Luie drinker en snel verslikken / spugen

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door Pastasaus, 13 mrt 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Pastasaus

Pastasaus Actief lid

11 sep 2016
    255
    144
    43
    Vrouw
    Op de spaghetti
    Hoi allemaal,

ons zoontje van nu 1,5 week krijgt normaal gezien flessen van 90+3. Alleen hij is een ontzettend luie drinker en valt vaak halverwege de fles vaak in slaap. Het valt dan ook niet mee om er dan nog wat in te krijgen. Hij heeft daarstraks om 18.00 een flesje gehad maar heeft daar maar 40 van op.
    Meer lukte gewoon echt niet. Met als gevolg dat hij dus om half acht kwam, hij heeft toen 60 gedronken. Wel met spugen als gevolg. Niet veel maar toch.
    Normaal zou hij dus weer om 21u zijn eten krijgen als hij zijn fles van 18 goed had gedronken. Nu kan dat dus niet omdat hij om half acht die 60 heeft gehad. Wat nu? Toch maar een evt klein flesje maken zo of gewoon wachten tot hij zelf weer komt? Ik vind het gewoon moeilijk. Gewoon omdat hij snel vol lijkt te zitten en snel verslikt en spuugt.
    Dat is ook iets waar ik mee zit, als je halverwege de fles niet stopt, verslikt hij zich. En ga je daarna door is de kans groot dat hij aan het einde weer spuugt. Hij zoekt dan ook niet meer zeg maar. En als je dan probeert en hij pakt de fles hoor je hem een soort bloepend geluid maken dat hij vol zit. Weet f niet hoe het anders te zeggen.
    Wat moet ik hier mee? Ik weet het f niet meer. Sorry voor het hele verhaal maar ik wil gewoon dat hij wel goed groeit en eet... morgen komt er iemand van het cb dus dan vraag ik het ook aan haar maar mijn eerste vraag waar ik graag van zou weten hoe ik dit nu doe is om hoe laat geef ik de fles... 21u of die overslaan en om 0.00 pas weer? Dat redt hij vast niet...
    Bedankt alvast!

2. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Welke fles gebruik je?

Als hij doorgaans zelf komt; laat hem nu ook maar self komen. Of maak hem om half 11 wakker zodat je 3 uur na half 8 geeft.

Ik gaf meestal gewoon op verzoek, dan komen ze zelf wanneer ze honger hebben.

3. Pastasaus

Pastasaus Actief lid

11 sep 2016
    255
    144
    43
    Vrouw
    Op de spaghetti
    Ik heb de dr. brown fles. Als ik hem zelf laat komen krijgt hij volgens mij helemaal te weinig voeding, hij slaapt nl. meestal erg vast. Vandaar dat we proberen een ritme in te bouwen van ongeveer iedere drie uur een voeding. In de nacht laten we hem wel zelf komen. Zo rond twaalf krijgt hij de laatste, dan de nacht in en meestal komt hij zo rond half vijf. Daarna tegen negenen pas. Vond ik persoonlijk al lang tussen zitten maar de kraamhulp zei dat dat prima was op voorwaarde dat hij overdag goed drinkt.
    Maar ja, daar zitten we nu dus mee te klooien. De kraamhulp is 1 dag weg en ik zit al in de stress :(. Hij is wel zelf net gekomen, maar hij heeft maar 50 gedronken.
    Hij ligt nu te slapen en dus maak ik hem nu even niet meer wakker, pas tegen twaalven.
    Maar ze moeten toch een bepaalde hoeveelheid binnen krijgen? Ik ben gewoon bang dat hij te weinig krijgt...

4. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    De richtlijn voor flesvoeding is;
    150 cc voeding (dus 90/3= 100cc voeding) per kg per 24 uur. Dit heeft uiteraard ook een marge, 120cc minimaal en 180cc maximaal.

Stel je kindje weegt nu 3,5 kg;
    150 cc x 3,5 = 525 cc voeding per 24 uur
    Ik schat dat je nu 7 voedingen per dag geeft? Dan 525 ÷ 7 = 75cc voeding per fles. Dit is het gemiddelde.
    Als je naar minimum kijkt kom je uit op (120×3,5)÷7= 60 cc voeding.
    Bij 4 kg is gemiddeld 85 cc per fles bij 7 voedingen en minimaal 68 cc voeding per fles.

Daarnaast is het ook belangrijk om naar je kindje zelf te kijken. Is hij tevreden? Plast hij voldoende? Is de ontlasting goed? Groeit hij? Dan zit het wel goed. Sommige kindjes hebben gewoon iets minder nodig.
    Na een langere nacht is het vooral belangrijk of ze alert zijn.

Om de 3 uur een voeding is een mooi streven.

5. Ocean83

Ocean83 Bekend lid

13 mei 2015
    731
    82
    28
    Als je dat prettig vindt, kun je er 3 uur tussen laten en hem dan laten drinken wat hij wilt. Ik zou dan de 3 uur als max aanhouden en als hij zich eerder meldt, dan gewoon een flesje geven en de 3 uur vanaf die voeding weer tellen.
    Als geheugensteuntje kun je eens kijken hoeveel hij drinkt op een dag. Gemiddeld zou hij zo'n 150 cc x gewicht in kg mogen drinken. Iets daarboven of onder is natuurlijk ook prima :)

6. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Ik denk dat je kindje liever iets vaker kleine beetjes drinkt i.p.v. netjes elke 3 uur 100cc.
    En vaak regelt dit zich vanzelf wel en gaat hij vanzelf meer drinken en komt er ook meer ritme in.
    Houd eens een paar dagen bij wat hij bij elke voeding drinkt en laat hem zelf komen voor een voeding met een max. van 3 uurtjes tussen elke voeding. Gaat hij meer per keer drinken, dan kan je er ook eens 4 uurtjes tussen laten als hij net lekker slaapt.
    Gebruik daarbij het rekensommetje van Averlach en kijk of je aan het eind van de dag rond de gemiddelde totale hoeveelheid uit komt. Kijk, met 6x 100cc kom je op 600cc uit, maar met 12x 50cc kom je ook op 600cc uit zeg maar.
    En als je je kindje zelf laat komen heb je ook kans dat hij meer drinkt, want als je hem elk 1-2 uur wakker gaat maken omdat hij daarvoor niet zoveel op heeft, dan heeft hij waarschijnlijk nog niet zoveel trek en drinkt dus weer maar een klein beetje.
    Hoe lang doet hij over het drinken van z'n flesje? Gaat het niet te langzaam waardoor hij vermoeid raakt en niet meer verder wil drinken, met als gevolg dat hij weer snel komt voor weer een klein beetje?
    15-20 minuten over een flesje doen is ongeveer de richtlijn. ;)

7. Jackie87

Jackie87 VIP lid

6 aug 2013
    5.496
    2.948
    113
    Ik denk dat je baby het prima aan het regelen is.
    Een baby kan geen klok kijken en drinkt gewoon als hij honger heeft. Zo te zien drinkt hij liever vaker kleine beetjes. Ik zou dus vaker kleine flesjes geven.
    Bij borstvoeding is het normaal als een pasgeboren baby 12 keer op een dag drinkt. Dat is normaal baby gedrag. Jouw baby doet dus precies wat hij hoort te doen :)

8. debq

debq Fanatiek lid

10 mrt 2010
    3.797
    761
    113
    Wat al gezegd is, gewoon naar je kindje kijken wat hij wil drinken. Van de kraamzorg moesten we de voeding voor M steeds meer ophogen, ze dronk dan ook erg slecht, weigerde gewoon en spuugde heel veel uit. Wij hebben vooral naar haar behoeften gekeken. Hierdoor kreeg ze de ene dag 'te weinig' binnen en de andere dag 'te veel'. Inmiddels is ze bijna 5 maanden en krijgt nog steeds flesjes van maar 150cc en drinkt deze ook niet altijd op. En ook nu nog drinkt ze voor haar gewicht soms te weinig en soms te veel.
    Eten moet naar mijn mening vooral gezellig zijn. Bij Q hebben we wel altijd naar de adviezen geluisterd qua ophogen van hoeveelheden. Zij heeft eten nooit leuk gevonden. Vanaf dat ze 6 jaar is gaat dat pas iets beter.

9. Jackie87

Jackie87 VIP lid

6 aug 2013
    5.496
    2.948
    113
    Het zijn geen flessen van "maar" 150ml. 150ml is de natuurlijke maaginhoud van een 1 jarig kindje.
    Als je de hoeveelheden volgt wat op het pak kv staat, rek je de maag op.

10. Pastasaus

Pastasaus Actief lid

11 sep 2016
    255
    144
    43
    Vrouw
    Op de spaghetti
    Sorry dat ik nog niet eerder geantwoord heb, maar ik zal het eens op mijn gemak doorlezen wat jullie geantwoord hebben en kijken hoe en wat. Op het moment drinkt hij best goed, vaak gaat de fles van 100 leeg maar ook niet altijd.
    Ik heb inderdaad eens bij gehouden wat hij per dag dronk, en hij zat eigenlijk altijd net boven wat hij per dag qua gewicht nodig heeft. Afgelopen vrijdag hebben we hem gemeten en gewogen, en hij zat op een paar gram na 200 gram boven zijn geboortegewicht. Netjes toch?
    Hij komt nu gemiddeld om de drie uur, in de nacht nu ook dus de voedingen zijn wat opgeschoven qua tijd.
    Ik ga het straks eens lezen en antwoorden op jullie berichtjes, sowieso bedankt !

Deel Deze Pagina