Onze zoon zwemt sinds maart vorig jaar 2 x per week en zou over twee weken mogen afzwemmen voor zijn A, mits hij zijn borstcrawl verbeterd. Grote kans dat dat niet lukt in de komende twee weken. Wat hij "verkeerd" doet is dat hij na een paar slagen stilvalt om adem te halen. Vandaag zijn we extra gaan zwemmen, maar tja, wat weet ik nou van de borstcrawl... Heeft iemand tips? Het gaat mij er niet om dat hij nu moet afzwemmen, maar wel handvatten om met hem te oefenen. Ik zal het ook nog aan zijn meester vragen, al heb ik weinig vertrouwen dat hij met iets concreets komt ( aardige jongen, maar ik heb geen hoge pet van hem op betreftende zijn lescapaciteiten). En het doet me ook een beetje verdriet. Hij zwemt verder hartstikke goed en ik vind het heel sneu dat zijn vriendjes mogen afzwemmen en hij niet. Ik begrijp het, het zijn nu eenmaal de regels, maar af en toe....
Tellen, samen met je zoon tot 8 gaan tellen en dan pas lucht gaan happen. Dit kan je verder oefenen en uitbouwen zodat hij op 1 adem de afstand aflegt.
Volgens mij is het de bedoeling dat je wel een keer ademhaalt tussendoor? En ondertussen juist kunt doorgaan. Ik zou direct de volgende les naar de badmeester gaan en vragen of ze hem een extra (prive)les kunnen geven op dit onderdeel. Of evt hier over bellen. Bij ons is t iig zo dat als een kind lang blijft hangen op 1 bepaald (technisch) onderdeel dat ze (gratis) extra lessen kunnen krijgen..
Bij A nog niet (uitgaand van het zwem-ABC). Die 5 meter kunnen en mogen ze prima zonder ademhalen. Ademhalen verstoort je goede ligging. Bij A hoef je slechts een beginnersborstcrawl te kunnen. Amarens geeft het al goed aan . Maar toch ga ik het nog even uitgebreider typen - ik kan het niet laten! Kinderen hebben meestal lucht genoeg. Maar dat beseffen ze niet altijd. Als je een kind laat drijven op de buik, blijft het vaak ook met gemak 10 tellen liggen (ook al hoeft het kindje er bij A maar 5 te blijven liggen. Maar gaan ze borstcrawlen, dan kunnen ze ineens niet meer 10 tellen blijven liggen??? Dat moet je ze even laten beseffen. Dus eerst 10 tellen drijven (of misschien wel langer- en natuurlijk complimenteren!) en daarna meetellen met de borstcrawl. Probeer maar eens net zo lang te borstcrawlen, als dat je op je buik blijft drijven. En vooruit, geef ze 3 tellen minder... Vaak hebben ze dan alláng die 5 meter overbrugt. Als ze maar blijven LIGGEN! En goed naar beneden kijken- als ze in een gewoon wedstrijdbad zwemmen met strepen op de grond, laat ze dan enkel recht naar beneden naar die streep kijken. Ze moeten over die streep heen zwemmen. Bij B wordt alles uitgebreider en een echte ademhaling komt bij C wel aan bod- want dan móéten ze wel (15 meter) ademen. Maar ook dan hoeft het nog niet technisch juist te zijn, maar tegen die tijd kunnen ze wel écht een lekkere borstcrawl zwemmen (als het goed is tenminste).
Hier gaf de juf juist aan dat ze 1x moesten ademhalen tussendoor. Dochter deed het in 1 stuk en dat mocht niet. Hier was het gat het probleem. Vorige week op zondag zelf gaan oefenen en toen kreeg ze op maandag haar briefje. Ik zou gaan vrijzwemmen en de badmeester aanspreken en vragen om tips. Mijn ervaring is dat ze in twee weken (4 lessen) ineens een flinke slag kunnen maken.
Dank jullie wel meiden. Ik ga zo ie zo praten met de meester en nakijken of het een eis is om te ademen. Tevens ben ik benieuwd hoeveel meter hij moet zwemmen. Morgen weer lessen, duimen maar!
Ik zou idd even met de badmeester overleggen. Eventueel ook hoe je hem kan helpen. Hier Moeten ze 5 meter borstcrawl doen met a
het stilvallen tijdens de borstcrawl is vaak niet erg, maar tijdens dat stilvallen moeten ze wel hun benen blijven bewegen in de crawl! Vaak tijdens dat stilvallen gaan de kinderen ongemerkt hun benen in de schoolslag doen, en dat mag niet! Dat is tenminste wat bij ons op de zwemles is gezegd.
En dat is inderdaad wat er gebeurd, hij stopt met zwemmen, ademt in, uit en weer in en gaat dan verder. Hij komt ook met zijn hele hoofd boven het water uit, het ziet er dan ook erg ongecontroleerd uit. En het flipperen stopt dan acuut..
Volgens mij hier ook 5 meter ( althans, wat ik aan eisen lees op internet voor het behalen van je A diploma) Ik neem aan dat "ons" zwembad zich er ook aan houd en niet afwijkt van de de standaard.
Dat zag ik de badmeester hier ook gebaren, als ze even stopt met crawlen: benen blijven bewegen... en weer door.
Denk eraan dat er 2 diploma lijnen zijn waar over het algemeen mee wordt afgezwommen. Het Zwem-ABC van de NPZ-NRZ Nationaal Platform Zwembaden | NRZ uitgebreide eisen staan beschreven in de BREZ : Zwemwiki - Nationaal Platform Zwembaden | NRZ | BREZ - en het diploma van de ENVOZ (Otter,Bever,Zeehond) A-B-C zwemdiploma - ENVOZ - Voor (vak)opleidingen en zwemdiploma's! Hoewel er heel wat overeenkomsten zijn tussen de diploma's, zijn er ook heel wat kleine verschillen. In afstand en kledingeisen bv. Verder wil een zwembad soms zélf de eisen nog wat strenger en daardoor de lat hoger leggen. Maar dat zijn geen dingen waarop ze kinderen ze kinderen het diplomazwemmen mogen weigeren eigenlijk, als de rest gewoon echt goed is.
Ah.. Wij gaan ws van de zomer verhuizen en mijn dochter zal dan naar een ander zwembad gaan, waar ze dus -denk ik- de andere lijn volgen.. Nu doet ze die van NPZ-NRZ en volgend schooljaar zal ze dus waarschijnlijk die van de ENVOZ gaan doen voor B en C. Zo hoorde ik al dat ze daar met A al moeten duiken, terwijl ze dat hier dus nog niet leren bij A.. Zou dat een probleem kunnen zijn qua instroom? (eind juni haalt ze als t goed is haar A, dus daarna geen verdere lessen meer, lijkt me)
Ik had begrepen dat er sowieso een nieuwe zwemopleiding komt: super spetters geloof ik. Ze beginnen met crawl en moeten een bril, een muts en flippers gebruiken.
Volgens mij volgen ze hier de "traditionele" lessen (NRZ), maar de zwemvaardigheid ( zwaardvis) is wel van ENVOZ. Ik ben heel benieuwd wat ze morgen zullen zeggen.
Ik lees even mee. Mijn zoontje heeft het afzwemmen dus niet gehaald omdat hij de borstcrawl niet goed kan, hij kan armen en benen tegelijk niet goed coordineren. 19 april heeft zijn groepje A diploma gehaald en hij niet. Nu was hij gelukkig niet de enige en is er weer nieuw groepje gevormd van 6 kindjes die allemaal niet zijn afgezwommen. Hopelijk heeft hij voor de zomervakantie zijn A diploma. Hij is in aug 2013 begonnen aan zo'n turbo cursus.