Onderstaande leek mij toch niet geheel onbelangrijk nieuws voor zp. De concentratie spermacellen in een ejaculatie van westerse mannen is binnen een tijdsbestek van een kleine veertig jaar met ruim de helft afgenomen. http://www.nu.nl/gezondheid/4857102/spermaconcentratie-van-westerse-man-flink-afgenomen.html
Ik denk dat het ook alleen maar erger word. En naar mijn mening is bijvoorbeeld voeding een "schuldige". Door de hoeveelheid pesticiden bijv. Wel kwalijk, het is een nare ontwikkeling. Ik ben blij dat er icsi is, anders was onze zoon er nooit geweest, maar ik wens het niemand toe. En zo word het alleen maar erger.
Ik vraag me af of dit tij nog te keren is. We staan steeds verder van een gezonde, natuurlijke leefswijze af. Het gaat niet alleen maar om voeding, denk ik. Al speelt dat vast een grote rol! Maar ook minder beweging, minder buiten zijn, onlogisch slaap / waakritme etc. Maar in de huidige tijd is dat voor d meeste mensen moeilijk te veranderen, denk ik. Als je alle emotie uitschakelt, is het ergens maar goed ook dat de vruchtbaarheid afneemt. De overbevolking is enorm. Maar het is zo in- en intriest voor al die wensouders bij wie het niet of moeizaam lukt. Dat gun je niemand.