zoveelste topic over baby op de fiets...

Discussion in 'Verzorging' started by Terra, Jun 28, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Terra

Terra Bekend lid

Dec 22, 2008
    668
    0
    0
    Medewerker gehandicaptenzorg
    gelderland
    Spijt me, kan het niet laten, moet het echt vragen.
    Iedereen blijkt er anders over te denken...

Mijn schoonmoeder is vorige week voor het eerst gaan fietsen met mijn zoontje van bijna 10 maanden.
    Wij zijn nog niet met hem gaan fietsen omdat er dachten dat een baby eerst moet leren zelfstandig te gaan zitten. Wat inhoud van buik naar zit en zit naar buik en vooral niet omvallen...toch??

Oh hij vond het zo leuk, en het was maar een klein stukje... overdrijf ik omdat ik gezegd heb dat ik het nog niet wil hebben? En nog niet gesproken over het feit dat wij die eerste ervaring willen hebben :x

wanneer zijn jullie voor het eerst gaan fietsen? En hoe was je kind lichamelijk ontwikkeld? Kon hij al zitten?

groetjes Terra!

2. Bijzonder

Bijzonder VIP lid

Oct 1, 2008
    7,728
    0
    0
    Hier gaan fietsen toen ze echt pas goed zat, anders ging ze naar de zijkant hangen. Doodeng ! Geloof dat ze 10/11 maanden was toen we voor het eerst gingen fietsen. Lenthe is wel klein, vandaar dat ik gewacht heb tot ze echt goed zat.

3. Rosao

Rosao VIP lid

Nov 3, 2007
    12,893
    1,390
    113
    Ik ben pas vrij laat gaan fietsen met Thijmen, maar dat was meer omdat ik geen fiets had waar hij op kon :)

Ik dacht dat je pas met ze op de fiets mocht als ze goed stevig konden, niet perse als ze zelf konden gaan zitten. Maar dan nog, toch stom dat ze zomaar met haar zijn gaan fietsen zonder te overleggen!

4. jopie

jopie VIP lid

Aug 10, 2006
    6,030
    1
    0
    Putten
    Ik vind het niet kunnen dat je schoonmoeder dat doet zonder overleg, maar goed.

Ik ben pas gaan fietsen toen Dylan een jaar was, maar dat kwam ook omdat ik een fietskar had en hij daar lekker in zat in de winter.

5. Pila79

Pila79 Bekend lid

Dec 4, 2007
    978
    0
    0
    Wij zijn al eerder gaan fietsen, onze dochter is van januari en we zijn in de zomervakantie gaan fietsen. Ze bleef toen al redelijk goed zitten, heel soms viel ze dan nog om, maar kon zeker nog niet uit zichzelf gaan zitten. Ze kon toen wel al kruipen en zat verder wel goed stevig. We zijn een klein stukje gaan fietsen. Ze vond het prachtig, hebben haar goed vastgezet in het stoeltje (gordeltjes goed aangetrokken) en zo de eerste keer een kwartiertje gaan fietsen en toen steeds wat langer.

Ik vind het persoonlijk dus wel een beetje overdreven dat je nog helemaal niet met je zoontje mag gaan fietsen (en dan bedoel ik uiteraard wel een klein stukje, geen tourtochten van een paar uur). Maar vind niet dat je overdreven hebt gereageerd met dat je schoonouders zomaar met hem zijn gaan fietsen. Dat hadden ze uiteraard wel met jou mogen bespreken, of jij het goed vind of niet.

6. Ikke20

Ikke20 Actief lid

Oct 13, 2008
    379
    1
    0
    Het CB bij ons gaf aan dat ik mijn zoontje mee op de fiets kon nemen, wanneer hij zelf zou kunnen gaan zitten. Dat heb ik zelf aangehouden, omdat ik het al spannend genoeg vond om te gaan fietsen met zo'n kleintje. Maar of je vind dat het al eerder kan of niet, het belangrijkste is denk ik dat JIJ je er prettig bij voelt! Ik vind het ook niet raar dat je overdreven hebt gereageerd op je schoonouders, ze hadden het op ze minst moeten overleggen.
    Veel succes!

Groetjes Mariska

7. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

Nov 29, 2007
    11,895
    42
    48
    ten eerste: je schoonmoeder had het gewoon moeten vragen, of het nou wel of niet mag op deze leeftijd..

Ik ben destijds bij het CB langs geweest. Mijn jochie kon met 10 maand nog niet gaan zitten. Maar kon zelf al wel een paar maand stevig zitten als je hem neerzette. Hij speelde alleen liever op zijn buik, dus had geen reden om zelf te gaan zitten (uiteindelijk bij 13 maand)..
    Ze deden daar een klein testje. Hij zat op de tafel. En ze gaf hem een duw tegen zijn schouders. Dan moeten ze vlot weer rechtop komen, zonder te wiebelen of te twijfelen. Gewoon weer snel terug in evenwicht. Misschien kun je het CB eens vragen?

Wij zijn toen wel gaan fietsen, maar alsnog eerst stukjes van 10-15 minuten over asfalt. Na 2-3 weken pas over klinkerwegen (die hier hobbelen irritant)..

8. Terra

Terra Bekend lid

Dec 22, 2008
    668
    0
    0
    gelderland
    Ik vind het ook niet kunnen, en heb dat ook met haar besproken. Ze was zo druk in haar hoofd met regeldingen dat toen ze daar eenmaal mee klaar was dacht '' kom we gaan even fietsen''. zonder na te denken dat het zijn eerste keer zou zijn. gekke reden want ze heeft nog nooit met hem gefietst dus echt automatisme kan het nog niet zijn. maar goed, besproken en vergeven... ze is wel onze enige oppas :D

zoontje kan al 10 min sowieso rechtop zitten. dat heb ik gister in zijn zwembadje geprobeerd. en als hij naar achter dreigt te gaan (ligt eraan hoe hard) komt hij zelf weer rechtop. als hij naar voren buigt komt hij ook zelf weer rechtop.

ik zie regelmatig kindjes voorop de fiets die net zo klein als mijn zoontje zijn. en dan vergelijk ik in mijn hoofd.... dat het best zou kunnen om te gaan fietsen.

maandag naar het cb, zal is vragen hoe zij erover nadenken.

9. Panda81

Panda81 Fanatiek lid

Nov 13, 2008
    3,424
    448
    83
    Limburg
    Hier zijn we gaan fietsen toen ze een kwartier kon blijven zitten. Ze kon toen nog niet uit zichzelf gaan zitten vanuit liggen maar wel als ze voorover hing weer terug rechtop.
    Het is hier prima gegaan, hielden haar ook goed in de gaten of dat ze het nog volhield en bleven in de buurt zodat we evt weer snel thuis waren.

10. Terra

Terra Bekend lid

Dec 22, 2008
    668
    0
    0
    gelderland
    nah, klinkt allemaal alsof ik het best is kan proberen :D

nog stoeltjes waar mama's heel positief over zijn? stoeltje voor voorop de fiets, en het liefst die je kan overzetten op de fiets van papa

11. kleinvisje

kleinvisje Niet meer actief

ik heb het stoeltje van bobike voorop de fiets is van 9-15 kilo
    en ben daar erg tevreden over. is ook makkelijk los te halen als het nodig is hoor. wel moet je op beide fietsen een bevestiging hebben om het stoeltje in te klikken dan. zelf heb ik een moederstuur op mijn fiets. geeft ook voor mezefl gelijk veel meer ruimte.

ik ben gaan fietsen toen mijn zoontje 6½ maand was. hij zat toen al wel goed genoeg.

12. Tamale

Tamale Niet meer actief

Wij zijn gaan fietsen ( hele kleine stukjes ) toen ons dochtertje stevig kon zitten.
    Als we haar aanduwden ving ze zichzelf op en corrigeerde zichzelf.
    Ze was toen 7 maand.
    Nu gaat ze al een hele tijd zelf zitten.

Wat ontzettend raar dat je schoonmoeder dit zomaar van je afpakt.
    Ik was echt héél boos geworden!

13. Terra

Terra Bekend lid

Dec 22, 2008
    668
    0
    0
    gelderland
    ben ook wel boos geweest, maar misschien meer verdrietig. en dan zegt ze nog '' de tweede keer dat je gaat fietsen zal hetzelfde zijn als de eerste ervaring '' .. oftewel ik zal niks missen.

ik ben gister naar het cb geweest en heb groen licht gekregen om te gaan fietsen :D

14. banjabes

banjabes Fanatiek lid

Jun 29, 2008
    2,134
    0
    0
    Oh heerlijk meis,

Geniet van het fietsen. Ik vind het zoiets moois zo op de fiets met je kleintje voorop. Echt genieten.

Ik zou toch zeker nog tegen je schoonmoeder zeggen dat het echt niet normaal is hoor. Ook haar laatste reactie. Jij geeft aan dat je iets niet leuk vindt (en je hebt ook helemaal gelijk vind ik) en zij wuift je een beetje weg. echt belachelijk!

Veel plezier op de fiets!

Liefs Banjabes

15. Bluesky

Bluesky VIP lid

Oct 1, 2007
    5,941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Volgens mij word er idd geadviseerd om pas te gaan fietsen als ze stevig kunnen zitten. Het gaat er om dat de nek de hobbels op moet kunnen vangen. Als ze stevig los kunnen zitten, is de nek ook stevig genoeg.

Ik weet niet of "zelf" kunnen gaan zitten een criterium is, dat is bij mij geen punt geweest. Jitte kon al heel snel zelf gaan zitten en Jelle ging pas zelf zitten toen hij zich op kon trekken aan de tafel. (eerst staan en dan zitten) Maar toen kon hij al wel rustig een half uur gaan zitten spelen als ik hem neerzette.

16. Arja

Arja Bekend lid

Nov 2, 2008
    951
    0
    0
    mijn dochter kan uren lang (als het moet) goed zitten zonder om te vallen. Ze kan echter nog niet zelfstandig GAAN zitten. Bij het CB testen ze of ze stabiel genoeg zijn door ze tijdens het zitten een duwtje te geven. Als ze zichzelf corrigeren en niet omvallen is het goed. Zelf kunnen gaan zitten is geen maatstaf. Mijn meisje zit al zelfstandig sinds 6 maanden maar kan nu nog steeds niet zelf gaan zitten. Ik neem haar mee op de fiets sinds dat ze zo'n maand of tien was.

17. Juul75

Juul75 VIP lid

Apr 8, 2010
    12,092
    7,843
    113
    Ik ben pas met L. gaan fietsen toen ze zo'n 13 maanden was, toen kon ze heel stevig zitten, zelf met haar hoofd schokken pvangen en zelf gaan verzitten. Ik vind het onderuitgezakt zitten nog niet zo eng, maar de nek! Er komen best vaak schokken door het stuur, als je over een onregelmatig fietspad fietst, een dpoorweg, boomwortels die omhoog komen, een oprit......ik voelde me er pas heel laat veilig bij.

18. MvS

MvS VIP lid

Oct 19, 2008
    5,563
    1
    36
    Wij zijn het met 8 maanden voor het eerst gaan proberen en ging super. Mijn zoontje zat dan ook al wel 2 maanden stevig en de laatste maand krijg je 'm niet eens meer omvergeduwd als je er hard je best voor doet, dus nu kunnen we ook langere stukken gaan proberen :)

Toch is dit niet zo'n gekke gedachte, want zo bekijken wij het ook bij dingen die onze zoon voor het eerst op het KDV doet. Als hij straks daar voor het eerst zelf gaat staan, dan is het voor ons niet minder bijzonder als hij het voor het eerst thuis bij ons doet, hoor ;)
    Het klinkt misschien een beetje als 'wegwuiven' zoals je schoonmoeder het zei, maar ik snap de gedachtegang dus wel heel goed.

19. femkes

femkes VIP lid

Jul 24, 2007
    9,088
    10,382
    113
    Voor jou is het nog steeds de eerste keer en vaak gaat het daar meer om dan zijn eerste keer. Tenminste zo ervaar ik dat.

Wij zijn gaan fietsen toen hij stevig zat, niet toen hij ging zitten. Wel goed vast gezet zodat hij nergens heen kon. Stoeltje van bobike bevalt erg goed. Ik vind het vooral voor mezelf erg handig. Je hebt met de fiets veel meer mogelijkheden, zeker nu we ook een buggy en buggydrager hebben.

20. Terra

Terra Bekend lid

Dec 22, 2008
    668
    0
    0
    gelderland
    voor gaat het eigenlijk over zijn eerste keer, niet zo zeer die van ons. alles wat mijn zoontje voor het eerst doet willen wij graag zelf doen/ ervaren. reactie bekijken en genieten van de situatie :)

ondertussen kan hij zelfstandig gaan zitten en ook weer gaan liggen vanuit zit. dus euh... alleen nog ff tijd vrijmaken om een zitje te kopen :p

Share This Page