Hoe kleed je een baby aan?

Discussion in 'De babyuitzet' started by sunnybaby, Apr 25, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. sunnybaby

sunnybaby Bekend lid

Jan 19, 2009
    599
    0
    0
    Tsja, het is een enorme beginnersvraag, en hoewel ik het zelf een beetje een domme vraag vind van mezelf :oops: zit ik er wel echt mee. Hoe kleed je een pasgeboren baby (wordt verwacht in de zomer) aan? En wanneer verandert daar iets aan? Ik zie nl zoveel verschillende kledingstukken in de winkel dat ik het niet meer snap. Rompertjes zonder mouwen, met korte of lange mouwen. Sommige zien eruit als onderkleding en andere als bovenkleding. Ik zie pakjes uit 1 stuk met of zonder sokjes eraan. En dan nog losse broekjes, truitjes, overslaghemdjes, sokjes, mutsjes, HELP. Ik snap er niks meer van...
    Oh ja, en wat zit nou lekker voor zo'n baby. Ik zie nl ook veel dingen die er heel leuk en schattig uitzien, maar waarvan ik me niet kan voorstellen dat ze lekker zitten (bv een overhemdje in mt 50).

2. MamavEsmee

MamavEsmee Niet meer actief

Over het algemeen heeft een babytje ongeacht zomer of winter een rompertje aan met daarover een shirtje en een broekje, sokjes en een mutje op/aan.. Daarnaast kun je nog een omslagdoek gebruiken om je kindje lekker warm bij je te houden.

Rompers.. Voor in de zomer zou ik geen rompers met korte en lange mouw aanschaffen, te warm. Hier heb ik ze in de winter wel veel gebruikt, lekker warm onder een shirtje met lange mouwen.

Shirtjes.. Vooral de eerste paar weken zijn overslagtruitjes makkelijk aan te trekken. Hema en prenatal verkopen hier leuke setjes van.

Broekje met sok er aan.. Vaak zijn dit ondingen.. Het broekje is te kort en de sokjes te klein, gevolg, het broekje zit nergens naar.. Maar dit is vooral mijn ervaring. Ik zou gaan voor losse broekjes en sokjes.

Een aantal mutjes is vooral de eerste dagen aan te raden ivm warmhouden van de baby. De baby zal veel warmte verliezen door het "blote" hoofdje.

Ik zou vooral de eerste paar weken je kindje lekker comfortabele kleertjes aan trekken van zachte stof.Kan me niet voorstellen dat een overhemdje lekker zal zitten..

Ik hoop dat je met deze informatie iets kan..

Stomme vragen zijn er niet hoor! :D

3. Nijntje1978

Nijntje1978 Actief lid

May 19, 2008
    205
    0
    0
    Brabant
    De echte 'techniek' van het aankleden leer je van je kraamhulp. Ik stond daar in het begin ook een beetje mee te klooien maar het went snel.
    Qua kleertjes heb ik voor in het begin vooral dingetjes gekocht waarvan ik dacht: dat ziet er lekker soepel uit, dus dan zal het wel lekker zitten. Ik had een blouse maat 68 voor toen ze al wat ouder was, maar inderdaad, niet handig met al die knoopjes dus maar 1 keer aangehad. Midden in de zomer kun je natuurlijk wat blotere kleding aandoen als je kindje een aantal weken oud is en zijn temperatuur goed kan regelen. Korte broekjes, tshirtjes etc.
    Kijk gewoon wat je leuk vindt, er is zoveel! Maar ik zou afraden shirts te kopen met heel veel knoopjes. En broekjes zonder verstelbare broeksband (vanaf ongeveer maat 62/68) vind ik ook onhandig.

4. Athina

Athina VIP lid

Oct 31, 2007
    23,809
    3,339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Voor m'n dochter kreeg ik met de kraamvisite superschattige spijkerjurkjes en jurkjes met kraagjes in maat 56 en 62.. maar ohh wat een drama was dat. Een jurkje is zowiezo al moeilijk aan te trekken, maar dat stugge spul maakte het helemaal moeilijk.
    Doorknoopjurkjes waren dan beter.

Verder in de zomer rompertjes met korte mouw en zonder mouw, zeker in het begin als ze zich niet zo goed warm kunnen houden, kunnen korte mouwtjes best en als het extreem warm is kun je ook alleen een romper aangeven, eventueel met broekje.
    Mutsjes zijn meestal alleen voor de eerste weken, eerste dagen fulltime, later alleen buiten.

wij vonden omslagshirtjes niet fijn, maar dat verschilt per persoon, maar degene met touwtjes die wij houden, vonden we echt irritant, zo'n klein dun touwtje, wat dan weer losglijdt... Met drukknoopjes is misschien fijner.
    Wij hadden gewone shirtjes, met knoopjes op de schouder. Broekjes met voetjes was verschillend, sommigen vielen fijn, andere niet. Maar als je kindje makkelijk sokjes uitschopt, is het toch wel ideaal... Wij deden ook wel sokjes over het sokbroekje heen, dan bleef alles goed zitten en lekker warm (stond nog schattig ook :) ) .

5. banjabes

banjabes Fanatiek lid

Jun 29, 2008
    2,134
    0
    0
    Hoi sunnybaby,

Schaf niet teveel aan meid, je krijgt waarschijnlijk ook nog super veel ;) !

Groetjes Banjabes

6. Sneeuwwitje

Sneeuwwitje Actief lid

Aug 12, 2008
    308
    0
    0
    Wij gingen vooral voor de soepele zachte tricot broekjes en shirtjes. Leek ons het meest comfortabele. En we hebben dit toch wel vrij lang gedaan hoor. Wij vonden het niet zo'n lekker idee, liggend in een spijkerbroek met dik elastiek in de taille.
    Verder vond ik knoopjes op de rug niets, dan moet je je kindje nog weer een beetje draaien om ze vast te maken. Liever schouder knoopjes.
    Raglan mouwtjes vond ik ideaal, het armsgat is groot dus makkelijker de armpjes door te doen.
    Wij hadden rompertjes zonder mouwtjes en daarover zijn kleertjes.
    Wat ik heel handig vond waren de pakjes aan 1 stuk, dus broekje en shirtje in een. Ideaal en schattig.

7. Luppy

Luppy VIP lid

Dec 1, 2007
    7,166
    2,282
    113
    In het begin is het het makkelijks en prettigst om zachte kleertjes te gebruiken. Mijn zoontje van 1 maand, draagt meestal een zacht broekje met een shirtje met lange mouwen. Daaronder een romper met korte mouwtjes (met lange mouwen is het een beetje lastig om een shirt met lange mouwen eroverheen te wurmen). En dan sokjes erbij.
    Poloshirtjes zien er schattig uit, maar zijn heel onhandig, zeker als je borstvoeding geeft. Dan zit dat kraagje altijd in de weg.
    Ik heb een paar shirtjes met aan twee kanten drukknoopjes, dat is echt superhandig, want die zijn veel makkelijker aan te trekken, doordat ze wat wijder uitgerekt kunnen worden. Maar dat zie je niet zoveel hoor.

Knoopjes op de rug zijn heel onhandig en het lijkt me voor de baby ook niet zo lekker, want die ligt toch altijd op z'n rug.

Toen hij echt net geboren was, had ik een paar pakjes uit 1 stuk in gebruik. Lekker warm, geen 'blote' ruggetjes of buikjes, maar wel weer lastig met verschonen. Ook broekjes met voetjes vond ik het begin wel makkelijk, omdat hij nogal last van koude voeten had. Ik deed er dan nog wel sokken overheen, omdat z'n voeten niet netjes in de voorgevormde voetjes bleven zitten.

8. Linda1979

Linda1979 Actief lid

Jan 26, 2009
    320
    0
    0
    Ik ben juist ook erg blij met dit topic. Zeker geen domme vraag! De enige ervaring die ik heb met kleertjes aantrekken is het aankleden van mijn poppen. En die klaagden niet als je hun kop eraftrok omdat dan het jurkje beter paste, haha. Of als je een skipak aantrok als het buiten 30 graden was...

Erg fijn deze tips...

9. busster

busster Fanatiek lid

Dec 6, 2007
    1,462
    0
    0
    touringcarchauffeur
    zoetermeer
    Idd is het best latig om te bepalen wat je je kindje het best aan kan geven en iedereen heeft er andere ervaringen mee.

Zoals de meeste hier al schrijven is soepele stof het handigst dus idd overhemdjes zijn een drama omdat ze niet rekken krijg je ze bijna niet aan gewurpt aan dat kleine lijfje . Overslag rompers en truitjes zijn wel weer erg handig omdat de meeste baby's het absoluut niet leuk vinden om die kleertjes over hun hoofdje te krijgen . Zelf vind ik de rompers van hema het fijnst omdat die in lengte en breedte het best passen maar dat is natuurlijk voor iedere baby anders.
    Broekjes met daaranvast van die voetjes leken me heel handig maar mijn meisje trappelt ze steeds uit dus uit eindelijk niet gebruikt maar mischien bevallen ze jouo joust wel . Het is echt even uit puzzelen wat het beste werkt.

10. Gentle

Gentle VIP lid

Oct 10, 2007
    6,979
    1
    36
    Overijssel
    Oke, mijn "tips" tot nu toe:

- Ik heb voor gewone kleertjes liefst geen capuchon! Dan ligt je baby steeds op die capuchon en het is nog niet echt nodig. Voor een jasje of vestje voor buiten kan het wel, dan kan je baby de capuchon op of kan hij een beetje om zijn hoofdje heen liggen voor de warmte.
    - Je hoeft niet per sé een jas voor een heel klein babytje in de zomer. Het is gemakkelijker om een omslagdoek/deken te gebruiken voor die kleine stukjes tussen voordeur en auto, en in de kinderwagen kun je een extra vestje aan doen. Jasjes zijn vaak erg priegelig en zo'n gedoe in het begin steeds.
    - Wij hebben omslagtruitjes én wat omslag rompertjes. Geeft weer minder geklooi.
    - Let op drukknoopjes aan de onderkant! Wij zagen hier hele leuke pakjes uit 1 stuk, maar die moesten dan (met rugknoopjes) helemaal uit als je een luier wilt verschonen... Niet praktisch!

Verder heb je soms wel leuke pakjes aan 1 stuk, maar hier hebben ze dat vaak van een hele "lekkere" warme stof, waarvan ik in de zomer echt de kriebels krijg. In de winter heerlijk, maar in de zomer wil ik mijn kindje dat niet aan doen. Liefst heb ik een heleboel laagjes (rompertjes met verschillende mouwtjes, losse sokjes/slofjes) in plaats van die hele pakjes. Zeker in de zomer is dit deel van de wereld toch nogal wisselvallig.

Als je verder nog hulp nodig hebt, ik ben druk bezig met de kleertjes van onze zomerbaby, dus we kunnen best eens vergelijken ;)

O ja, en wij hebben een stuk of 8 rompertjes in de maat 50/56 en ik wil uiteindelijk ook ongeveer zoveel kleertjes hebben in die maat. O ja, en ik doe meer met losse broekjes en truitjes, zodat je een vies truitje gemakkelijk kunt omwisselen. Zo vies wordt je baby verder toch niet door de buitenwereld, maar zo hoef je hem niet steeds helemaal nieuwe kleren aan te doen als er iets vies is. Van grotere maten heb ik tot nu toe (bijna) alleen maar krijgertjes. Mensen komen liever op visite met iets van een groter maatje (tenminste, in onze kringen wel denk ik).

Succes!

11. Luppy

Luppy VIP lid

Dec 1, 2007
    7,166
    2,282
    113
    Ik heb voornamelijk kleding in maat 62 gekregen (bij allebei m'n zonen, dus je kunt je voorstellen wat een enorme berg 62 ik nu heb liggen bij de 2e). Maat 50/56 krijg je bijna niet, kunnen ze ook maar heel kort aan, dus dat zou ik zelf kopen.
    Ook maat 68 heb ik wel het een en ander van gekregen, maar voordat je dat aantrekt ben je toch al wel minstens 5 maanden verder, dus dat zou ik zelf ook nog niet kopen. Dat is dan weer een heel ander seizoen, dus kun je best even mee wachten.

12. Linda1979

Linda1979 Actief lid

Jan 26, 2009
    320
    0
    0
    Hoe lang kunnen ze in 50/56 eigenlijk? En is 8 rompertjes in die maat dan niet te veel?

En vaak zie je een combimaat, dus ook 62/68. Kunnen ze dat dan wel meteen aan na 50/56? En tot hoe oud kunnen ze gemiddeld in 62/68?

Ik ben uitgerekend in september, is het dan verstandig om rompertjes zonder mouwen te kopen of juist met korte mouwen?

13. Annemarie76

Annemarie76 Fanatiek lid

Nov 25, 2008
    2,765
    0
    0
    wijkziekenverzorgende
    West-Stellingwerf
    Ik ga voor rompers zonder mouw.. Wij verwachten ons uk in juli.. en ik heb van verscheidene al gehoord dat een shortje aantrekken over een romper met mouw niet altijd even makkelijk gaat

Tegen de tijd dat ons uk wat groter is ( in de winter) misschien dan wel rompers met mouw..
    maar dat zie ik dan wel..

't Lijkt me in t begin best eng om je kleintje in de kleren te krijgen.. doodsbenauwd dat ik een arm uitdraai... Gelukkig helpt de KV wel!

14. Mikki77

Mikki77 VIP lid

Nov 17, 2007
    5,698
    0
    36
    Noord-Holland
    Mijn zoon kon heel lang in maat 50/56. Hij is er eigenlijk pas net uitgegroeid, en hij is nu al 3 maanden oud... Maar nu gaat het hard hoor! Maat 62 past hij ook al bijna niet meer (die maat heeft hij dus maar heel kort gehad), en hij gaat nu al richting de 68.
    Het hangt er natuurlijk ook vanaf hoe groot je kind is bij de geboorte. Sommige baby's passen al bijna in 62 als ze geboren worden. Ik had een ukkie van 6 pond.
    Maar de meeste baby's passen in maat 50/56 bij de geboorte... van die maat zou ik dus zeker van te voren wat in huis halen.

Na 50/56 kunnen ze in principe 62 aan, maar ik merkte wel dat er een paar weken waren dat hij in een soort 'tussenfase' zat. 50/56 werd eigenlijk te krap, maar kon nog wel, en 62 was net te ruim, maar kon in principe ook (met opgerolde mouwtjes etc.). Het is een beetje schipperen dan. Het ene kledingmerk valt trouwens ook groter dan het andere. Mexx valt klein, en kleertjes van de Hema vallen weer groter (vind ik dan).

Voor een septemberbaby zou ik gewoon rompers zonder mouwen doen. Als ze net geboren zijn doe je ze overdag/beneden/bij de visite toch vaak in een omslagdoek, dus dan hebben ze het warm zat. Rompers met mouwen zijn gewoon onhandig, behalve als je er iets met korte mouwen overheen doet. Ik doe nu vaak een t-shirtje met korte mouwen over een romper met lange mouwen (dan heb je een 'longsleeve' :D ). Maar goed, bij zo'n pasgeboren kindje zal je dat niet veel doen denk ik.
    8 rompers is trouwens niet veel hoor! Ik heb er altijd een stuk of 10 in de kast liggen, en die draagt hij ook allemaal. Als ze een beetje naast hun luier poepen moet je alweer een schone aantrekken, dus ze vliegen er doorheen hier...

15. Mikki77

Mikki77 VIP lid

Nov 17, 2007
    5,698
    0
    36
    Noord-Holland
    Mijn zoon droeg de eerste twee maanden ook alleen maar zachte kleertjes van tricot. Die kon hij dan ook in bed dragen. Maar nu hij ouder wordt heeft hij ook wel eens een spijkerbroekje aan. Daarom heb ik nu toch wat boxpakjes met voeten eraan gekocht, om die als pyjama te gebruiken. Die van de Zeeman kosten geen drol en zitten, vind ik, goed qua pasvorm. Zijn voeten blijven er altijd in zitten.

16. Linda1979

Linda1979 Actief lid

Jan 26, 2009
    320
    0
    0
    Wat voor omslagdoek? Is dat zo'n badcape zoals je wel ziet bij de badspullen? Zo'n ding van badstof met een capuchon en verder een soort cape?

17. Mikki77

Mikki77 VIP lid

Nov 17, 2007
    5,698
    0
    36
    Noord-Holland
    Ja, je kan een badcape gebruiken, dat deden wij ook. Wij hadden voor de eerste weken ook een Babynomade. Dat kan je ook als 'jas' voor buiten gebruiken. Heel handig, want dan hoef je die breekbare armpjes nog niet in een gewoon jasje te wurmen :D En als ze na het wandelen nog slapen kan je ze er zo weer uithalen zodat ze door kunnen slapen. Er zitten ook gaten in zodat je de riempjes van de maxi cosi erdoor kan doen. Als je googelt op babynomade vind je een site met meer info. Die doeken zijn wel erg warm, dus als het heel warm is in huis, of als hij wat groter is (en zijn temperatuur zelf kan regelen) zou ik die niet meer binnen gebruiken.

18. sunnybaby

sunnybaby Bekend lid

Jan 19, 2009
    599
    0
    0
    Blij om te zien dat ik niet de enige ben met deze vraag én dat er ervaren moeders zijn die ons willen helpen met deze vragen. Dankjewel voor alle tips, nu heb ik tenminste een idee wat ik wel (en niet) aan moet schaffen! En nu maar hopen hoe de kv me straks leert om mijn kleintje aan te kleden zonder een arm uit de draaien of het hoofdje eraf te moeten halen ;).

19. sweetdushi

sweetdushi Bekend lid

Jun 24, 2007
    685
    0
    0
    Bij de prenatal heb je newborn kleding. Dat is allemaal superzacht.
    Verder noppies pakjes ook onwijs zacht.
    Zou gewoon een beetje gaan kijken dan weet je vanzelf wat je wilt.

Share This Page