Luilak en andere tradities

Discussie in 'De lounge' gestart door Deedee91, 8 jun 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Deedee91

Deedee91 VIP lid

10 jun 2015
    13.634
    5.661
    113
    Vanochtend heerlijk gewekt door 1 kind die mee deed aan luilakken. Met toeter en aanbellen, jippie :D

Hebben jullie ook deze traditie of mischien andere? In mijn geboorte dorp gingen ze met brommers door het dorp vroeg in de ochtend.

Wiki: Luilak of Looilak is een folkloristische viering op de zaterdag voor Pinksteren in vooral Noord-Holland door op straat in de vroege morgenuren veel lawaai te maken. Met Luilak worden oorspronkelijk langslapers en telaatkomers bespot. Deze worden daarom luidruchtig wakker gemaakt.

2. AnnemarieK77

AnnemarieK77 Actief lid

6 jun 2019
    324
    489
    63
    Vrouw
    Waar ik vroeger woonde ook luilakken inderdaad.
    Hier wordt veel aan dauwtrappen gedaan op Hemelvaartsdag.
    Carbid schieten tussen kerst en oud en nieuw

3. Marleen31

Marleen31 Fanatiek lid

5 aug 2011
    2.586
    475
    83
    NULL
    Noord Holland
    O ja, luilak! Vorig jaar schoten jongeren met besjes tegen het slaapkamerraam. Vanmorgen niks gehoord maar dat komt denk ik omdat ze geen zin hadden vanwege de harde wind en regen.

Mijn vader (hij is geboren in 1938) vertelde dat hij vroeger lege blikjes achter zijn fiets bond en zo de mensen wakker maakte.
    Tegenwoordig gaan veel jongeren ook op pad met boter en eieren, dat vind ik dan weer erg jammer.

Kipsate vindt dit leuk.
  4. LadyBird90

LadyBird90 Bekend lid

10 aug 2016
    823
    543
    93
    Vrouw
    Hier komt op 2e pinksterdag 's morgens vroeg de fanfare door de straten. Hopelijk is het maandag dus wat beter weer!

5. littlemunchkin

littlemunchkin Fanatiek lid

12 mei 2015
    1.811
    1.004
    113
    Eerlijk? Ik vind luilak echt verschrikkelijk. Dat is echt een traditie die van mij mag verdwijnen. Ik ben er ook niet mee opgegroeid, maar nu ik in noord holland woon heb ik er wel mee te maken. Gelukkig regende het vanochtend, tijdens een droog stukje rond half 8 zijn we idd wakker gemaakt door kinderen die achter ons wonen en met blikken en scheppen fietsten, gilden, schreeuwden en op deuren ramden. Minder erg dan als het mooi weer is, dan starten ze zo vroeg mogelijk en met meer kabaal.

6. elliepellie

elliepellie Fanatiek lid

28 jun 2014
    1.887
    1.011
    113
    Vrouw
    Pedagogisch medewerkster
    Venlo
    Ik ben geboren en getogen in Alkmaar dus ik ken luilak zeker! Deden ook elk jaar mee....

Nu woon ik al jaren in Venlo.... en daar hebben we héél erg véél tradities (vooral alles wat met de vastelaovend te maken heeft)! Alleen geen luilak :roflmao:

7. Shay25

Shay25 Fanatiek lid

16 okt 2018
    2.812
    2.501
    113
    Vrouw
    Ik ben geboren en getogen Noord-Hollander, maar sinds ik met mijn zwangere buik uit mijn huis moest vluchten omdat de jongeren het nodig vonden om van alles in de brand te steken... heb ik er een bloedhekel aan.

Waarom alles vernielen en viesmaken? Ik snap dat echt niet... hier mogen ze niet luilakken

8. Mammaaa

Mammaaa Fanatiek lid

5 mei 2015
    1.084
    694
    113
    Jeetje wat een traditie.. zouden ze hier niet moeten doen zeg zal er echt mega sjaggie van worden..

Vanmorgen besloot dochter uit te slapen tot 8u (normaal half 7) dus als iemand me dan daarvoor al had wakker gemaakt was degene niet veilig denk ik... haha

Maar het ergste wat ik hierboven lees is vernieling.. Dan zou ik echt erachter aan gaan om even op gesprek te gaan bij de ouders..

#ochtendhumeurtje hahaha

9. Deedee91

Deedee91 VIP lid

10 jun 2015
    13.634
    5.661
    113
    Ik zag onderweg net ook wat besmeurde autos met eieren. Jammer hoor want het is best geinig zo 1 x per jaar

10. Niveah

Niveah Fanatiek lid

4 dec 2014
    3.528
    1.391
    113
    Vrouw
    Ik kende het niet! Kom uit Brabant en woon nu in zuid Holland

11. susanne85

susanne85 VIP lid

13 aug 2007
    9.807
    866
    113
    Noord Holland
    Ik dacht dat morgenochtend luilakken is ipv vanmorgen? Hier dus nergens iets gehoord. Vorig jaar zat mijn hele auto onder de boter en kaarsvet. Nu gelukkig niks. Deze traditie mag van mij wel gestolen worden

12. Sneeuwvlokjes

Sneeuwvlokjes Fanatiek lid

12 mrt 2014
    2.131
    1.210
    113
    In ons dorp (zuid holland) doen we ook aan luilak maar dan in een andere vorm: tussen 8:00-10:00 uur geven de winkels in het dorp hoge kortingen, speciaal voor de vroege vogels. prima traditie:thumup:

SAARC vindt dit leuk.
  13. Ila

Ila Fanatiek lid

30 aug 2017
    1.237
    989
    113
    Vrouw
    Hier ook een Noord-Hollander en ben zo blij dat het weer vanmorgen te slecht was voor de herrieschoppers. Waar we nu wonen hebben we nog geen ellende gehad, maar toen we nog in ons vorige huis woonden hebben ze een keer mijn auto ingesmeerd met frituurvet. Dat werd toen een zonnige dag en tegen de tijd dat we het ontdekten was het in de lak gebrand. Hoe we ook poetsten, je bleef het altijd zien. Wat was ik er verdrietig van, het was mijn eerste auto :oops:

14. Ila

Ila Fanatiek lid

30 aug 2017
    1.237
    989
    113
    Vrouw
    :eek: Wat verschrikkelijk!!

15. Miekje86

Miekje86 Fanatiek lid

24 mei 2019
    4.681
    10.905
    113
    Vrouw
    Paraveterinar
    Wij hebben hier 2de pinksterdag de doorkomst van de roparun, is altijd een heel feest. Ook altijd 2de pinksterdag schaapscheerdersfeest op de kinderboerderij.

Luilakken doen/deden ze altijd met koningsdag. Word steeds minder hier. Gelukkig slopen ze dan niks maar scheuren ze met hun brommers door het dorp en even later kinderen op de fiets met blikjes er achteraan kabbaal aan het maken

16. Fantykoekie

Fantykoekie Fanatiek lid

18 jul 2018
    2.959
    3.838
    113
    Vrouw
    #16 Fantykoekie, 8 jun 2019
    Laatst bewerkt: 8 jun 2019
    Gelukkig heb ik daar nog nooit van gehoord.
    Doe dat bij mij en je krijgt het dubbel terug. Dan ga ik voor hun huizen kabaal maken als ik eens naar m'n werk vertrek om 5u s'ochtendse en daarna 3 maanden lang elke zondag het gras maaien, heg snoeien, stofzuigen enz voor ik naar mijn werk vertrek. Ik wakker, de hele buurt wakker. :roflmao:

17. Ligero

Ligero VIP lid

1 aug 2011
    6.823
    1.533
    113
    Luilak deden wij vroeger op Koninginnedag (klein dorpje vlakbij rotterdam). Vanaf 6 uur de straat op met toeters, lege blikjes achter je fiets etc. Kinderen vanaf de leeftijd dat ze zelf naar buiten mochten tot kinderen van een jaar of 12 deden er aan mee) laatste jaren komt het niet meer voor.

18. Bezige bij

Bezige bij Fanatiek lid

6 mrt 2016
    1.949
    1.711
    113
    Vrouw
    Jaaa luilak! Dat was lachen vroeger! Lekker herrie maken in de straten.
    Wc rollen over stoplichten heen gooien en bij bekenden eieren gooien

19. Jigsaw

Jigsaw Niet meer actief

Bij ons doen ze ook aan luilak. Vaak met een platte kar door het dorp met muziek of soms een live band erop. We wonen in dit dorp nu 5 jaar en de eerste keer schrok ik me de pleuris. Ik ben wel luilak gewend maar niet op die manier :roflmao:. Alleen maar met blikjes achter de fiets en toeters.

Deel Deze Pagina