Hoi allemaal, Kan je nu al zien of je kleine links of rechtshandig is? Erik heeft een voorkeur voor links. Als ik een speeltje tegen zijn rechterhand houd ter aanmoediging om vast te pakken dan doet ie dat niet, zijn handje blijft gesloten. Maar zijn linkerhandje doet ie wel open en pakt het speeltje meteen en houd het ook vast. Betekend dat dat ie linkshandig is?
dat heeft youame dus ook haar vader is ook links nmaar als k iets in der rechterhand wil geven pakt ze het met de linker de fles pakt ze ook eerst vast met links ben ook wel benieuwd
ja hier ook.. noa heeft ook een sterke voorkeur met links... ik weet niet of 't verbeelding is,... maar ik mekr al sinds ze heel klein is dat ze alles met links pakt.. ook wel met rechts maar meer met links.
ik dacht t n tijdje geleden ook duidelijk een voorkeurhandje te zien, maar toen zei het cb dat dat pas rond het 1e jaar duidelijk wordt. en nu zie ik eerlijk gezegd ook geen verschil meer
hmmm... over 2 maanden is de mijne een jaar.. ik zal er eens extra goed op letten nog... want ze pulkt alles ook met links.. dus de fijne dingen.. doet ze met links.. als je rechts bent.. dan zou je dat toch met rechts doen lijkt me..?
Bij mijn oudste dochter werd in groep 1/2 nog gekeken of ze links-of rechtshandig was, want dat schijnt dan pas echt vast te staan.. Mijn jongste dochtertje is 2 en wisselt nog regelmatig van hand met eten, tekenen, dingen aanpakken enz. Kian van 4 maanden pakt liefst links op dit moment..
ik weet het niet.. ze wil wel aldoor haar linkerduim pakken maar ik duimde zelf ook met links dus zegt ook niks.. me vriend is wel links dus kan alle kanten op..
Hoeft niet. Ik doe heel veel dingen met links (bv tennissen, boterham smeren), maar ik ben wel rechtshandig (schrijven). Maar ik ben ook heel benieuwd of het zo vroeg al iets zegt!
Volgens mij hoeft het nu nog niets te zeggen. Weet dat ze het zelfs in groep 3 nog wel eens testen of een kind al een voorkeur heeft, kan zelfs dan nog tweehandig zijn en later nog een voorkeur ontwikkelen (of er uit komen, dat weet ik niet) dacht ik. Dus met een paar maanden lijkt me dat echt nog niet te zeggen.
Ik zie bij mijn dochtertje nog niet zozeer een voorkeur..maar met eten merk ik wel dat ze het soms liever met links pakt..maar omdat wij moslim zijn en het eten met de linkerhand verboden is verbieden wij dat en pakken we het altijd uit haar linker hand om het vervolgens in haar rechterhand te geven..
Uhm.... gulay.. dat geldt voor mensen die al kunnen begrijpen.. bij babies maakt 't helemaaaal niet uit wat ze doen, ja tis goed om ze iets aan te leren.. maar wel wanneer ze begrijpen wat 't verschil is tussen links en rechts... @ sweetangel... Ja logisch dat iedere baby links is( hier) omdat mensen die hier reageren zich identificeren met het onderwerp.. de mama's van rechtshandige baby's reageren niet, omdat ze zich niet aangesproken voelen.. pfffffffffffffff ( )
officieel kun je pas aan het einde van de kleuterleeftijd zeggen of een kind links of rechts handig is. voor die tijd komt eerst nog een fase waarin alles met twee handen tegelijk gedaan wordt, na die periode wordt er op de kleuterschool als er twijfels zijn over links of rechtshandigheid een simpel testje gedaan om te zien wat de voorkeurshand is. tot die tijd mag je officieel nog niet van links of rechtshandigheid spreken en moet je proberen beide handen te stimuleren.
In het nieuwe blad Wij jonge ouders staat daar iets over in. Dat je met 1,5 - 2 jaar daar pas echt duidelijk verschil in gaat merken. Ik heb de ene keer de indruk dat Joey zijn rechterhandje vaker gebruikt, maar de andere keer is het weer helemaal omgedraaid