mijn konijn naar buiten?

Discussie in 'De lounge' gestart door Iggylover, 22 feb 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Iggylover

Iggylover Fanatiek lid

25 jan 2008
    3.649
    0
    0
    NS
    labjesland
    ik zit nu een beetje te twijfelen.... want 1 van onze konijnen breekt de tent af hier binnen ik had hem naar binnen gehaald toen het hier -20 was maar nu zit ie in een klein hokje binnen en is ie overduidelijk niet blij! het is een behoorlijk 'wild' konijn en vind dit binnenhok alles behalve leuk
    hij doet er alles aan om er uit te komen buiten heeft ie een groot buitenhok met nachthokje, maar zou ik hem nu al naar buiten kunnen doen? die andere blijft binnen want die vind het prima zo binnen

heeft iemand een idee?

2. Lexie74

Lexie74 VIP lid

14 sep 2006
    9.364
    200
    63
    Vrouw
    loonadministratrice
    nop
    Bij onze buren zijn de konijnen gewoon al die tijd buiten geweest volgens mij.
    Dat verbaasde mij nogal, want ik had idd ook gedacht dat met vrieskou je zulke beestjes beter naar binnen kunt halen.
    Maar goed ze hebben het overleefd volgens mij, dus dan zou het wel moeten kunnen.
    Maar goed ik ben geen expert op konijngebied

3. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.346
    36.205
    113
    Ze kunnen gewoon naar buiten hoor. Mijn zusje heeft 6 konijnen en die zijn ook gewoon de hele winter buiten geweest. Ze hebben wel een nachthok dat iets van de grond ligt met een hele dikke laag stro.

4. Iggylover

Iggylover Fanatiek lid

25 jan 2008
    3.649
    0
    0
    NS
    labjesland
    ja maar die van mij zijn dus een maandje binnen geweest... das dus mijn probleem kan ie zo hupsakee weer naar buiten met dikke laag stro in zijn hok?

5. Cindy71

Cindy71 Actief lid

18 jan 2008
    345
    0
    16
    noord-holland
    Kan dat buitenhok niet naar de schuur anders? De overgang nu van binnen naar buiten is te groot. Als je een konijn met de kou buiten laat in de winter wordt zijn vacht aangepast en kan hij beter er tegen. Wij hebben zòn plaat plastic gekocht bij de bouwmarkt en daar bijna het hele gaas mee afgedekt voor de cavia`s buiten. En dat gaat al jaren goed.

6. Iggylover

Iggylover Fanatiek lid

25 jan 2008
    3.649
    0
    0
    NS
    labjesland
    nee dat gaat niet want de schuur is echt giga vochtig!

7. Bijzonder

Bijzonder VIP lid

1 okt 2008
    7.728
    0
    0
    Mijn twee konijnen hebben al die tijd buiten gestaan hoor! Ik heb een heel groot zelfgemaakt konijnenhok met nachthok. Ik had er lekker veel hooi in en doe in de winter altijd bij een gedeelte van het gaas plexieglas ervoor. Ook had ik dekens ervoor hangen.

Als je voelt achter de oren en het is nog warm, dan kunnen ze het makkelijk hebben. Mijn konijnen staan altijd buiten en dan maken ze vanzelf een dikkere vacht aan.

8. Iggylover

Iggylover Fanatiek lid

25 jan 2008
    3.649
    0
    0
    NS
    labjesland
    nou ik heb echt zoiets wat zal ik doen, hij is echt niet gelukkig en ik wordt er zo ook niet blij van, ieder moment kan ik gaan bevallen en als ie hier dan de tent aan afbreken is en een troep er van aan het maken is word je niet echt blij... de slaapkamer waar hij nu zit is niet super warm

9. Bijzonder

Bijzonder VIP lid

1 okt 2008
    7.728
    0
    0
    Probeer eens een paar daagjes om hem buiten te doen. Zorg dat hij voldoende speeltjes heeft in het hok. Het is niks omje hier nu zorgen over te maken, je moet je lekker kunnen concentreren op je bevalling.

10. Tania

Tania Fanatiek lid

13 mei 2008
    1.240
    0
    0
    Ik weet niet of het verstandig is om m nu naar buiten te doen. Als ie een maand binnen is geweest is hij misschien zn dikke vacht verloren. Volgende keer kun je hem beter gewoon buiten laten. Mijn konijnen staan ook buiten en dat gaat prima. Veel stro in het nachthok voor als ze het koud hebben en dan komt het goed. (ze zitten trouwens bijna nooit in het nachthok, maar meestal buiten in de ren dus zo koud zullen ze het ook niet heben)
    Misschien kun je even de dierenarts bellen om te vragen of het verstandig is?

11. schaapie123

schaapie123 Niet meer actief

je kan hem best gewoon naar buiten doen, MAAR wel extra dik stro en hooi erin doen zodat hij een nest kan bouwen. en zorgen dat er geen wind of regen in het hok kan komen, dus een stuk plastic ervoor doenn.

die vn mij zijn ook gewoon buiten gebleven, gewoon extra stro en hooi erin gedaan, en hun hebben plexiglasplaten voor hun gaas gedeelte zitten dat werkt super tegen regen, en wind.
    en dan hebben ze nog een nachthok en elkaar (2zusjes)

een konijn is gelukkiger buiten dan binnen

12. mama aes

mama aes Bekend lid

10 dec 2005
    684
    16
    18
    kan gewoon mnaart buiten zo koud is het niet meer nu en anders maakt hij wel een lekker donslaggje aan hoor

13. Kaatje85

Kaatje85 VIP lid

14 jul 2006
    35.431
    47
    48
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Ons konijn zit altijd buiten. Met koud weer geef ik hem wat extra zaagsel en stro om een nestje te bouwen. Ze bouwen een wintervacht op tegen de kou dus ik zou hem gewoon lekker buiten zetten, zeker als je al aangeeft dat hij het binnen echt niet naar zijn zin heeft.

14. evaatje

evaatje Bekend lid

23 feb 2007
    872
    0
    0
    Ik zou het toch wel opbouwen. Bv even een paar dagen overdag naar buten en dan ook snachts. Ik zou hem niet meteen dag en nacht naar buiten doen. Hij heeft toch een lange tijd binnen in een warme kamer gezeten. Dat is hetzelfde als jij zonder jas naar buiten gaat ineens.

Onze konijnen zijn altijd buiten, ook met flinke kou.

15. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.818
    3.344
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Ik zou even advies vragen bij de dierenarts. Ik zou namelijk denken dat hij na een maand binnen te zijn geweest, zijn vacht toch wel verloren is. En als je hem dan nu in 1x naar buiten doet, heb je kans dat hij het simpelweg niet overleeft.
    Snachts zakt de temp momenteel nog naar het vriespunt dus het is echt nog heel koud. Jammer dat je geen 'middenweg' hebt om het op te bouwen...

Eventueel zou je ook eens advies kunnen vragen op het forum van de konijnenstartpagina , daar zitten ook veel experts.

16. Aszz

Aszz Niet meer actief

Ons konijn heeft vanaf het begin af aan buiten gezeten. Hij kan ook los door de tuin heen huppelen.
    Ze kunnen erg goed tegen de kou. We hebben wel als het echt koud is een extra laag stro en een zeil ervoor hangen.

17. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

Het is al heel slecht geweest om je konijn van buiten ineens in een verwarmde kamer te zetten. Zijn vacht is veel te dik en hij zou er dood aan kunnen gaan. Gelukkig is dat niet gebeurd en nu staat hij alweer een maand binnen. Hij is waarschijnlijk onwijs aan het verharen geslagen.
    Als je hem nu naar buiten doet heb je grote kans dat hij het niet overleefd.

Pas na de ijsheiligen kun je je binnenkonijn veilig buiten zetten. Als je hem dan buiten zet kan hij gerust de hele winter ook buiten blijven. Zorg dat hij van de grond af zit en uit de regen en wind. Als hij zelf kan kiezen en dan in de regen gaat zitten is het weer niet erg. Als hij maar kan kiezen voor een prettige tocht en regenvrije plaats.

Eigenlijk heb je door je actie nu geen keuze, maar het lijkt me niet zo fijn zo slopend konijn en dan bijna moeten bevallen.

18. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

Je krijgt de tip om het aan een dierenarts te vragen pas daarmee wel op, want veel dierenartsen weten amper wat van konijnen en zeggen maar wat!

Konijnen.nl is een veel betere pagina om info te zoeken (of hij moet veranderd zijn, ik ben er al heel lang niet opgeweest).

19. MiniUs

MiniUs Bekend lid

5 aug 2006
    791
    1
    0
    Gelderland
    Ik ben het eens met Yolanthe!

Ik zou hem dus ook niet nu ineens weer naar buiten doen! Binnen zit ie nu in 20 graden (bij wijze van) en buiten is het toch echt een stuk kouder, dus een grote overgang.

Konijnen die al het hele jaar buiten zijn is een heel ander verhaal.

En ik las dat iemand schreef dat een konijn buiten gelukkiger is als binnen, maar zo zwart wit is dat niet hoor. Het is maar net wat ze gewend zijn. Van een soortgenootje worden ze over het algemeen wel happy ;)
    Je hebt twee konijnen, leven die gescheiden? Anders kunnen ze straks in de zomer toch gewoon weer samen naar buiten, als ze dat gewend waren?

En konijnen.nl is een hele leuke informatieve website!

20. Saaya

Saaya Niet meer actief

Idd mee eens, de overgang is nu echt te groot.

Deel Deze Pagina