Oude wieg, verkeerde afmetingen

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door KatrienDuck, 15 aug 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. KatrienDuck

KatrienDuck Actief lid

26 feb 2011
    267
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik heb een wieg van 30 jaar oud, waar ik zelf in gelegen heb.
    Nu had ik bedacht dat ik daar ons kleintje in ga leggen.

Overal lees ik dat een wieg 30 cm diep, 45 breed en 80 lang moet zijn.
    Mijn wiegje is wel 30cm diep, maar 40 breed en 77 lang (slaapoppervlakte). Het wiegje loopt breder uit naar boven, van boven zijn de maten wel goed.

Weet iemand of je deze afmetingen over de bodem gaat of over de opening? Het lijkt mij over de bodem, maar misschien heeft t iets met zuurstof te maken.
    Ik zal het echt heel jammer vinden als dit wiegje nu niet meer mag...

2. cocko

cocko Fanatiek lid

21 apr 2011
    3.594
    19
    38
    Ergens in Nederland
    Heb niet echt een duidelijk idee wat voor wieg het is maar ik denk zomaar dat wij ook zo'n wieg hadden voor onze kids. Die is inmiddels al 40 jaar oud en die hebben wij ook gewoon gebruikt. De maten zijn van de bodem, dat was mijn eerste reactie op je vraag. Dus denk dat je daar wel gelijk in hebt. Zitten er spijlen in de wieg? Moet je even op de maat tussen die spijlen letten!! Wij hadden nl spijlen die mega ver uit elkaar stonden en daar hebben we een kartonnen rand in gezet, en dan de wiegbekleding er overheen. Succes!

3. jewe

jewe VIP lid

16 feb 2009
    9.544
    0
    0
    verkoopster baby artikelen
    noord brabant
    Het enigste wat belangrijk is is de diepte van het wiegje voor de rest verschillen alle maten van een wiegje. Je hebt er van 34x75, 40x80, 45x90, 38x90 recht en ovaal enz enz.

40x80 is een beetje een standaard maat vandaar dat je die maat veel ziet in hoeslakentjes.

Dus don't worry je wieg is prima.

4. zaterdag

zaterdag Fanatiek lid

28 mei 2011
    1.008
    2
    0
    de afmeting is prima, maar idd even kijken hoe de spijltjes zijn. Vroeger waren ze daar minder strikt in, nu moet er niet teveel ruimte tussen zitten anders kan het hoofdje van de baby ertussen komen.
    mocht je een nieuwe matrasje erin willen, die kan je bij prenataal op maat laten maken.

5. KatrienDuck

KatrienDuck Actief lid

26 feb 2011
    267
    0
    16
    NULL
    NULL
    De spijltjes moeten nu tussen de 4,5 en 6,5 cm zijn, maar de afstand is ook kleiner.. Ik bekleed de wieg verder dus dat zal t probleem idd. niet zijn. Anders laat ik de kleine 's nachts wel in het ledikant slapen en overdag als ik wakker ben, in de wieg. Wiegje heeft emotionele waarde, maar moet wel veilig zijn, anders ist simpel.

Dank voor de reacties so far. Denk eerlijk gezegd dat t wel mee zal vallen met het gevaar en denk ik niet dat ik de enige ben met dit ' probleem'..

6. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.548
    524
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Mbt matrasje: dat kun je bijv ook bij Jan Sikkes op maat laten snijden of anders bij een meubelmakerij.... gewoon ff shoppen, want er zit nogal prijsverschil in "opmaatgemaakte" matrasjes.

Ik was uiteindelijk ongeveer 40 euro kwijt voor matrasje en hoofdbeschermer (heb een smeedijzerenwieg)

7. KatrienDuck

KatrienDuck Actief lid

26 feb 2011
    267
    0
    16
    NULL
    NULL
    Het standaard matrasje van de Baby-dump voor wiegjes en kinderwagens heeft dezelfde afmetingen als het oude matrasje, dus dat is wel handig..

8. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Wij hadden hier ook een kleiner wiegje. Er zaten goede spijlen in, en daartussen heb ik zelf een katoenen binnen bekleding gemaakt. Dus dat was luchtig genoeg.

Bij kinderwagenbakken bijv, die worden ook wel gebruikt als wiegje de eerste weken, is de zijkant echt dicht. Dan kunnen kindjes meer last krijgen van warmte dat ze niet kwijt kunnen. Dus een ademende zijkant is wel belangrijk volgens mij..

Matrasje heb ik bij een lokale matrasboer laten maken.

Nadeel was, dat hij met een paar weken al over moest naar het ledikant omdat het te klein werd.
    Maar wel bijzonder dat mijn zoon in het wiegje lag van zijn vader, grootvader en overgrootvader!

9. misa

misa Niet meer actief

Ooh het kan vast wel hoor! Wij hebben in het begin nog de wandelwagenbak van de kinderwagen gebruikt. En nooit naar de maten gekeken. Later een andere oude wieg geleend, maar ook niet naar de maten gekeken hoor.
    De breedte tussen de spijlen zou ik wel even naar kijken, maar dat zou je best wel kunnen oplossen door er misschien iets van stof door te slalommen. :)

Nadeel van een klein matrasje is wel dat ze er minder lang in kunnen. Ik zag dit nog op mp:
    Marktplaats.nl > Wiegmatrasje, kindermatrasje va € 39,- op maat gemaakt! - Kinderen en Baby's - Babywiegjes en Ledikanten
    En ik denk dat een stuk schuimrubber ook wel zal voldoen. :)

10. Marjanneke

Marjanneke Fanatiek lid

11 aug 2008
    1.477
    1
    36
    Thuiszorg medewerker
    Vlissingen
    De wieg waar mijn zoontje in heeft gelegen was meer dan 20 jaar oud met een onderstel van gietijzer en daarbovenop een opengewerkte 'mand'. De maten van de bodem weken ook af van de gangbare maten van nu en dus hebben we een matrasje op maat laten maken - of eigenlijk heeft mijn zus 't gemaakt, van haar kwam de wieg ook. Kan heel goed hoor, even naar een stoffenzaak o.i.d., daar hebben ze verschillende soorten en diktes schuimrubber en maken ze het op maat. Mijn zus heeft er toen nog een hoes omgemaakt, bekleding erom en voilà.

Deel Deze Pagina