Lui oog

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door laravelk, 13 mei 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. laravelk

laravelk Fanatiek lid

8 okt 2010
    2.970
    2
    38
    Zoon is genetisch belast met slechte ogen (bijna -2 en -3 bij de laatste meting) en vandaag waren bij de orthoptist. Nu bleek dat zijn slechtste oog nog minder was gaan zien (geen sterkte gemeten) en moeten we over 2 maanden terug om te kijken of het verergert. Zo ja, moeten we gaan afplakken.
    Ik heb er nu al de pest in en vind het vreselijk dat mijn zoon zijn vader achterna gaat (bijna -7)
    Ik wil helemaal niks met dit topic maar ben gewoon verdrietig dat het zo gaat en de ogen van D. de komende jaren alleen maar achteruit zullen gaan :(

2. Elvis

Elvis Bekend lid

31 okt 2013
    826
    1
    16
    NULL
    NULL
    Hoi Laravelk,
    Wat vervelend zeg! Ik kan me voorstellen dat het je verdrietig maakt. Hopelijk kunnen ze hem goed helpen en tegenwoordig hebben ze echt leuke brillen.
    Misschien kan ik iets van je verdrietige gevoel wegnemen. Zelf heb ik ook een soort lui-oog gehad. Het begon met een lui oog en veranderde in een gescheiden gezichtsvermogen. Ik heb mijn slechte oog feitelijk amper meer gebruikt en kijk ook maar met 1 oog.
    Heb in mijn kinderjaren dagelijks mijn oog moeten afplakken en ik heb daar eigenlijk helemaal geen last van gehad (behalve dat ik allergisch bleek voor bruine pleisters en dat ik de godgansedag overal tegen aan liep ;) ). Ik vond naar de orthoptist gaan best leuk. Hield haar telkens voor de gek. Dan moest ik een parkiet in een kooitje kijken en dan zei ik "ik zie alleen maar olifanten". Mijn moeder bescheurde het dan.

Ook qua vriendjes/vriendinnetjes nooit problemen gehad. Ik kan me niet herinneren dat ooit iemand schele heeft gezegd of wat dan ook. En ik kom uit een dorp en kindjes werden bij ons in de klas gepest. Toen ik een keer een gekneusde voet had, wisten ze me wel te vinden. Tegenwoordig is het vrij normaal dat kindjes een bril dragen.

Hopelijk heb ik je verdriet een beetje kunnen verzachten en hopelijk voel je je snel niet meer verdrietig. Het is gewoon sowieso niet fijn als er iets met je kindje is.

3. cocko

cocko Fanatiek lid

21 apr 2011
    3.594
    19
    38
    Ergens in Nederland
    Hoi Laravelk,

Kan me goed voorstellen dat je verdrietig bent hoor. Het is ook niet leuk om af te plakken.
    Wij hebben een zoontje van inmiddels 4 jaar en had bij de laatste meting -8 aan beide ogen. Toen dacht ik ook: nee alsjeblieft, dit niet. Maar weet je, er zijn veel leuke brillen, ons zoontje is er (nog) nooit mee geplaagd op school. Zelf heeft hij er ook geen last van. Overeen paar weken moeten wij ook weer voor controle en gaan ze starten met afplakken ivm lui oog. Zijn ene oog gaat echt heel vaak de hoek in. We hebben al eerder moeten afplakken en dat vond hij echt niet leuk. Maar toch, ik denk maar zo: probeer zelf positief te blijven, maak er voor je kind geen drama van. Ik vind dat ook echt wel eens moeilijk, vooral als ik hem in tranen zie bij het afplakken of als ik de moeheid bemerk bij hem.
    Het is echt niet leuk als je kindje iets heeft, wat het ook is! En ik denk dat elke moeder dat zo ervaart!

4. Panda81

Panda81 Fanatiek lid

13 nov 2008
    3.419
    443
    83
    Limburg
    Hier ook een meisje met een lui oog en moet momenteel 5u per dag afplakken. Gaat heel erg goed, ze doet er eigenlijk nooit moeilijk over. Het hoort nu gewoon bij haar. Ook op school nog geen problemen mee gehad zoals pesten ed. Bril gaat ook heel erg goed met opzetten.

As vrijdag moet ze weer terug, ben benieuwd of dat het ook helpt.

5. laravelk

laravelk Fanatiek lid

8 okt 2010
    2.970
    2
    38
    Bedankt voor jullie lieve berichten, het moest vooral even zakken denk ik. D. heeft nu 8 maanden een bril en daar waren we al snel aan gewend. Hij hield hem gelijk ook heel goed op. Dat zijn ene oog nu wat achteruit gegaan was, viel een beetje tegen. De vorige keer heb ik gevraagd of het verschil tussen beide ogen "erg" was en of er sprake kon zijn van een lui oog. Toen zei de orthoptist van niet dus dat viel gisteren nogal tegen. Ik hoop natuurlijk dat de controle over 2 maanden goed is maar ik ga er maar niet vanuit. Ik vind het gewoon sneu om te moeten afplakken en in mijn omgeving heb ik niet gemerkt dat het geholpen heeft. Nou ja, we zullen zien.
    In ieder geval is D. heel blij met zijn bril. Hij heeft ontzettende sprongen gemaakt in zijn motoriek. De fysio had een grofmotorische achterstand van 6-8 maanden vastgesteld voor we de eerste keer naar de oogarts gingen, daarvan is nu niks meer te zien. Ook is hij veel zekerder in zijn doen en veel minder aanhankelijk, er is letterlijk een wereld voor hem open gegaan.

6. Mamzie

Mamzie VIP lid

29 jun 2006
    7.318
    0
    0
    prov. Groningen
    ai ik snap je helemaal.

Vandaag naar de oogarts geweest met Owen. Blijkt dat zn rechteroog vreselijk achteruit is gegaan. Hij kijkt nu nog scheler en kan zn slechte oog niet eens meer bewegen. Als we afplakken ziet ie niks meer met dat oog. Maar we moeten toch gaan doen. Langzaam aan. Omdat ie ook verstandelijk beperkt is krijgen we hulp van Visio. kregen we toen ook om hem aan de bril te laten wennen. Maar ook dat gaat nog steeds moeizaam.
    Maar we moeten wat. Als we niks doen is ie over een paar jaar blind aan dat oog :(
    Hopen dus dat we een manier gaan vinden om af te plakken en dat het gaat helpen!

7. sonja

sonja VIP lid

5 mrt 2006
    5.270
    0
    0
    bejaardenzorg
    DenHelder
    mijn dochter heeft +6 en +8 en is nu aan het afbouwen met plakken , ze kon eerst net aan tot de helft zien met plaatjes kijken en nu ziet ze alleen de onderste regel niet maar dat is te over zien.
    met de goede oog ziet ze met bril 100% en met dr slechte oog zit ze op de 75%.
    morgen moet ze weer naar de orthoptist , hopelijk mag ze dan stoppen met afplakken , nu plakken we nog 2x pw

Deel Deze Pagina