twijfel, stoppen of doorgaan met bv

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door MamaChantal, 5 apr 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

14 okt 2010
    16.546
    3.057
    113
    Vorige week is ons zoontje geboren met 33.5
    Gelijk gaan kolven en dat ging best aardig.
    tot 3 dagen geleden.. mijn kolf opbrengst halveerde en uit 1 borst komt nu niks meer, de ander 20-25 cc.
    Lk geweest vandaag en moet om de 2u kolven en masseren om de boel open te krijgen.

Opzich prima, geen probleem mee.
    maar ik blijf last van naweeën houden
    net een half uur gekolfd (2x 15 min) en had zo'n erge pijn!
    Lag te huilen in bed, erger dan mn bevalling.
    Nu zit ik echt in twijfel.. doodgaan of stoppen.

2. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.811
    5.949
    113
    Vrouw
    Heb je dit al met de vk besproken?
    Ik weet dat je er behoorlijk last van kan hebben, maar zo erg?
    En bespreek ook eens met de LK welke pijnstilling/dosering je mag gebruiken!
    Vervelend hoor...
    Het zal ongetwijfeld iets tijdelijks zijn maar wel heel naar natuurlijk :(

3. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

14 okt 2010
    16.546
    3.057
    113
    Paracetamol om de 6u en net een diclofenac gehad.
    Het zal idd tijdelijk zijn.. ik wil heel graag bv geven.. maar t moet wel "leuk" blijven

4. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.811
    5.949
    113
    Vrouw
    ??????
    Dat begrijp ik niet...
    Wat weinig?
    Ik weet niet eens maar waarvoor, maar ik heb vorig jaar 3x pd paracetamol en 3x pd ibuprofen geslikt. Op die manier bleef het niveau qua pijnstilling constant.

En toen gaf ik zoon nog 4 x pd borstvoeding...

Dus het lijkt wat weinig...
    Snap dat het leuk moet blijven, het lijkt me vooral vervelend dat je niet weet of dit morgen over is of dat het langer duurt..
    Hou nog even vol! :)

5. Lieke84

Lieke84 Fanatiek lid

1 jun 2011
    3.016
    2
    38
    Als je heel graag BV wil geven zou ik nog een paar dagen doorzetten, dan moet t echt beter worden! Goed pijnstillers blijven slikken en sterkte! Probeer dan even door te bijten nog.
    Als het over een paar dagen niet wat afneemt, zou je het echt nog even ket de VK moeten bespreken en snap ik je overweging om te stoppen. Echt het moet vanaf nu weer wat minder pijnlijk gaan worden.
    Kom op meid, je kunt t!

6. Patrijs1981

Patrijs1981 Fanatiek lid

22 dec 2011
    2.011
    1
    36
    Draagdoekconsulent
    Woerden
    Misschien mag je om de opbrengst te verhogen fenegriek of bv thee van weleda drinken?
    Edit; en ik wil niet vervelend doen en is ook niet onaardig bedoeld, maar borstvoeding geven is de eerste weken ( misschien wel maanden) vaak niet leuk... Het is namelijk investeren en keihard werken.
    Succes meis!

7. Liesje92

Liesje92 Niet meer actief

Ik wil je een hart onder de riem steken. Ik heb in het begin ook enorme last gehad van naweeën, ik was voortaan gewoon bijna bang om te gaan voeden zoveel last had ik. Ik vond het de moeite waard om door te gaan, en ik ben er nu echt super blij mee dat ik dat heb gedaan. Ik geef nu alweer bijna 7 maanden borstvoeding en ik zou het echt niet anders willen.

Je opbrengst klinkt trouwens niet overdreven slecht tov de leeftijd van je kindje. Ik het begin drinken ze ook gewoon nog weinig, het maagje is nog erg klein. Als je toch merkt dat je kindje niet verzadigd is na de voeding of te weinig plasluiers heeft, zou ik de adviezen van je lk opvolgen. Zij hebben er immers het meeste verstand van.

Zoals al eerder gezegd, bv is in het begin vooral kei hard werken en misschien niet altijd leuk, maar het word alleen maar beter :) en je naweeën zijn waarschijnlijk binnenkort ook minder en gaan uiteindelijk helemaal weg.

Succes in je keuze. Houd vol! Het is zoooo de moeite waard :)

8. janny

janny Actief lid

29 mei 2010
    335
    47
    28
    Vervelend zeg!
    Normaal gesproken zijn naweeën volgens mij binnen een paar dagen over. Maar wat ik me afvraag: kan het zo zijn dat er een placentarest is achtergebleven? Want dan kun je volgens mij heel pijnlijke naweeën hebben. Ook kan dat veel invloed hebben op je productie. Maar geen idee of dit bij jou het geval kan zijn..

9. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

14 okt 2010
    16.546
    3.057
    113
    Ik kolf alles, hij mag 3x per dag oefenen aan de borst :) hij kreeg er net voor het eerst wat uit.
    Hij krijgt nu 55ml voeding per keer, bv aangevuld met kv.
    Vandaag voor het eerst een flesje geprobeerd,15 cc had hij gedronken! (Ik was er niet, vandaar flesje. En flesje is minder intensief voor hem)

10. Patrijs1981

Patrijs1981 Fanatiek lid

22 dec 2011
    2.011
    1
    36
    Draagdoekconsulent
    Woerden
    Top! Hij lijkt me niet extreem klein om zie ik dat verkeerd? Mijn dl is geboren met 39w4d en woog 2940 gr. Maar dronk ook moeilijk de eerste periode hoor. Kostte veel moeite. Nu 18 mnd en nog steeds bv :)

11. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.811
    5.949
    113
    Vrouw
    Hier dochter met 36 weken geboren, ze woog 3050.
    Aanhappen ging moeizaamp,ze had nog weinig kracht.
    In totaal 4 weken gekolfd, toen was ze volledig aan de borst.
    Ik hen een tepelhoedje gebruikt, toen ging het stukken beter.
    Wel met hulp van een LK.

Het is best intensief:eek:ok s'nachts gaat alles door.
    Ik zat te kolven en vriend naast me gaf dochter via fingerfeeding een voeding.
    Maar er was steeds vooruitgang dus dan weet je dat het wel goed komt.
    Succes!

12. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Roep vooral hulp van lactatiekundige in. Hier eerste 10 weken grotendeels gekolfd, dochter dysmatuur (2205) met 37 weken, had geen goede zuigreflex. Heeft ze later goed ingehaald, paar jaar borst gekregen.

13. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

14 okt 2010
    16.546
    3.057
    113
    lk is gister geweest om mee te kijken met kolven.
    1 borst zit goed verstopt. ander iets minder.
    vandaag komt ze meekijken met aanleggen.
    doordat ik grote tepels heb,en hij een klein mondje, is het moeilijk om goed aan te happen.
    we proberen het nu zonder tepel hoedjes omdat dat beter is? maar als dat niet lukt gaan we het met doen.

14. Fietwordtmama

Fietwordtmama Niet meer actief

Volgens mij gaat dit goed komen ☺Ik heb verder geen tips voor je. Behalve dat ik al 3 maanden met tepelhoedje voed. En dat gaat prima. Wel is het fijner als je die niet nodig hebt, maar mijn zoon kan niet goed aanvallen en met de 'babyadapter' drinkt hij goed. Dus als het niet lukt zonder, dan hoeft dat echt niet het einde van bv te betekenen.
    Succes

15. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Hier ook 7,5-8mnd met tepelhoedje gevoed bij mijn dochter!
    Ging prima... je moet er alleen aan denken dat je dat ding overal mee naartoe neemt!
    Hoop dat de LK ook wat tips heeft mbt het kolven...
    Probeer vol te houden! Al kan ik dat natuurlijk makkelijk zeggen, maar je moet er zelf wel achter staan...

16. Beatissimam

Beatissimam Fanatiek lid

23 sep 2013
    4.559
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik zou bij een zo jonge baby die nog niet goed de borst pakt alleen geen fles geven.

17. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

14 okt 2010
    16.546
    3.057
    113
    dat gaat dus niet omdat hij sonde voeding krijgt.
    doordat hij prematuur is kan hij niet/nauwelijks drinken.
    hij heeft de energie er niet voor.

vandaag heeft hij een flesje aangeboden gekregen.
    de breastflow fles, is dat een goede icm borstvoeding?
    daar dronk hij 25ml uit.
    hij heeft een fles aangeboden gekregen omdat dat minder energie kost dan de borst.

Hij ligt nu onder een blauwe lamp ivm geel zien, daardoor zijn ze ook wat moeier, hopelijk over een paar dagen dat hij meer energie heeft en beter bij mij kan drinken.
    hij mag ook met deels bv en deels met de fles naar huis, en dan plan maken met lk om hem volledig aan de borst te krijgen.
    hij had gister 5-10 ml met tepelhoedje gedronken :)

heeft iemand nog tips om de productie te verhogen?
    ik drink 3x per dag bv thee van weleda
    kolf om de 2-3 uur 10-15 minuten per kant maar totaal zit ik maar op 25 ml :(

18. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.811
    5.949
    113
    Vrouw
    Hoe ga je nu qua kolven?

19. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

14 okt 2010
    16.546
    3.057
    113
    heb bericht ff aangevuld :)

borsten voelen wel leeg na t kolven.

20. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Eigenlijk maar één vraag: wat zegt je lactatiekundige?

Sondevoeding is ideaal als je in toekomst borst wilt blijven geven. Kind krijgt eten binnen om te groeien en energie om aan de borst te proberen zonder zuigverwarring op te lopen. Persoonlijk zou ik er niet zo snel een fles bij gaan geven, maar liever de sonde zijn werk laten doen en de energie om te drinken in de borst steken.

Deel Deze Pagina