Ik ben als de dood dat mijn dochter luieruitslag krijgt. Dat lijkt me zo rot voor dat meisje. Open wonden en ontlasting lijkt me sowieso niet zo'n goede combinatie nog afgezien van de pijn die het doet. Nu probeer ik dat dus te voorkomen (als dat uberhaupt kan). Ik probeer haar regelmatig een tijdje zonder luier neer te leggen in de box zodat de huid goed droogt. Ook gebruik ik vaseline voordat we de nacht in gaan en ze de luier het langst om heeft. Ze gaat elke avond in bad zodat ik alles goed schoon kan maken en daarna smeer ik alles in met Weleda babybodylotion. Mijn vraag is: is het te voorkomen? Hebben jullie nog meer tips om het te voorkomen? Groetjes, Birgitte
Ik denk niet dat het helemaal te voorkomen is. Ik smeer ook van alles en maak het goed schoon. Mijn dochter had tot nu toe nog nooit luieruitslag gehad dus ik dacht eigenlijk dat ik het helemaal onder controle had. Tot de afgelopen 2 dagen...waarschijnlijk door tandjes, maar ze heeft zo'n 7 poepbroeken per dag. Ik doe alles precies hetzelfde als daarvoor maar toch zie ik nu rode plekken opduiken ik doe echt alles precies hetzelfde dus misschien toch niet te vermijden?
Ik denk dat je het op deze manier voor een groot deel kan voorkomen. Nu heeft mijn manneke er weinig last van, maar zodra het nog maar wat rood ziet smeer ik het in met sudo, bij de volgende verschoning is het rode dan al weg getrokken. Ik denk dat het met tandjes komen wel een ander verhaal is, dan heeft het tere billenhuidje nogal wat te verduren, maar ook dan denk ik dat goed drooghouden, vaak verschonen en smeren het enigste is dat je kan doen.
Mijn dochter heeft een keer luieruitslag gehad na een antibioticakuur.. Toen gesmeerd.met zinkzalf en binnen een dag weg en voor de rest nooit gehad, ook niet met dorkomende tanden.. Hoe heb ik het voorkomen? Zorgen dat billen goed droog zijn na het verschonen, op tijd verschonen en geen zooi op smeren. Dat was de tip van mijn kraamzorg
Ik denk wel dat je het een groot deel kunt voorkomen door een goede verzorging. Hier heeft ze tot nu toe (afkloppen) nooit meer dan wat roodheid tussen de billen met witte puntjes gehad. Zelf doe ik het zo: Billen na het poetsen altijd met een dun laagje Bepanthen zalf Als ze wat roder gaan worden even Sudocrem Als dat niet helpt en er zitten puntjes bij dan even na elke verschoning de billen bestrooien met Maizena! Tip van een collega en het werkt! En voor de nacht dan een beetje extra. Heb ik in een afgesloten bakje in de commode staan. Verder verschoon ik poepluiers direct als ik het merk. Hier gelukkig nog nooit zulke billen als waar jij voor vreest weet niet of dat mazzel is maar ik ben er vanaf het begin altijd alert op geweest. Ik smeer er dan misschien wel zooi op maar het werkt prima....
In zulke sitiuaties zijn de billetjes natuurlijk constant in contact met poep en er wordt elke keer over geveegd om schoon te poetsen. Wat moet natuurlijk maar dan is het soms echt niet meer te houden jammer genoeg.
Hier inderdaad alleen luieruitslag gehad bij de tandjes. Verder niet. Het is ook belangrijk dat je op tijd de luiers verschoont dan heeft het ook geen tijd om te irriteren op de huid.
Ik smeer voor de nacht altijd een beetje zinkzalf op de billetjes en ik gebruik ook niet altijd doekjes, na een kleine plasluier hoeft dat eigenlijk niet. Als er meer plas in zit, dep ik het droog met een hydrofielluier. Als ze heeft gepoept eerst doekjes en dan nog deppen met een hydrofielluier. 's Avonds lekker douchen/in bad zodat het schoon is en ook dan droogdeppen. En soms is het niet te voorkomen, na een ziekte bijvoorbeeld, maar ook dan is er genoeg om het te verhelpen (zinkzalf, lekker in de blote billen laten liggen/rondlopen of een goede hydrofielcreme van de apotheek, kun je zonder recept halen).
Geen idee of het echt te voorkomen is. Mijn zoontje heeft het één keer gehad toen hij ongeveer een jaar was en dat was gelukkig snel over. Dochter heeft het nooit gehad. Veel verschonen, goed drogen en niet teveel 'troep' gebruiken werkte hier prima maar het zal ook erg afhangen van de huid van je kind... En veel verschonen was hier echt veel verschonen: na het slapen, voor het slapen, voor het eten, volle luier, halfvolle luier etc. Stapels pampers gingen er hier doorheen.. blij toe dat ze beide heel vroeg zindelijk waren.
Mijn dochter heeft nu dus voor het eerst uitslag doordat ze al paar dagen achter elkaar zo'n 7 poepbroeken per dag heeft $) en het lijkt alleen maar erger te worden wat ik ook doe. Ik las hier net wel iets over niet altijd doekjes gebruiken - dat doe ik dus normaal gesproken altijd wel - dus gebruik nu even geen doekjes maar een lauwe hydrofiele washand. Gedept met droge hydrofielluier en nu ligt ze in haar blote billen op een vuilniszak met hydrofiel erboven op te spelen. Ik vind het zo zielig, het ziet er zo rood uit
Hier afgelopen week extreem rode huid terwijl daarvoor had ik het dacht ik redelijk onder controle maar waarschijnlijk was het allemaal erg zuur dus nu met de medicatie gaat het gelukkig weer goed. Als het echt wat open is dan smeer ik er bepanthen zalf op zo hou je het vettig Als het alleen rood is dan doe ik er weleda billenzalf op vind ik tot nu toe de beste. Voor de rest is Maizena hier het wondermiddel En geen lotiondoekjes doe alles met natte schijfjes/tissues en goed droog deppen
De creme die je bij de apotheek haalt, heet volgens mij alleen 'hydrofielcreme', heeft verder geen naam. Is echt speciaal voor luieruitslag. Kun je zo halen bij de apotheek, zonder recept. De eerste keer dat onze dochter dit had, ben ik naar de dokter gegaan en zij zei dit, ik hoefde dus geen recept mee te nemen. De volgende keer herkende ik het zelf en kon ik gewoon naar de apotheek om het te halen. Maar niet te bang zijn voor uitslag, hoor, het zal ongetwijfeld een keer gebeuren en het is vaak ook weer te verhelpen. Hoort er helaas allemaal een beetje bij!
NOu ik ben wel een beetje opgelucht door jullie verhalen. Ik dacht altijd dat als je kind luieruitslag kreeg het eigenlijk pas overging met zindelijk worden, dus met afbouwen van de luier. Blijkbaar helpt sudocreme dus wel (is trouwens ook een goeie sunblock heb ik laatst gelezen Als ik jullie verhalen zo lees dan doe ik genoeg. Wat zijn echter die witte puntjes? Soort puistjes? Mijn dochter is nu tandjes aan het krijgen dus nu moet ik extra opletten dus. Heeft dat te maken met de ontlasting zelf? Ze stinkt soms als een bunzing en dan heeft ze maar een piepklein keuteltje in haar luier... Ik zag idd dat ze een rode plek op haar billen heeft en daarom ligt ze nu ook al meer dan een uur in haar blote billen. Goeie tips! Thanks.
Pfff zoonlief is vanaf dag twee al aan het klooien met uitslag en schimmelinfecties. Meneer heeft een zeer gevoelige huid en sudo etc. Is hij allergisch voor. Hij is nu veertien maanden en krijgt kiezen. Nu extreem rode billen met wondjes en pukkels. Zo zielig! Maar ik ga maandag wel even naar de apotheek.
Sudo kan de boel ook verergeren dames! Kan enorm pikken op open wondjes. Onze huisarts raadde zinkzalf van Daro aan. Ineens ook niet meer huilen tijdens het smeren.
Hier is het op 1 keer na (echt open plekken, door zure ontlasting, niet te voorkomen) altijd gebleven bij wat rode plekjes die na een dagje goed smeren weer weg waren. Ik smeer elke avond sudocreme zodat de huid 's nachts beschermd is tegen de nattigheid en verder doe ik er weinig bijzonders aan. Als de huid echt open is gebruik ik alleen maizena, dat is het enige wat dan werkt. Zodra het weer dicht is bepanthen, zinkzalf of sudo, maar zolang het open is smeer ik niets want dan wordt het niet beter. Met maizena kan het goed opdrogen.
Bij mijn oudste heb ik tot ze anderhalf was gewoon altijd sudocreme gesmeerd, nooit uitslag gehad, ook niet door tanden ed. Mijn jongste smeer ik ook altijd (dus bij elke verschoning), en die heeft ook geen uitslag gehad tot nu toe. Hopelijk blijft dat zo!