M heeft vanaf afgelopen zaterdag diarree en spuugt heel veel. Diarree is echt vloeibaar.. Drinken wilde amper en ze heeft geen koorts. Door eerdere ervaringen met Q ben ik vanaf zondag ORS gaan geven, 2 zakjes per dag. Afgelopen maandag ben ik naar de huisarts gegaan, ze is niet uitgedroogd en de longen zijn schoon. Ik kreeg het advies zo door te gaan met de ORS en terug te komen wanneer ze koorts krijgt. Eerst kreeg ze (afhankelijk van hoe laat ze wakker werd 's ochtends) of 5 flesjes van 120 of 4 van 150, die gingen meestal niet allemaal leeg. Nu drinkt ze vanaf zondag ongeveer 5 flesjes per dag, meestal gaat er van 2 100cc op en van 3 50 cc. Met de flesjes waarvan ze 50 cc op heeft gaat het best goed, bijna niet spugen of diarree. De flesjes van 100 cc komen er binnen 5 minuten weer uit. Als je haar tussendoor wakker maakt om te drinken dan drinkt ze gewoon helemaal niks. Heeft er iemand tips om toch meer naar binnen te krijgen? Ze is trouwens maar klein, vorige week dinsdag 56,5 cm en 4050 gram dus normaal gesproken krijgt ze gewoon voldoende voeding.
Zou gewoon kleine beetje melk maken. Als ze wakker is kun je ook ieder uur een klein beetje bijv steeds 30 ml geven. Melk is doorgaans niet zo lekker voor de buik. Maar gezien haar leeftijd natuurlijk wel nodig!
Mijn eerste gedachte was even weer wat meer aanbieden qua flesjes. En dan kleine hoeveelheden. Beterschap met de kleine!
Elk uur 1 of 2 slokjes moet inprincipe wel voldoende zijn. Wel ff uitkijken met diarree en koorts. Je kan ook met een klein spuitje wat vocht geven. Wij zijn gelukkig weer hersteld na een week buikgriep, maar man wat maken ze mij bang zeg af en toe door niet meer te willen drinken.
Ik zou op deze leeftijd zeker nog een keer de dokter bellen... ze is echt nog een klein fluppie. Liever te vaak dan 1x te weinig
Een uur geleden 30 cc gegeven, net weer geprobeerd maar dat werd kokhalzen 😏. Eens zoeken wat wel gaat werken dus en straks nog eens proberen...
Hier ook meerdere keren gehad als ze ziek was. Echt iedere fles was een drama. Koude melk in plaats van warm ging al iets beter. Dus wellicht dat je dat nog kan proberen. En wat hier ook hielp was haar een fles geven als ze sliep. Ze had namelijk wel degelijk honger, maar omdat ze zich niet lekker voelde wilde ze echt niet drinken. En 300 cc per dag was toch echt een beetje te weinig. Dus als ze sliep maakte ik een klein flesje en probeerde ik of ze dat in haar slaap wilde drinken. Zo kreeg ik er toch nog 3x 60 cc extra in op een dag.
Snap dat je je zorgen maakt, als zo'n ukkie zo weinig drinkt... Is toch de enige manier waarop ze wat voedingsstoffen binnenkrijgen... Misschien een stukje nood breekt wet toepassen en bv. wat diksap toevoegen, dat het net een ander smaakje krijgt? Net een klein drupje, wie weet lust ze het dan liever? Zou sowieso steeds kleine beetjes aanbieden, als ze die wel pakt. Wakker maken dan misschien niet, maar idd slapend aanbieden ging hier vaak wel, dan ging er soms toch nog een behoorlijke hoeveelheid in. Een ritme komt wel weer als ze opgeknapt is.
Zou toch bellen mijn zoontje van 21 mnd heeft pas een dagje in het ziekenhuis gelegen net een sonde met ors en kreeg iets tegen de misselijkheid want hij had ook spugen diaree en dronk amper hij was op het randje van uitdrogen en zijn keel amandelen waren net 3 dagen ervoor eruit gehaald dus dat spugen was ook pijnlijk Dat dagje heeft hem echt opgeknapt
Slapend laten drinken kan ik idd wel eens proberen. Als ze niet ziek is werkt dat niet, maar wie weet nu wel. Heeft er iemand ervaring mee om bijvoorbeeld een beetje rijstebloem toe te voegen zodat het wat dikker is en beter / langer blijft zitten? Af zal dat juist averechts werken? Uitgedroogd is ze niet hoor. Ik weet (helaas) waar ik op moet letten. Q heeft toen ze 6 maanden was een week in het ziekenhuis gelegen met het rs virus en uitdroging, ook een week een sonde met ORS gehad. Toen goede uitleg gekregen waar je op moet letten en daarom ook gelijk ORS gegeven. Maar omdat M al een stuk onder de -2,5 lijn zot qua gewicht lijkt me dit 'drinkgedrag' niet erg bevordelijk voor haar weerstand. We hebben in elk geval afgesproken dat we morgen weer proberen meer naar binnen te krijgen en anders vrijdag terug te gaan naar de huisarts.
Hier werkte rijstebloem juist niet. Werd de melk alleen maar dikker van en dan dronk ze nog minder. Zit ze ook sneller vol, dus misschien daarom minder zin in een volgende fles? Verdunde melk dronk ze juist beter. Maar je kunt het natuurlijk altijd proberen.
Afgelopen vrijdag zijn we naar de huisarts geweest en voor de zekerheid doorgestuurd naar de kinderarts. M is sowieso niet uitgedroogd. Blijkbaar heerst er een of ander virus dat heel kang duurt. Ze heeft nu nog steeds diarree, plast sinds gister ietsje meer en drinkt langzaam aan ook iets meer; 5 flesjes van 90 cc allemaal met ORS. Ik hoop voor haar dat het nu niet meer lang duurt.