Luilak...

Discussion in 'De lounge' started by Laika, May 22, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Laika

Laika Fanatiek lid

Jul 23, 2006
    2,334
    3
    38
    Hoe is het bij jullie verlopen? Hier was er heel veel herrie (Vuvuzuela) en gillende kinderen/mensen. Vanochtend zag ik op een auto heel groot het woord 'hoer' staan. Ook werd er vuurwerk afgestoken.
    Bij ons huis komen ze niet, omdat we in een hofje wonen, dus het zou teveel moeite kosten denk ik.
    Ik heb in ieder geval vanaf een uur of 4 niet goed meer kunnen slapen. *zucht*

2. chantal1984

chantal1984 Niet meer actief

uuuhm ... mis ik iets ? .. Waar gaat het over ?

3. Wup

Wup Fanatiek lid

Apr 23, 2007
    4,912
    1
    36
    Ik heb ook geen idee, ik heb vannacht heerlijk geslapen iig.

4. LittleMonsters

LittleMonsters Niet meer actief

Hier niets gemerkt.. Woon ook in een hofje en de kinderen zijn er nog te klein voor die hier wonen... Maar heb nog niet bij de auto gekeken... Dus wie weet zit die helemaal onder... Maar ga der niet van uit

xxxx elisa

5. Theepot

Theepot Fanatiek lid

Mar 21, 2010
    1,447
    0
    36
    Zuid Holland
  6. chantal1984

Dacht ik dus ook ...

Kan iemand miss of TS zelf ff uitleggen waar het over gaat ?

7. Laika

Laika Fanatiek lid

Jul 23, 2006
    2,334
    3
    38
    Uit Wiki:

Luilak of looilak folkloristische viering op de zaterdag voor Pinksteren. De viering vindt vooral plaats in West-Friesland en enkele Hollandse plaatsen. Met luilak worden oorspronkelijk langslapers en telaatkomers bespot en wakker gemaakt. Er wordt vrij algemeen uitgegaan dat het een viering is met een Friese oorsprong.

Globaal genomen wordt het gevierd in het gebied tussen Texel en Delft in het westen van Nederland. Hoe verder ten zuiden van Amsterdam men komt, hoe minder het gevierd wordt. Hierdoor wordt het bijvoorbeeld in en rond Leiden en Alphen aan den Rijn niet tot nauwelijks (meer) gevierd. In de zuidelijker gelegen gebieden rond Delft en Gouda is het fenomeen luilak weer beter bekend. Buiten dat kerngebied vindt men het slechts hier en daar, zoals de afgeleide luilakbloemenmarkt in de steden Utrecht en Almere.
    De viering maakt deel uit van vier dagen feest, waar toe Eerste en Tweede Pinksterdag ook behoren. In West-Friesland was er oorspronkelijk ook een Derde Pinksterdag. Derde Pinksterdag vormde de laatste dag van de vierdaagse vieringen. Deze is slechts in een aantal plaatsen (o.a. Zaandam) nog een traditie. De viering is niet christelijk gebonden, ondanks dat het samenvalt met Pinksteren. Op een aantal plaatsen wordt luilak voorafgegaan door een luilak(bloemen)markt, deze vindt plaats op de vrijdagavond tot middernacht of net iets voorbij middernacht. De oudste bekende markt is de Haarlemse markt uit de jaren 1890. In de nacht van vrijdag op zaterdag en zaterdagochtend wordt de daadwerkelijke luilak gevierd.
    Het verschilt per plaats wanneer men begint met luilak. In sommige plaatsen begint men al net na middernacht en in andere plaatsen, zoals rond Amsterdam, na vier uur. Vanzelfsprekend verschilt het ook per leeftijd. Jongeren starten vaak eerder dan kinderen tussen de 9 en 14 jaar.

8. Manuela79

Manuela79 VIP lid

Aug 7, 2006
    10,145
    0
    0
    Hilversum
    #8 Manuela79, May 22, 2010
    Last edited by a moderator: Jun 9, 2017
    Even googlen en je bent weer wat wijzer. Hier de uitleg over Luilak:

Luilak

Luilak of looilak folkloristische viering op de zaterdag voor Pinksteren. De viering vindt vooral plaats in West-Friesland en enkele Hollandse plaatsen. Met luilak worden oorspronkelijk langslapers en telaatkomers bespot en wakker gemaakt. Er wordt vrij algemeen uitgegaan dat het een viering is met een Friese oorsprong.

Verspreiding

Globaal genomen wordt het gevierd in het gebied tussen Texel en Delft in het westen van Nederland. Hoe verder ten zuiden van Amsterdam men komt, hoe minder het gevierd wordt. Hierdoor wordt het bijvoorbeeld in en rond Leiden en Alphen aan den Rijn niet tot nauwelijks (meer) gevierd. In de zuidelijker gelegen gebieden rond Delft en Gouda is het fenomeen luilak weer beter bekend. Buiten dat kerngebied vindt men het slechts hier en daar, zoals de afgeleide luilakbloemenmarkt in de steden Utrecht en Almere.
    De viering maakt deel uit van vier dagen feest, waar toe Eerste en Tweede Pinksterdag ook behoren. In West-Friesland was er oorspronkelijk ook een Derde Pinksterdag. Derde Pinksterdag vormde de laatste dag van de vierdaagse vieringen. Deze is slechts in een aantal plaatsen (o.a. Zaandam) nog een traditie. De viering is niet christelijk gebonden, ondanks dat het samenvalt met Pinksteren. Op een aantal plaatsen wordt luilak voorafgegaan door een luilak(bloemen)markt, deze vindt plaats op de vrijdagavond tot middernacht of net iets voorbij middernacht. De oudste bekende markt is de Haarlemse markt uit de jaren 1890. In de nacht van vrijdag op zaterdag en zaterdagochtend wordt de daadwerkelijke luilak gevierd.
    Het verschilt per plaats wanneer men begint met luilak. In sommige plaatsen begint men al net na middernacht en in andere plaatsen, zoals rond Amsterdam, na vier uur. Vanzelfsprekend verschilt het ook per leeftijd. Jongeren starten vaak eerder dan kinderen tussen de 9 en 14 jaar.

Herkomst en symboliek

Over de symboliek en de herkomst van het feest bestaan verschillende interpretaties, maar de viering komt hoogstwaarschijnlijk voort uit de traditie dat de langslaper, degene die het laatst uit bed kwam, op de zaterdag voor Pinksteren de anderen uit het gezin of de familie op "luilakbollen" (warme broodjes met stroop) moest trakteren. De kinderen die het vroegst op waren gingen de straat op om langslapers wakker te maken en ze te bespotten met onder andere rijmpjes en liedjes.
    Een van de liedjes die traditioneel bij luilak wordt gezongen, is:
    "Luilak, beddezak.
    Staat om negen uren op.
    Negen uren, hallef tien,
    heb je die luilak al gezien?".
    Later zou dit overgenomen zijn door straatjongens die in groepjes rondtrokken en rumoer maakten. Ook sleepten ze spullen en dode dieren mee die aan de dichte deuren werden gebonden. Van de zestiende en zeventiende eeuw is bekend dat de viering al op de vrijdagavond begon na zonsondergang, waarbij het ook tot de volgende avond duurde. Niet zelden vochten de straatjongens met elkaar of tegen mannen. Keuren uit die tijd melden ook verboden ten aanzien van luilak. In de achttiende eeuw verschuift het begin van luilak dieper de nacht in.
    De viering kent een sterke traditie rond Amsterdam. In de andere gebieden is de viering door de eeuwen heen met vlagen wel en niet gevierd. De grootste dip was tussen 1940–1965. Alleen in Amsterdam en de Zaanstreek werd het toen nog uitgebreid gevierd. Na 1965 wordt het echter ook weer in andere gebieden uitgebreider gevierd.
    De gebruiken bij luilak verschilden en verschillen nog altijd per plaats. In het begin van de twintigste eeuw begon op veel plaatsen de viering steeds meer uit de hand te lopen. Van te grote vuren tot puur vandalisme. In onder meer Delft, Amsterdam en de Zaanstreek werden door de gemeentelijke autoriteiten, vaak samen met jongerenwerk en heemkundige verenigingen, pogingen gedaan om de luilakviering meer te controleren. Zo probeerde men door het organiseren van evenementen als optochten, officiële vuren, gratis filmvoorstellingen en muziekoptredens onder meer vandalisme te beteugelen en weer de nadruk te leggen op het lawaai maken.
    Viering sinds de jaren 1960

Na 1965 wordt het feest weer steeds meer gevierd, opvallend is dat sindsdien ook de nadruk weer ligt op het lawaai maken. Naast belletje trekken dat al sinds het begin van twintigste eeuw veel gedaan werd begon men ook steeds vaker fietsen met ratels bij het wiel of oude bussen, pannen of blikjes die achter de fiets worden gebonden te gebruiken om lawaai te maken. Vroeger werd dit bijvoorbeeld gedaan met een al dan niet zelf gemaakte kar. Maar ook het bekladden van ramen of andere zaken kwam weer terug. Dit gebeurde vroeger vaak met boter, zeep en krijt. Tegenwoordig wordt er naast zeep en boter ook meel en eieren gebruikt en met wc-rollen wordt de nodige versiering aangebracht. De eieren worden stuk geslagen op ramen en auto's. De luilakvuren zoals men die kent rond Amsterdam en de Zaanstreek hebben een mindere verspreiding in het heroverde luilakgebied. Bovenop zo'n vuur zat vaak de Jan Luilak.
    Terwijl in steden als Amsterdam het vandalisme al in de jaren 1970 toeneemt, gebeurt dat in de hernieuwde gebieden pas eind van de jaren 1980. Naast de eerder genoemde fratsen, worden sindsdien steeds meer ook dingen gedaan als banden van auto's lek steken, vuurwerk of stinkbommen door de brievenbus naar binnen gooien of in containers gooien. Ook is een bekend fenomeen plakband spannen over de straat om zo wandelaars en fietsers te verrassen of zelfs te laten vallen. Ook ramen van huizen en auto's sneuvelen nogal eens.
    In de Zaanstreek ziet men vanaf de jaren 1990 ook steeds meer dat luilak zich uit in meer muzikale activiteiten in jeugdhonks en buurthuizen. In de Zaanstreek is er dan ook minder animo voor de luilakvuren, dit mede doordat er een vergunning voor nodig is. Toch blijft een kleine groep kinderen en jongeren in de Zaanstreek het op straat vieren.
    Bij de luilakviering van 3 juni 2006 besloot de politie Noord-Holland Noord in het hele gebied extra personeel in te zetten. Dit bleek te helpen: het aantal vernielingen was beduidend minder dan voorgaande jaren.
    Een afgeleide van luilak is het luilakzwemmen. Dit is oorspronkelijk ontstaan als een vroege duik in het water en zwemmen tijdens Luilak.

9. Manny211

Manny211 Fanatiek lid

Oct 15, 2009
    1,905
    8
    38
    Mama
    Ergens
    Hier ook van 4 uur tot 5 uur opgezeten om de boel in de gaten te houden.. hier in de straat hebben ze een auto bestrooid met zand en daarmee zijn ze gaan tekenen op de motorkap.. nou je kan wel raden hoe die auto er uit zal zien zonder zand.

Ik vind het niet normaal.. luilak is mensen wakker maken, maar geen spullen vernielen en met aanstekers enz aan de haal gaan Toch?!!!

10. Laika

Laika Fanatiek lid

Jul 23, 2006
    2,334
    3
    38
    #10 Laika, May 22, 2010
    Last edited by a moderator: Jun 9, 2017
    Even googlen en je bent weer wat wijzer. Hier de uitleg over Luilak:

Luilak

Verspreiding

Herkomst en symboliek

Over de symboliek en de herkomst van het feest bestaan verschillende interpretaties, maar de viering komt hoogstwaarschijnlijk voort uit de traditie dat de langslaper, degene die het laatst uit bed kwam, op de zaterdag voor Pinksteren de anderen uit het gezin of de familie op "luilakbollen" (warme broodjes met stroop) moest trakteren. De kinderen die het vroegst op waren gingen de straat op om langslapers wakker te maken en ze te bespotten met onder andere rijmpjes en liedjes.
    Een van de liedjes die traditioneel bij luilak wordt gezongen, is:
    "Luilak, beddezak.
    Staat om negen uren op.
    Negen uren, hallef tien,
    heb je die luilak al gezien?".
    Later zou dit overgenomen zijn door straatjongens die in groepjes rondtrokken en rumoer maakten. Ook sleepten ze spullen en dode dieren mee die aan de dichte deuren werden gebonden. Van de zestiende en zeventiende eeuw is bekend dat de viering al op de vrijdagavond begon na zonsondergang, waarbij het ook tot de volgende avond duurde. Niet zelden vochten de straatjongens met elkaar of tegen mannen. Keuren uit die tijd melden ook verboden ten aanzien van luilak. In de achttiende eeuw verschuift het begin van luilak dieper de nacht in.
    De viering kent een sterke traditie rond Amsterdam. In de andere gebieden is de viering door de eeuwen heen met vlagen wel en niet gevierd. De grootste dip was tussen 1940–1965. Alleen in Amsterdam en de Zaanstreek werd het toen nog uitgebreid gevierd. Na 1965 wordt het echter ook weer in andere gebieden uitgebreider gevierd.
    De gebruiken bij luilak verschilden en verschillen nog altijd per plaats. In het begin van de twintigste eeuw begon op veel plaatsen de viering steeds meer uit de hand te lopen. Van te grote vuren tot puur vandalisme. In onder meer Delft, Amsterdam en de Zaanstreek werden door de gemeentelijke autoriteiten, vaak samen met jongerenwerk en heemkundige verenigingen, pogingen gedaan om de luilakviering meer te controleren. Zo probeerde men door het organiseren van evenementen als optochten, officiële vuren, gratis filmvoorstellingen en muziekoptredens onder meer vandalisme te beteugelen en weer de nadruk te leggen op het lawaai maken.
    Viering sinds de jaren 1960

Na 1965 wordt het feest weer steeds meer gevierd, opvallend is dat sindsdien ook de nadruk weer ligt op het lawaai maken. Naast belletje trekken dat al sinds het begin van twintigste eeuw veel gedaan werd begon men ook steeds vaker fietsen met ratels bij het wiel of oude bussen, pannen of blikjes die achter de fiets worden gebonden te gebruiken om lawaai te maken. Vroeger werd dit bijvoorbeeld gedaan met een al dan niet zelf gemaakte kar. Maar ook het bekladden van ramen of andere zaken kwam weer terug. Dit gebeurde vroeger vaak met boter, zeep en krijt. Tegenwoordig wordt er naast zeep en boter ook meel en eieren gebruikt en met wc-rollen wordt de nodige versiering aangebracht. De eieren worden stuk geslagen op ramen en auto's. De luilakvuren zoals men die kent rond Amsterdam en de Zaanstreek hebben een mindere verspreiding in het heroverde luilakgebied. Bovenop zo'n vuur zat vaak de Jan Luilak.
    Terwijl in steden als Amsterdam het vandalisme al in de jaren 1970 toeneemt, gebeurt dat in de hernieuwde gebieden pas eind van de jaren 1980. Naast de eerder genoemde fratsen, worden sindsdien steeds meer ook dingen gedaan als banden van auto's lek steken, vuurwerk of stinkbommen door de brievenbus naar binnen gooien of in containers gooien. Ook is een bekend fenomeen plakband spannen over de straat om zo wandelaars en fietsers te verrassen of zelfs te laten vallen. Ook ramen van huizen en auto's sneuvelen nogal eens.
    In de Zaanstreek ziet men vanaf de jaren 1990 ook steeds meer dat luilak zich uit in meer muzikale activiteiten in jeugdhonks en buurthuizen. In de Zaanstreek is er dan ook minder animo voor de luilakvuren, dit mede doordat er een vergunning voor nodig is. Toch blijft een kleine groep kinderen en jongeren in de Zaanstreek het op straat vieren.
    Bij de luilakviering van 3 juni 2006 besloot de politie Noord-Holland Noord in het hele gebied extra personeel in te zetten. Dit bleek te helpen: het aantal vernielingen was beduidend minder dan voorgaande jaren.
    Een afgeleide van luilak is het luilakzwemmen. Dit is oorspronkelijk ontstaan als een vroege duik in het water en zwemmen tijdens Luilak.

11. Kaatje85

Kaatje85 VIP lid

Jul 14, 2006
    35,431
    47
    48
    Female
    Zuid-Holland
    Ik heb niets gehoord. Heerlijk !

Toen ik nog thuis woonde, sliep ik langs een doorlopende straat. Om gek van te worden.
    Nu woon ik in een woonwijk en zijn de buurjongens gelukkig zo groot geworden dat ze niet meer mee doen aan luilak

12. chantal1984

Als ik zie staan luilak en ik ga er op googlen dan kom ik niet eerst uit op een feest maar gewoon op de uitleg wat je bent als je een luilak bent .. Snap best dat ik moet googelen maar als ik dan lees dat dat gaat over iemand die vrij weinig zin heeft om dingen te doen en dan de tekst lees van TS dan leg ik niet gelijk de link dat dat een feest is ..

13. Luilak is mensen wakker maken, tuinsets of tuinkabouters uit de tuinen bij mensen verwisselen, auto's inwikkelen met wcpapier, dat soort dingen :D
    Maar dingen stuk maken en 'HOER' op auto's schrijven, vind ik érg zielig.

Hier heb ik niks gemerkt.. Wordt het ook gedaan in brabant? Ik heb het hier eigenlijk nog nooit gehoord, en ik woon hier nu 3 jaar..
    Waar ik eerst woonde zag je de volgende ochtend echt allemaal buren hun tuinsets weer terugruilen, geweldig! :D

14. Laika

Laika Fanatiek lid

Jul 23, 2006
    2,334
    3
    38
    Helaas wordt er idd misbruik van gemaakt door vandalisme te plegen. Of om wraakacties te plegen op mensen die ze niet mogen.

15. jonibra

jonibra Niet meer actief

Had er niet eens meer aan gedach dat t al weer zover was.
    Hebben er hier gelukkig niets van gemerkt hoewel ik er wel tegenop zag (en t dan toch nog vergeten:p)
    Vorig jaar is het hier echt heel de nacht een grote #$^#$^herrie geweest.
    Heel de nacht niet geslapen.

Liefs mij

16. Daan78

Daan78 VIP lid

Jun 25, 2008
    8,202
    1
    0
    Apeldoorn
    Ik had er nog nooit van gehoord moet ik bekennen.

Maar ik was vanochtend 3fm aan het luisteren en daar was een man die de buren met herrie naar buiten moest lokken. Wat overigens niet lukte. Hij aanbellen...buuf doet open en was op z'n zachtst gezegd 'not amused' :p

Hij heeft hierdoor wel 2 kaarten voor Pinkpop gewonnen :D

Ben blij dat het hier niet gedaan wordt zeg. Als ik dat zo lees.

17. maartjev

maartjev Fanatiek lid

Mar 9, 2009
    1,534
    0
    0
    ik had er serieus nog nooit van gehoord... Hier dus niks aan de hand :)

18. Danoontje

Danoontje Bekend lid

Jun 4, 2006
    568
    1
    0
    Huisvrouw
    Eindhoven
    Toen ik in Waddinxveen kwam wonen jaren geleden had ik nooit gehoord van het fenomeen Luilak .. tot ik smorgens bij me auto kwam en mijn motorkap vol lag met vogelzaad en daarbij de nodige putjes had gekregen van de vogels die aan t pikken waren .. ik was niet alleen ons hele rijtje was de klos en allemaal vogelzaad op hun auto ..

Toen ze mij de uitleg gaven van wat Luilak inhield ben ik me toch eens af gaan vragen wat nou de lol was om deze streek uit te halen, ik heb er totaal niet om gelachen en al helemaal niet toen de rekening kwam van het herstellen van me motorkap. Owkeej het enige lachje wat er vanaf kon was dat het geld niet uit mijn knip hoefde te komen :D

Nu wonend in Eindhoven en gelukkig hier geen Luilak als ik me niet vergis :D

19. paradijsvogel

paradijsvogel Fanatiek lid

Aug 4, 2008
    1,789
    0
    0
    Noord-Holland
    Het is dat het hier staat, maar we hebben er hier gelukkig geen last van gehad. Dat is wel eens anders geweest (ei op de auto e.d.) Maar ik zal voor de zekerheid nog even bij de auto kijken :D (heb er net met het uitlaten van de hondjes eigenlijk niet opgelet ;))

20. monkeylove

monkeylove Niet meer actief

Hey, ik heb ook jarenlang in wormer gewoond net als ts. Deed ook wel eens mee aan luilak.
    Nu woon ik al 5 jr in Zoetermeer, dus geen luilak meer voor mij :D

Ga wel naar de pinksterkermis in Jisp morgen want dat mis ik hier wel, maar luilak mis ik absoluut niet...

Share This Page