Goededag mama s Ik heb een vraag.mijn zoontje heeft tot nu toe alle prikken gehad . Maar nu is hij bijna 14 maanden en zou hij de bmr en meningokokken c tegelijk krijgen.dat vind ik nog wel iets .hoor over de bmr ook vervelende dingen.dus ik twijfel of ik het hem wel wil laten geven.en als ik het doe wil de vaccinaties splitsen .zijn er mensen die dat ook gedaan hebben en hoe ging dat .hoeveel tijd liet je tussen de twee prikken zitten.
Ik zag er ook zo tegenop. Maar gek genoeg heeft ze er echt geen last van gehad terwijl ik dacht dat ze dat wel zou krijgen. De andere vaccins veroorzaakte verhoging en meestal koorts. Maar ze kreeg dus helemaal niets!
Hier wel samen gegeven maar bij de 2e pas met 18 maanden. Bij de oudste was er toen wel een uitbraak dus toch alsnog voor 14 maanden gekozen.
Wij hebben ze wel gewoon gegeven. Ik snap het nut van gespreid prikken niet zo. Ja ze kunnen een beetje ziek worden maar dan hoeven ze maar 1x een prik ipv 2x. En misschien zijn ze anders wel 2x wat minder lekker. Mijn zoon heeft helemaal geen last gehad. Mijn dochter krijgt over 2,5 maand ook gewoon de prikken in 1x, en mocht ze er wel last van krijgen dan is dat maar zo, gaat vanzelf wel weer over. Tot nu toe heeft ze helemaal geen last gehad van de prikken.
Zolang je twijfelt uitstellen tot je zeker bent. Je kan namelijk altijd nog die prikken laten zetten, wanneer je maar wil (tot je kind 18 is, dus in principe heb je nog zeeën van tijd om te beslissen ). Maar ongedaan maken als je achteraf spijt hebt is niet mogelijk. Dus enkel doen als je er 100% achter staat. BMR en MenC splitsen kan gewoon, dat zijn twee losse vaccinaties. En als je wil kun je ook bijvoorbeeld ervoor kiezen om de B en R niet te geven en enkel Mazelen te doen, die is los verkrijgbaar via de huisarts. Dan heb je nog minder. Neem vooral de tijd om te beslissen en als je er tijdens de afspraak nog niet uit ben, stel het dan even uit tot je wel zeker bent wat je wil.
Wij hebben hem inderdaad gesplitst. MenC heet hij gewoon met iets van 18 maanden gehad en met 3 jaar 9 maanden DTP. BMR heeft hij nog niet gehad, hij reageert heftig op kippen eiwit en BMR is op kippen embryo's gekweekt. We wachten dus heel wat jaren met die prik. De risico's vind ik acceptabel. Als er weer een epidemie uit zou breken kan je vaak van te voren inschatten of je nog met spoed gaat in enten of niet. De vorige Mazelen epidemie zat zoonlief onbeschermd in een groep bewust niet gevaccineerde kinderen en is hij niet ziek geworden. Ik durf het risico wel te lopen!
Gelukkig! Ben niet de enige die twijfelt. Ik twijfel ook enorm over de bmr prik. Ik wil ze zo wie zo niet tegelijk geven want ons kindje reageert altijd erg op prikken. Wat heeft jouw aan het twijfelen gezet?
Iets ander antwoord dan je vraag. Ik zag er ook tegenop, heb het toch gedaan. Ik heb bij beide kinderen geen enkele bijwerking gezien.
Mijn zoontje heeft vorige week maandag deze prikken gehad en heeft na 2 dagen al kort gehad, maar vermoed dat dat wellicht al van ervoor was. Op dit moment is hij met name hangerig en zweet veel (of dat een bijwerking is ??). Maar het kan nog komen ook toch 5-12 dagen erna. Moet zeggen dat we wel een stoer ventje hebben, even heel hard huilen, maar we kwamen de kamer uit en t was al klaar.
Ik had een zakje knijpfruit mee. Die gaf ik haar direct na de prikjes. Ze vergat het direct. De glucose is ook wat pijnstillend zei de arts.
Je kunt ze gewoon tegelijk geven. Bmr kan bijwerkingen geven maar dan pas na een week ivm incubatietijd omdat het een levend vaccin is. Hier werd dochter wel een beetje ziekig van de meningococcen maar niet heel overdreven. Ik zat toen ook te twijfelen maar ben blij dat ik het heb laten doen in ene keer en niet nog een keer belasten met een ritje cb en weer zo'n prik.
Ik keek ook enorm op tegen die prikken, omdat je toch vaak leest dat kindjes er veel last van hebben. Onze dochter heeft te tegelijk gehad en echt nergens last van gehad.
Hier hetgeen ze wel heeft gehad, gespreid en minimaal een maand ertussen. Het is erg zwaar voor een klein lijfje om zoveel tegelijk i gespoten te krijgen en het immuunsysteem is op die leeftijd niet eens goed genoeg ontwikkeld. BMR en Men C heeft ze niet gehad en 3 jaar 9m ook niet, nog even over dubben of we met die laatste nog wat willen. In de puberteit laten we haar testen op antistoffen tegen rode hond. Zonodig wordt ze dan gevaccineerd.
Of het risico op het doormaken van de ziekte wat echt gevaarlijk KAN zijn! Achteraf was ik ook blij idd!