Dilemma met het middagslaapje van ons zoontje van 2,5 jaar. Doen we het wel, slaapt hij 's avonds pas laat op een enkele keer na. Doen we het niet, dan is hij vanaf de namiddag niet te genieten, en erg vervelend en gemeen naar ons en zijn zusje. In geval hij dus wel geslapen heeft 's middags, slaapt hij 's avonds pas erg laat in. Maar is wel gewoon rond 7 uur wakker in de ochtend, en dan al vroeg weer ontzettend moe en chagrijnig. Pfff... Klein vizieus cirkeltje is het geworden. Eerst ging het heel goed door hem kort te laten slapen 's middags en na 1,5 uur wakker te maken. Maar ook dat resulteert nu in laat slapen 's avonds. Hij is ook erg vaak ziek de laatste tijd. Wanneer zijn jullie gestopt met het middagslaapje, en wat was het gedrag van je kind gedurende de rest van de dag?
Bij onze zoon 'stopte' de middagslaapjes zo rond zijn derde jaar terwijl hij het eigenlijk nog wel nodig had. Hij werd dan rond een uur of 5 echt heel erg vervelend of viel net voor het eten in slaap, waardoor hij weer niet vroeg in slaap kon komen. Ik ging vaak s middags wat rustigs met hem doen zoals een boekje op de bank lezen in de hoop dat hij even in slaap zou vallen. Maar dat trucje werkte niet. Mijn dochter van 2,5 slaapt gelukkig nog heerlijk s middags. Soms zelfs nog 3 uur, en gaat dan s avonds ook om 7u weer naar bed.
Hier was het middagslaapje ook ruim voor de derde verjaardag er af. Op het moment dat we merkten dat ze er aan toe waren deden we af en toe een middag niet slapen en dat bouwden we steeds verder uit. Zo kregen ze in het begin toch genoeg rust en sliepen ze ook nog goed op de middagen dat ze wel naar bed gingen.
Hoe lang slaapt hij dan? Hier beperken wij het nu tot maximaal 2 uur. Het wekken vindt ze niet zo leuk maar ze kan wel op tijd weer gaan slapen.
Hier stopte ze met 2,5 met het middagdutje. Was wel even wennen, dus soms was ze 's avonds wat lastig, maar na een paar dagen zat ze in het nieuwe ritme en ging het prima.
Dit moment was het moment om met het middagslaapje te stoppen vanaf dat ze 's avonds gaan vervelen als ze naar bed gaan. Mijn oudste sliep uit zichzelf niet meer overdag, maar mijn jongste tukte rustig 2 uurtjes in de middag, maar dan was het 's avonds tot 22.00 uur feest. Je kan het eventueel nog om de dag of 2 dagen proberen. Mijn ervaring is dat als je het niet slapen even doorzet, het vervelend worden ook wel minder wordt. Helemaal te voorkomen is het toch niet.
Hier wisselend. Wel niet vervelend en hij ligt er savonds altijd om 19.30u in. Soms leest hij nog een boekje, speelt met zijn knuffels. Als hij een paar dagen na elkaar een middagdutje doet word hij wel vroeg wakker. Hij word eigenlijk de laatste weken vroeger wakker. Vaak voor 7u maar dan stop ik hem terug in bed tot 7u maar nu heel wisselend. 3 dagen middsgdutje, 4 dagen niet, dan 1 dag wel, 2 dagen niet,... met het aankomend winteruur gaan we nu proberen van wel nog het middagdutje te doen. Wil hij niet is het ook goed. Dan speelt hij een kwartier tot halfuur en komt hij vanzelf uit zijn bed. enkele dagen voor het winteruur begint stoppen we er bewust mee. Hopen daarmee dat half 7 niet half 6 gaat worden maar weer normaal. Half 8 dus
We maken hem na 1,5 uur wakker. Als de nacht echt heel kort geweest is dan maken we hem na 2 uur wakker. Hij slaapt ook goed in de middag, tis niet zo dat hij zelf niet meer wil slapen 's middags.
Wellicht een idee om het om de dag te gaan doen, en kijken wat er gebeurd. Elke namiddag een ontzettende strijd om alles lijkt me ook niet de bedoeling van het niet slapen 's middags...
Mijn meisje wil dolgraag slapen en zelfs op het kinderdagverblijf vraagt ze zelf of ze naar bed mag... Bij mijn oudste gestopt omdat ze niet meer sliep en alleen mag lag te keten maar de jongste heeft het ook echt nog nodig. Alleen beperkt.
Hier is dochter net 3 jaar en die slaapt ook niet altijd meer overdag. Afgelopen week is ze ziekjes geweest en gisteren heel de dag naar de creche en vanmorgen naar dansen geweest en dan is ze echt moe. Ik heb haar dan liever in de avond wat langer hier beneden en dat ze gewoon gezellig en lief is als dat ze vanaf 17 uur gaat liggen hangen en wurgen en bijna niet meer wil eten. Het is een afweging die je kunt maken. Wij hebben ook 2 oudere kinderen en die gaan pas om 21 uur naar boven dus ik ben het ook gewend dat de de kinderen lang om ons heen zijn.
Mijn zoontje slaapt nu ongeveer nog 2 a 3 middagen in de week. De overige middagen niet meer omdat hij elke avond lang wakker lag en tegen half tien pas in slaap viel. Het nieuwe ritme was even wennen voor hem, maar het gaat nu heel goed. S'avonds ligt hij om 19:00 en is binnen no time vertrokken.
Eigenlijk dit! En dan hebben wij maar 1 kind. Mijn dochter is ook ruim 3 en ze slaapt nu eigenlijk nog enkel op de creche (3 dagen in de week) en soms bij m'n schoonmoeder. Ze maken haar dan na een uur wakker. Thuis valt ze soms tegen een uurtje of 4/half 5 in slaap op de bank. Wij houden ook mediterrane bedtijden aan (noem ik het altijd). Wij moeten alleen wel heel vroeg op de laatste tijd (allebei nieuwe banen). Daardoor is ze 's middags nu gewoon moe en redt ze het niet zonder slaapje. Door dat middagslaapje houdt ze dit ritme vol. Ze gaat meestal rond 20.30 uur slapen (we brengen haar rond 20.00/20.15 naar bed) en ze staat om 6.30/7.00 op.