Mijn dochter heeft rond 18 mnd een poosje af en toe (per ongeluk?) op het potje geplast, maar op een gegeven moment kreeg ze er een afkeer naar en ben ik even gestopt. Sindsdien zit ze nog af en toe op het potje of de wc, als ze zelf wil. De laatste 2 weken trekt ze alleen zelf regelmatig haar luier uit. Als ik even niet oplet (of als ze bijvoorbeeld moet gaan slapen) heeft ze haar broek/maillot uitgetrokken en ligt haar luier ergens in de kamer. Tot nu toe gelukkig nog niet met een enorme poep-bende als gevolg (alleen nog met plas), maar ik kom er niet helemaal achter waarom ze dit doet. Ze is er alleen wel veel mee bezig. Ze zegt af en toe 'Komt een plasje' of 'Poepie gedaan!'. Scheetjes zijn ook opeens interessant, of luiers van andere kinderen. Maar goed, nu leek het me een prachtige mogelijkheid om vanuit haar eigen interesse te kijken of ze zindelijk zou kunnen worden... Maar tot nu toe zit ze 1 of 2 keer per dag op het potje maar doet ze niets. Na 5 minuten verslapt de aandacht en plast ze soms op de grond ergens in de kamer ofzo. Al sinds een half jaar plast ze denk ik helemaal niet meer op het potje en nu dus ook niet, ondanks de interesse enzo. Iemand ideeën? Gewoon laten gaan en komt vanzelf? Of kan ik nog meer doen/helpen?
Bij L. begon het ook zo, veel interesse in plassen en poepen, en altijd willen kijken als ik of pappa naar de wc ging. Op een gegeven moment hebben we een potje in de woonkamer gezet, haar luier uitgedaan en alleen een onderbroek aan, dus geen broek of maillot. Vervolgens haar zo ongeveer elk half uur op het potje gezet. Ze had heel snel door dat ze daar moest plassen en leerde dus ook snel op houden. Door een onderbroek aan te doen voelen ze snel dat ze nat zijn en dat vinden ze vies. Bijkomend voordeel, je hebt alleen af en toe een plasje op de grond liggen, en poeponderbroeken gooide ik gewoon in de zwarte container Ik denk dat Julia er ook wel aan toe is, als ik dit zo lees, maar als ze het niet op weet te houden tot ze op het potje zit kan het ook zijn dat je gewoon nog even moet wachten. Ze moeten er ook lichamelijk aan toe zijn om het te kunnen doen. Ik zou zeggen, gewoon proberen.
ik denk niet dat een luier uitdoen per definitie te maken heeft met zindelijk willen worden. je ziet heel veel kinderen die hun luier uitdoen in bed. ik denk dat dat meer te maken heeft met verveling omdat ze te lang moeten wachten op papa of mama.sommige smeren dan ook nog even lekker heel hun bed onder de ontlasting en daar hebben ze dan blijkbaar ook gewoon de tijd voor. daarna vallen ze soms weer in slaap en dan tref je ze dus in die bende aan. om op je vraag terug te komen, het kan natuurlijk wel, maar gezien de desinteresse in het potje denk ik dat niet eigenlijk. kun je haar niet vragen waarom ze het doet als ik me niet vergis was ze verbaal erg sterk al toch? anders zou je wellicht het potje op haar eigen slaapkamer kunnen zetten en de babyfoon wat scherper afstellen zodat je beter hoort of ze ergens mee bezig is.dan kun je er sneller op inspelen. ik zou er alleen op inspelen als ze het zelf ook wil trouwens en niet gaan pushen, dan krijg je alleen maar meer afkeer.
Nee hoor, daarom vroeg ik me af hoe ik het wel kon aanbieden, zonder te pushen. Eerder merkte ik al hoe snel ze dan geen zin meer had. Maar, ik denk dat er wel wat aan zit te komen. Ze wil namelijk heeeel graag haar luier uit en dan een onderbroek aan. Gisteren daardoor een keer haar kleren nat geplast, maar nu loopt ze ook alweer een klein half uurtje zonder luier rond. Ik vraag af en toe of er een plasje in haar buik zit, maar probeer dat niet te vaak te doen (elke 20 minuten?). Op het potje móeten vind ze niets, dus dan probeer ik het maar zo dat ze zelf kan bepalen of er een plasje komt of niet. Nat zijn is vervelend genoeg om te leren dat het fijner is op het potje! Ik ben erg benieuwd!
heb je een wc verkleiner? sommige kinderen vinden het potje gewoon helemaal niks. blijkbaar wil ze dus wel, ze wil ook ondergoed aan. maar het potje zit haar dwars. als je gen wc verkleiner hebt is het misschien een idee om samen met haar zo'n ding uit te kiezen en dan daar gebruik van te maken. een krukje voor de wc zetten en het onderbroekje aandoen en zien wat er gebeurd. zou niet al tevaak gaan zeuren of er al een plasje zit. denk dat ze daar ook een beetje de kriebels van krijgt. kijk het op een vrije dag eens aan, koop zo'n ding en laat de deur op een kier staan en zie wat ze doet.