hallo, ik heb eerder al een topic geopend met de vraag voor tips om onze kleine te leren slapen. we zijn nu 4,5 maand aan het tobben en we komen geen stap vooruit.het lukt mij en mijn man gewoon niet om hem in slaap te krijgen. nu heb ik zelf gedacht aan een slaappoli of iets dergelijks. in iedergeval iemand die met ons mee kan kijken wat er mis gaat. of dat wij iets verkeerd doen of er een andere oorzaak is, ik kan nergens info vinden op internet over zoiets. en ik wil dit ook niet zomaar beslissen want je kindje word dan wel ineens in een malle molen gegooid wat ook enorm stressvol kan zijn. ik zou niet willen dat hij er een trauma aan over houd. heeft iemand hier ervaring mee of weet je iemand die mij kan helpen? dan zou ik dat graag horen. je mag ook gerust een pbtje sturen. alvast bedankt
Is hij 4,5 maand of al ouder? Als hij nog zo jong is is het vrij normaal dat hij nog niet alleen in slaap valt. Spelen er geen medische klachten? Heb je een ritueel voor het naar bed gaan? Gaat hij gewoon niet slapen of huilt hij erbij? Waar en wanneer slaapt hij wel? Ik ken het fijne niet van slaappoli's maar heb begrepen dat ze doen aan laten huilen. Ik zou dat niet willen voor zo'n kleintje. Misschien zijn er anderen met andere ervaringen, maar met 4,5 maand kan je moeilijk spreken van een patroon.
hij valt ook niet in slaap in mijn armen of als hij bij mij is anders was het geen probleem. mijn kindje heeft probleem met inslapen. hij is vaak 8 uurtjes aan 1 stuk wakker en dan nog krijg ik hem met moeite in slaap. ( een tijdje heeft de stofzuiger gewerkt maar ook dat werkt niet meer) ik ga ook weleens auto rijden om hem in slaap te brengen maar zodra ik daar uit stap is hij wakker, idem dito met kinderwagen als ik thuis komt word hij wakker, we zijn al bij een pedagoge gweest ( gedragtherapuit ) die vertelde ons dat we eigenlijk alles gewoon goed deden en dat het waarschijnlijk na 3 a4 maanden over zou zijn. hij is ook tot 3,5 maand een klassieke huilbaby geweest. dit is zo goed als over. alleen het slapen is nog steeds een probleem. rust en regelmaat etc hebben we allemaal geprobeerd. zelfs laten huilen een uur lang op advies van cb geprobeerd wat enorm tegen mijn moedergevoelens druiste. werkte ook niet,. hij houd het gewoon vol. inbakeren werkt ook niet, anderoms in bed , ander kamertje niks werkt. tjah dan sta je met handen in je haar. het maakt me niet uit hoe in slaap valt als hij maar slaapt. maarja de manier? we zijn met toen hij 8 weekjes was in het zh geweest. vanwege zijn vele huilen en niet slapen. maar ze winmpelde ons gewoon met een lacht af en zeiden mwa met 3 a 4 maandjes is dat wel over, nou niet dus.. we waren ook behoorlijk teleurgesteld in hun, echt waar geloof me we hebben echt alles maar ook alles geprobeerd. en zo aan blijven tobben is voor onze uk echt niet goed. zijn lichaampje heeft ook rust nodig net als ieder anders babytje. we hebben ook bij osteopaat gelopen en lopen nu nog bij manueel therapuit voor zijn hoofdje.
Een tip: het boek "Baby in een droomritme" van Stephanie Lampe. Echt een eye-opener voor mij geweest (en vele anderen hier op het forum). Er staan heel veel goede tips in. Echt een dikke aanrader! Je schrijft dat je kindje 8 uur achterelkaar wakker is en nog niet goed kan slapen. Kindjes van die leeftijd kunnen maximaal 1,5 uur wakker zijn en dan moeten ze echt weer naar bed. Doe je dit niet, dan krijg je een oververmoeide baby. En jouw kind is duidelijk oververmoeid en kan daardoor niet meer in slaap vallen. En dat kost heel veel tijd en geduld om hem hieruit te krijgen. Als mijn zoontje 3 uur achter elkaar wakker is, lukt het hem al moeilijk om zelf in slaap te vallen. Dan is hij al te moe om te kunnen slapen. Lijkt me heel erg vervelend voor jullie. Ik zou echt dat boek aanschaffen. Het is ook een hele fijne methode zonder dat je je kind hoeft te laten huilen. Veel succes en sterkte!
we hebben hem ook altijd bij de eerste moeheid tekenen in bed gelegen en dat doen we nu nog en dat is idd bij anderhalf a 2 uur wakker. in de kraamweek heeft hij het ook niet gedaan. ik hou hem dus niet zelf 8 uur lang op maar hij geeft zichzelf pas over na zoveel uur wat ik altijd mis in de boeken is. ze hebben een huilmethode maar er staat nooit in wat je moet doen als je baby ontroostbaar is in bed. en ontroostbaar blijft.
Ik denk dat het heel lastig is om hem hier uit te krijgen. Denk dat het al te lang heeft geduurd, waardoor hij totaal oververmoeid is. Hij moet gereset worden. Zou toch eens advies vragen aan Stephanie Lampe. Weet je ook zeker dat er niet iets medisch aan de hand is? Verborgen reflux bijvoorbeeld? Dan willen ze ook liever niet plat liggen.
dat het te lang heeft geduurd ben ik mee eens maarja we kunnen hem niet in slaap toveren. en als cb huisarts en zk en osteopaat en gedragstherapuit niks kunnen betekenen kom het op ons aan en is enigste wat je kan doen proberen proberen proberen todat je het juiste hebt gevonden. als hij savonds eenmaal slaapt slaap hij de hele nacht door. tot smorgens 8 uur. dus hij begint de dag niet oververmoeid. aan het plat liggen legt het niet want in maxicosi wipstoel etc wil hij ook niet slapen.in de auto valt hij wel in slaap. en dat kan hij wel na 2 uurtjes. reflux heeft hij niet. hebben ze naar gekeken ivm dat hij de eerste 3,5 maand heel veel huilde. in een eerdere verhaal van mij kan je lezen dat er een tijdje is geweest dat hij 2 a 3 slaapjes op een dag deed met de stofzuiger aan. maar dit lukt nu niet meer.wel om hem opnieuw in slaap te krijgen als hij tussendoor wakker word. ik zal eens haar proberen te mailen en mijn verhaal voorleggen.
er kan niet naar haar gebeld of gemaild worden helaas. kan alleen een consult bestellen. maar als ik dat aanklik krijg ik enkel een plaatje te zien.
De stofzuiger was zijn slaapassociatie. Daar zijn jullie eigenlijk al de mist in gegaan. Ik snap het wel hoor, heb ook weleens de stofzuiger aan gedaan als mijn zoon te vroeg uit zijn slaapje wakker werd. Maar ik was altijd bang voor gewenning en deed het dus maar af en toe. Net als dat we hem weleens in slaap gewiegd hebben, ook prima, maar niet altijd, want voor je het weet kunnen ze niet meer zonder. Hoe oud is je zoontje eigenlijk? En heeft hij verder geen klachten die lijken op verborgen reflux? Hikken, zuur ruiken, voeding wegslikken? Staat zijn bedje omhoog? En misschien haal je hem te snel uit bed? Ik laat mijn zoontje ook weleens een tijdje jengelen. Uiteindelijk geeft hij zich dan wel over aan de slaap. De eerste maanden sliep mijn zoontje ook slecht overdag als gevolg van de verborgen reflux. Heb hem toen veel in de draagzak bij me gedragen en daar sliep hij soms uren in. Misschien is dat nog iets?
ik vind het heel lief dat je probeert te helpen stofzuiger van advies van gedragstherapuit van het zh maar inderdaad achteraf een slecht idee. want mischien linkt hij de stofzuiger aan slapen. ( geen idee wat hij denkt als ik ga stofzuigen in de woonkamer als hij ook beneden aan het spelen is ) ik heb niet het idee dat hij dan denkt dat hij moet slapen maar het zou wel goed kunnen. wij hebben hem een week lang elke dag laten huilen 3 kwartier lang. dat was dan niet huilen maar krijsen. het cb wilde dat we dit gingen proberen.maar het werd alleen maar van kwaad tot erger want we konden hem op den duur niet eens meer boven zijn bedje houden of hij ging al gillen. ( niet zo gek natuurlijk want hij voelde zich verlaten ) als we hem lieten krijsen viel hij echt niet in slaap hij werd er zo van in paniek dat hij op momenten even niet ademt. ik vond dat toch wel veelste ver gaan. dus we zijn toen de ria blom methode gaan proberen. 3 x 10 minuten. maar tussen die 10 minuten is hij nauwelijks te troosten . toen waren we met de stofzuiger begonnen en dat ging redelijk goed. hij kalmeerde daarvan. dan konden we die 10 minuten methode wel toepassen. het ging nog niet makkelijk maar het lukte wel af en toe. maar dat was zomaar op een dag pats boem over. we zijn op het begin heel veel bij de dokter geweest ivm zijn spugen en niet zoveel aankomen en overmatig huilen 3,5 maand lang. toen hebben ze hem een tijdje gevolgd. we zijn toen verdikking gaan geven en toen werd het spugen minder. maar het huilen niet. toen heb ik na veel zeuren eindelijk een verwijzing gekregen voor de kinderarts. want ik voelde dat er iets niet goed zat. in het zh keken ze een beetje naar hem etc. dan zeggen ze doodleuk mwa we zien er niks aan. hij ziet er gezond uit gaat vanzelf wel over. ( oftewel het ligt aan ons ) zo kwam het voor ons over. hij verwees ons naar de gedragstherapuit op de beneden verdieping. die ons opwachte om ons adviews te geven etc. was een hele aardige mevrouw die gaf ons wat tips maar eigenlijk vond ze dat we het al heel goed deden en ze er weinig op aan te merken had. ze vertelde als het na 3 a 4 maanden niet over was ik weer aan de bel moest trekken. nu is ons kindje 4,5 maand het overmatig huilen is zo goed als over. maar het slaapprobleem blijft. doordat hij zoveel huilde zijn wij eerder met bijvoeding begonnen.tussen de 3 en 3,5 maand. gewoon eens kijken hoe hij er op reageerde. en wat denk je de volgende dag was het huilen een stuk minder! heel vreemd. sindsdien huilt hui buiten het slapen om niet meer.( hooguit 1 a 2 uurtjes per dag ) wat eerst hele dagen waren. het bedje is inderdaad iets omhoog. hij ligt lekker in een slaapzak ( vind hij fijn ) in een draagzak om mij heen of doek wil hij niet. hij kijkt graag van zich af en ergens in vastzitten vind ie niet fijn. in de box vind ie ook niet prettig op een boxkleed op de grond vind hij wel fijn. ik denk dat hij het snel benauwend vind. zijn grootste ontspanning is heerlijk in het grote bad in zijn zitje. daar kan hij gerust een half uur in relaxen. ( dat momentje gun ik hem dan elke avond voor het slapen gaan daarna lekker zijn flesje draagzak aan en proberen in bed te leggen. er is toevallig net iets gebeurt. hij is in slaap gevallen! ik heb hem in bed gelegen en ben gewoon de honden uit gaan laten want dat moet ook gebeuren. wel met stofzuiger op de laagste stand aan. . en ik kom terug huilt hij helemaal niet. dus ik ging even de overloop stofzuigen en hij slaapt. en dat alles binnen 20 minuten. ik wil proberen de stofzuiger langzaam af te bouwen. ik denk mischien door de stofzuiger elke x een stukje verder van zijn bed te zetten en van lieverlee een kamertje verder en dan helemaal niet meer. ik hoop dat dat gaat lukken.
Fijn dat hij in slaap gevallen is, ook al is het met behulp van de stofzuiger. Als hij straks wakker is, zou ik hem maar kort ophouden. Max 1,5 uur. Misschien zelfs korter. Dan blijft hij wellicht ontspannen in zijn lichaam en kan hij makkelijker weer in slaap vallen. Jullie hebben al heel wat geprobeerd zo te lezen. Heftig hoor. Ik dacht nog, zou babymassage niets voor jullie zijn? Als ik het zo lees is hij behoorlijk gespannen. Of krijgt hij misschien teveel prikkels binnen (muziek, t.v., andere mensen)?. Ik vind 1 a 2 uur per dag huilen best veel, maar natuurlijk al een stuk beter dan de hele dag door huilen. Succes en hoor graag hoe het verder gaat.
Schiet me nog iets te binnen. Heb je al geprobeerd hoe hij het vindt om op zijn buikje te slapen? Dit geeft vaak ook veel meer rust dan op de rug. Mijn zoon slaapt overdag op zijn buik en 's nachts op zijn rug.
hij slaapt nog steeds heerlijk! en stofzuiger zet ik wel altijd uti zodra hij slaap alleen nu is de grasmaaier bezig buiten. hoop dat hij er niet wakker van word. ik heb hem nu idd ook binnen de 1,5 uur op bed gelegen. hij is dan wel nog super aktief en alert en toonde totaal niet moe. maar toch lukte het. ik neem mijn baby niet mee naar verjardagen etc. ik merk zodra er meer mensen visite of wat dan ook zijn dat hij te geprikkeld raak dus dat probeer ik enigszins te voorkomen. tc kijkt hij weleens maar niet langer dan 5 minuutjes. geluidsspeeltjes heeft hij er 1tje van. wat ik ook tegenwoordig doe is lekker vrij zwemmen in het zwembad. dan valt hij daarna ook lekker in slaap. ik weet niet of babymassage wat voor hem is. de manueel therapuit doet zijn nekje altijd masseren welis waar op een andere manier. maar dan gil hij alles bij elkaar. ik denk dat ze in de wachtkamer denken dat er iemand vermoord word hij houd niet zo van als anderen hem aanraken bij zijn hoofdje. maar mischien zijn lichaampje wel. ik weet wel dat er iemand hier vlakbij zit. ( ik denk alleen wel dat hij dan echt geslapen moet hebben zodat hij nog vrolijk is ) als hij straks wakker is ga ik hem lekker een flesje geven en als het droog is even met hem naar de winkel wandelen. vind hij ook fijn. ik heb trouwens wel jasmijnolie in huis . heb ik toevallig gisteren bij hem geprobeerd. maar hij was er te onrustig voor. dus ga ik nog eens proberen haha ja 1 a 2 uur huilen is ook nog wel pittig maar hij heeft voorheen dagen gehad dat hij van smorgens tot savonds laat alleen maar huilde. we hebben dan ook al eens savonds laat om 11 uur op de huisartsenpost gestaan.maarja dan word je weggewimpeld met ja hij heeft wat krampjes.. hij was op dat moment daar natuurlijk stil.. maar gelukkig is het na het vaste voedsel stukken minder geworden ik ben blij dat ik niet werk en geen verplichtingen heb zodat ik alle tijd en aandacht in mijn kereltje kan steken. wel vind ik dat ik mijn honden enorm tekort doe . ik moet ze snel tussen neus en lippen door uitlaten.( normaal liepen ze altijd lekker los op een weilandje of dijkje ) dus dat geeft ook wel wat stress. verder denk ik ook dat mijn ventje de onrust tijdens mijn zwangerschap heeft meegenomen. ik heb een behoorlijk stressvolle zwangerschap gehad en geen fijne aanloop naar de bevalling. mischien is hij daardoor ook ontzettend gevoelig. en het feit dat ik nu ook soms behoorlijk gestresd ben zal hem ook geen goed doen. . ze zeggen altijd dat een kind zijn ouders spiegelt dus ik zal daar denk ik ook aan moeten gaan werken,
op het begin als we hem op zijn buikje lagen ging hij altijd gillen. toen zijn we er bij cb en zk achtergekomen dat hij zijn nekje niet naar links kon draaien. ( zat behoorlijk vast ) vandaar manueel therapuit. nu zit het losser.en kijk hij weer naar links maar hij heeft wel enorme sterke voorkeur naar rechts. maar dat is ook niet zo heel erg raar aangezien hij een tijdje niet naar links heeft kunnen draaien. als we hem nu op zijn buikje liggen zit ie alleen maar te kreunen om terug te draaien ik denk dus niet dat hij het lekker vind. hoe doen jullie dat dan? gewoon op zijn buik in bed leggen? met zijn hoofde opzij?
Ik denk dat je die 1,5 uur de hele dag moet aanhouden. Zo doe ik het ook bij mijn zoontje (kan nu ongeveer 2 uur achterelkaar wakker zijn). Als ik hem iets te laat op bed leg, dan heeft hij de trein net gemist zeg maar... En duurt het veel langer voordat hij slaapt. Wat jij met je honden hebt, heb ik met mijn katten. Helaas is 1 van de 2 onlangs overleden. Ze was net 10 jaar geworden. 's Ochtends ziek en 's middags dood. Heb me wel schuldig gevoeld, omdat ik sinds mijn zoontje er is veel minder aandacht aan haar besteed had. Gewoon puur door tijdgebrek en omdat ik me vaak druk maakte om mijn zoon. Dat is natuurlijk ook heel logisch, het zou niet best zijn als het andersom was geweest. Maar toch. Snap dus wel wat je bedoelt. Het komt wel weer moet je maar denken... En ja, ik denk ook dat baby's/kinderen feilloos aanvoelen hoe een ouder in zijn vel zit. Ben je gespannen, dan voelen ze dat aan. Dus ja, ik denk ook dat je dan met jezelf aan de slag moet... als ik het zo mag zeggen. Misschien eens langs de huisarts gaan en het voorleggen? Zou ik zeker gaan doen hoor. Of iets homeopathisch nemen om mee te beginnen. Valeriaan bijvoorbeeld. Buikslapen doen we sinds mijn zoontje niet meer ingebakerd slaapt. Wonder boven wonder slaapt hij 's nachts prima op zijn rug in een slaapzak met een laken tot over zijn heupen. Overdag slaapt hij op z'n buik. Hij legt nu zelf zijn hoofdje al goed neer. Nu is hij al zo beweeglijk dat hij zijn hele bed door rolt voordat hij in slaap valt. Soms ligt hij dan met zijn hoofd op het voeteneinde... Nou ja, als hij maar slaapt. Het kan soms net even wat meer rust geven. Maar misschien is het voor jouw zoontje wel niet fijn, omdat hij last van zijn nekje heeft. Wat misschien nog wel helpt overdag als hij op zijn rug ligt, is om een laken strak over zijn lichaampje te doen (tot over zijn heupen). Dat voelt dan wat meer geborgen en slaapt hij misschien ook beter.