Vervroegde overgang; nieuwe behandeling

Discussion in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' started by Nephthys, Oct 11, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Nephthys

Nephthys Fanatiek lid

Aug 9, 2013
    3,721
    3
    0
    Noord-Brabant
    Hey allemaal,

Het is vast nog pril (geen idee wanneer dat hier toegepast kan worden) maar ik heb een artikel gelezen over een nieuwe behandeling voor vrouwen in de vervroegde overgang.

Volkskrant, zaterdag 5 oktober;
    Japanse en Amerikaanse artsen beschrijven in PNAS hoe ze bij 27 vrouwen de eierstokken tot leven wekten door die na verwijdering in stukjes te knippen en een eiwit toe te voegen. Nadat deze stukjes waren teruggeplaatst, begonnen bij een aantal vrouwen eicellen normaal te rijpen. Na ivf raakten 2 vrouwen zwanger.

Het is een klein onderzoek; nog weinig gevallen van succes en het is radicaal natuurlijk maar misschien voor kwesties; if all else fails?

2. Jippie

Jippie VIP lid

Feb 3, 2007
    11,784
    776
    113
    Volgens mij is het nog niet mogelijk om in Nederland verwijderde eierstokken of weefsel daarvan terug te plaatsen, zodat je ze daarna weer kunt gebruiken. Ik heb dit al eens uit gezocht, omdat ik het advies kreeg om mijn eierstokken weg te laten halen en we nog wel een kinderwens hebben.

Tevens worden eierstokken nooit zomaar weg gehaald, zeker niet met de reden zoals hierboven omschreven. Zonder eierstokken kom je meteen in de overgang terecht, met alle nare gevolgen en bijwerkingen vandien. Dus het is niet een kwestie van je haalt ze er eventjes uit, verknipt ze, voegt een eiwitje toe, plaatst ze terug en hoppa daar gaan we weer. Maar wie weet is er in de toekomst meer mogelijk.

3. Nephthys

Nephthys Fanatiek lid

Aug 9, 2013
    3,721
    3
    0
    Noord-Brabant
    Aha, goed om te weten. Dank je.
    Zoals ik al zei; ik weet er weinig van maar het is goed omte weten dat ze wel bezig zijn met deze kwesties en dit soort onderzoeken!

Share This Page