WW en/of ziektewet vraag

Discussie in 'De lounge' gestart door mirjam2112, 16 feb 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mirjam2112

mirjam2112 Niet meer actief

Een vriendin van mij stuurt net een bericht dat ze denkt dat ze bij haar huidige werkgever moet vertrekken, tijdens de proeftijd.

Vorig jaar is ze al eens werkeloos geweest en heeft haar 3 maanden WW opgemaakt. Daarna 1 maand bij een werkgever en door een beter aanbod vertrokken naar werkgever 2. Dus nu na de uitkering zo'n 1,5 maand weer aan het werk.

Ze heeft dan geen recht meer op WW, want dat heeft ze al opgebruikt.
    Maar als je ziek wordt, heb je dan wel recht op een ziektewetuitkering of heb je dan helemaal niks ? (Ze moet deze maand ook nog voor een onderzoek naar het ziekenhuis, en dat is allemaal niet niks..)

2. LittleMonsters

LittleMonsters Niet meer actief

ik ben nu ziek en als ik werkloos zou worden zou ik niets krijgen volgens het uwv.

nu ligt het mijn verhaal wel eff wat anders.. ik wordt dan ontslagen doormiddel van wederzijdse goedkeuring met een oprotpremie. ik zou dan wel ww krijgen maar met ww moet heb je solicitatieplicht. en ik kan op het moment niet werken maar zou dan geen ziekteuitkering krijgen.

3. mommy1983

mommy1983 VIP lid

30 mrt 2009
    12.507
    5
    38
    Ik ben ziek en heb geen werkgever
    Heeft u geen werkgever en wordt u ziek? Dan kunt u in sommige gevallen een Ziektewet-uitkering krijgen. Als u ziek wordt, meldt u zich uiterlijk de tweede dag bij UWV ziek. Na uw ziekmelding nemen wij contact met u op. Samen bekijken wij hoe u zo snel mogelijk weer aan het werk kunt. En of u recht heeft op een Ziektewet-uitkering. Hoe hoog de uitkering is, hangt af van het loon dat u verdiende in het jaar voor u ziek werd.

4. Saja87

Saja87 Niet meer actief

Maar ze heeft toch weer opnieuw gewerkt?

Dan heeft ze toch weer recht op 3 maanden ww??

Of heeft ze geen half jaar aan een gesloten gewerkt na dat ze de ww uitging?

5. mirjam2112

Die tekst had ik ook al gevonden op UWV.nl, maar er staat niks over welke rechten je heb als je je WW rechten al opgemaakt hebt.

6. mirjam2112

Nee net anderhalve maand :(

7. mommy1983

mommy1983 VIP lid

30 mrt 2009
    12.507
    5
    38
    dan heb je denk nergens recht op ja misschien de bijstand

8. pardoes

pardoes VIP lid

15 apr 2009
    7.664
    1.426
    113
    geen ze kan bellen of ze opnieuw in aanmerking komt en anders zal ze naar de gemeente moeten en bijstand aanvragen.
    Ziektewetuitkering krijg je alleen als je ZIEK bent, zoals jij het schriift klinkt het net alsof er wordt gedacht als ik geen ww krijg dan meld ik me wel ziek zodat ik ziektewetuitkering krijg maar zo werkt dat niet want je wordt snel opgroepen voor controle en blijkt dat je onterecht zw hebt gehad mag je dat terug betalen ;)

9. LittleMonsters

het is toch zo dat je per gewerkt jaar 1 maand krijgt?

of krijg je standaart 3 maanden?

10. mirjam2112

Dat begrijp ik ;)

Het is alleen een heftig onderzoek eventueel gelijk ingreep op KNO gebied, dus best kans dat ze een tijd uit de running is en misschien wel in het ziekenhuis moet blijven. Die ingreep valt dan gelijk met het aflopen van haar proeftijd. Kortom; geen nepziek dus ;)

11. pardoes

pardoes VIP lid

15 apr 2009
    7.664
    1.426
    113
    als ze verstandig is belt ze gewoon even met het uwv die kunnen haar zeker verder helpen, als ze echt ziek is zou haar werkgever haar ziek uit dienst moeten melden, want als je geen uitkering hebt kun je niet jezelf ziek melden bij het uwv, en wordt het toch weer gemeente werk ;).

12. Saja87

Saja87 Niet meer actief

Iedereen krijgt na 26 aan een gesloten weken gewerkt te hebben 3 maanden.

Voor elk jaar wat je werkt krijg je 1 maand extra;)

Ik heb 4 jaar gewerkt dus kreeg 4 maanden voor de gewerkte jaren + 3 maanden dus 7 mnd in totaal.

13. LittleMonsters

oh oke.. goed te weten.

14. mommy1983

mommy1983 VIP lid

30 mrt 2009
    12.507
    5
    38
    idd ik ga naar me verlof ook de ww in en werk al 10 jaar dus heb ik 13 maanden recht op ww..ik heb wel ooit 1 maand ww gehad trekkeb ze dat er dan vanaf

15. Saja87

Saja87 Niet meer actief

Klopt idd de maanden die je er al in gezeten hebt die worden er vanaf getrokken zodra je er weer eens in komt.

16. LittleMonsters

is wel een gerustellende gedachte dat ik straks 3 maandjes langer heb hihi mocht ik niets kunnen vinden:(

17. cynt1985

cynt1985 Bekend lid

8 jul 2008
    719
    0
    0
    ik heb ook mijn ww op heb sinds ockt nieuwe baan maar daar zijn van de 4 zaken nu 3 zaken dicht ik ben nu al 2 weken ziek in verband zwangerschap en ik heb dus gewoon recht op ziekte wetuitkering maar dan zou ze zich nu al ziek moeten melden en niet als ze al geen werk meer heeft.

Deel Deze Pagina