Wanneer zag jullie (pre)puber het licht?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door MissXray, 12 mei 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MissXray

MissXray Niet meer actief

Onze oudste gaat volgend jaar naar de middelbare. Ondanks het vwo advies hebben we haar laten plaatsen in een havo/vwo klas, want dat lijkt ons al uitdaging genoeg voor haar.

Ik zie dat er nog geen enkele vorm van structuur of planning is bij haar. Haar huiswerk ligt te liggen en als ik haar niet vertel wanneer dit gemaakt moet worden dan gebeurd er weinig. En dan echt omdat het haar aandacht niet heeft of ze lijkt het niet te overzien, ze is namelijk zeker niet lui.

Oke samenvattend, ik maak me zorgen om de overstap naar de middelbare. Hadden jullie kinderen in groep 8 wel al het vermogen om handig te plannen en dingen zelfstandig op te pakken of gaat zich dit vanzelf ontwikkelen op de middelbare?

2. TotalBella

TotalBella Niet meer actief

Dat plannen is ook heel moeilijk, daarbij kan je haar helpen. Ipv zeggen wanneer ze iets moet doen, kan je beter samen met haar zitten om haar te ondersteunen bij het plannen.
    Mijn oudste heeft nu elke week ‘leren leren’ en daar heeft ze heel veel aan. Daar krijgt ze tips voor het plannen. Wij als ouders worden op de hoogte gehouden en krijgen ook tips/een handleiding.
    Ik kan de tips wel doorsturen als je wil, maar is misschien handiger om via de mail te doen? Laat maar even weten of je dit wil.

3. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.133
    8.867
    113
    Het vermogen om te plannen en zelfstandig op te pakken blijft een uitdaging tot de prefontale cortex (het deel van de hersenen waarin dit soort dingen geregeld worden) uitontwikkeld is en dat is pas aan het eind van de adolescentie. ;) Dit soort dingen zijn dus juíst voor de meeste kinderen op de middelbare school een uitdaging, als het goed is, weten leerkrachten dit ook en kunnen ze daar mee om gaan en helpen ze daar bij ed, zodat kinderen dit gaandeweg leren. Ook thuis hebben ze hier hulp bij nodig, zéker in de eerste klas. De verandering met de basisschool is groot, ook qua huiswerk ed, daar hebben ze echt begeleiding bij nodig.

Jo79 vindt dit leuk.
  4. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.133
    8.867
    113
    Ik heb even gezocht en eigenlijk staat het in deze folder heel mooi en kort beschreven: https://scholenopdekaart.nl/api/v1/bijlage/21591/bde7d677-fcfd-4529-b453-08e0041b45f8/ onder 'Het tienerbrein als uitgangspunt om te leren en ontwikkelen'. Niet specifiek het prefontale cortex gebeuren, maar eigenlijk alles wat specifiek is voor de ontwikkeling van de hersenen op de leeftijd van tieners (of terwijl 'jonge adolescenten' :D).

5. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.183
    16.521
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Poeh mijn dochter is 17 jaar en die kan nog steeds niet plannen ;)
    Heeft ook wel met karakter te maken. Alles op het laatste moment doen.
    Ik herken dit ook van mezelf. Ik ben ook niet van het plannen want 9 van de 10x lukt het toch wel.
    Toen ze jonger waren keken we er weleens samen naar maar dit heb ik uiteindelijk losgelaten. Ben niet zo van het pamperen. Ga je op je bek dan leer je er alleen maar van.
    Op school krijgen ze ook wel instructies bij het mentoruur hoe iets te plannen maar wat ik zeg het heeft heel erg met het karakter en ook discipline van het kind te maken. Hoe graag willen ze het en hoeveel tijd en energie willen ze erin steken. Ik zou me sws niet zo'n zorgen maken over de brugklas want dan is het over het algemeen nog heel goed te overzien.

cosdy en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  6. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.803
    4.188
    113
    Ik denk dat dat aan het kind ligt. Mijn oudste overziet het nog steeds slecht en kan slecht plannen ( zowel school als andere zaken) Help ook echt niet mee dat zij de brugklas thuis heeft gezeten door corona. Maar ondanks het niet kunnen plannen komt het steeds goed. Ik bemoei me daar dus niet mee.
    Mijn jongste is tegenover gesteld. Die kan heel goed plannen, maakt een schema voor welk huiswerk welke dag, gaat uit school direct leren etc

Dubbelgeluk vindt dit leuk.
  7. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

22 apr 2017
    12.605
    8.357
    113
    Vrouw
    Omdat er adhd zit in de genen ben ik nu bij de jongens al bezig om ze te helpen met hun werkhouding. Wat ik ze probeer mee te geven:
    - Houd alles wat er moet gebeuren bij in de digitale agenda. (doen we samen)
    - Geef de moeilijkste dingen de hoogste prioriteit. Dat zijn vaak de niet leuke dingen.
    - Wat je af hebt kost geen ruimte meer in het werkgeheugen. Maw niet doen kan ook vermoeien.
    - Hou je ruimte geordend.
    - Plan alleen de moetjes in zolang een planning nog lastig te volgen is. Daarna is er tijd om te doen waar je zin in hebt.

Asil vindt dit leuk.
  8. tuc

tuc Niet meer actief

Mijn oudste is echt van haar vader. Het woord plannen kennen ze niet.
    De jongste (nog maar groep 6) kan dit veel beter. Bij beiden (en man ook) zit er wel ADHD achter dus dat blijft waarschijnlijk een hele uitdaging.
    En dan ben ik über gepland en gestructureerd, je kunt je voorstellen hoe het er hier soms aan toe gaat.

9. humptydumpty

humptydumpty Fanatiek lid

9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113
    Ik wacht ook nog steeds op dat licht :confused:. M'n oudste "vergeet" zo vaak haar huiswerk en moet het dan op het allerlaatste moment nog doen, onder veel mokken en met onnodige stress. Gelukkig gaat het tot nu toe wel steeds goed en heeft het (nog?) geen grote gevolgen voor haar cijfers gehad. Ik heb een whiteboard en een planner voor haar gekocht, maar dat mocht ook niet echt baten. We zullen het wel zien.

10. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.230
    6.091
    113
    Bij mijn 13-jarige 3 weken nadat ze was begonnen op de middelbare, bij m’n 15-jarige wachten we nog steeds op dat moment :o:
    Ik zeg ook per persoon verschillend.:)

Athina vindt dit leuk.
  11. riean

riean VIP lid

21 apr 2014
    5.779
    7.367
    113
    Het is tot nu toe nooit gekomen :roflmao: hij gaat naar de 4e volgend jaar. Hij is ook havo gaan doen terwijl volgens zijn iq (heeft in groep 4 een test gehad) zou hij minimaal vwo kunnen.
    Maar het past niet bij hem, dat zag de basisschool ook in. Ook niet met voldoende ondersteuning op het gebied van plannen etc. Dus hij zit best. Elk jaar gaat hij op het nippertje over, maar door net iets meer te doen dan helemaal niks redt hij het steeds net. Ik vraag me ook nog steeds af wanneer het licht komt, en probeer ook wel wat te ondersteunen, maar weet ook dat mijn man vooral, en ik ook een beetje, ook op die manier de middelbare school doorliepen (nouja, ik haalde nooit onvoldoendes zoals zoon, volgens mij, en deed wel iets meer dan hij).
    Mijn tweede is totaal anders, die kan heel goed plannen al van heel jongs af aan. We weten haar iq verder niet, maar zij gaat naar het VWO komend jaar, mogelijk jaar er na gymnasium (kan op deze school niet vanaf de 1e) omdat ze alles in zich heeft om dat te redden. Dat zit er gewoon in,wat bij zoon niet zo is.
    En ik denk dat ze allebei gelukkig zullen zijn. Zoon door met zo min mogelijk te doen de havo en hbo (zijn keus) te halen,dochter door met goed werken en plannen VWO of gymnasium te doen en daarna juf te worden, wat ze graag wil :)

12. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.264
    25.723
    113
    Dat verschilt zo per kind.
    Mijn oudste dochter vond school vooral gezellig en leuk vanwege de sociale contacten (net haar moeder :roflmao:). Dus ze is af en toe nog lekker op haar bek gegaan. In de weken voor haar mavo eindexamen zat ze dan ook stiekem te netflixen ipv te werken aan haar planning die we samen hadden gemaakt. Haar heb ik toe echt de spreekwoordelijke schop onder haar kont moeten geven en zo’n 20 oude examens laten maken :D

Mijn middelste dochter lijkt op haar vader en is super serieus en plant alles zelf. Ik heb haar nooit hoeven aansporen of een schop onder haar kont hoeven geven. Ze vroeg jaren geleden een keer ‘mam, wil je een notitieblok voor me kopen? Dan kan ik daar mijn planningen in schrijven.’ ‘Tuurlijk kind, ik koop er wel honderd voor je!’ :roflmao:
    Ze doet nu eindexamen vwo en ik heb er nog steeds geen omkijken naar. Ze vroeg me nu bv naar blauwe bessen, want die zouden goed voor geheugen, e.d. Dus tja, wereld van verschil.

En jongste dochter zit in 2 vmbo (kader). Ze had mavo advies, maar dat leek ons zeer onverstandig, gezien werkhouding, (ontbrekend) plannend vermogen, en meervoudige gedragsproblematiek.
    Dus ze zit nu op een school waar al tijdens de les tijd besteden aan het huiswerk, zodat ze dat meestal al af heeft. En omdat ze er niet keihard voor hoeft te werken, heeft ze ook meer succeservaringen en is er minder strijd mbt huiswerk, plannen, e.d.

13. MissXray

MissXray Niet meer actief

Bedankt voor de geruststellende reacties!
    Niet heel bijzonder dus dat haar planningsskills sucks.

14. spruitje80

spruitje80 Fanatiek lid

5 jul 2016
    4.696
    4.304
    113
    noord holland
    Mijn oudste kon al plannen, althans ze maakt t altijd meteen omdat ze er niet tegen kan als ze het 'nog moet doen'. Ze wordt ook heel onrustig van het maken van planningen, dat weigert ze inmiddels ook echt op school, ze doet het een soort van in haar hoofd en dat werkt, punt. Jongste kon het nooit.
    Inmiddels....beide doen het nog steeds op dezelfde manier als toen ze jonger waren (17 en 18 nu).....oftewel nog steeds meteen en planning een soort van in het hoofd en de ander kan t nog steeds niet (overigens kan ze op commando best een planning uitschrijven, maar ze kan het absoluut niet tot uitvoering brengen).
    Mijn ervaring is dus dat hoe ze vroeger waren een afspiegeling is van hoe ze gewoon zijn en gaan worden :roflmao:.
    Kijk, dat je er opeens gegeven moment evt iets aan wil proberen te doen wanneer je er zelf last hebt kan altijd. Maar dan dus echt vanuit jezelf, omdat jij het wil.

15. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.277
    17.156
    113
    De oudste kan er ook niks van, boeit hem ook niet. De 2 meiden onder hem zijn echt tegenovergestelde van hem. Waar oudste de avond vooraf nog een spreekbeurt in elkaar moet zetten hebben de meiden het al bijna klaar als de opdracht net is verteld:roflmao:
    Ook zo met het gewone huiswerk. Zoon moet ik mee strijden, dochters nauwelijks herinneren.

16. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.073
    12.030
    113
    Ik denk ook grotendeels karakter. Mijn ouders hebben mijn broer zus en mij nooit hoeven te vertellen dat we huiswerk moesten maken. Dat deden we gewoon. Mijn man deed er nooit iets aan… benieuwd hoe zich dit bij mijn zoontjes ontwikkeld:)

17. Happymam

Happymam Fanatiek lid

7 feb 2009
    1.251
    306
    83
    Mijn oudste van bijna 18 doet nu examen, en zowaar heeft ze daar een soort planning voor gemaakt, die vervolgens niet gebruikt wordt :rolleyes:
    Nummer 2 is 15, heeft de eerste 2 jaar op de middelbare hulp vanuit school gekregen bij huiswerk plannen, maar had daarna nog wel moeite om het thuis ook op te pakken. Nu in de derde gaat het aardig nadat we hem dagelijks aansporen. Hij doet niet veel thuis maar heeft wel voldoendes. Zit wel niveau lager dan hij aan zou moeten kunnen maar is gewoon geen kind wat makkelijk in schoolsysteem past (ADHD met kenmerken van ASS).
    Nog een jaartje, dan kan hij gaan werken-leren daar kijkt hij (en wij) echt naar uit.

18. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.158
    35.818
    113
    Ach hier een die nooit iets kan plannen en toch een dikke 8 gemiddeld staat op vwo en een die alles tot in de puntjes kan plannen en er net zo goed voor staat. Zegt weinig hoor.

MissXray vindt dit leuk.
  19. Beukenhaag

Beukenhaag Fanatiek lid

17 mei 2020
    1.603
    1.732
    113
    Onze dochter zit in de tweede, en heeft ook nog steeds moeite met plannen. Of nou.. ze plant alles op het laatste moment. En het gaat prima hoor.

Waarom denken jullie dat havo/vwo minder uitdagend is dan vwo? Op de school van onze dochter krijgen ze in de havo/vwo klas op vwo niveau les.

20. biseco

biseco Actief lid

5 apr 2006
    315
    39
    28
    omgeving rotterdam
    #20 biseco, 14 mei 2023
    Laatst bewerkt: 14 mei 2023
    Maar als school aangeeft dat ze vwo aan kan, waarom dan een havo vwo klas. Vaak geven ze dan op vwo niveau les. Tenminste bij dochter op school wel. Dus hebben de zelfde vwo boeken als dochter in haar vwo klas. Het enige verschil bij dochter op school was dat ze 2 cijfers kregen. 1 op havo niveau en 1 op vwo niveau. Er zal niet heel veel verschil in het plannen zitten op havo of vwo niveau. Bij dochter op school krijgen ze in de 1e les in het leren plannen. Plannen zal ze zowel op havo als vwo moeten doen. Dus waarom haar dan niet op het geadviseerde niveau laten starten? Ze zal vast niet de enige zijn die niet kan plannen.
    En zoals al hiervoor door meerdere gezegd. Er zijn zat kinderen die zonder plannen het vwo toch doorlopen. Misschien voor de ouders met wat meer stress. Maar kan ook zijn doordat ze met gelijkgestemde op niveau zit, dat ze wel het licht ineens ziet. En dan zou het zonde zijn, als ze dan te laag zit en zich verveelt.

Deel Deze Pagina