Hoi hoi! Ik ben wat in paniek; ik heb ons meisje vanmorgen in plaats van vitamine D, vitamine K gegeven. Ook nog eens 5 druppeltjes vitamine K teveel, omdat je bij vitamine D 10 druppeltjes moet geven en bij vitamine K maar 5. Ze is 5,5 maand en krijgt flesvoeding. Ze heeft dus geen vitamine K meer nodig, maar ik had het flesje nog niet weggegooid, omdat mijn schoonzusje ook zwanger is en ik haar de vitamine K wil geven. Heb 'm altijd apart staan, maar vanmorgen ben ik gezellig met ons meisje aan het kletsen, kijk nog op het flesje om te kijken of ik niet de verkeerde geef, maar ben zo gezellig aan het kletsen, dat toen ik het dopje erop draaide toen mijn grote schrik zag dat het vitamine K was! Wat moet ik nu doen? De dokter bellen? Er staat namelijk op: de aangegeven dosering niet overschrijden! Of hindert dit voor één keer niet? Heb het flesje trouwens net wel weggegooid, moet m'n schoonzusje er maar zelf één halen, dit overkomt me niet weer! HELP!
Het lijkt mij dat het niet heel veel kwaad zou kunnen maar je zou altijd voor de zekerheid de HAP voor informatie kunnen bellen.
Als je gewoon even googled op "te veel vitamine k" kom je genoeg informatie tegen. Bijvoorbeeld Vitamine K/ fylochinon Geen paniek, het is geen gif. Maar als jij je echt zorgen maakt, kun je natuurlijk de hap bellen om je gerust te laten stellen.
Jemig, doe rustig meid. Het zijn maar vitaminen, als je er geen gewoonte van maakt is er echt niks aan de hand.
1 keertje kan niet zoveel kwaad. Anders hadden ze dat spul echt niet zo in de winkel mogen verkopen Maar wel snel dat potje bij je schoonzus brengen
Het lijkt me dat als je het 3 mnd elke dag moet geven het echt geen kwaad kan als je het 1 keertje na 5 maand geeft hoor!
geen paniek, t is maar vitamine k en geen rattengif. Je hebt t de 1ste 3 mnd moeten geven dus nu 1x per ongeluk nog een keer kan geen kwaas hoor meid rustig aan ... Vroeger vit D niet geven bij kv alleen bij bv en nu ineens ook als je kv geeft,,, dus niet te zwaar aan tillen joh 1x gebeurd is vast geen risico.
ik denk idd ook dat een paar druppeltjes niet zo heel veel kwaad kan. Maar ik vind wel sommige reacties erg mild.. Vitamine K speelt een belangrijke rol bij de bloedstolling dus het kan wel degelijk effect hebben bij overdosering.
Dat is ons gisteren toevallig ook gebeurd! Normaal gesproken geef ik de vitamine D, maar ik was het vergeten en zat al op de bank met de fles in haar mond. Ik vroeg aan mijn man of hij ze even op het lepeltje wilde brengen. Bleek achteraf dat hij de vitK heeft gebruikt, die er nog stond... Ik schrok heel even een beetje, maar eerlijk gezegd heb ik hem vooral uitgelachen...
@Mama32; je moet zeker uitkijken bij overdosering, maar ik vind 1x een aantal druppels nog geen overdosering hoor
sinds altijd ...? Vitamine D hoefje je voorheen met kv niet te geven, maar tegewoordig ook vitamine d vanaf geboorte tot 4 jr al geef je kv Ja t veranderd steeds raar he....
VOlgens mij geef je geen vitamine K als een kindje flesvoeding krijgt maar het kan ook dat ik het helemaal mis heb...
Klopt. alleen kinderen die BV krijgen hebben vitamine K nodig. als je FV geeft dan hebben ze het niet nodig want dat zit genoeg in de voeding. als ze minimaal 500 ml per dag flesvoeding krijgen dan krijgen ze genoeg vit. K binnen.
niet zo panieken! 1x iets meer zal echt geen kwaad kunnen hoor. Zal wel vaker gebeuren hoor dat er iets naar binnen gaat wat niet de bedoeling is (zand, blaadjes, steentjes en noem maar op)
Dan hoop ik maar dat je eerst BV gegeven hebt anders heeft je kindje altijd teveel vitamine K binnen gekregen....
Dacht dat je al die tijd de verkeerde druppels gegeven had, dan had ik de paniek gesnapt...relax. En als je echt iets niet vertrouwd gelijk bellen, niet eerst hier vragen...straks is er echt wat en is hier niemand aanwezig, sowieso weinig artsen hier denk ik Denk/hoop wel dat je inmiddels wat gerust gesteld bent