Dekens zomer en herfst/winter

Discussion in 'De babyuitzet' started by Gember, Apr 8, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Gember

Gember Niet meer actief

Wij verwachten eind juli onze dochter. De eerste maanden willen we haar op onze kamer laten slapen in een wieg. Hiervoor hebben we al beddengoed: 3 katoenen wiegdekens, waarvan 1 voor de kinderwagenbak is.

We willen waarschijnlijk de baby al vroeg laten wennen aan een ledikant op haar eigen kamer tijdens slaapjes overdag, zodat de overgang naar helemaal eigen kamer slapen tzt niet te groot is.

Wat voor soort dekens zouden jullie aanschaffen voor het ledikant? 1 katoen en 1 wol? Of alleen 2 katoenen dekens? Ik zit met name vooruit te denken aan de herfst en winter. Waarschijnlijk slaapt ze tegen die tijd wel in een slaapzak. De kamer is overigens ok qua temperatuur; het wordt er 's winters niet kouder dan een graad of 16/17.

En zijn 2 ledikantdekens voldoende? Daarnaast hebben we dus 3 dekens op wiegformaat.

Nog tips voor goede ledikantdekens? Voor de wieg hebben we uni katoenen dekens van Jollein.

2. Rozaly

Rozaly Bekend lid

Apr 26, 2011
    736
    0
    16
    Ik had hier ook 3 wiegdekens en 3 ledikantdekens. Was voor ons echt genoeg. Ik had ze ook van Jollein, katoen is dat toch?
    In de koudste maanden had hij wel een winterslaapzak aan met een deken eroverheen.

Ik had de dekens allemaal in de kast liggen, dus mocht hij er eens overheen gespuugd hebben, kon ik ze afwisselen. En wiegdeken kan (overdwars) ook prima op een ledikant als het moet.

3. dorisn

dorisn Fanatiek lid

Jun 2, 2007
    4,319
    37
    48
    ede
    Voor het ledikant hebben wij een duodeken. Dat zijn er 2 die je met klittenband aan elkaar vast maakt. Ook hebben we nog een gewone katoenen deken van de hema. Onze zoon is half juli geboren en sliep in de winter in een dikke slaapzak omdat hij niet onder de dekens bleef liggen. Heb de dekens alleen gebruikt toen hij wat ouder was en niet meer zn hele bed door ging.
    Ik zou een gewone katoenen deken kopen en even aankijken wat je kindje gaat doen. Mijn dochter ging namelijk met haar hoofd naar het voeteneind liggen in haar slaap en dan wil je geen dekens in bed.

4. Rainbow88

Rainbow88 Fanatiek lid

Jan 13, 2014
    3,648
    305
    83
    Ik ben heel tevreden over dekentjes van Koeka, prijzig maar wel mooi & degelijk

Voor in de ledikant heb ik het 4-seizoenen deken gekocht (Amsterdam collectie van Koeka), in de zomer heb je dan een zomerdeken en in de winter kan je de andere helft eraan vastmaken en dan heb je een winterdeken

Heb ook een deken van Jolein, ben ik ook content van, maar die van Koeka vind ik warmer

2 ledikantdekens lijkt me wel voldoende, doordat er een lakentje tussenzit wordt het deken ook amper vuil..

5. Gember

Gember Niet meer actief

Dank voor de snelle reacties! :)
    Ik denk dat we 2 katoenen dekens of 1 katoenen deken en 1 duodeken kopen dan. Mocht het heel koud zijn en de baby gaat niet het hele bed door, combineer ik zo'n deken met slaapzak.

Ik wil de wiegdekens van Jollein eerst even wassen. Als ze er daarna nog mooi uitzien, neem ik die ook voor het ledikant.

En iets anders:
    Weet iemand of de Len hoeslakens van Ikea jersey katoen zijn?

6. dorisn

dorisn Fanatiek lid

Jun 2, 2007
    4,319
    37
    48
    ede
    Ik grbuikte voor het ledikant trouwens na een tijdje overtrekjes waar de duodeken precies in paste. Ik vond het altijd zo'n geklier met die lakens en helemaal als ik 2dekens gebruikte.

7. Centurychild6F3

Centurychild6F3 Bekend lid

Aug 23, 2014
    864
    3
    18
    Haarlem
    ik gebruik nu ledikantdekens die ik dubbel vouw. Hierbij nog een ledikant lakentje en ze kan heerlijk strak vastgelegd worden in haar bedje.
    Dekentje is gehaakt/gebreid door mijn eigen moeder van babyproof katoenen haakgaren. Daarnaast heb ik er nog 1 met 50% wol 50% katoen, maar die is zo warm dat we die enkel gebruiken als we naar buiten gaan of als die ander een ongelukje heeft. Gelukkig nog niet aan de orde geweest.

8. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

Dec 1, 2014
    7,394
    5,298
    113
    Ik had bij de eerste een duodeken en dekbedovertrekjes. Nu ga ik niets bijkopen ook al zijn de overtrekjes misschien iets jongensachtig (krijg nu een meisje), want ze zijn echt maar heel kort gebruikt en toen overgegaan op een slaapzak. Onze zoon had in de winter echt meer dan voldoende aan een winterslaapzak zonder mouwen, hij had geen extra dekens nodig. Ik zou dus niet meer kopen dan 2 dekens of een duodeken, voor de zomer is 1 deken voldoende, en een extra voor ongelukjes wel handig (niet noodzakelijk als je dekbedovertrekjes hebt ipv lakentjes).

9. Gember

Gember Niet meer actief

Goed om te weten van die half wollen/katoenen dekens. Gauw te warm dus. Ik denk dat we gaan voor 2 katoenen dekens of 1 duodeken met overtrekjes. Ik vind die katoenen dekens wel het mooist, dus waarschijnlijk worden het die. Koeka vind ik prachtig, maar jemig wel prijzig...even kijken. Dank voor alle tips!

Share This Page