Gisteren had ik mijn eerste check bij het consultatiebureau met mijn dochter van 1 maand. De arts constateerde dat soms haar oogjes te ver naar beneden zakte. Haar pupil zakt dan dus ook naar beneden waardoor ze dus niks zou kunnen zien. De arts zag dit niet vaker en heeft met spoed een afspraak bij de oogarts geregeld. Anatomisch is er niks mis met haar ogen. Ze dacht alleen wel dat het misschien te slappe of te sterke oogspieren kunnen zijn. Alleen omdat ze nog zo jong is kunnen ze haar heel lastig testen. Op de vraag of ze überhaupt wel kon zien heb ik geen concreet antwoord gekregen, al dacht ze wel van wel. Ik merk dat ik er best wel mee zit. Alles zou goed zijn voor ons, zolang ze maar gewoon kan zien. Dat is nu mijn voornaamste zorg. Heeft iemand hier ook ervaring mee met zo'n jonge baby? En wat was de uitkomst?
Mijn dochter had dit ook op die leeftijd. Inmiddels is ze 15 maanden. Mijn cb arts zei dat ze het ging aan kijken omdat de ogen nog verbeteren in het eerste jaar. Ze ging alleen wel bij iedere afspraak naar de ogen kijken en er zat ook vooruit gang in. Ze gaf aan dat ze het eerste levensjaar kinderen over het algemeen niet door stuurde naar de oogarts omdat die er voor het eerste levensjaar niks mee doen omdat dag nog zo erg kan veranderen. ze is vorige maand nog naar de cb-arts geweest en ze kon er niks meer van zien. Ik vind een baby van een maand doorsturen naar een oogarts wel erg jong. Tenzij het heel erg extreem is.
Met dat laatste ben ik het absoluut niet eens. Kinderen moeten voor de 6 weken gezien worden door de arts, juist om tijdig naar de oogarts te kunnen sturen. Aan sommige dingen is namelijk op latere leeftijd niks.meer te doen. Juist tijdig ingrijpen is dan belangrijk! Voor jullie natuurlijk superfijn dat het niks blijkt te zijn hè! Daar hoopt natuurlijk iedereen op! @ts heb je je afspraak al gehad?
@Bloem4 ik zie dat je vrijdag midden in de nacht dit gepost hebt. Lag je er wakker van? (of was je kindje gewoon wakker, kan natuurlijk ook). Hoe is het nu met je, ben je er nog zo onrustig onder? Vervelend zeg! Hopelijk kan je snel bij de oogarts terecht en krijg je meer antwoorden.
Sorry reacties hier helemaal gemist omdat ik geen meldingen kreeg. Haha, nou mijn dochter komt nog braaf om de 3 uur snachts dus ik was wakker door haar. Maar uiteraard speelt dit wel enorm door mijn hoofd. Lief dat je er naar vraagt. Ik werd toevallig vanavond nog gebeld door de arts van het consultatiebureau. Dat ze de brief van de oogarts binnen had en dat ze wel heel bang was wat ze daar te lezen zou krijgen. Dat ze opgelucht was dat het er redelijk oké uit ziet voor nu. Lief dat ze even belt. Maar ook wel weer even een klap in mijn gezicht dat ze echt een beeld heeft laten zien wat niet normaal is. Ik ben dan toch ineens weer meer ongerust over wat ze gaan zeggen over 4 weken. Dan moet ze opnieuw beoordeeld worden door de oogarts. Vooralsnog denken ze dat het te sterke/ slappe oogspieren zijn.
begrijp ik het goed dat je nu eigenlijk nog niet precies weet wat er aan de hand is en of er wat aan gedaan kan/moet worden? Heel logisch toch, dat je er nog steeds heel ongerust over bent. Je wil gewoon voor je meisje geen ellende. Dikke knuffel!
Dat is niet wat je hoopt te horen op het consultatiebureau.. Hier niet helemaal hetzelfde maar mijn oudste dochter is scheel geboren. Op een gegeven moment was ik de opmerking (door professionals!):’ zo scheel heb ik een baby nog nooit zien kijken’ echt spuugbeu Wij zaten dus ook ‘al’ met 3 maanden in het oogziekenhuis. Gelukkig blijken het ‘alleen’ 2 schele/luie oogjes te zijn en nu (10 jaar) na jaren plakken en operatie loenst ze nog steeds, maar ze kan best goed zien met bril. We zijn nog steeds onder controle elke 4 maanden omdat ze niet stabiliseert. Maar die eerste maanden waren inderdaad het spannendst. Wat als er meer aan de hand is, kan ze lopen, meekomen op school, autorijden? Ik kon het gelukkig van me afzetten doordat ik een afspraak had staan met de oogarts en eerder zou ik het toch niet weten. Ik hoop dat dat ook een beetje voor jou geldt.. Hele dikke knuffel en hopelijk duidelijkheid over 4 weken.