luisterboek ervaringen

Discussie in 'De lounge' gestart door juliaschrijfster, 20 jun 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. juliaschrijfster

28 sep 2019
    42
    19
    8
    Vrouw
    hoi allemaal,

ik overweeg om zelf een luisterboek op te nemen/in te spreken, maar heb zelf nog nooit een luisterboek gehoord.
    nou kun je wel online steeds een heel klein stukje horen als proef, maar nooit meerdere boeken helemaal (gratis dan)

voor wie meerdere boeken heeft gelezen:
    - is het gebruikelijk om naast de stem van de verteller veel andere geluiden te horen, zoals bv het geluid van een tram, gekwetter van vogels of veel achtergrond lawaai, wanneer die situatie zich in het boek voordoet, of niet?
    -leeft de verteller erg mee met het verhaal in intonatie ed?
    bv , bij een dergelijke zin:
    "kom je nou nog? " schreeuwde/fluisterde Hans. Gaat de verteller dan het gesproken deel ook daadwerkelijk een beetje schreeuwen of fluisteren?

andere nog opvallende dingen die ik moet weten?

dank!

GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  2. Majo1983

Majo1983 Fanatiek lid

1 feb 2013
    3.688
    2.387
    113
    Vrouw
    Broek
    Misschien is het handig om een maandje Storytel te proberen? Dan kun je zelf een aantal boeken luisteren. Ik luister best veel boeken en kan je dus wel antwoord geven.

Nee je hoort geen andere geluiden, je hoort alleen de stem van degene die het boek heeft ingesproken.

Sommige mensen leven erg mee, andere praten eentonig. Ik merk dat ik zelf echt een voorkeur heb voor het eerste. Sommige kunnen gewoon echt lekker vertellen, andere minder. Jan Meng is bijvoorbeeld erg fijn om naar te luisteren.

Maar dat gezegd hebbende moet je volgens mij stemacteur zijn om boeken op te nemen. Het is niet dat je zomaar een luisterboek in kan spreken.

NiekeKris vindt dit leuk.
  3. Mammielove

Mammielove Niet meer actief

Bij een luisterboek wordt het boek volgens mij enkel voorgelezen door 1 persoon.
    De voorbeelden die jij noemt zijn een ‘hoorspel’, dus ieder heeft een eigen rol en er zijn allemaal bijgeluiden te horen.

4. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    De luisterboeken die ik heb geluisterd waren inderdaad echt voorgelezen verhalen, dus geen hoorspel met bv geluid van voetstappen of toeterende auto’s. Wel natuurlijk voorlees-intonatie, maar een schreeuw werd niet keihard geschreeuwd zeg maar ;)
    Het enige hoorspel dat ik tegenkwam, was van een kinderboek (en dat was 1 hoorspel op heeeel veel boeken, de meesten werden ook gewoon voorgelezen).

Ik heb wel een luisterboek geluisterd waarin er 2 hoofdpersonen waren die allebei hun kant van het verhaal vertelden, en dat boek werd voorgelezen door een man en een vrouw, dat gaf wel wat extra diepte vond ik zelf.

Bij Storytel kun je een maand gratis proberen en ik geloof bij Kobo Lezen + Luisteren ook (die laatste via bol.com).

Voor mij is niet ieder luisterboek geschikt - als ik me bv al stoor aan vreemde uitspraken van namen, haak ik snel af. (Ik had bv een boek waarin gewoon niet even was opgezocht hoe je Seamus uitspreekt, en ook Siobhan in een ander boek, zoooo irritant om telkens ‘sie-moes’ en ‘sie-joo-ban’ te horen!)
    En soms vind ik een stem gewoon echt niet prettig, te platte intonatie of te snerpend etc. Het luistert vrij nauw bij mij... Dus ik zou echt zorgen voor een neutrale stem met goede voorlees-intonatie, zonder dat het te overdreven wordt ;)
    Er zijn wel meerdere auteurs die hun eigen boeken hebben ingesproken, Herman Koch bv, dat vind ik écht wat toevoegen - een schrijver weet als geen ander hoe het ‘loopt’ zeg maar.

GossipGirlxoxo en NiekeKris vinden dit leuk.
  5. siets

siets Fanatiek lid

14 sep 2009
    1.235
    1.687
    113
    Leiden
    Dit geldt niet voor alle auteurs... Hier zijn de kinderen weg van de Dummie de mummie boeken, maar de luisterboeken die Tosca Menten zelf heeft ingesproken zijn geen favoriet hier. Wat een snerpstem heeft zij zeg!

tuc vindt dit leuk.
  6. siets

siets Fanatiek lid

14 sep 2009
    1.235
    1.687
    113
    Leiden
    Maar @juliaschrijfster, ben je (of een van de kinderen) geen lid van de bieb? In de app Luisterbieb kan je heel veel boeken gratis beluisteren. Misschien zelfs ook enkele zonder lidmaatschap en anders even wachten tot 1 juli, dan start de vakantiebieb weer.
    Ook Bol.com had de laatste tijd wekelijks acties van ebooks en luisterboeken (voor kinderen) voor slechts 1 cent. Weet niet of die a tie nog loopt.

7. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Haha oh ja, die heb ik ook eens gehoord, goed voorbeeld van een stem waar ik snel genoeg van heb...

siets vindt dit leuk.
  8. Summerbelle

Summerbelle Niet meer actief

Via YouTube kun je ook luisterboeken (audioboeken) beluisteren. Ik geef mijn leerlingen weleens links omdat sommigen dit fijner vinden dan lezen.

9. pippa26

pippa26 Fanatiek lid

14 mrt 2015
    3.030
    2.030
    113
    Idd even via Storytel gaan luisteren. Fijne Nederlandse stemmen zijn Casper Gimbrere, Beatrice van der Poel, Jeroen Tjepkema en Roel Fooij. Engels zijn Juliet Stevenson, David Suchet, Stephen Fry, Emilia Fox

10. GossipGirlxoxo

GossipGirlxoxo Niet meer actief

Ben je van plan het verhaal waar je in het vorige topic een cover voor zocht als luisterboek in te spreken? En is het verhaal inmiddels al uit als boek/e-book? Ben erg benieuwd!

11. juliaschrijfster

28 sep 2019
    42
    19
    8
    Vrouw
    Bedankt voor alle tips en info! Ik ga eens op zoek naar gratis voorbeelden dan om te luisteren hoe anderen het doen.
    Iemand inhuren gaat helaas niet lukken, daar heb ik het budget niet voor. Maar ik vind het wel leuk om zelf te proberen. Het enige wat me het kost qua investering is een uur of 7 praten haha

12. juliaschrijfster

28 sep 2019
    42
    19
    8
    Vrouw
    Ja klopt! Het is sinds november uit en het loopt best goed ☺️
    Ik ben ook sinds eind vorig jaar bezig met de Engelse vertaling (heb in totaal vier jaar van mijn leven in de VS en Engeland gewoond dus mijn Engels is wel aardig), samen met een Engelse editor en die komt over een maand of twee uit. Erg leuk om te doen !

13. GossipGirlxoxo

GossipGirlxoxo Niet meer actief

Wil je me in pb een linkje sturen naar het E-book? Het verhaal sprak me toen best wel aan dus zou hem graag lezen!

14. juliaschrijfster

28 sep 2019
    42
    19
    8
    Vrouw
    Ja tuurlijk!Superleuk dat je interesse hebt
    Ik stuur je zo een bericht

15. Sylver

Sylver Fanatiek lid

17 sep 2014
    1.861
    1.756
    113
    Wat ik vooral bij bijvoorbeeld Stephen Fry zo fijn vindt luisteren, is dat hij ook echt andere stemmen kan doen.
    Dan hoorde je aan zijn stem al wie het zei, nog voordat de naam werd voorgelezen.

Deel Deze Pagina