Man, man, heb even echt zo flink de pest in. Moet even van me af schrijven. M'n oudste is echt zo vervelend de afgelopen paar dagen. En op een manier die ik echt niet van haar gewend ben. Normaal geef ik haar een keuze, of leg haar dingen uit en dat gaat goed maar nu.... niks lijkt te helpen. Heel de ochtend al strontvervelend (niet luisteren/jammeren om alles etc), en net moest ze duplo opruimen want we gingen brood eten. Ze begon een beetje met opruimen maar ondertussen donderen. Brood gemaakt, toen kwam ze wel, maar ik had gezegd eerst opruimen. Er werd niet opgeruimd, ook niet toen ik zelf al wat ging eten (om dr aan te sporen). Toen ik klaar was, en inmiddels ook al mn jongste een fles had gegeven heb ik haar nogmaals gezegd dat ze moest opruimen en daarna brood mocht eten, en dat ze anders meteen naar bed moest.... Ze begon met de blokjes te gooien en dat was de druppel. Heb haar opgepakt, gezegd wat ze niet goed deed en dat er niet gegooid word en in bed gelegd. Ik vind het bed echt geen strafplek maar ik wist het niet meer.... op de gang zetten heb ik ooit 1x geprobeerd maar dat vind ze geen straf.... op de trap zitten ook niet... ik weet t niet....
Meid moeilijk he! Hier ook wel eens van die buien.. Mijn man legt haar dan ook op bed. ik vind dit ook geen goede strafplek. Wat Mila nu iedere keer zegt als ze iets stouts heeft gedaan Ik zal het niet doen meer! Vind ik zo vervelend omdat ze weet dat ze iets doet wat niet mag en dan komt ze er zo makkelijk onder vandaan.. Maar ik zou het nogmaals proberen op de gang. Wij zetten ook wel eens kinderstoel in de gang en dan moet ze daar in dan kan ze geen kant op en dat vind Mila toch wel erg.. Succes! Er wordt mij iedere keer gezegd "het is een fase" het gaat wel weer voorbij pfoehh ik hoop het!
hey.... ja misschien toch nog eens proberen ja op de gang (nouja, halletje). Het is best lang geleden en misschien begreep ze het toen nog niet helemaal.... weet t niet... En dan precies op zo'n dag dat je echt lekker rustig aan wilt doen en lekker samen keuvelen en leuke dingetjes doen enzo.... nou mooi niet dus...
Ja gewoon op de gang lijkt me beter. Maar goed, ze is nog klein he! En in de uitprobeerfase Hier een dame van 4,5 die nu pas zonder mopperen opruimt. Geef het de tijd. Meestal maak ik er een leuke bezigheid van met muziek samen gezellig opruimen.
Het is waarschijnlijk de leeftijd, mijn dochtertje is iets ouder en doet precies hetzelfde. De hele dag door jammeren en huilen om niets en echt vervelend doen. Vanochtend begon het om 07.00 uur al omdat ze haar kleding niet aan wilde.... Pffff daar heb ik echt geen geduld voor, s`morgensvroeg! Ik ben weggelopen en papa heeft haar (uiteraard zonder problemen!!) aangekleed. Het zal echt een fase zijn, maar het is zooo vermoeiend. Haar slaapkamer vind ik ook geen strafplek, maar op de gang of op de trap blijft ze ook niet zitten. De laatste tijd negeer ik haar zoveel mogelijk (heel moeilijk als ze naar je toekomt en probeert te paaien met knuffels en kusjes...) en dat werkt nog het beste.
bosi, ja dat klopt maar eigenlijk deed ze tot op een paar dagen terug altijd zonder mopperen, en zeker als er daarna iets leuks te wachten stond (lekker eten of naar buiten oid).
Hier tel ik altijd eerst tot drie. Ik zeg dan bijv. 'Mama telt tot drie, anders krijg je geen boterham.' Meestal helpt dat, zo niet, dan gooi ik de boterham weg. Soms zegt ze dan nee, nee, wel boterham en dan geef ik haar nog 1 kans om op te ruimen. Zo niet, dan geen boterham. En soms gaat ze ook zonder pardon de gang op. Daar moet ze dan even blijven en dan vraag ik haar of ze weer lief kan doen, zo niet, dan blijft ze nog even staan. Daarna knuffelen we altijd even.
ik vind het eerlijk gezegd een beetje raar overkomen..."eerst opruimen anders krijg je geen brood" als het om een ijsje ging oke...maar brood is toch iets dat ze nodig heeft en om haar dat te onthouden omdat ze niet wilt opruimen vind ik een beetje raar. ik snap jouw idee wel, dat je gewoon wilde dat ze netjes haar speelgoed opruimde nadat jij dat gevraagd had want mijn zoontje moet ook zijn speelgoedjes nu zelf opruimen of desnoods samen. maar in deze situatie zou ik hem toch wel zijn boterham geven en afspreken dat hij daarna wel zijn speelgoed opruimt(als hij klaar is met spelen)
Ooh ik herken het ook zo hier altijd met fases. Nu zitten we in een hele lieve fase dus ik geniet nu haha. Met opruimen maak ik er een spel van. Dan zeg ik we gaan opruimen en wie het meeste opruimt die wint! Nou dan wil hij wel hoor als hij maar kan winnen van mama ik help altijd mee maar zo leer ik hem opruimen. Verder consequent zijn! Ik denk dat je dit al heel goed doet, ze zoekt nu grenzen op nl en jij moet consequent zijn nu. Geef er niet aan toe. probeer van zoveel mogelijk dingen een spel te maken zoals opruimen en op bed gaan e.d. zodat het leuk blijft, hier werkt het heel goed zolang mijn zoon maar kan winnen van mama en uiteraard wint hij altijd op 1 of andere manier haha
Krijgt ze dan echt geen brood???? ( zo nee. persoonlijk ben ik van mening dat je een kind niet met eten moet straffen die boterham is nodig om te groeien) er zijn genoeg andere methodes om ze als nog te laten opruimen. T.s het is misschien vervelend maar zou het helpen als je haar mee helpt met opruimen en dan samen aan de boterham te beginnen. Van kom we ruimen het even samen op en gaan dan onze boterham eten en jij mag kiezen uit welk beleg je. je boterham mag besmeren. Maar daar in tegen kan ik me best voorstellen als ze al een paar dagen vervelend is dwars en niet goed luistert dat je zo iets hebt van zo hier is onze grens bereikt en ik zet je nu toch eerst in je bed. Van wat een pfff dag. Voel je niet schuldig dat je het dit keer eens zo aan gepakt hebt. Het is ook niet mijn manier. Maar soms soms heb je van die dagen dat niks lijkt te lukken. Sterkte ermee in elk geval.
Lennylenn, normaliter rent ze als een gek als ze weet dat we daarna gaan eten, vandaar dat ik me nu dus geen raad wist.... Zou inderdaad niet "geen eten" als straf doen hoor... bonnie: Ja, tellen proberen we hier wel maar ik weet niet of ze dat echt snapt. Ze komt namelijk nooit... ze vind tellen interessant, en het lijkt of ze juist op de 3 wacht.... maar misschien worden we echt ontzettend voor de gek gehouden want met andere dingen is ze echt wel slim. pnirmal, meestal doen we het inderdaad zo. Er lagen nog meer spulletjes en dan moet zij 1 "ding" opruimen wat ik aanwijs en de rest doe ik. En ze mag altijd kiezen wat ze erop wil... Daarom wist ik het nu echt even niet. Ik heb het echt nog nooit gehad dat ik gewoon even niks kon verzinnen...(kan dus mijn borst wel nat maken voor de komende tijd. Nooit verwacht dat het zo'n drakie kon worden!) Maar ik denk dat ik gewoon de straf op de gang in mijn achterhoofd ga houden voor de komende tijd mocht het nodig zijn. Zal me proberen niet schuldig te voelen maar dat is best moeilijk. Ze was vanmiddag ook nog echt moe en leek wat ontdaan... Toen mijn man thuiskwam ging ze alleen weer net zo hard verder met "klooien".
het zal wel aan het weer liggen, hier 1 van eind april dus scheelt ook niet zoveel en ook geen huis mee te houden. hij kan "ineens"niet meer zelf spelen. de hele dag aan je lijf hangen en je vingers uit de kom trekken "mama tom tom" (en dat de hele dag) en ook gooien inderdaad, dingen tegen de tv slaan en heel hard gaan lachen. als het te bont wordt zet ik hem in de hoek, maar dan staat ie me enkel uit te lachen of loopt er gewoon weg. lastig hoor dat concequent blijven want het is zo vermoeiend. nu heeft hij ook nog eens ene spraak en taalbegrip achterstand, dus hoeveel snapt hij er feiterlijk van. aan de andere kant probeerd hij wel uit tot en met, dus ergens zal hij het heus wel snappen denk ik dan. ik zou zelf ook niet straffen met eten (hij eet zoal erg weinig) misschien de volgende keer even samen opruimen en dan samen aan de boterham beginnen zoals primal zei ik denk dat deze leeftijd nog net ff te jong is om oorzaak en gevolg al aan elkaar vast te kunnen plakken misschien ( maar mijn referentiekader is misschien wat verkleurd omdat wij dus met die achterstand zitten) het is en blijft in ieder geval erg vermoeiend en frusterend. en toch maar proberen positief en goed gehumeurd te blijven. in ieder geval staan we niet alleen. in dit topic kampen al een paar mensen met dezelfde fase.
bedankt voor je reactie. wbt voeding, zie mijn reactie hierboven aan pnirmal. Vandaag ging het beter.... dingen wat speelser aangepakt en bij een vriendinnetje wezen spelen. Afleiding werkt toch goed.
ja afleiding werkt vaak goed. ik heb inmiddels gemerkt dat het hier zoals ik dacht duidelijk weer samen hangt met een sprong. ( ja, alweer 1 ) hij zegt meer, brabbeld meer en zingt meer. hij zingt nu in zijn eigen taal het volledige poesje mauw , 2 dagen geleden waren dat nog maar stukjes. en vandaag achter op de fiets iets wat met kindjes te maken had. ik denk het afscheidsliedje van de psz.