Depressie en paniekstoornis

Discussie in 'De lounge' gestart door Sassie1981, 3 sep 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sassie1981

Sassie1981 Fanatiek lid

2 mrt 2006
    2.888
    617
    113
    Hallo,

Onlangs heb ik een topic geopend over m'n angst voor de bedrijfsarts:
    https://www.zwangerschapspagina.nl/threads/zenuwachtig-voor-de-bedrijfsarts.696098/page-3#post-22510675

Ik heb inmiddels een intake en vervolggesprek bij de psycholoog gehad. De diagnose komt neer op een chronische depressie (met pieken) en een paniekstoornis. Ik heb het eerste verslag gelezen en ondanks dat het mijn eigen verhaal is, was het behoorlijk naar om te lezen. Zo heftig en confronterend en dan heb ik nog niet eens alles verteld. Ik moet echt keihard aan de slag, zoals ik mij nu voel is gewoon echt niet oké. De geplande behandeling valt onder Basis GGZ Intensief.

Waar ik nu tegenaan loop is dat mijn manager volgende week in gesprek wil over hoe het gaat en wat ik aankan qua werk. Ik schiet gelijk in de stress van dit soort berichten. Ik heb mij ziek gemeld omdat ik op ben. En dan al na 2 weken een email over werkhervatting.. Pfffff....
    Heb nog niet gereageerd en weet ook even niet zo goed hoe ik moet reageren.

Ben benieuwd wat de komende tijd brengt.

2. Beausecret

Beausecret VIP lid

26 apr 2016
    5.474
    6.089
    113
    Vrouw
    Wat goed dat je nu duidelijk hebt wat er aan de hand is en je ook je verhaal hebt kunnen doen. Dat is al een grote stap.. Wat betreft je werkgever, snap dat je ervan schrikt omdat het heel snel is voor jou, anderzijds vanuit de werkgever logisch. Ze willen graag weten wat zij nu van jou kunnen verwachten en hoe ze daarin eventueel kunnen ondersteunen. Misschien voelt het over een tijdje weer fijn om wel weer te gaan werken, halve dagen of andere werkzaamheden, dan heb je dat alvast besproken. Contact zul je sowieso moeten hebben met je werkgever, ziek of niet. :) Sterkte in ieder geval en neem je rust!

3. Bezige bij

Bezige bij Fanatiek lid

6 mrt 2016
    1.948
    1.711
    113
    Vrouw
    Contact met werkgever is wel belangrijk al begrijp ik heel goed dat het een extra belasting is momenteel.
    Blijf goed je grens aan geven en als je hier echt moeite mee hebt probeer iemand in te schakelen die je bij kan staan zoals maatschappelijk werk.
    Sterkte in ieder geval ik hoop dat je je snel weer wat beter gaat voelen.

4. Lottel

Lottel Fanatiek lid

3 jan 2010
    1.188
    116
    63
    brabant
    Wat zegt je bedrijfsarts over het hervatten van werkzaamheden? En je psycholoog? In gesprek blijven met je werkgever zou ik wel doen, maar speel open kaart en als jij vind dat je nog niet aan werken toe bent of 't aan kan zou ik 't zelf nog niet doen. Meestal geeft een bedrijfsarts ook een terug koppeling naar de werkgever over hoelang hun denken dat 't kan duren.

5. Novi

Novi Niet meer actief

Wat goed dat je hulp hebt gezocht en gevonden! Wat betreft het werk is het voor een werkgever ook een plicht om contact te houden met zieke medewerkers. Heeft de bedrijfarts een probleemanalyse opgesteld? Dan moet er namelijk binnen 2 weken een plan van aanpak door de werkgever en jou worden opgesteld. Het kan goed zijn dat de manager daarvoor contact met je wil. Een bedrijfsarts geeft in de probleemanalyse al advies en dat kan ook zijn: contact onderhouden en nog geen werkhervatting. Meestal krijg je dan 6 weken later weer een vervolgafspraak met de bedrijfsarts. Net zolang tot het oordeel is dat werkhervatting mogelijk is. Dat gebeurt vrijwel altijd dmv een opbouwschema. In de tussentijd blijf je wel (bijv 1 keer in de 2 weken) contact houden met de werkgever. Puur om niet de binding te verliezen. Het blijkt namelijk dat hoe langer je uit het werk bent des te hoger de drempel is om terug te keren. Dus ook voor jou zal dit uiteindelijk prettiger moeten zijn dan radiostilte :) Ik hoop dat dit je enigszins geruststelt.

mama079 vindt dit leuk.
  6. Sassie1981

Sassie1981 Fanatiek lid

2 mrt 2006
    2.888
    617
    113
    Bedankt voor jullie reacties.

Ik ben bijna 3 weken geleden bij de bedrijfsarts geweest. Die gaf aan dat het voor nu verstandig zou zijn om afstand van werk te nemen. Dit om wat rust in mijn hoofd te krijgen. Ook gaf hij aan dat er pas een vervolggesprek ingepland moet worden nadat therapie gestart is en ik al een paar behandelingen heb gehad. Ik heb geen verslag ontvangen. Hierover heb ik gebeld, maar werd verwezen naar mijn werkgever. Nu heb ik voor de 2e keer het verslag bij de werkgever opgevraagd, maar nog geen reactie :(

Het is niet dat ik geen contact wil met de werkgever, het gaat mij om de manier waarop het gaat. Ik ken m'n manager en weet hoe zij handelt. De vorige keer adviseerde de bedrijfsarts om minder te werken en de manager zei doodleuk dat ze de bedrijfsarts niet nodig had en prima zelf afspraken kon maken over werkhervatting. Het geeft mij een naar gevoel.

Deel Deze Pagina