Hoi allemaal, Mijn dochter van 7 maanden spant sinds een paar weken haar armen aan en doet haar handen dan constant open en dicht. Ze doet dit soms ook als ze haar armen niet aanspant. Ze doet haar handen open en dicht op allerlei verschillende momenten. Ik begin een beetje ongerust te raken. Hebben jullie dit ook weleens gehad/gezien?
Hoi mamavanlisa Ik ken die als fladderen. Mijn kindjes deden dit allemaal vanaf een paar maanden. Bij ons is het ongeveer zo: dicht en open gaan van het handje en een beweging beetje draaiend van links naar rechts of anders om. Ik heb het wel eens na gevraagd bij de fysio en kinderarts. Niet echt een eenduidig antwoord. Het is ontspannend, mijn jongste doet het nu erg veel als hij op zijn buik ligt en armen en benen van de vloer heeft. Dan buigt hij zijn armen en fladdert. Ik maak me geen zorgen. Ik zou het even aankaarten bij Consultatiebureau als je zorgen blijven. Als je Googled op fladderen vind je veel verwijzingen na autisme. Mijn oudste heeft naar alle waarschijnlijkheid autisme, maar hij had veel meer andere kenmerken dan alleen fladderen. Mijn dochter deed het ook, en voorals nog geen andere kenmerken van autisme. Mijn jongste doet het nu dus ook, maar voorals nog ook geen andere kenmerken.
Wat hierboven wordt gezegd. Het klinkt als fladderen en kan wijzen op autisme. Ze is alleen nog erg jong, meestal gaan rond de 12 maanden andere dingen opvallen zoals niet brabbelen of geen tot weinig contact maken met mensen.