Luieruitslag, verandering in billendoekjes of niet de juiste zalf?

Discussie in 'Verzorging' gestart door Micera, 12 apr 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Me28

Me28 Bekend lid

4 nov 2012
    648
    181
    43
    Het kan ook nog aan de luiers zelf liggen. Ons zoontje kreeg luieruitslag van Kruidvat luiers. Bij pampers gaat het bij ons wel gewoon goed. Je hebt ook wasbare luiers of van wegwerpluiers het merk Naty ( bij Etos te koop). Daar zitten geen chemische stoffen in die kunnen irriteren, misschien dat ook nog eens proberen? Succes, tis echt zielig voor zo'n kleintje:(

2. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Mijn dochter kon toen ze kleine meid was ook echt niet tegen wegwerp luiers. Pampers ging soms een klein weekend goed maar we hebben zoveel aangetobt tot ik gewoon helemaal over ging op wasbare luiers en dat ging geweldig!

3. Micera

Micera Fanatiek lid

23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    Hmm.. verandering in luiers heb ik nog niet geprobeerd. Ik heb nu pampers maat 1. Even een kleine verpakking pampers sensitive gehad (uit zo'n babydoos), maar nu weer de gewone pampers. Het is ook zo lastig om er achter te komen wat het probleem nou precies is. :(

Ondertussen gaan we netjes door met de lauwe washandjes, de zinkolie, en vooral heel vaak verschonen maar dan wel heeeeeeeel voorzichtig (deppen in plaats van poetsen, want dan liggen zijn billetjes meteen open).

Ik heb het gevoel dat het heel erg langzaam een klein beetje de goede kant op gaat, maar het is zo moeilijk om goed te beoordelen. De plekken op beide billen zijn nog steeds rood, opgezwollen en pijnlijk, dus snel gaat het herstel helaas niet. In ieder geval heeft hij wel al twee dagen niet meer gebloed, dat is dan wel weer positief.

4. laravelk

laravelk Fanatiek lid

8 okt 2010
    2.970
    2
    38
    Luiers kunnen helaas wel de boosdoener zijn. Hier wasbare luiers gehad en NOOIT luieruitslag maar als we hem een pamper of -erger nog- huggies aandeden, had hij in no time rode billetjes. De Naty van de etos gingen wel goed, het is echt de moeite waard dat te proberen. Stel nu dat het een combinatie van luiers en billendoekjes is, dan is het vechten tegen de bierkaai als je dezelfde luiers blijft gebruiken.

5. MamaVanAnne

MamaVanAnne Fanatiek lid

21 jul 2013
    1.164
    0
    36
    NULL
    NULL
    Hier kan ze alleen tegen de gewone luierdoekjes van de etos, anders is het meteen raak.. Maar de etos is hier verdwenen dus moet flink wat moeite doen voor die doekjes. Maar alles beter dan totaal kapotte billen.

Ik zou andere luiers halen, washandje behouden, en veel op een handdoek in zijn blote kont. Misschien heb je nog van die matjes uit je kraampakket over met de onderkant van dat plastic?

6. Micera

Micera Fanatiek lid

23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    Bedankt voor het meedenken dames! Ik ga morgen een pak Naty luiers halen, en kijken of dat verschil uitmaakt.

De babybillendoekjes had ik al van de etos (die gebruikte ik voor hij uitslag kreeg), maar die liggen weer in de kast omdat een vochtig washandje nu beter is. Dat merk ik wel duidelijk, want met een washandje gaat hij veel minder hard huilen tijdens het verschonen, dan wanneer ik (nu) een billendoekje gebruik.

7. Micera

Micera Fanatiek lid

23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    Nou, mogelijk komt de uitslag tóch van een schimmelinfectie. De verpleegkundige van het CB had al gekeken, omdat ik er expliciet om vroeg, en ook vorige week de huisarts, en beiden zeiden: we denken niet dat het komt van een schimmelinfectie, dus gewoon smeren met zinkolie.

Ik vond er maar weinig verbetering in zitten, en zag nu ook witte plekken op zijn tong. Dus weer contact opgenomen met de huisarts, en vanmiddag kan ik medicijnen voor spruw ophalen. Aan de assistente meegegeven dat ik daarom denk, dat de luieruitslag óók een schimmelinfectie is en dat hij al 2 weken aanhoudt. Dat gaat ze nu overleggen met de huisarts. Hopelijk kan ik vanmiddag bij de apotheek dan de juiste medicijnen ophalen zodat hij er snel vanaf is.

Ik heb ook gekeken bij de etos voor de andere luiers, maar Naty verkopen ze alleen in grote maten (vanaf maat 3). En onze knul zit echt nog in maat 1, dus dat gaat niet passen.

8. Micera

Micera Fanatiek lid

23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    Update: ik heb 3 medicijnen gekregen van de huisarts tegen spruw/schimmelinfectie. Voor onze zoon miconazolnitr/hydroc zalf voor de uitslag, en nystatine voor de spruw in zijn mond. Zelf moet ik mijn tepels gaan smeren met daktarin, zodat ik hem niet opnieuw besmet tijdens de borstvoeding.

Hopelijk is dit het probleem, en wordt het snel beter.

9. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    hopelijk werkt de nystatine. nystatine staat er namelijk om bekend dat het 9 van de 10x niet helpt.
    ik heb bij beide kids nystatine gebruikt en dat hielp echt geen ene bal. na 2 weken zat de spruw er nog. toen mocht ik met daktarin smeren in mondje en de plekken waren de volgende dag weg.
    daktarin mag je alleen wegens verstikkingsgevaar niet bij baby's onder de 4 maanden gebruiken. ik heb het toen wel mee gekregen na strenge instructies dat ik niet teveel iin het mondje mocht smeren.

verder alle speentjes dagelijks uitkoken en spuugdoekjes regelmatig verschonen en heet wassen. anders kan je hem steeds weer opnieuw besmetten.

10. Micera

Micera Fanatiek lid

23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    Het gaat nu opeens snel de goede kant op met zijn luieruitslag. De zalf slaat meteen goed aan. Of de nystatine werkt voor de spruw weet ik nog niet, dat vind ik moeilijk te beoordelen na twee dagen. Wel drinkt hij weer een stukje rustiger aan de borst.

De speentjes kook ik inderdaad nu heel vaak uit, en de wasmachine draait overuren voor alle spuugdoekjes, hydrofiele washandjes (die ik nog steeds gebruik ipv billendoekjes) en slabbers.

11. Lichtroze

Lichtroze Bekend lid

22 apr 2014
    568
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn dochtertje had ook spruw, zonder dat je wat zag in haar mondje. Dus dan maar beter behandelen, wie weet gaat de luieruitslag daar wel van weg. Ik vond die nystatine echt troep, het plakte zo enorm! En ze kreeg er erge krampjes van en moest veel overgeven. Gelukkig is het er wel mee weggegaan (in combinatie met die crème voor op mijn tepels, waar ik ook nog eens allergisch op reageerde... Wat een ellende).

Fijn dat het in ieder geval beter gaat. Hopelijk is je kindje er snel vanaf.

12. Micera

Micera Fanatiek lid

23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    Het duurt al met al behoorlijk lang, maar het gaat nu heel erg de goede kant op. Zijn billetjes zijn nog wat rood, maar het verschil met vorige week (of twee weken geleden) is erg groot. We gaan op dezelfde voet nog even verder, en hopelijk is hij er dan met een week helemaal vanaf.

Wel sneu hoor. Hij is nog geen 4 weken oud, en heeft nu al 3 weken last van uitslag. Maar meer dat dit kan ik nu ook niet voor hem betekenen. We doen ons best.

Deel Deze Pagina