luiers, snap er geen drol meer van.

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door miffy11, 12 dec 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. miffy11

miffy11 Niet meer actief

ben mijn uitzetlijst aan het wegstrepen snap niks van sommmige dingen.
    (nu heb ik al een eerste, dus hebben een hoop, maar zij is niet in nederland geboren en benamingen zijn anders hier, misschien heb ik nog dingen op het lijstje die ik dus al lang heb, maar dus niet weet omdat ik de naam niet weet.)
    mijn grootste probleem is nu met de luiers.
    we zijn van plan om gewoon pampers te gebruiken, dus das makkelijk kopen.
    maar nu zie ik steeds staan:

12 hydrofiele luiers
    6 flanellen luiers.

heb die hydrofiele dingen al gekocht, al begreep ik dat deze gebruikt worden als handdoekjes ofzo? waarom noemen ze het dan luiers? en waarom moet ik dan ook badcapes hebben?
    prima, ik zorg dat ik heb ze in huis, maar waarom? (had ze bij mijn oudste ook, maar heb ze eigenlijk alleen als theedoek voor glazen gebruikt. zijn ze ideaal voor, maar betwijfel of dat de bedoeling is;))

en die flanellen luiers? wat is dat voor iets? zijn dat wel luiers of ook dingen die ze luiers noemen maar voor iets anders gebruiken?

help, want ik zie straks door de luiers de baby niet meer..

2. linda84

linda84 Fanatiek lid

3 sep 2006
    4.383
    36
    48
    Die hydrofiele luiers worden ook wel een hydrofiele doeken genoemt. Maar je kunt ze ook zo vouwen dat je ze gebruikt als luier. Vandaar de naam.
    De flanellen doeken heb ik er 2 van voor als molton in de kinderwagen. Verder heb ik ze niet. En ik heb ze ook niet gekocht. Ik heb wel 24 hydrofiele doeken. Die kan je echt overal voor gebruiken en zijn super handig.

3. Eefke84

Eefke84 Niet meer actief

ik droog mn kleintje af met die hydrofiele luiers. die flanellen heb ik ook maar gebruik ik eigenlijk nergens voor

4. wonder2

wonder2 Lid

8 dec 2009
    20
    0
    0
    NULL
    NULL
    hydrofiele luiers leg je ook in het bedje van de baby, (onder het hoofd) als ze spugen hoef je alleen maar een nieuwe hydrofiel luier er onder te leggen en niet het hele bedje verschonen ;)

flanellen luiers hebben wij nooit gekocht, was ook niet nodig voglens de kraamzorg.

5. elmo28

elmo28 Fanatiek lid

11 apr 2009
    2.803
    0
    0
    De hydrofiele zijn inderdaad om je kleintje mee af te drogen, de flanellen gebruikte ik voor onder het hoofdje in bed en de reiswieg etc. die zijn wat zachter als hydrofielluiers.:D

6. binnabinna

binnabinna VIP lid

19 dec 2007
    10.027
    1
    0
    kinderopvang
    krommenie
    Ik gebreukte de badkape om haar uit badje te tillen en mee te nemen daar lag ze dan op op het aankleed kussen. en dan droogde ik haar af met de hydrofile luier

7. Rosado

Rosado Niet meer actief

Ik heb geen inhoudelijke reactie, maar moest wel lachen om je titel.

Het gaat over luiers en je snapt er geen drol meer van. Hahaha, leuke woordspeling :D.

8. Heb zelf geen flanellen luiers aangeschaft, aangezien veel mensen zeggen ze niet te gebruiken. Ik wist ook niet wat ik er dan mee moest doen. Zou ze dus ook niet aanschaffen.

Hydrofiele luiers, ofwel gewoon hydrofiele doeken, gebruik je voor spuug wegvegen, bij het voeden, in het bedje, voor af te drogen enzovoorts. Volgens mij werden ze vroeger meer gebruikt, in de tijden voor de wegwerpluiers. Daar zal de naam wel aan te danken zijn.

9. Sam1986

Sam1986 Actief lid

6 jul 2008
    437
    0
    0
    Flanellen heb ik gebruikt als hoofddoek in de kinderwagen en in het bedje. Mocht je kindje wat spugen dan hoef je niet het hele bed te verschonen.

Verder heb ik een stuk of 30 hydrofieldoeken. Ik gebruik ze overal voor. Tijdens het voeden, na het badje, op het aankleedkussen, voor het bedje etc.

Badcape gebruik ik om haar daar in te wikkelen en daarna droog ik haar met een hydrofieldoek af.

10. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

Flannelendoeken/luiers heb je niet nodig.
    Hydrofiele doeken/luiers zijn erg handig voor allerlei dingen. Over jouw schouder als baby een boertje moet doen, in bed, na het bad, op het aankleedkussen, etc.
    Badcapes zijn ook erg handig, om kindje uit bad te halen, als omslagdoek op het consultatiebureau, de eerste weken als omslagdoek op de koude gang, etc.

11. miffy11

miffy11 Niet meer actief

hihi, dat had ik nog niet eens gezien!

bedankt voor jullie reacties, ben een stuk wijzer!
    ga nog een extra pak hydrofiele luiers kopen, en een paar flanellen, maar zeker geen 12!
    badcapes zie ik overal dat je er 2 moet hebben, maar heb er eerder 20 denk ik zo..

12. loetje

loetje VIP lid

6 jun 2006
    7.446
    1.843
    113
    Flanellen luiers gebruiken ze vaak bij een thuisbevalling om je kindje in te wikkelen als het net geboren is. Ze zijn zachter en warmer dan de hydrofielen..Verder gebruikte ik ze in de kinderwagen als matrasbeschermer, daaroverheen een waskussenhoes als hoeslaken..Ik had er 4 en dat was voldoende..

13. Miepie74

Miepie74 Fanatiek lid

10 okt 2008
    4.062
    8
    0
    Volgens mij noemen ze het luiers omdat ze veel vocht absorberen en vroeger daadwerkelijk als luier gebruikt werden. Jeweetwel, met veiligheidsspelden enzo :).

Maar echt, die flanellen dingen: niet doen hoor! Zonde van de centjes en ook navelbandjes niet kopen, die gebruik je echt niet.

Ik heb voor de bevalling de flanellen luiers gewassen samen met de molton doeken en ik kan sindsdien het verschil niet goed meer zien. :D Dus gebruik nu alles maar als molton of idd onder het hoofdje in het bedje, je moet toch wat.
    Hydrofielen daarentegen zijn heerlijk in dagelijks gebruik! Als je er veel hebt, kun je ze nog meer gebruiken.

Badcape gebruik ik tot de dag van vandaag bijna niet, alleen als we met de kleine gaan douchen en dat is niet vaak (ze gaat meestal in bad op haar eigen kamertje dus dan hebben we die ook niet nodig).

Succes met de drollen! :)

14. loetje

loetje VIP lid

6 jun 2006
    7.446
    1.843
    113
    Badcape gebruikte ik juist heel erg vaak. Als ik m'n kindje uit bed haalde om te voeden, dan wikkelde ik het altijd in een badcape. Heerlijk warm..

15. cjpt

cjpt Fanatiek lid

16 jul 2008
    2.447
    1
    0
    Zuid Holland
    20 badcapes??? Hahahaa ik heb er 3 en gebruik ze alsnog weinig.

Inderdaad, flanelle luiers nooit gekocht en nooit nodig gehad ook.
    Hydrofiel luiers en doekjes vind ik onmisbaar! Die legde ik trouwens ook de eerste tijd onder haar hoofdje tegen het spugen/verschonen van bedje.

Kleine aanvulling nog om het iets duidelijker te maken:
    Je kunt je baby natuurlijk ook afdrogen met een gewone handdoek of badcape. Maar zeker als ze net geboren zijn, zijn alle huidplooitjes etc nog zijn klein en gevoelig dat een dikke handdoek/badcape daar minder goed tussen kan en sneller de huid beschadigd. Een hydrofiel doek neemt na 2x wassen onwijs veel water op en is super dun waardoor je lekker alle kleine plooien goed kunt afdrogen.

16. miffy11

miffy11 Niet meer actief

haha, ja ik heb echt heel veel badcapes, hadden er zelf 3 gekocht toen ik zwanger was van mijn oudste, heel veel als kraamcadeautje gehad en mijn vriend werkt voor een erg bekend luiermerk, en hebben vaak van die promotie artikelen waaronder badcapes. (helaas bijna nooit gratis luiers, dat zou ideaal zijn..)

17. Islah

Islah Niet meer actief

Flanellen luiers en molton doeken zijn hetzelfde volgens mijn kv.

Over die hydrofielle luiers: Men beweert vaak dat je er veel van nodig hebt. Het klopt dat ze handig zijn, maar je hebt er echt maar een paar van nodig hoor! Eentje onder het hoofdje in bed, eventueel eentje voor het afdrogen (zo'n badcape kan ook uiteraard), ik gebruik trouwens ook een hydrofielluier om m'n flesjes op uit te lekken omdat ze meer vocht opnemen dan theedoeken. En oh ja, er ligt er ook een op het aankleedkussen i.v.m 'ongelukjes'.
    Maargoed, zoveel heb je er echt niet van nodig hoor! Dat zijn allemaal verkooptrucjes als je het mij vraagt. Zelfde verhaal met washandjes, daar had je er 6 van nodig (???) volgens de lijsten. Nou, echt niet dus!

Nu moet ik wel zeggen dat ik ze wel direct of in ieder geval dezelfde dag was na gebruik met de hand. Heb geen zin om zo lang te wachten tot er genoeg was is voor een volle machine zodat ik ze daarin mee kan wassen. Bovendien drogen ze toch super snel.

18. Mijkeltje

Mijkeltje Fanatiek lid

7 jun 2009
    3.029
    1
    0
    Suf trouwens, 'k heb net eens even hier op de lijst van de kraamzorg zitten kijken, maar d'r staan alleen hydrofiele luiers op...

19. Miepie74

Miepie74 Fanatiek lid

10 okt 2008
    4.062
    8
    0
    Jaaaaaa, maar als je geen zin of tijd hebt om steeds meteen op de hand te wassen, is het echt wel prettig om een goede voorraad te hebben hoor! Zeker geen verkooptruc van mij. OK, geen honderden :D maar een stuk of 18 à 20 vind ik wel prettig om te hebben...

20. Miepie74

Miepie74 Fanatiek lid

10 okt 2008
    4.062
    8
    0
    Super toch? Ik snap niet waarom al die dingen die je niet gebruikt nog op de lijstjes staan.... Jouw lijst is lekker actueel!

Deel Deze Pagina