Hallo, Ik denk dat mijn dochtertje zuigbehoefte heeft omdat ze zo nu en dan ook op haar vingertjes zuigt. Nu zit ik te twijfelen om wel of geen speen te geven. Ik vind het sonde omdat ik denk dat als ze straks wat ouder is minder gaat brabbelen met een speen in haar mond en dat ze misschien ook bepaalde letters verkeerd gaat uitspreken, dit las ik ooit ergens. Ook lijkt het me moeilijk om de speen later af te leren. Wat is jullie ervaring met de speen? Wel of niet doen?
Als je geen borstvoeding geeft zo ik het gewoon doen. Je moet wel even kijken welke speen ze wil, sommige baby's zijn zeer kieskeurig. Misschien wil ze wel geen eens een speen, maar alleen mama's pink haha. Ik heb mijn dochtertje gewoon een speentje gegeven als ze zuigbehoefte had of als ze een beetje huilerig was. Maar ze had hem nooit de hele dag in. Op een gegeven moment (4 mnd) kreeg ze tandjes en toen wilde ze hem haast niet meer, ik heb het maar zo gelaten en nu is ze sindsdien speenvrij. Ik zou proberen dan na 3 maanden af te bouwen met de speen, tot bijvoorbeeld alleen voor het slapen gaan.
Hoi, Ik zou de kleine gewoon dat speentje geven hoor. Mijn ervaring is dat het op sommige momenten echt een soort rust kan brengen, ook als ze wat groter zijn. En natuurlijk moet je het speentje niet constant in doen. Probeer het alleen op bed te geven. Dan voorkom je dat ze er de hele dag mee gaat lopen als ze wat ouder is en dat haar spraakontwikkeling beperkt wordt. Ik ben ook van mening dat als ze geen speen krijgen, ze wel iets anders zoeken om op te zuigen. Dus dan kun je maar beter iets aanbieden wat je later ook weer af kunt pakken. Want ze hebben het altijd over het afleren van een speen, maar een duim bijvoorbeeld is nog veel moeilijker, want die hebben ze altijd bij zich. Mijn zoontje heeft toen hij een paar dagen oud was voor het eerst een speentje gehad en hij werd toen veel rustiger, sliep makkelijker in en was makkelijker te troosten. Succes met je keuze!
Als ze echt zuigbehoefte heeft zou ik haar gewoon lekker een speentje geven. Mijn dochter heeft ook een speentje gehad toen ze nog echt klein was, inmiddels is ze bijna 14 maanden en heeft ze 'm alleen in bed. Verder geeft ze er helemaal niet om. Afleren hoeft dus echt niet moeilijk te zijn. Ik weet niet of je BV of FV geeft, maar als je BV geeft is het misschien wel verstandig om nog even te wachten ivm tepel/speen verwarring. Maar ik weet eigenlijk niet zeker of dat ook opgaat voor een speentje ivm de zuigbehoefte. Misschien die vraag (mits je BV geeft natuurlijk) even stellen in het Borstvoedingsgedeelte.
Zou ze dan ook de nacht doorslapen? Want er mogen 6 uurtjes tussen een voeding zitten per 24 uur. Ik heb een speentje van Bibi, Difrax en Avent. Ik heb net die van Bibi uitgekookt dus als ze straks echt onrustig is (ze heeft rond de avonduren meestal een huiluurtje) geef ik 'm haar. Dus dan kan ik het speentje het beste alleen maar geven als ze gaat slapen en erg huilt bijvoorbeeld? Als ze niet huilt sowieso niet.
Ik denk dat de hele nacht doorslapen nog wat veel gevraagd is, ik zie dat je dochter pas 3 weken is. En ja, als je het idee hebt dat ze zuigbehoefte heeft en dat het geen honger is kan je eens het speentje proberen.
Ja omdat de kraamzorg had gezegd dat er 6 uurtjes per 24 uur tussen een voeding mogen zitten vandaar dat ik dacht dan kan ik vannacht proberen om een speentje te geven, dus als ze niet echt honger heeft slaapt ze misschien door.
Hier ook een mannetje met zuigbehoefte! Heb hem maar een speentje gegeven... Speen lijkt mij makkelijker af te leren dan vingertjes... Vingertjes hebben ze altijd bij de hand hahaha
mijn dochtertje krijgt mijn afgekolfde voeding in een medela calma fles omdat ze nog te klein is om aan mn borst te gaan maar t speentje had ze van de week toch echt nodig en ben blij dat ik een prematuren speentje gehaald hebt ze heeft echt veel zuigbehoefte en op dr handje sabbelen geeft haar geen bevrediging meer
Als ze zo'n zuigbehoefte heeft gewoon geven hoor! Hier de fles en hij kreeg toen hij die leeftijd had ook gewoon een speentje. Als ze het zat zijn spugen ze hem zelf weer uit. Succes!
Gewoon speentje geven. Zou er niet op rekenen dat ze dan doorslaapt. Het speentje is voor de zuigbehoefte en helpt natuurlijk niet tegen de honger. En als ze echt honger hebben dan maakt dat speentje ook geen verschil meer! En tijdens de huiluurtjes gewoon lekker bij je nemen als je dat kan en wil. Ze is nog zo klein. Vaak willen ze ook gewoon bij je zijn.
Ja ik neem haar dan ook bij me alleen ben ik bang dat ze er straks aan gewend raakt en dan kan ik niks anders meer doen. Heb haar net t speentje gegeven, zo schattig haha! Ze pakte m gelijk en zuigen dat ze doet! Want ja kan haar natuurlijk niet elke keer dat ze huilt bij me houden want nu is ze alleen stil als ik haar oppak maar nu met t speentje ligt ze al een half uur in de box.
Ik zou ook gewoon een speentje geven. Mijn oudste is echt verslaafd geweest aan het ding, maar na een paar maanden (toen de zuigbehoefte over was) heb ik hem in 1 dag duidelijk kunnen maken dat hij de speen alleen nog maar 's nachts mocht. En dat vond ik echt niet erg, want hij haalde veel troost uit de speen. De jongste wilde in eerste instantie geen speen, maar was wel heel onrustig. Ik baalde juist dat hij de speen niet wilde. Nu wil hij hem wel, en het heeft toch veel gemak gebracht vind ik. Het is niet dat ik te lui ben om hem zelf te troosten hoor Maar de speen is gewoon een prettig middel om tot rust te komen als de kinderen moe zijn of iets dergelijks. Vooral als het eigenlijk geen honger is, maar ze dus wel graag willen zuigen.
Nou ik was ook blij hoor toen mijn dochter eindelijk de speen pakte. Ze had hartstikke zuigbehoefte, maar wilde alleen op mijn pink zuigen. Echt dodelijk vermoeiend, vooral omdat het vaak 's nachts was. Lag ik daar weer de halve nacht wakker met mijn arm in de wieg. Niet zo comfortabel. Dus toen ze eindelijk die speen accepteerde kon ik tenminste ook eens wat lekkerder slapen. @ TS: Ah, met doorslapen bedoel je de 6 uurtjes die tussen de voedingen mogen zitten. Ik snap 'm. Ja, het zou kunnen dat ze die er nu wel tussen laat. Je merkt het snel genoeg, als ze toch echt honger heeft dan laat ze wel van zich horen en neemt ze echt geen genoegen met de speen .
speentje hier pas gegeven wanneer er geen andere mogelijkheid meer was hem te troosten, hij namelijk met 3 weken super veel krampjes en ook verborgen reflux..en dat hielp tegen de pijn... verder heb ik em nooit zomaar gegeven overdag ofzo...ehct alelen wannee rik hem niet anders kon troosten..ik gaf wel bv trouwens.. Is nooti een spenenkind geweest, kreeg em alleen bij inslapen...inmiddels is hij er vanaf 7,5-8 mnd helemaal af
Hier ook met een week of 3 speentje geveven ivm krampjes en zuigbehoefte. Zat ook uuuuuren met mn pink in zijn mondje, en dat was niet zo handig. Speen alleen in bed gegeven. En sinds een maandje wil hij hem niet meer Ik heb er wel bewust voor gekozen de speen alleen in bed te geven, dan was het iets dat bij slapen hoorde. Maar ik ben blij dat hij er nu al weer vanaf is!
Ook hier gewoon een speentje in gebruik, we gebruiken nogsteeds de -2/+2 speentjes van difrax.. de grotere gooit hij er kokhalzend uit Ik geef BV en heb gelukkig geen moeite gehad met tepel/speen verwarring.. hij gebruikt het speentje vanaf dat hij 2 wk oud was.. Gebruik deze ook overdag wel als hij erg onrustig is, en hij gooit hem er zelf uit als hij echt gaat slapen Tegenwoordig heeft hij zijn handjes gevonden en die bevallen beter dan het speentje.. dus ik hoop eigenlijk maar dat het speentje blijft zodat die handjes niet afgeleerd hoeven te worden!
Vannacht heb ik geen speentje gegeven maar ga het vannacht wel doen. Het lijkt opeens een hele andere baby haha ze is zo rustig nu met de speen. Alleen weet ik dus niet wanneer ik m wel of niet moet geven want ben wel bang dat ze m straks de hele dag door wilt en dat wil ik eigenlijk niet. Nu geef ik m alleen als ze huilt, maar moet ik m dan afpakken als ze is gestopt met huilen of hoe doen jullie dat? X
je kan em geven als ze huilt en niet op een andere manier te troosten is...ik haalde em sowieso ook uit zn mond als ie sliep...