FV wakker maken of niet? Help..

Discussion in 'Baby en dreumes' started by Mama44, May 10, 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Mama44

Mama44 Lid

Apr 25, 2016
    18
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo iedereen,

Ik heb een zoontje van bijna 7 weken(wordt deze vrijdag 7weken) hij is 4weken te vroeg geboren. Doet het nu goed.

Hij krijg 5x flesvoeding en 1x afgekolfde borstvoeding.
    Volgens de kinderarts 3 weken geleden moest ik proberen vaste tijdstippen aan te houden zodat er een ritme inkwam
    Dit zijn mijn uren:
    7
    11
    15
    19
    23
    3
    Hij krijg dan 120ml water met 4schepjes

Soms slaap hij nog, snachts wordt hij wel vaak wakker rond de uren dat hij voeding moet krijgen

Hij weeg ongeveer 4200
    Nu is mijn vraag moet ik hem wakker maken voor zijn flesje of laten liggen?

Wat denken jullie?

2. Valenti

Valenti Actief lid

Feb 11, 2013
    457
    15
    18
    Wat je zelf wil. Ik zelf vind het fijn om een schema te hebben en een ander doet het op verzoek. Zou wel aanhouden om max 4 uur tussen de voedingen te laten overdag. Dit ivm dag/nacht ritme.

3. Pantoffelheldin

Pantoffelheldin Niet meer actief

Mijn zoontje is ook 7 weken en ik voed op verzoek.
    Toch komt hij vaak wel rond dezelfde tijd
    Ik zou gewoon doen wat je gevoel zegt, dat is vaak het beste
    Ik maak mijn zoontje niet wakker voor de voeding

4. JongetjeM

JongetjeM Bekend lid

Jan 28, 2015
    959
    216
    43
    ---+
    Ik zou doen wat jij prettig vind. Ik heb ze nooit wakker gemaakt mits het overdag te duurde. Maar echt een schema kun je toch niet aanhouden, voordat het 'werkt' is het al weer veranderd. Succes ermee!

5. 1981Mama

1981Mama VIP lid

Apr 8, 2015
    5,989
    1,439
    113
    Ik zou hem denk ik wakker maken.

Overdag een beetje soepel mee omgaan. Slaapt ie net een half uurtje dan laat ik hem nog FF liggen, maar als ie al 2u lag dan zeker wakker maken.

Wij gingen zelf na de fles van 23u slapen en dan zette ik mijn wekkertje op 4u ipv 3u, dan gaf ik hem nog een uur de kans om zelf te komen , leek me beter dan wakker maken.

Ik vind 4u ertussen wel veel voor een baby van 4 kilo. Maar hoe dat precies zit daar kunnen anderen beter wat over zeggen, aangezien ik een reuzebaby had.

6. Ocean83

Ocean83 Bekend lid

May 13, 2015
    731
    82
    28
    Mijn zoontje is nu 6 weken oud en ik geef fv op verzoek. Hij laat er overdag vaak maar 2 uur tussen, terwijl hij er 's nachts wel 7 uur tussen laat :D. Je schrijft dat jouw zoontje 4 weken te vroeg geboren is, is dat de reden dat kinderarts voorstelde om een ritme in zijn voedingen aan te brengen, dat hij bijvoorbeeld niet 'vergeet' te komen voor een voeding, doordat hij te moe is? Mijn zoontje kwam in het begin niet goed aan, dus heb ik hen ook een tijdje wat meer op schema gevoed, om te zorgen dat hij genoeg en regelmatig wat dronk. Nu hij duidelijk zelf kan aangeven wanneer hij wil drinken, laat ik het aan hem over.

7. annneliesje

annneliesje Fanatiek lid

Jan 16, 2011
    3,569
    0
    0
    Administratief medewerkster
    Noord Nederland
    Ik liet mijn dochter gewoon slapen na de voeding van 23 uur (kon ook iets later zijn). Ze kwam meestal uit zichzelf om 6 uur en dan gingen we weer in het normale ritme verder. Vond het heerlijk om 6 uur slaap te hebben :)

8. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

Jan 9, 2013
    9,521
    3,739
    113
    Overdag zou ik wel wakker maken na max. 4 uur. Je wilt toch een beetje dag- nachtritme creëren.
    In de nacht gewoon zelf laten komen met een max. van 8 uur er tussen. Mij is toen verteld dat ze per pond lichaamsgewicht 1 uur mogen doorslapen. Dus een kindje van 4kg/8pond mag 8 uur doorslapen.

9. Elsa86

Elsa86 VIP lid

Jun 30, 2014
    6,570
    3,507
    113
    Mijn dochter is ook 4 weken te vroeg geboren. Toen ze net geboren was, mocht ik er niet meer dan 3 uur tussen laten. Maar toen ze eenmaal weer op geboortegewicht zat (na precies 2 weken) liet ik er overdag max. 4 uur tussen. 's Nachts kwam ze zelf na 3,5/4 uur. Toen ze ongeveer 6 weken was, sliep ze van 23.00 tot 6.00. Ik maakte haar in de nacht niet wakker voor de fles. Overdag wel, met een speling van een half uur. Ik had geen vaste tijden, voedde op verzoek (fv).

10. mamameer

mamameer VIP lid

Jan 21, 2014
    8,175
    4,488
    113
    overdag heb ik altijd het ritme aangehouden en wakker gemaakt. we hebben alleen nooit om 23 u wakker gemaakt, gewoon flesje om 19/20 uur, en dan kijken wanneer meneer weer zijn fles wilde, soms was dat dus al om 23 uur, vaak rond 1 uur soms pas om 3 uur, en sochtends probeerden we wel ergens tussen 6-7 weer het volgende flesje te geven, soms moesten we hem ook wel wakker maken. dat deden we om een beetje een vast ritme overdag aan te houden. er werd dus weleens een voeding in de nacht minder gegeven.
    gewoon kijken wat je zelf fijn vind. als jij graag die voeding om 23 uur geeft, kun je eens kijken hoe lang er daarna geslapen wordt.

Eventueel kun je op den duur dan het laatste flesje iets meer voeding gaan geven. maar dat moet je bekijken, je moet altijd zorgen dat je niet teveel voeding geeft, tussen de 4 en 5 kg, mogen ze 150 ml met 5 schepjes 5x per dag volgens mij. je mag maximaal maar 1 liter per dag geven. meer is slecht voor de niertjes, vertelden ze mij op het consultatie bureau.

11. Mama44

Mama44 Lid

Apr 25, 2016
    18
    0
    0
    NULL
    NULL
    Iedereen bedankt voor de reacties.
    Overdag maak ik hem wakker. Vind een ritme wel makkelijk, moet ook bijna weer gaan werken.
    S nachts zette ik steeds de wekker, nu paar dagen niet gedaan en de eerste keer kwam hij om 3u en 7u. De dag daarna kwam hij pas om 4u snachts dus liet hij er 5u tussen zitten. Maar vraag me dan af stel hij kom pas tegen 5u snachts moet ik hem dan terug om 7u geven want dat is dan snel op elkaar. Stel dat hij doorslaap tegen 7u dan krijg hij zijn flesje van 3u snachts niet en dan krijg hij toch te weinig voeding binnen op een dag.

Zou het niet erg vinden als hij snachts gaat doorslapen.. Hihi

12. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

Jan 9, 2013
    9,521
    3,739
    113
    Je moet even kijken wat je zelf prettig vind. Wil je graag elke dag, de dag rond dezelfde tijd beginnen? Dan kan je bv. om 5.00 (als hij wakker wordt) een klein flesje geven 60+2 of 90+3 en hem dan rond 7.00 weer wakker maken en z'n gewone fles geven.
    Maakt het je niet uit wanneer je de dag begint, dan geef je om 5.00 een gewone fles en laat je hem daarna zelf weer komen (zo deed ik het op die leeftijd, maar sommige moeders vinden het prettiger om op een vaste tijd de dag te beginnen).

En als hij echt door gaat slapen van 23.00-7.00 kan je kijken of je langzaam de flessen wat op kan hogen. Of bv. in de 1e en laatste fles wat meer voeding doen, best kans dat hij 's morgens wat hongeriger is als hij 's nachts zo'n lange tuk maakt.

13. Mama44

Mama44 Lid

Apr 25, 2016
    18
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dus ik zou flesje van 23u Gwn grotere fles geven 150ml/5schepjes en dan kijken wanneer hij wakker wordt. Wordt hij voor 7u wakker een klein flesje geven en dan om 7u ze normale ritme aanhouden van overdag 120ml/4 schepjes?

Durf het soms niet goed,bang dat ik iets fout doe of hem teveel geef.
    In het begin rond 4weken kreeg hij ook teveel, had foute info gekregen, hij kreeg toen al 120ml/4 schepjes 7x per dag en gaf toen melk over en veel buikkrampen kwam toen na enkele dagen toen hij meer kreeg moest ik naar de kinderarts en die zei hij krijg teveel. En toen is hij gezet op 6x per dag 120ml/4 schepjes. Daarom dat ik het moeilijk vind om zelf iets te veranderen.

Hij heeft nu nog buikkrampen en gebruik daarvoor infacol en nu is het iets minder.

Alvast bedankt voor de reactie!

14. JoyS

JoyS Actief lid

Jun 9, 2015
    111
    0
    0
    Gelderland
    Mijn zoontje is 9 weken en weegt ook rond de 4200gr. Hij krijgt 4x120 met 4schepjes en 1x150 met 5 schepjes (laatste fles). Hij slaapt meestal 4uur achter elkaar maar als hij wakker wordt is hij niet altijd hongerig. Ik geef hem dus snachts de ene keer wel en de andere keer niet.

Ik zou je zoontje laten liggen en wachten tot hij zelf komt en idd als hij eerder dan 7u komt aankijken of hij echt hongerig is of gewoon onrustig en hem dan evt een klein flesje geven en verder je schema zo aanhouden.

15. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

Jan 9, 2013
    9,521
    3,739
    113
    Volgens mij kan je dat prima zo proberen wat je op schrijft. Je kan 150+5 evt. ook eerst afgieten naar 150cc, dan is de overstap niet zo groot.
    Een andere oplossing is nog om overdag om de 3 uur te gaan voeden, zodat je wel op 6 flesjes van 120+4 uitkomt in totaal.
    Maar ik zou het doorslapen niet afdwingen hoor, je kindje moet daar zelf echt aan toe zijn.
    Hier was dat rond de 3 maanden, toen sliep hij van 21.00-5.00 aan 1 stuk.

16. Mama44

Mama44 Lid

Apr 25, 2016
    18
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ga vanavond proberen 23u flesje te maken van 150ml/5schepjes en kijken omhoelaat hij wakker wordt. Alleen als hij vb om 4:30 u ofzo.. Wakker wordt hoeveel zou ik hem dan geven? Want het is toch 30ml water met 1 schepje voeding? En dan tegen 7u terug 120ml/4 schepjes ze gewone fles en tijdstip te geven

17. lian19

lian19 Actief lid

Aug 24, 2015
    260
    27
    28
    Ik voed fv op verzoek aan mijn dochtertje van bijna 8 weken... bied per fles 90cc aan en hier heeft ze eigenlijk altijd genoeg aan.... ze komt vaak rond
    22:00
    02:30
    06:00
    08:00
    10:00
    13:30
    16:00
    18:00
    Best veel flessen op 1 dag maar meer cc per keer lijkt ze nog niet aan te kunnen, ik maak haar nooit wakker voor een fles, niet snachts en niet overdag ;)

18. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

Jan 9, 2013
    9,521
    3,739
    113
    Hoe is het gegaan?

19. Mama44

Mama44 Lid

Apr 25, 2016
    18
    0
    0
    NULL
    NULL
    Heb hem gisteravond om 23u wakker moeten maken. Flesje gemaakt 150ml/5 scheppen, die heeft hij bijna helemaal op gedronken, hij liet ongeveer 20/30ml staan. Maar hij werd om 2:50u wakker flesje 120ml gegeven en hij kwam dan weer tegen 6:45u en 120ml gegeven.

Dus geen succes
    Nu viel me wel op, dat hij tijdens het drinken onrustig wordt soms en gaat persen, met armpjes slaan en benen strekken.. Ik dacht altijd dat hij last had van buikkrampen(krijg ook infacol) maar begin nu te twijfelen of hij geen reflux heeft ofzo.. Geef ook soms melk terug na het voeden.. Na het voeden wil hij graag rechtzitten en als ik hem daarna in bed leg, huil hij ook soms dan troost ik hem en val hij in slaap, maar na 10min terug wakker terug onrustig, met armen en benen slaan, hoesten, melk spugen... Soms ben ik bang dat hij stikt. Ze bedje sta ook al wat hoger bij ze hoofdje.. Morgen naar de kinderarts.. Ben zo onzeker of het niet aan mij ligt, of het buikkrampen zijn of iets anders en ik dacht echt dat hij langer zou slapen met dat grotere flesje, mja..

20. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

Jan 9, 2013
    9,521
    3,739
    113
    Als hij deze symptomen vertoond zou ik zeker niet ophogen. Blijkbaar werkt het dus ook juist averechts, zou het dan mooi houden bij hoe je het nu deed. Hier zorgde meer voeding ook lang niet altijd voor langer slapen hoor. Dat bedoelde ik in eerdere berichten ook met dat je kindje pas gaan doorslapen als het er aan toe is.
    Als hij 6 flesjes op een dag drinkt is het prima, slaapt hij opeens een keer door en drinkt hij er maar 5 is het ook geen ramp.

Pas je de leefregels voor reflux al toe?
    Dus na de voeding minstens 30 minuten rechtop houden.
    Flesje klaarmaken met gekookt water en roeren met een vork i.p.v. schudden.
    Kindje zo rechtop mogelijk voeden (zittend op de arm) i.p.v. liggend
    Inderdaad alles waar hij op ligt schuin leggen, maar dat doe je al las ik.
    Verder sliep mijn zoontje al snel op z'n buik, dit hielp bij hem enorm. Daardoor had hij niet constant last van de terugkomende voeding.

Ben er vast nog wat vergeten. Averlach heeft een mooi lijstje. Weet niet of ze dit leest, anders even PB'en.

Share This Page