Zijn er nog meer mensen hier die net als ik lucide kunnen dromen? En ook soms voorspellende dromen hebben? greetzzz 8)
Voorspellende dromen heb ik niet. Lucide dromen heb ik me een tijdje mee bezig gehouden.... ik vond het erg leuk om er mee bezig te zijn. Ik heb een heel schrift volgeschreven met mijn dromen toen. Erg leuk om terug te lezen. Inmiddels schenk ik er geen aandacht meer aan en ik herinner me mijn dromen dus niet eens meer... best wel jammer eigenlijk. Ik moest best veel oefenen, vandaar dus dat ik er maar mee gestopt ben.
ja, dat heb ik wel eens. dat je in je droom realiseert dat je droomt, dat je de plekken (die je in het wakkere leven nog nooit hebt bezocht) weer herkent en dat je kan sturen in de droom. soms hem verlengen/naar terug leren als je even wakker bent geworden. ik heb ook wel dromen gehad die dan later in de wakkere wereld uitkwamen, soms echt wel bizar gelijkend, maar ik zie dat zelf meer als enorm toevallig dan als voorspellend. want alle dromen die je in het echt nooit meemaakt, die merk je ook niet op als ' niet voorspellend '
Ik vind het wel interessant, lucide dromen, maar heb me er eigenlijk nooit echt in verdiept. @TS; kun jij het uit 'jezelf' of moet je er veel voor oefenen ofzo?
ik herken het een beetje, zo nu en dan heb ik voorspellende droom. Kort geleden is er heel onverwacht de partner van een client van mij overleden. De client vecht al jaren tegen kanker toen ik hoorde dat haar man was overleden (had net verlof) Ik droomde die nacht over haar man en hij zei dat hij kanker had gekregen maar het zich niet kon veroorloven om ziek te zijn omdat zijn vrouw alle zorg nodig heeft. De volgende dag hoorde ik inderdaad dat deze man te horen heeft gekregen dat hij maagkanker had en is binnen 4 dagen overleden. Absurd! Het trieste is wel dat zijn vrouw een week na hem is overleden ondanks dat is ze in principe weer 'schoon' was verklaard.
Lucide dromen heb ik af en toe. Is hardstikke leuk! Kun je vanalles doen in je droom die je anders niet kunt! Voorspellende dromen heb ik eigenlijk nooit (gelukkig maar).
Ik heb het gewoon met nare dromen... op het moment dat ik in zo'n echt bang begin te worden kan ik tegen mezelf zeggen; Het is maar een droom, droom maar gauw over wat anders en slaap lekker rustig. En dat helpt
Ja, dat heb ik ook een tijdje gehad. Echt super leuk dat je door hebt dat je droomt in je droom, en zo dus ook precies kunt bepalen hoe het loopt of dat je de gekste dingen kunt doen. Is al heel lang geleden dat ik dit voor het laatst had. Maar je kan het oefenen dus? Weet iemand hoe je dat kan doen, lijkt me wel grappig
Ik ben van mening dat iedereen voorspellend droomt maar niet iedereen ze onthoud OF de betekenis ervan door heeft. En lucide dromen soms, vooral bij enge dromen. Dan vlieg ik weg al kost dat enorm veel moeite. En als t "enge" me achterna blijft komen dan maak ik mezelf wakker. Voerger had ik ze vaker maar heb t een beetje geremd want ik denk dat dromen nuttig is voor je onderbewuste en het verwerken van de dagelijkse indrukken. Als we die bewust kunnen gaan beïnvloeden en dit teveel doen dan lijkt me dat niet gunstig voor het verwerken en dus het onderbewuste. Alhoewel toen ik erg vervelend ging dromen over mn overleden ex was er geen luciditeit meer aan....dus misschien klopt mijn idee hier over niet.. En ja je kunt het oefenen maar hoe.... durf ik niet te zeggen. Weet niet hoe ik het voor elkaar gekregen heb. Wat ik wel vaag van mn eigen dromen vind...ik heb als kind een tijd dromen opgeschreven. Eentje er van is me ENORM bij gebleven. En die heb ik als kind 2 of 3 x gehad. JAREN later echt 20 jaar ofzo kreeg ik diezelfde droom weer! Wist dus hoe hij ging (dus was lucide ondertussen) maar uit nieuwschierigheid ben ik ongeveer t zelfde gaan doen als ik in de vorige versie deed. ergens heb ik zoiets van als ik hem nou nog eens krijg ga ik wat anders proberen (als t weer lucide is tenminste) Was echt heel vaag iig Weet iemand of dit ook n naam heeft?
Lucide dromen is als je je in je droom bewust bent van het feit dat je droomt en je dus bewust kan handelen.
Danku voor het snelle antwoorden! Is dat niet super eng dat lijkt mij echt eng.. Hoe kan je dat gaan oefenen dan, zou het wel eens mee willen maken ookal lijkt het me eng haha
ik heb wel gehad, dat ik wist dat ik sliep, maar niet wakker kon worden... Dan dácht ik dat ik wakker was, ging uit bed etc. En ineens besefte ik : Shit.. ik ben nog niet wakker... Ik lig er nog steeds in. Ik kon daar dan niet uitkomen en vond dat vreselijk eng. Alsof ik 'vastgehouden' werd als het ware. Gelukkig heb ik dat nu al een hele tijd niet gehad. Momenten dat je jezelf wakker kan maken uit een enge droom, waren wel prettig. Maar wat hierboven staat, hoop ik niet meer mee te maken. Ik heb het een periode heel vaak gehad.
Ik heb geen voorspellende dromen, maar wel lucide dromen. Ik vind het soms wel prettig, met name bij enge dromen. Maar meestal ben ik me alleen bewust van het feit dat ik aan eht dromen ben. Ik weet niet precies hoe je dit kunt oefenen, maar je moet vooral eerst proberen door te krijgen dat je droomt. Daarna kun je pas beginnen met kleine dingen te sturen.
Dit heb ik dus ook, precies zoals jij het omschrijft. Ik hoor dan ook gewoon wat zich bv in de woonkamer afspeelt, geluiden om me heen en dan wil ik iemand roepen, maar er komt dan iemand. Of ik probeer te bewegen en dat lukt dan wel, maar dat is dan alleen in mijn 'droom'. Als het te lang duurt begin ik in paniek te raken. Ik wil er dan zó graag uit, ik probeer dan uit alle macht wakker te schrikken, dat is nl de enige manier dat bij mij werkt. Na een aantal keer 'schrikken' lukt het dan wel. Durf daarna niet meer in slaap te vallen, ga er ook meteen uit want heb weleens meegemaakt dat ik na het terug in slaap vallen er gewoon weer inzat. Verschrikkelijk vind ik het.
Dit klinkt meer als een slaapverlamming... Slaapverlamming: een bovennatuurlijke oorzaak? | Mens en samenleving: Diversen of: Tijdens een Sleep Paralysis die zich tijdens/na de nachtrust kan voordoen, ben je korte tijd niet in staat je lichaam te bewegen en iets te zeggen. De persoon in kwestie ervaart altijd een totale verlamming en soms een druk op de borst en een zinnenprikkelende activiteit. Het fenomeen wordt ook wel (maar niet noodzakelijk) in verband gebracht met het voor- en nastadium van een uittreding. Je geest is dus klaarwakker, maar je lichaam lijkt niet te reageren. Het kan gepaard gaan aan onder andere het zien van intense beelden of het voelen van een (al dan niet dreigende) aanwezigheid in de kamer. Sleep Paralysis kan intense gevoelens van angst oproepen, maar het is niet aangetoond dat het werkelijk schadelijk is. Na enige minuten keert namelijk het reactievermogen van het lichaam weer terug. [bewerken] Wat er mogelijk tegen helpt Wat er mogelijk tegen helpt is het vermijden van stress, het voldoende bewegen en het bewaken van een regelmatige nachtrust. Op het moment zelf helpt het om kalm te blijven en te beseffen dat het reactievermogen van je lichaam vanzelf terugkeert. Probeer ondertussen je oogleden of je ledematen toch te bewegen. Ook kun je van te voren afspraken met je partner maken, dat als hij/zij merkt dat je er benauwd bij ligt, en onderdrukte geluiden maakt, hij/zij je aantikt om je uit de 'slaap ban' te halen. [bewerken] Bijkomend effect Besef wel dat de Sleep Paralysis een bijkomend effect van een zich aandienende uittreding of een terugkeer van een uittreding in je fysieke lichaam kan zijn. Misschien overbodig om nog eens te zeggen, maar uittredingen zijn de moeite waard om mee te maken en de klik met je stoffelijke lichaam komt vanzelf weer. Er is in dit geval sprake van een kleine overgangstijd van het astrale bewustzijn naar het stoffelijke bewustzijn en in deze tijd kan het zijn dat je lichaam even niet reageert. [bewerken] Sleep Paralysis en "The Old Hag" Een vaak genoemd verschijnsel tijdens de Sleep Paralysis is het gewaarworden van een bedreigende entiteit. Gevoelde aanvallen van psychische entiteiten gebeuren meestal 's nachts, net voor het in slaap vallen of wakker worden. De overeenkomsten tussen de ervaringen bij verschillende personen wijzen op een werkelijk bestaand fenomeen. De verlamming begint in dit geval meestal met een vreemd geluid. Gejank, geneurie, voetstappen een schreeuw. Het lichaam kan gaan rillen, de hartslag is versneld, er zijn problemen met de ademhaling, vaak worden vreemde lichtverschijnselen genoemd en er komt een gevoel van hevige angst opzetten. Die angst wordt meestal aangewakkerd door het gevoel dat er "iemand" aanwezig is. Volgens de legenden en de huidige paranormale onderzoekers zijn deze entiteiten kwaadaardige, aardgebonden geesten en demonen die ons in onze slaap aanvallen. Denk daarbij aan de folklore van de "Old Hag" (oude heks) uit Newfondland in Canada. In Duitsland heet zij "Mare" (Germaans: nachtelijke kwelgeest).Of de incubus, demonische minaar. (Latijnse incubare = gaan liggen op). Psychologen zoeken de verklaring voor deze ervaringen bij de verlamming tijdens de slaap zelf. Zoals we weten dromen we iedere nacht. Soms kunnen we onze dromen herinneren, soms niet. Onze geest is 's nachts heel actief, ons lichaam is volkomen ontspannen... of verlamd! Dit is ook noodzakelijk want stel je voor dat je bewegingen in je slaap zou maken die passen bij je dromen. De enige spieren die doorgaans actief zijn, zijn de spieren die de ogen en de ademhaling besturen. Soms gaat er wat mis met dit mechanisme volgens de psychologen. Een mogelijke verklaring ligt in het feit dat de Sleep Paralysis de persoon in kwestie in zulke mate schrik aanjaagt, dat hij/zij door deze schrik en angst ontvankelijk is ('afgetuned' is) voor de lage/negatieve astrale dimensies en geesten in de kosmos. Wat zou kunnen helpen, is het besef dat de ervaring slechts tijdelijk is en voorbijgaat zodra het contact met het fysieke lichaam weer gemaakt is (zie ook boven).
IK dacht al dat ik gek was. Heb dat ook weleens. Lig in bed en denk dat ik wakker ben. Wil me bewegen maar dat lukt helemaal niet. Geen cm. Krijg dan een soort angstgevoel en wil gaan roepen. Maar verder dan een zachte euh euh kom ik niet. Vaak eindigd het dat ik of wakker wordt of weer verder in slaap val. Dat angstgevoel wat ik dan krijg voelt vreselijk. Waar zou dat vandaang komen?
dat heb ik dus nog steeds wel eens... Heel naar. Dan denk ik dat ik mezelf uit mijn droom hebt gehaald en even later blijkt toch weer van niet. Kan soms ook echt naar dromen. jaar of 3 terug droomde ik dat we allemaal backstage aan het wachten waren bij een soort show. Toen moest ik op een gegeven moment het podium op en daar stonden allemaal martel atributen. Er lag een vrouw vastgebonden. Ik moest zoutzuur in haar ogen gooien anders zou ik op een tafel met allemaal stalen spies (of is het spiesen,spiezen) worden gegooid. Of gedroomd dat al mijn ingewanden eruit werden gesneden terwijl in gewoon bij was in mijn droom. Dat we (ouders,broers etc) door ons dorp liepen en dat er oorlog was geweest en dat de mensen overal op straat lagen (bebloed, opengesneden etc) en dat we uiteindelijk aankwamen bij een concentratiekamp waar ik van mijn ouders gescheiden zou worden, toen haalde ik mezelf uit mijn droom op dat moment, gelukkig. Een keer werd ik achterna gezetten door een geest en op een gegeven stopte ik met rennen en dacht ik, He, ik droom! En ging toch weer verder rennen voor de zekerheid haha. Naja veel te veel zieke shit soms qua dromen.
Wat een duidelijk stukje!!! Ik heb dan idd het gevoel dat er iemand is maar ik zie niks.Ik wil beter kijken, wakker worden en dan ben ik zeg maar verlamd zoals ik eerder heb beschreven. De angstgevoel die ik daarbij heb is vreselijk. Het blijft vaak ook de hele dag hangen. Het is begonnen nadat mijn oma is overleden al geloof ik niet dat zij dat zou zijn.