker ondernemend, rent, klimt, kletst de oren van je hoofd, kortom; gaat helemaal prima! Er is alleen 1 puntje waar ik me een beetje zorgen om maak; het spelen met andere kindjes. Ik weet het, je mag niet vergelijken met andere kinderen en ieder kindje op een ander tempo, maar het zit zo. Als er een ander kindje in de buurt is klapt ze volledig dicht. Ze wil niet praten, ze wil alleen bij mij op schoot zitten, ze durft niet te spelen etc. Ik ben een thuismoeder dus ze gaat niet naar een opvang, alleen 1x per week naar oma. Ik heb een hoop vriendin met kinderen rond dezelfde leeftijd, ze speelt ongeveer 1x per week met andere kindjes. Hoe kan ik haar helpen hierin? Hebben mensen tips? Als ik die andere kindjes zie spelen dan zie ik ze speelgoed van elkaar afpakken, maar daar moet mijn dochter echt totaal niet aan denken dat te doen.
Ik zou proberen vaker af te spreken met vriendinnen met kinderen en dan echt met z'n allen spelen. Dus niet haar neer zetten en verwachten dat ze gaat spelen, maar allemaal mee doen. Ze leren van voorbeeld En ik weet niet of het een optie is, maar misschien over een maand of wat naar de peuterspeelzaal? Onze dochter gaat 1 dag per week naar de opvang, maar ze leert in die ene dag al zo vreselijk veel over spelen..
Zo te horen heb je een afwachtend en wellicht gevoelig kindje dat niet gewend is aan de aanwezigheid van andere kinderen. De 'behoefte' om samen te spelen is er nog niet op deze leeftijd en al die andere beweeglijke, luidruchtige, onvoorspelbare kinderen zijn wellicht nog wat 'eng'? Mijn middelste ging ook echt niet zomaar spelen als je die ergens neerzette, die moest altijd eerst een tijd ontdooien op een schoot (soms wel 1-2 uur lang!) voordat ze voorzichtig eens op ontdekkingsreis ging. Hoewel ze vanaf 10 wkn 3 dagen per week naar een kinderdagverblijf ging (en in die zin dus echt wel vaak/veel kinderen om haar heen had), moest ze toch daar iedere ochtend weer opnieuw ontdooien en speelde veel alleen. Het contact/spelen met andere kinderen kwam na 3e verjaardag pas echt op gang. Ze is nog steeds een verlegen afwachtend meisje, maar kan uitstekend spelen, zelfs met onbekenden in een speeltuin. Ze leren veel door gewoon te ervaren, ik zou hier op deze jonge leeftijd nog geen punt van maken.
Bedankt voor jullie reacties! Je gaat toch ongewild vergelijken idd. Ik ben wel aan het kijken voor een ochtend peuterspeelzaal in de week als ze 2 is, juist om het een beetje te stimuleren. Gek genoeg, als ze in een omgeving like 'monkey town' is, dan is ze volledig zichzelf en speelt ze zonder problemen heel leuk met andere kindjes. Ze heeft het voorheen nooit zo gehad, dit ietwat terughoudende gedrag. Vandaar dat ik mij een beetje zorgen maakte.
Heel herkenbaar. Ik heb een ondernemend meisje van 22 maanden en ben ook vaak thuis, zodat ze niet naar de opvang hoeft. Echter wil ik wel graag dat ze kennis maakt met andere kindjes dus ik heb een leuke gastouder gevonden en ga daar twee keer per week een uurtje naar toe. Ik blijf daar dan ook zodat ze langzaam kan wennen. Zij wil ook niet met de kindjes spelen en zit alleen maar op mijn schoot. Met stapjes probeer ik haar te motiveren om ook met andere kindjes te spelen. Zo ga ik bijvoorbeeld op de bank zitten zodat ze niet op mijn schoot kan klimmen of ik ga dan zonder haar even naar de wc. Het is een lang proces maar ik geef haar rustig de tijd. Misschien is zo'n gastouder ook een idee voor jou?
Mijn zoontje gaat al vanaf baby naar de opvang 1a2 dagen in de week. Daar speelt hij 'met' andere kinderen. Maar ergens anders doet hij dat ook niet. In de wachtkamer/speeltuin of hier thuis ook niet. Wel wil hij spelen met het zoontje van een vriendin maar die is 3 jaar ouder. Ik denk dat je je geen zorgen hoeft te maken. Zolang jij in de buurt bent waarom zou je dan met een ander spelen. Als jij met een vriendin naar een verjaardag gaat met alleen maar onbekende met wie praat jij dan? Meeste met hun eigen gezelschap. En er zijn ook mensen die zomaar afstappen op nieuwe mensen. Vooral als ze dat gewend zijn.
1 dag peuterspeelzaal is echt niet voldoende.. Ze zullen dan elke week elke keer weer opnieuw moeten wennen omdat ze niet regelmatig gaan. Zo is het heeeeel lastig voor een kindje om te wennen. Je kan beter 2 dagdelen doen dan