Voorkeurhouding benen?

Discussion in 'Baby en dreumes' started by piccolina, Jul 2, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. piccolina

piccolina VIP lid

Mar 5, 2012
    7,199
    5
    0
    #1 piccolina, Jul 2, 2013
    Last edited: Jul 2, 2013
    Mijn dochtertje van geboorte af had voorkeurhouding beentjes: al ze op rug ligt of zit op schoot of op buik benen alle twee zijn meer naar rechts.
    Als ze op se buik ligt dan haar rechte been gebogen meer dan linkere en als ik linkere probeer ook zo buigen dan verzet ze zich.
    In cb en ha en ka zelfs en bij heupenpoli van 3 weken zagen ze het mij zeiden dat het voorkeurhouding is en dat bilploien niet hetzelfde maar volgens KA is vaak voorkomt zonder heupenafwijking.

Bij cb zeiden zei dat als haar hoofd naar links ligt dan benen liggen rechts en andersom maar bij haar maakt niet uit hoe haar hoofd ling benen trekt ze rechts.
    Ze schopt ook dekentje altijd rechts en met voetjes in maxi osi ook ligt ze rechts. Haar beide benen lijken wel even lang.

We gaan as donderdag heupen echo maken en dan horen we uitslag gelijk.
    Maar ik vraag mij af of zijn er ook andere babys die zo iets hebben en wat kan het zijn??

2. piccolina

piccolina VIP lid

Mar 5, 2012
    7,199
    5
    0
    Heb hier een foto van haar. Zo dus liggen de benen altijd dag en nacht. Als ze hun optrekt dan ook meer rechts...
    View attachment 335500

3. proudmommy2013

proudmommy2013 Niet meer actief

Overstrekt ze zich mss?

4. piccolina

piccolina VIP lid

Mar 5, 2012
    7,199
    5
    0
    Nee

5. kwebbel86

kwebbel86 Niet meer actief

Op de foto kan ik weinig ontdekken. Ik weet nog van mijn dochter dat ze altijd op rechts in slaap viel, wel 2 maanden lang en daarna was het over. Ik merk ook dat ze haar rechterkant iets meer gebruikt, vooralsnog maak ik me daar geen zorgen om. Ik probeer speeltjes expres links neer te leggen zodat ze deze kant ook gebruikt.

6. piccolina

piccolina VIP lid

Mar 5, 2012
    7,199
    5
    0
    Op de foto zie je toch dat ze kroom ligt?? niet kroom qua hele lichaam maar vanaf heupen buigen benen naar rechts?
    Het gaat niet over haar lichaam of zo- ze ligt altijd op rug nooit op zij eigenlikk. Haar beide kanten benen lichaam gebruikt ze goed.
    Als ik rechte lijn trek van boven naar benefen dan haar benen vanuit heupen(bil) liggen meer rechts / naar rechts.
    Als ze op buik ligt hetzelfde: haar rechte been dan gebogen en linkere minder maar als ik probeer buigen het in kikkerhouding lukt dat niet alsof er iets vast zit of alsof ze zich verzet.

Ik denk dat het HD kan zijn dan: we beide hadden het, keizersnede, tot 32 week stuitligging, assimentrische bilplooi..
    Vind alleen raar dat heupenpoli en KA heupjes bij 3 weken en 2mnd zeiden daar niks over ofwel over wat het kan zijn..

7. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

Mar 21, 2012
    23,289
    16,692
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Aan foto zie ik niets bijzonders.
    Vlgns mij liggen alle kinderen met hun voetjes naar buiten wanneer ze ontspannen liggen.
    Ik kan je verhaal eerlijk gezegd ook niet volgen want zit vol met taalfouten en de zinsopbouw is niet helemaal helder(sorry).

8. topper12

topper12 Niet meer actief

Ze hebben een nieuw beleid mbt heupdysplasie en mogen dus niet meer naar de heupjes zelf kijken. Je moet dus wachten tot de echo van 3 maand ;) Dus de kans is groot dat de kinderarts er daarom verder niet naar heeft gekeken.

Kan het niet zijn dat je kindje in de baarmoeder zo heeft gelegen? Ik kan hier soms ook nog zien hoe ze in de baarmoeder lag (ook stuit) en snapte toen ook ineens wat ik voelde toen ze nog in mijn buik zat, haha. Ze is namelijk nog maar relatief kort uit je buik. Ik ken mensen die zelfs als ze volwassen zijn nog dezelfde voorkeurshouding als in de baarmoeder aannemen (sorry, kromme zin).

Succes bij de echo!

Edit: zou niet zelf gaan onderzoeken dmv buigen en à-symmetrie opzoeken, want die nieuwe richtlijn is er niet voor niets! Het schijnt meer kwaad te kunnen dan goed als je aan de beentjes/heupjes gaat trekken/proberen recht te leggen/etc.

9. piccolina

piccolina VIP lid

Mar 5, 2012
    7,199
    5
    0
    Julia81
    Dankje. Ja dat kan misschien inderdaad zijn dat zo lag ze in baarmoeder.
    Heb je misschien link over die nieuwe richtlijnen? Wil even lezen want ik hoorde het bij heupenpoli dat ze lichamelijke onderzoek altijd bij 2-3 weken doen dan kunnen ze het ook zien.
    Bij ka hadden we bij 2mnd ook specifiek afspraak voor heupen. Toen hadden we al onderzoek bij 3 weken gedaan dus dat was dubbel..

Maar ok als bij elke kindje liggen benen aan 1 kant dus dan kan je het ook aan andete kant leggen hadmatig of recht lijkt mij?
    Dat lukt hier dus niet als ik het leg recht dan buigen ze gelijk weer terug

Fouten sorry hoor ik schrijf op iphone...en ned. in niet mijn moedertaal

10. topper12

topper12 Niet meer actief

Beentjes niet rechtleggen, dat is geen natuurlijke houding voor een baby! Vandaar dat ze zo weer terug buigen ;)

Heb geen link mbt de richtlijnen, maar dat is wat mij in het ziekenhuis en op het consultatiebureau is verteld. Ik had zelf ook HD maar dat was gelijk na de geboorte al te zien (zonder echo), dus als het echt ernstig is dan zien ze het vaak wel eerder.

Gewoon een lijstje maken met vragen en die aan de kinderarts stellen!

11. fidel2010

fidel2010 VIP lid

Aug 26, 2010
    6,659
    212
    63
    Hier lag ze de eerste maanden met gebogen en gekruiste benen, ( ookals ze op de rug lag)blijkbaar lag ze ook zo in de buik.. En ze heeft een extra bilplooi, maar de heupecho was goed!!

12. piccolina

piccolina VIP lid

Mar 5, 2012
    7,199
    5
    0
    Okey dus het is normaal ofwel komt vaker voor.
    Ik dacht dat ze gewoon normaal horen te liggen dus met kikkerhouding maar niet naar links of rechts gedraaid maar dat is dus niet zo zo te horen :))

13. Kellebel1987

Kellebel1987 Fanatiek lid

Mar 20, 2013
    2,583
    16
    38
    NULL
    NULL
    Hier ligt ze ook nog regelmatig zoals ze in de baarmoeder lag.. Dus even de echo in de gaten houden!

14. piccolina

piccolina VIP lid

Mar 5, 2012
    7,199
    5
    0
    Update: vandag echo gehad en gelijk daar uitslag dat alles perfect is!!!
    Die benen heb ik gevraagt en arts zei dat het volkomen normaal is...
    Tja eerste kind dan weet je niet zo goed van dat soort dingen :))

15. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

Mar 21, 2012
    23,289
    16,692
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Gelukkig alles helemaal oke met je meisje!!

16. Felice

Felice VIP lid

Apr 22, 2009
    7,543
    8,502
    113
    Fijn dat het goed was!
    Hier was het helaas niet goed.
    De oudste lag altijd met de benen naar rechts: heupafwijking links.
    De jongste met de benen naar links en jawel ... heupafwijking rechts.
    (inmiddels na behandeling zijn ze nu helemaal 'goedgekeurd' hoor!)

17. piccolina

piccolina VIP lid

Mar 5, 2012
    7,199
    5
    0
    Felice: erg voor jullie! want lijkt mij geen pretje die spreibroekjes.. Ik dacht constant zelf dat ons meisje zal het hebben want ik en man hadden het. Ik heb toen ook dan GEO 20 weken gehad daar kunnen ze al zelfs aangeboren ernstige HD zien!! En tot echo haar beentjes altijd zelf in kikerhouding proberen houden, heupen niet inbakeren en niet te strak in deken. En alleen in ergo drager of doek dragen..
    Arts van vandag zei dat het ook kon geholpen hebben!!
    Maar ik was zo blij!! Ook blij dat die voorkeurshouding van beentje dus volkomen normaal is..

Share This Page