Luchtreiniger

Discussie in 'De lounge' gestart door Bubblez, 6 jan 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bubblez

    Bubblez Niet meer actief

    Wie heeft er 1, welke heb je en hoe bevalt het?

    Ik hoor er steeds meer goede verhalen over, en ik twijfel om er 1 aan te schaffen. Ik ben zelf sinds we in dit huis wonen praktisch non stop verkouden en hoesterig, en ik denk dat er iets in de lucht hangt allicht (bijv. onze rietenkap)

    Ik zie alleen zoveel luchtreinigers, dat ik niet weet welke het beste zal zijn, qua prijs kwaliteit. Dus ik ben opzoek naar ervaringen!
     
  2. Amaranthas

    Amaranthas Fanatiek lid

    29 nov 2013
    3.456
    3.806
    113
    Ik heb er ook wel eens aan zitten denken maar ik begreep dan weer dat sommige de lucht juist vochtiger maken wat dus juist weer niet goed is voor je luchtwegen of astma.
     
  3. Manderijntje

    Manderijntje Fanatiek lid

    23 jan 2014
    1.162
    1.328
    113
    Wij hebben er onlangs een gekocht naar veel onderzoek.
    • Als eerst, je moet altijd na een bepaalde tijd de filters wisselen. Dus kijk ook naar hoe lang de filters mee gaan. Meestal is dat 6 maanden/1jaar, afhankelijk van de soort filter en hoe vaak de reiniger gebruikt wordt. Reken een prijs uit op jaarbasis.
    • Kijk goed naar het energiegebruik. Sommige vreten electriciteit. Ik heb zelf uitgerekend hoeveel het mij per jaar zou kosten als ik dat ding dagelijks 7 uur zou gebruiken. (Heb het heel ruim genomen, in de praktijk gebruiken we hem gemiddeld 4 uur per dag). Er zijn sites waar je dit kunt uitrekenen.
    • Er zijn veel verschillende filters. Voor mij was een goede stoffilter het belangrijkste omdat we het vanwege de huisstofmijtallergie van onze zoon en mijzelf kochten. In de winter hebben we er meer last van helaas. Ook vond ik het fijn dat het een ionisator zou hebben. Dat filtert slechte luchtjes weg en dat is wel heel handig voor tijdens het koken van bepaalde gerechten.
    • Vergeet niet naar het bereik van dat ding te kijken. Ieder apparaat kan maar een bepaald aantal m3 aan. Kies er een die bij je behoefte past (1 kleine kamer/grote kamer/hele verdieping etc.)
    • Wij hebben geen luchtvochtiger. Daar hebben we bewust voor gekozen vanwege eventuele schimmel etc. wat niet goed voor de luchtwegen is. Maar onze luchtreiniger maakt de lucht wel droger. Daar hadden niet op gerekend dus we gebruiken de luchtreiniger vooral vaak voor het slapen enkele uren. En als we het snachts gebruiken hebben we natte handdoeken in de kamer.
    • Als je 'm ook in de nacht wilt gebruiken let dan op hoe luid die is.
    • Wij merken veel verschil in de lucht. We staan minder met een verstopte neus op en het niezen/hoesten van onze zoon is ook veel minder geworden. Maar wij hebben wel een heel oud en stoffig huis en hebben er vooral in de winter last van (zijn niet zwaar allergisch dus).
    Uiteindelijk hebben we deze luchtreiniger van Pro Breeze gekocht. Hij paste bij onze eisen, was qua prijs wel oke en het is gewoon een Europees merk. Er zijn veel rare merken op de markt maar die vertrouw ik dus niet. Ook de reviews waren erg positief. Ik heb geen vergelijkingsmateriaal maar we zijn wel tevreden met onze aankoop.
     
    Ysabella vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina